Tid 'sparet' vs forbrugt brændstof?
Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-10-03 09:00

Jeg har uretmæssigt forulempet Folmer for at fremhæve en detalje ved bilkørsel, undskyld Folmer!

Hvor meget tid sparer man egentlig ved at køre for stærkt??

Jeg kører 2x25km til og fra arbejde hver dag.

Man kan forestille sig at det er ca 40% motorvej, 30% landevej og 30% by.

Eksempel #1 kører som en Morfar:

Motorvej 90km/t i snit i indersporet
Landevej 70km/t i snit
By 40km/t i snit.

dvs (0.4*90 + 0.3*70 + 0.3*40) = 69km/t i snit.

Tid: 60min/t * 25km/69kmpt = 22minutter

Eksempel #2 kører for stærkt:

120 i snit i overhalingsbanen
100 på landevejen
60 i byen

(0.4*120 + 0.3*100 + 0.3*60) = 96km/t i snit.

Tid: 60min/t * 25km/96kmpt = 17minutter

Dvs jeg sparer 5 sk*de minutter ved at køre som en besat og gøre livet surt for andre.

Det er noget af en bedrift at holde 120km/t i snit hvor jeg kører skal det lige siges, der er
simpelthen ikke plads til det.

Man kunne oven i købet lave en form til dk.fritid.bil, så man selv kan udregne sine egne tilstande.

Mvh
Roberto (er jeg en analytisk kyniker?)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-10-03 09:34

Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> skrev :

>Jeg har uretmæssigt forulempet Folmer for at fremhæve en detalje ved bilkørsel, undskyld Folmer!

Det er da osse noget værre noget at gi' sig til - Brormanden mener
Folmer kun må forulempes, når det er berettiget.

(Hvad han så ellers mener med det, står hen i det uvisse ;)

>Hvor meget tid sparer man egentlig ved at køre for stærkt??

Minimalt

>Eksempel #1 kører som en Morfar:
>dvs (0.4*90 + 0.3*70 + 0.3*40) = 69km/t i snit.

>Eksempel #2 kører for stærkt:
>(0.4*120 + 0.3*100 + 0.3*60) = 96km/t i snit.

>Tid: 60min/t * 25km/96kmpt = 17minutter

Din snitberegning holder ikke en eneste meter, da den forudsætter
nogle elementer der ikke holder vand i virkelighedens verden :

Det værste element : Du skal være mutters alene på vejen

>Mvh
> Roberto (er jeg en analytisk kyniker?)

Eller Kynisk Analytiker ?

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-10-03 10:17

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> nogle elementer der ikke holder vand i virkelighedens verden :
>
> Det værste element : Du skal være mutters alene på vejen

Ja den holder aldrig på motorring 3 :)

Da en 'stesolid'-fart (glid med strømmen) nødvendigvis må ligge imellem de to ekstremer kan det da
kun blive endnu mere uhensigtsmæssigt/besværligt/stressende at køre anderledes end de andre, dvs
skifte bane hele tiden, 'skubbe' (tail gate) eller på andre måde ophidse sig selv udover hvad er
helbredsmæssigt forsvarligt.

Noget andet er så at jeg ikke kan li' at ligge med mine astmatiske 90.4 i osen imellem to store
drenge (læs lastvogne) med min efterårssnue og lasede slimhinder og tænke på had der sker hvis den
forreste stopper og den bagerste ikke gør.

Jeg må konstatere at 'morfar' -kørsel kommer af at ha' en motor med mere moment - det er
svinedovent at rive kareten uden om en padde i en 5.-gearsoverhaling :)
Næste gang kan det kun blive noget med flere ben i blokken og måske endda en ekstra doven automatkasse.

> Eller Kynisk Analytiker ?

I think you hit the nail right on the head!

Mvh
Roberto (Kynisk Analytiker! - burde jeg anskaffe en Borsalino?)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-10-03 10:08

On Sat, 25 Oct 2003 10:00:07 +0200, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>simpelthen ikke plads til det.
>
>Man kunne oven i købet lave en form til dk.fritid.bil, så man selv kan udregne sine egne tilstande.

Undskyldning accepteret.

Jeg er stort set enig med dig i dine betragtninger. En god dag på
jobbet er for mig en stressfri dag, og det opnår man bedst ved en
afslappet kørestil.

Mine indvendinger går mest på komfortsiden af køreturen.

Dvs. når cruise-kontrollen er stillet på marchhastigheden er det
"besværligt" at skulle justere på sagerne.

