Ford 17M-1970
Fra : blondie

Dato : 24-10-03 13:45

Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
Et lille problem (håber jeg).

Bedst som jeg kommer kørene ad Åboulevarden, lægger den fra det ene sekund
til det andet,
et tykt røgtæppe (blåt), så de efterfølgende nærmest må tænde tågelygterne.

Jeg kører straks ind til siden, og konstaterer at der kommer lidt røg ud fra
udst.manifoldet i
venstre side. Det er en 1,7l. v-motor- 4 cyl.

Jeg mistænkte straks en knækket ring på et af de 2 stempler i den side, men
der er
ingen mislyde overhovedet fra cylindrene. Jeg har lyttet grundigt med
stetoskop,
skruetrækkere, m.v.

Den starter fint, og begynder at brænde olie af et halvt minut efter i store
skyer.

Den eneste mislyd der er, er den samme tikkene lyd som når man gasser op med
for
meget fortænding. Der er intet at høre i tomgang.

Den er forøvrigt med automatgear.

Jeg vil jo nødigt af med den, da den strøg fejlfrit igennem syn for mindre
end et år siden.
Desuden får den jo snart veteranbil status.

Hvis det bliver for tidskrævende, skyder jeg den modvilligt af for
kr.3.000,- til en der
vil tage sig kærligt af den, da jeg vitterligt ikke har tid til det mere.

Med håbefulde hilsener,

Carsten,
Kbh. Ø.

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 24-10-03 13:01

"blondie" <team2000@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
men
> der er
> ingen mislyde overhovedet fra cylindrene. Jeg har lyttet grundigt med

Jeg har set en motor af den type rotere i tomgang med den ene plejlstang &
stempel liggende i bundkarret... Imponerende nok kunne den holde olietryk
!!!
Det kunne dog tydeligt høres, at der var noget galt ! !

> Den starter fint, og begynder at brænde olie af et halvt minut efter i
store
> skyer.

Trykopbygning et eller andet sted ?
Kører du på billig olie (Det KAN optage meget vand og transformere sig til
Mayo... Det kan vi ikke li')

> Den eneste mislyd der er, er den samme tikkene lyd som når man gasser op
med
> for
> meget fortænding. Der er intet at høre i tomgang.
Hvis den er utæt ved stemplerne, burde din krumtaphus-udluftning være på
overarbejde... Hvis udluftningen er tilstoppet burde den skyde slanger&
propper af når du gasser op....

Hvis motoren tikker væsentligt mere end normalt, kunne mit gæt være et
fejlet ventilstyr.... Hvis der er faldet gods ud, vil olien (når topstykket
er oversvømmet) begynde at løbe direkte ned på indsugningsventilen, eller
direkte ned til udstødningen (Og antændes med kraftig røgudvikling til
følge)
Bare et par gæt !

Mvh. Mikael

Fra : blondie

Dato : 24-10-03 16:00

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Trykopbygning et eller andet sted ?
> Kører du på billig olie (Det KAN optage meget vand og transformere sig til

Det er god olie uden mayo. Den brugte hverken olie ell. vand før det skete.
Den bruger stadig ikke vand.
> med
> Hvis den er utæt ved stemplerne, burde din krumtaphus-udluftning være på
> overarbejde... Hvis udluftningen er tilstoppet burde den skyde slanger&
> propper af når du gasser op....

Kan udluftningen blive stoppet fra der ene øjeblik til det andet?
Hvor sidder den frøvrigt?
Hvis det er den der sidder på ventildækslet, er den helt fri.
Den har ikke vist tegn på manglene kompression.

> [...]
> er oversvømmet) begynde at løbe direkte ned på indsugningsventilen, eller
> direkte ned til udstødningen (Og antændes med kraftig røgudvikling til
Tak for gættene Mikael. Der er som sagt ingen mislyde i tomgang.
Jeg har ind til videre pillet ventilvippearmen+stødstænger af (+alt det
andet for at
komme så langt). Jeg vil gerne undgå at pille topstykket af også, hvis det
kan undgås.
Ind til videre ser der ikke ud til at være noget galt.

Fra : alexbo

Dato : 24-10-03 15:56

"blondie" skrev

> Jeg har ind til videre pillet ventilvippearmen+stødstænger af (+alt det
> andet for at
> komme så langt).

Det havde været klogere at lokalisere fejlen inden adskillelse, du bør kunne
se på tændrørene hvilken cylinder der brænder olie af.

Forøvrigt tror jeg mest på enstempelfejl, med den mængde olie der er tale
om.

mvh
Alex Christensen

Fra : blondie

Dato : 24-10-03 21:01

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "blondie" skrev

> Det havde været klogere at lokalisere fejlen inden adskillelse, du bør
kunne
> se på tændrørene hvilken cylinder der brænder olie af.

HejAlex,
Da jeg havde på fornemmelsen, at fejlen var i indvoldene i motoren
kunne jeg jo lige så godt begynde at grave nedad.
Det med at lokalisere fejlen på en samlet motor er
ikke så nemt, når man ikke er mekaniker, og nu
ingen bemærkninger om at få en til at se på den,- kr.kr.kr. o.s.v.
> Forøvrigt tror jeg mest på enstempelfejl, med den mængde olie der er tale
> om.

Jeg er desværre bange for at du har ret.

Tak alligevel,

M,v.h.,
Carsten

Fra : Ted

Dato : 24-10-03 13:46

Er der en gammel rotte der kan huske noget ....
--------------------------------

Tjek om der ikke skulle være for meget olie på dyret.

Evt kan der være monteret forkerte toppakninger som ikke har korrekt
gennemgang til returløbet fra toppene og ned til bundkarret.

Problemet burde ikke være ved stemlerne, da den så burde ryge kraftigt med
det samme bilen startes

Teddy

Fra : blondie

Dato : 24-10-03 16:05

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en gammel rotte der kan huske noget ....
> --------------------------------
>
> Tjek om der ikke skulle være for meget olie på dyret.

Hej Ted,
Oliestanden er som den skal være,- og har været det sidste halve år siden
olie &
filter skift.

> Evt kan der være monteret forkerte toppakninger som ikke har korrekt
> gennemgang til returløbet fra toppene og ned til bundkarret.

De er desværre de rigtige og fungerer som de skal.

> Problemet burde ikke være ved stemlerne, da den så burde ryge kraftigt med
> det samme bilen startes

Det håber jeg også på.
Tak for inputtet,

M.v.h.,
Carsten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-10-03 15:05

"blondie" <team2000@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en gammel rotte der kan huske noget om denne her?
> Et lille problem (håber jeg).

Det kunne være din pakning i mellem topstykket og indsugningsmanifoldet der
er gået.
Så vil retur-olien (fra vippetøjet) kunne ryge med ind i indsugningen svjh.

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video
online Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : KubikH

Dato : 24-10-03 18:42

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f9931a8$0$94882$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
der
> er gået.
> Så vil retur-olien (fra vippetøjet) kunne ryge med ind i indsugningen

Det var også mit gæt, og så lige en til:
Er der en vacuumklokke til styring at automatgearet på sådan en.??????
Havde en "Kaner" engang, den spiste af gearkasseolien!!
Mvh
Niels
PS: jeg troede ellers at jeg skulle ringe til dig i morgen, og aftale et kig
på den, du har den jo i markedet.

Fra : blondie

Dato : 24-10-03 21:14

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mvh
> Niels
> PS: jeg troede ellers at jeg skulle ringe til dig i morgen, og aftale et

Hej Niels,

Jeg tror ikke at der er noget i vejen med gearkassen,
da den blev efterset og repareret for ca. 3000 km siden.
Mht styring af kassen sidder der en skrue nedenunder der justerer
skiftetrykket. Den er også blevet udskiftet hos mr.transmission i Bagsværd.

Du skal være velkommen tilat kigge på den alligevel,
hvis det er noget du har lyst til at holde i live.
Da jeg hverken har garage ell. carport,bliver det en kold fornøjelse
at rode med iflg. vejrudsigten.

Mvh.
Carsten

Fra : blondie

Dato : 24-10-03 21:06

> [...]
der
> er gået.
> Så vil retur-olien (fra vippetøjet) kunne ryge med ind i indsugningen

Kan man være så heldig?
Så vil jeg gave videre og håbe på det bedste.
Er bare mærkeligt at den lige pludselig ryger.
Tak for forslaget.

Mvh,
Carsten