Ja de rige har mange glæder!
Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-10-03 08:15

'Årets vildeste duel'

Schumacher skal dragrace et Italiensk jagerfly på flybasen Grosseto over 1000m.

<http://formel1.jubii.dk/nyheder/news.asp?start=12367>

Jeg tror FIAT'en er hurtigst over 500m, det kommer an på om Schumacher løber tør for gear inden
flyet får gang i motorerne.

Jetmotorer er ikke ret kvikke i optrækket fra stilstand.

Mvh
Roberto

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-10-03 11:42

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[...]

De skal op på ca 160Km/t inden der kan tændes for efterbrænderen, men så
sker der også ting og sager - jeg husker udsendelsen på Discovery om
Thrust SST - "bilen" accelererede fra 0-160Km/t på ca 5 sek. og fra
160-320 på 1! sek.....

Det vil ved en lineær acceleration give et stykke vej på 111m for at
opnå 160Km/t og yderligere 67m for at nå 320 - dvs. ialt ca 180m for at
nå 320 Km/t.

Nu er acceleration så godt som aldrig lineær , men det giver et billede
af hvad Fiat'en er oppe imod.

Det interessante er at Ferrariens acc.evne aftager som farten øges - det
modsatte gælder for jagerflyet, til en vis grænse naturligvis - jeg er
dog ikke i tvivl om hvem der hurtigst holder stille efter øvelsen......
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.

Fra : Ulrik

Dato : 25-10-03 12:00

> [...]
> sker der også ting og sager - jeg husker udsendelsen på Discovery om
> Thrust SST - "bilen" accelererede fra 0-160Km/t på ca 5 sek. og fra

Hej

Et jetfly kan sagtens tænde for efterbrænderen med det samme.
160 km/t er næsten flyvefart for de fleste fly, også jagerfly (Letter ved ca
200 km/t afhængig af vægten)

Mvh Ulrik

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-10-03 12:33

Brian Sørup wrote:

> [...]
> sker der også ting og sager - jeg husker udsendelsen på Discovery om
> Thrust SST - "bilen" accelererede fra 0-160Km/t på ca 5 sek. og fra

Hmmm dvs acc= dV/dt = 160km/t / 1sek = 44m/sek*sek dvs ca 4.5G

Men det er tiden fra den står stille til den rører sig der er interessant.

Schumacher bruger vel godt 2sec fra 0-100.

Det foregår nok ligeud så downforce kan holdes lille.

Mvh
Roberto

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-10-03 16:35

> [...]
> om Schumacher løber tør for gear inden
> flyet får gang i motorerne.
>
> Jetmotorer er ikke ret kvikke i optrækket fra stilstand.

Jeg har et klip hvor Gilles Villeneuve prøver det samme engang tilbage i
1981.
Om det var Ferrari'en eller jet'en der "vandt" er dog lidt svært at se.
Man kan dog se at Ferrari'en har fået afmonteret hæk-spoileren,
sandsynligvis på grund af topfarten.
Jeg har lige lagt det op på min hjemme side, hvis der er nogen der vil se
det.
Det ligger under Formel 1 --> Lidt hjemmeredigerede videoeklip --> Lidt
andre Formel 1 videoklip.

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video
online Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere