S 60 R drillede "de store drenge" på banen~
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-10-03 19:26

Hejsa

Jeg havde i dag fornøjelsen af at teste S 60 R´eren på bane mod Porsche 911
Turbo (1994) og Carrera (1994), Corvette og Lutos Super Seven.

Banen er arealet udenfor Messecenter Herning, hvor der i disse dage er
"Biler for Alle", "Kør med de kendte" og så noget i retningen af "Kør med de
rige gutter, der kører motorsport i deres dyre biler".

Banen var 1-2 km lang. Der var eet lagt stykke, hvor hastigheden nåede om
omkring 160 km/t. Der var mange små sving. Banen var våd mange steder.

Jeg fik lov at køre på banen med S 60 R´eren alene med det formål at teste
bilens performance. Det vil sige, at jeg ikke havde passagerer med (udover
min bror), som de andre biler, der tog folk med for mellem 200 og 1000
kroner. Portvagten sagde: "Vil du køre med dén der", og kikkede hånligt på S
60 R´eren - men jeg havde jo fået lov og trillede derfor ind på området.

Jeg havde forventet, at "båden" ville få totalt baghjul af Porscherne,
Ferrari´erne og Corvetten. For ikke at tale om den lille Lotus Seven.
Imidlertid var banen slask-våd mange steder, og netop her var jeg spændt på
at se mit 4-hjulstræk i aktion.

Resultatet: På langsiden var Porsche Turbo og Corvetten lidt hurtigere (maks
15 meter sidst på langsiden). De andre var ikke. Til gengæld fangede jeg dem
i nedbremsningerne, selve kurverne, hvor de måtte passe på bagenderne og
specielt på vej UD af kurverne, hvor Volvo´ens træk på 4 hjul ikke
fornægtede sig. Mens de holder igen på bag-dækkene, slår jeg ESP fra og
banker ud med skred i alle fire hjul. Jeg pressede konstant de "store
biler", der ikke havde en chance for at undslippe den svenske havetraktor.
Jeg fik at vide, at folk på tribunen sagde: "Hvorfor skal man betale meget
for Corvette og Porsche, hvis de ikke kan køre fra Volvo´en?" og "Jeg ville
have det dårligt, hvis jeg kørte Porsche". I pitten grinede nogle af de
andre gutter også lidt, og Bo Jørgensen, der stod for arrangementet mente,
jeg havde hjælp fra bilens elektronik. Det havde jeg uden tvivl - men det
ændrede ikke ved, at de ikke kunne køre fra mig. Faktisk kunne jeg lade mig
falde tilbage og så køre dem ind igen.

Sagen var klar. De andre biler var ikke ført at prof racerkørere, og de
passer formentlig også rimeligt på deres materiel - men flertallet havde dog
banelicens, de kørte deres egne supersportsvogne, og de skød dem også maks
af hen ad langsiden. Banen var våd og kringlede og favoriserede også mit
4-hjuls-træk. Men Volvo´en efterlod et imponerende indtryk.

Selv med stabiliseringssystemet slået fra, er den let at kørte stærkt i.
Hvis det ikke er slået fra stopper computeren festen, før den går i gang.

Hatten af for S 60 R.

Et potent luksus-motorvejs-projektil, der også kan drille de rigtige
sportsvogne under de rette omstændigheder. Måske ikke klassens ABSOLUT
bedste - men sikke en bil.

--
Jan W Nielsen, Århus
S 60 R - og til dagligt Vectra 2.0

Fra : EjS

Dato : 24-10-03 20:26

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
> [...]

> Et potent luksus-motorvejs-projektil, der også kan drille de rigtige
> sportsvogne under de rette omstændigheder. Måske ikke klassens ABSOLUT

Hej Jan

God historie. Var det den turkis-grønne med det skidne orange læderindtræk
der i formiddags stod lige foran indgang vest.

I så fald håber jeg ikke det gør noget at min kammerat tog et billede mens
jeg lå hen over køleren (du skal nok få billedet hvis det bliver godt :)

Du nævner ikke noget om Four-C undervognen. Hvad synes du om den og de
forskellige presets. Både på bane men også "til daglig". Det er ret
avanceret teknik skulle jeg hilse og sige - ikke at det nødvendigvis er et
succeskriterium...

Generelt er jeg ikke i tvivl om bilens potentiale. Jeg ved VCC er ved at
udvikle næste skud på stammen - og det bliver ikke kun drillerier...