Det er ligeledes "stærkt ophidsende" når man passerer en
accellerationsbane, at kunne sidde og se den ene ignorant efter den
anden trille ned mod inderste spor på motorvejen, fuldstændigt opslugt
i sin egen verden. Ignoranten kan ikke undgå at se at der er et 18,5
meter vogntog der med usvigelig sikkerhed vil være på stedet hvor
fletning vil ske, men der spores ikke nogen hastighedsændring op/ned
hos ignoranten.

I det omfang det er muligt vil jeg selvfølgelig skifte til 2.
vognbane, men det kræver den fornødne plads, samt en lynhurtig
beregning af hastigheden på de biler der i forvejen ophiolder sig
derude.

Forudsat at der er plads og man har fået "arrangementet" listet derud,
så ignoranten kan komme ud på motorvejen uden at komme til skade, kan
man være nogenlunde sikker på at han/hun afpasser farten, så man ikke
kan komme ind igen!

Efter et par kilometer dukker myndighederne så op, og ingen kan vel
bebrejde sheriffen, hvis han synes det ligner en overhaling?

Så har ens hjælpsomhed resulteret i, at det meste af ens dagløn er
doneret til statskassen.

Javist, jeg kan da bare vælge at være den fleksible. "Indtrængeren"
kan jo til enhver tid påstå at han/hun skønnede at "det var efter
forholdene". Jeg synes bare at når man dag ud og dag ind prøver at
hjælpe trafikken med at foregå gnidningsløst, godt kan tillade sig at
forvente en lille smule til gengæld.

Mht. brændstofbesparelsen er der intet der er så effektivt som at
holde en konstant hastighed.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-10-03 10:25

Folmer Rasmussen wrote:

> Efter et par kilometer dukker myndighederne så op, og ingen kan vel
> bebrejde sheriffen, hvis han synes det ligner en overhaling?

....har du prøvet at få en bøde for dét - hvor politiet ikke accepterede
din forklaring?

....eller er det "worst case"?
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-10-03 10:26

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
..
> Undskyldning accepteret.

Så kan jeg sove roligt, jeg vil nødig ende i Spielbergs 'Duellen' :)

> [...]
>
> Dvs. når cruise-kontrollen er stillet på marchhastigheden er det
> "besværligt" at skulle justere på sagerne.

Ja for søren, midt i kaffen, bassen og dvd-spilleriet ;)

> [...]
> meter vogntog der med usvigelig sikkerhed vil være på stedet hvor
> fletning vil ske, men der spores ikke nogen hastighedsændring op/ned

Det er jeg med på, flettereglen er folk generelt totalt ignorante overfor!

Man skulle tro de ikke kan se længere en 1 bil og da slet ikke tilbage i den bane de fletter ind i.

> [...]
> bebrejde sheriffen, hvis han synes det ligner en overhaling?
>
> Så har ens hjælpsomhed resulteret i, at det meste af ens dagløn er

Desværre får man ikke credits for de ulykker man forhindrer.

Jeg har 2 gange nu været ved at torpedere den samme kvinde det samme sted hvor hun ikke overholder
sin vigepligt fra en sidevej.
Hvad f*nden gør man?
Jeg holder der med rygende/firkantede dæk, hun kigger forvirret den anden vej og forsætter!
Det har været på et hængende hår begge gange og havde jeg blinket havde hun været oppe til prøve og
jeg fået malet fronten.

Særligt hvis man vejer 20 ton.

Mvh
'Borsalino' Roberto

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-10-03 10:45

On Sat, 25 Oct 2003 11:26:12 +0200, Roberto Saldo

>Særligt hvis man vejer 20 ton.
>
>--

Næh, nu må jeg bede om de himmelblå!?

Min kampvægt er runde 40.000 kg. min Herre!

S..d nu ikke i bukserne af den grund. Brug borsalinoen. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Allan Møller

Dato : 25-10-03 14:16

> Næh, nu må jeg bede om de himmelblå!?
>
> Min kampvægt er runde 40.000 kg. min Herre!

Må jeg spørge om hvad du ligger og kører rundt med / for ?

Mvh. Allan

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-10-03 15:14

On Sat, 25 Oct 2003 15:15:57 +0200, "Allan Møller" <allan@anllanm.dk>
wrote:

>Må jeg spørge om hvad du ligger og kører rundt med / for ?
>
>--

Ja, det må du da godt.

Jeg kører for et worldwide pakketransselskab.

Jeg kører mestendels følgende destinationer:

Oslo - Göteborg - Helsinki - Puttgarden og Hamburg

Alt sammen med udgangspunkt i Glostrup.

