Ny bil eller måske lidt flere HK til den g~
Fra : Kim Hansen

Dato : 25-10-03 12:27

Jeg går og overvejer at skifte min ´97 Corolla 1.6 GLS STW (´92-´97
modellen) ud med en Mazda 6 2.0 STW, men da Corollaen kun vil indbringe mig
omkring 85.000,- så skal jeg jo ud og finde 200.000,- ekstra til at betale
Mazda´n med og det er jo også en slags penge :-|
Jeg er egentlig tilfreds med min gamle Corolla, men efter snart 7 år med den
syntes jeg der skal ske lidt eller nyt til, og så slog det mig om man ikke
kunne smide en lille turbo i Corollaen så effekten blev øget fra de 114hk
til omkring 150hk uden at det går for meget ud over holdbarheden af bilens
motor, gearkasse mm.
Hvad kan sådan et turbo project koste når det hele skal laves i byen hos et
værksted ?
Vil jeg få en meget mindre holdbar bil ved at få monteret en turbo når den
ikke skal gi' mig mere end 35-50 hk ?
Er det overhovedet til at ha' med at gøre på en Corolla ?

Mvh. Kim

Fra : Martin P.

Dato : 25-10-03 14:21

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad kan sådan et turbo project koste når det hele skal laves i byen hos
et
> værksted ?

Du skal nok regne med 20-30k for alt efter hvor meget du kan lave selv m.m.

> Vil jeg få en meget mindre holdbar bil ved at få monteret en turbo når den
> ikke skal gi' mig mere end 35-50 hk ?
> Er det overhovedet til at ha' med at gøre på en Corolla ?

Hvis jeg havde sådan en Corolla ville jeg lægge en 20V motor i. Det giver
også omkring 150HK. Se f.eks. den her
http://www.toyotaextreme.dk/brugsedeb.asp?bil=167

- Martin

Fra : Martin P.

Dato : 25-10-03 14:43

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg havde sådan en Corolla ville jeg lægge en 20V motor i. Det giver
> også omkring 150HK. Se f.eks. den her
> http://www.toyotaextreme.dk/brugsedeb.asp?bil=167

De har en 4AEG 20V motor på lager hos http://www.motorimport.dk/. En 96'er
med 160HK - go get it

- Martin

Fra : René Lønstrup

Dato : 25-10-03 15:21

Martin P. wrote:

> De har en 4AEG 20V motor på lager hos http://www.motorimport.dk/. En
> 96'er med 160HK - go get it

20V motoren er feeed, men den skal ha' mange omdrejninger for at yde sine hk
(mener effekttoppen ligger et stykke over 7000rpm). En kompressormotor
(4A-GZE) med samme effekt vil være væsentligt mere dagligdagsbrugbar (=har
meget bedre bundtræk), hvilket må formodes at være et kriterie når den skal
i en Corolla stc. (det er jo ikke en baneracer). - Kompressormotoren kan
også, uden problemer (og til ikke mange tusind kroner ekstra), skubbes op
omkring de 200hk

Problemet med begge motorerne er dog at de overstiger de 20% mereffekt...

Turbo-tuning af 4A-FE'eren som ligger i Corolla'en, kan dog også lade sig
gøre. Jonas R., her fra gruppen, havde sådan en (også stc.), med ca. 220hk
hvis jeg husker rigtigt. Dog var den vist ikke alt for stabil ved den
effekt, men f.eks. 150-160hk burde ikke være et problem (motorblokken er
stortset den samme som i kompressor- og 20v motoren)..

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Martin P.

Dato : 25-10-03 16:31

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev i en meddelelse

> 20V motoren er feeed, men den skal ha' mange omdrejninger for at yde sine
hk
> (mener effekttoppen ligger et stykke over 7000rpm). En kompressormotor

Ja, det er jo godt nok et problem. Kan se at de 4AEG motorer ofte har mindre
NM end HK, hvilket jo egentligt kun er godt, hvis man er indstillet på at
leve livet over 5000rpm.

Nu ved jeg ikke om ledningsnettet skal skiftes for at få plads til en 4AGE
motor, men umiddelbart lyder det som en let løsning.

> Problemet med begge motorerne er dog at de overstiger de 20% mereffekt...

:-/

- Martin
Almera GTi

Fra : René Lønstrup

Dato : 25-10-03 18:16

Martin P. wrote:
> Ja, det er jo godt nok et problem. Kan se at de 4AEG motorer ofte har
> mindre NM end HK, hvilket jo egentligt kun er godt, hvis man er
> indstillet på at leve livet over 5000rpm.

Ja, jeg tror det er en rigtigt sjov motor - Kunne godt finde på at
skifte min egen gamle 4A-GE 16v (126 hk / 142 nm) ud med en 20v engang, -
hvis pengene skulle dukke op ;)

> Nu ved jeg ikke om ledningsnettet skal skiftes for at få plads til en
> 4AGE motor, men umiddelbart lyder det som en let løsning.

Det skal det svjv

Fra : Jonas R.

Dato : 25-10-03 18:25

SNIP
> Ja, jeg tror det er en rigtigt sjov motor - Kunne godt finde på at
> skifte min egen gamle 4A-GE 16v (126 hk / 142 nm) ud med en 20v engang, -
> hvis pengene skulle dukke op ;)

Rene det kan ikke svare sig at smide en 20V'er i din MR2 :) For motorstyring
til en 20V'er som virker ordentlig koster så mange knaster. Så hellere end
4agze 170 hk kompressor motor med et større remhjul! Det skal sq nok rive
din mr2 ud af hullet og så er en MR2 jo også lavet med kompressor (SC
modellen).

Fra : Jonas R.

Dato : 25-10-03 18:23

SNIP

Nu bil jeg lige blande mig :)

> [...]
> også, uden problemer (og til ikke mange tusind kroner ekstra), skubbes op

4age 20V motoren er nice, men koster knaster hvis det skal køre ordentligt!
Læs at den også får moment med, så skal der laves speciel motorstyring. + At
motoren overhovedet ikke er typegodkendt og du kan risikere at hele skidtet
skal af til syn.

Det gælder ligeledes med kompressor motoren :) Altså at den ikke er
typegodkendt og det derfor er en dum ting at smide en 4afe corolla.

> Problemet med begge motorerne er dog at de overstiger de 20% mereffekt...

Ja det medhensyn til told og skat, SBI vil bare slå en kolbøtte og flippe en
grøn ged!

> Turbo-tuning af 4A-FE'eren som ligger i Corolla'en, kan dog også lade sig
> gøre. Jonas R., her fra gruppen, havde sådan en (også stc.), med ca. 220hk

Ja det havde jeg :) Og det fungerede faktisk helt fint til sidst, men jeg
begik også et par dumheder hehe :/

> hvis jeg husker rigtigt. Dog var den vist ikke alt for stabil ved den
> effekt, men f.eks. 150-160hk burde ikke være et problem (motorblokken er
> stortset den samme som i kompressor- og 20v motoren)..

Den var såmænd stabil nok tilsidst, men der var der også kommet HKS stupper
og lidt af hver i motoren og det løb sq lidt op!.

Når men tilbage til Kim H's problem eller hvad man skal kalde det.

En standard corolla kan klare 0.6 bar maks på org. blok, det er så med
sænket kompression til 8:x:x og større benzin dyser og benzin regulator. Det
kan www.turbomotor.dk lave for dig for 12000 kr! Meget billigt og det funker
helt fint og han er meget flink og venlig.

Men han laver også en anden løsning, som koster 17000 kr og det er den jeg
ville satse på. Her kommer der nemlig en 140 HK 4age blok i med dit 4afe
topstykke. 140 hk 4age blokken er meget stærkere end en standard blok, idet
den bl.a. har olie spul af stemplerne og lidt andet. Det er den blok som
165/170 hk 4agze kompressor motorerne bliver bygget på.
Når men altså www.turbomotor.dk kan smide en 4age 140 hk blok i med dit eget
topstykke (4afe) + komplet turbo montering samt hans eget MF2 anlæg. Anyways
mener jeg så bilen lader omkring 0.7 bar eller hvad du nu beder ham om.
Men mit råd er at du ofrer 17000 kr og får en 4age 140 hk blok og mf2
tilskudssystem, da det virker klart bedst! Regn med omkring 170-180 hk. Det
smarte ved at bruge dit eget topstykke er at det eneste der måske skal af
til syn er turbo+manifold og så bare på med det org. manifold+forrør!

Hvis du skulle have andre spørgsmål kan du skrive til mig på
audis2@REMOVElite.dk . Men skriv til www.turbomotor.dk han er de bedste
løsning på en god gang tuning, som ikke koster alverden!

MVH
Jonas R.

Fra : Kim Hansen

Dato : 25-10-03 20:19

Jeg takker for svarene, nu har jeg lidt mere konkret at gå ud fra inden jeg
beslutter mig om det ene eller det andet.

Kim