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-10-03 20:36

EjS wrote:

> God historie.

Tak.

> Var det den turkis-grønne med det skidne orange
> læderindtræk der i formiddags stod lige foran indgang vest.

Jep - formoder du ikke var at finde på tribunen fra 13:45 - 14:30..?

> I så fald håber jeg ikke det gør noget at min kammerat tog et billede
> mens jeg lå hen over køleren (du skal nok få billedet hvis det bliver
> godt :)

Jeg beder bare Volvo´en sende en regning.

> Du nævner ikke noget om Four-C undervognen. Hvad synes du om den og de
> forskellige presets.

Comfort er fin. Det er Sport også. Advanced er får hård til
motorvejskørsel - man hopper i sædet indenfor, og burde spændes fast med
H-seler. Men det var godt på banen.

> Det er ret
> avanceret teknik skulle jeg hilse og sige - ikke at det nødvendigvis
> er et succeskriterium...

Ok - kender ikke teknikken i detaljer - men det er meget sjovt.

> Generelt er jeg ikke i tvivl om bilens potentiale. Jeg ved VCC er ved
> at udvikle næste skud på stammen - og det bliver ikke kun
> drillerier...

He-he. Det tog på Porschernes stolthed. Især da den nævnte Carrera måtte
opgive (efter en nedbremsning med låste hjul, røg og måske lidt panik), og
kørte ind til siden for at lade mig passere, mens han griner lidt beklemt.

Den omtalte Lotus 7 kørte ind i en halmballe, da jeg pressede ham også.

--

Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 24-10-03 21:06

> Jep - formoder du ikke var at finde på tribunen fra 13:45 - 14:30..?

Nej - var godt nok til messen stort set i hele åbningstiden. Er jeg gået
glip af noget??

> Jeg beder bare Volvo´en sende en regning.

Gør bare det - jeg sender den videre til min kontakt i Sverige ;)
Undskyld jeg er så fræk at spørge. Hvor fanden har du fået fat i den henne?

> Comfort er fin. Det er Sport også. Advanced er får hård til
> motorvejskørsel - man hopper i sædet indenfor, og burde spændes fast med
> H-seler. Men det var godt på banen.

Godt at høre. Jeg var bange for der var gået lidt blød har i det. (Mange
amerikanske modeller har haft et lignende sky-hook system. Det giver en
meget god komfort, men knap så gode svingegenskaber)

> Ok - kender ikke teknikken i detaljer - men det er meget sjovt.

Jaja - det er fordi teknik er sjovt.

> [...]
> kørte ind til siden for at lade mig passere, mens han griner lidt beklemt.

Ja - med god kørestil og lidt elektronik kan gamle simple mekaniske
konstruktioner godt trække til højre (blot et udtryk for min holdning)

> Den omtalte Lotus 7 kørte ind i en halmballe, da jeg pressede ham også.

Haha - du er sikker på det ikke var fordi han frøs. Det var da forbandet
koldt derude på banen...

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-10-03 22:20

EjS wrote:

> Undskyld jeg er så fræk at spørge. Hvor fanden har du fået fat i den
> henne?

Der er snart en anmeldelse at høre i radioen. Niklas Kiesa var tidligere i
denne uge med som gæste-test-driver.

> Haha - du er sikker på det ikke var fordi han frøs. Det var da
> forbandet koldt derude på banen...

Banen var våd og glat, og måske har han haft de forkerte dæk på. Han kørte
også af en anden gang - uden en stor limegrøn djævel, der bagved truede med
at suge den lille bil ind gennem turbo´erne..

--
Jan W Nielsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-10-03 20:34

Jan W Nielsen wrote:

> Hatten af for S 60 R.

....nu kører du jo heller ikke specielt dårligt...

....jeg husker stadig da du røg forbi mig på ydersiden i sidste sving før
langsiden i Vojens - jeg var lige ved at stå ud af karten, fordi jeg
troede jeg holdt stille...
Hans

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-10-03 22:03

On Fri, 24 Oct 2003 20:26:25 +0200, "Jan W Nielsen"
> [...]
>
>Et potent luksus-motorvejs-projektil, der også kan drille de rigtige
>sportsvogne under de rette omstændigheder. Måske ikke klassens ABSOLUT

Hvorfor er det lige at man bliver så dejligt/trælst misundelig over alle
de dejlige biler du ligger og kører i. Men ok vi kan ikke allesammen
være heldige
Flemming Jacobsen