Vi kører i DAF CF og XF, afhængigt af hvilken destination der køres
på.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Allan Møller

Dato : 25-10-03 15:32

> Ja, det må du da godt.

Tak !

> [...]
>
> Alt sammen med udgangspunkt i Glostrup.
>
> Vi kører i DAF CF og XF, afhængigt af hvilken destination der køres

Ok - UPS ?

Når i virkelig op på 40 Tons ?

Jeg er bare nysgerrig da jeg jo selv har kørt en del (Beklager at jeg er
OT - hvilket sikkert generer et par stykker)

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-03 11:19

>Jeg har uretmæssigt forulempet Folmer for at fremhæve en detalje ved
bilkørsel, >undskyld Folmer!

Nå det har jeg slet ikke fået med

> Hvor meget tid sparer man egentlig ved at køre for stærkt??

på 43 Km sparer man lige tid nok til at kunne nå at lukke hunden ud før
fruen kommer hjem

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 26-10-03 09:34

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Prøv så at regne ud for meget man sparer ved at overskride med 30% når man
kører cirka 60.000km over et år! F.eks. fra 100km/t til 130km/t. Det svarer
til cirke en måneds arbejde sparet. Kører normalt 40-50% over men i snit
bliver det vel nok kun til 30%. Tak fordi du hjalp til at bekræfte min
adfærd.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-10-03 09:55

"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> til cirke en måneds arbejde sparet. Kører normalt 40-50% over men i snit
> bliver det vel nok kun til 30%. Tak fordi du hjalp til at bekræfte min

Men sikkert også + 10 % i brændstofforbrug og så er man jo lige vidt.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Schjaer

Dato : 28-10-03 14:29

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in
message

Eksempel #1 kører som en Morfar:

Motorvej 90km/t i snit i indersporet
Landevej 70km/t i snit
By 40km/t i snit.

dvs (0.4*90 + 0.3*70 + 0.3*40) = 69km/t i snit.

En interessant måde at udregne
gennemsnitshastighed på!

Lad os prøve et andet eksempel:
Vi betragter en 100 km strækning.
50 % af vejen køres med 1 km/t.
50 % køres med 100 km/t.
Gennemsnit efter din metode:
0.5*100 + 0.5*1 = 50,5 km/t
Forbrugt tid altså 100 km/50.5 km/t = ca. 2 t.
Men bare de første 50 kilometer med 1 km/t tager
jo 50 t!
Der er noget galt!

M. v. h. Jørgen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-10-03 14:35

Schjaer wrote:

> Der er noget galt!

Det sjoveste er at ingen andre har opdaget det ;)

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-10-03 14:58

On Tue, 28 Oct 2003 14:34:45 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Det sjoveste er at ingen andre har opdaget det ;)

Dét sagde de også ifm. Ballerup Arena !!!!!!!!

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-10-03 15:03

Mogens Knudsen wrote:

> Dét sagde de også ifm. Ballerup Arena !!!!!!!!

Jeg er ikke involveret i noget konstruktionsarbejde :)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-10-03 15:08

On Tue, 28 Oct 2003 15:03:23 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Jeg er ikke involveret i noget konstruktionsarbejde :)

Nej, heldigvis ka' man jo så sige

/Mogens
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-10-03 16:43

Mogens Knudsen wrote:

> Nej, heldigvis ka' man jo så sige

Fordi det er farligt?
Prøv du at regne det ud og se hvad du får.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-10-03 17:31

On Tue, 28 Oct 2003 16:42:31 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Prøv du at regne det ud og se hvad du får.

Det gider jeg så ikke, men vil umiddelbart vurdere, at jeres beregning
ud fra gennemsnitlig km/t uden hensyntagen til egentlige km, må give
det forkerte resultat...

/Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-03 14:36

"Schjaer" <jsj@spamno.byg.dtu.dk> wrote in message
> [...]
> 0.5*100 + 0.5*1 = 50,5 km/t
> Forbrugt tid altså 100 km/50.5 km/t = ca. 2 t.
> Men bare de første 50 kilometer med 1 km/t tager

Hvis man skal køre de 100 km hjælper det jo ikke du skriver 0.5 vel ?
50 km med 100 km/t = ½ time
50 km med 1 km/t = 50 timer
Ialt 50,5 timer.
Gennemsnitstid: 100 km / 50,5 timer = 1,98 km/t
Kontrol: man kører i 50,5 timer med 1,98 km/t, dvs. man kører ialt 1,98 *
50,5 = 99,99 km = 100 km.