El-rude bøwl!?!
Fra : C. Petersen

Dato : 24-10-03 12:17

Tja så er den gal igen!?
Elruden i føresiden (selvfølgelig!) er ved at gå en tur... eller rettere
el-rude motoren! knappen har sådane en auto rul ned/op funktion så den
holder sig selv inde men når jeg gør det på vej ned går den amok når den når
bunden så slår den ikke fra men står bare og tikker! det har den gjordt i
noget ´tid nu. men nu er den også begyndt at gøre det når jeg køre ruden
op... bare ikke når den når helt op men når den når halvvejs!!! og det går
meeeeeget langsomt. med at komme helt op. men er der nogen der ved om det er
lige til at skifte sådan en sag eller om det er nemmere at finde en helt ny
dør med elsrude og det hele og smide den på. bilen er en mazda 626 fra 89

Mvh Christian Petersen

Fra : claus-betina

Dato : 24-10-03 12:37

Du kan med rimelig snildhed ordne den motor.
jeg havde en elrudemotor der satte ud når vinduet blev kørt helt i top.
Jeg smurte den med fedt i tandhjulet og gav den WD40 olie så virkede den i
to dage og så samme problem.
Jeg tapede uden fast i top position og løsnede og fjernede alle skruerne og
tog hele elrude delen ud fra døren. PAS PÅ RUDEN IKKE FALDER NED!.
Så skruer motoren af elruden krydset PAS PÅ FJEDEREN når motoren slipper
tanhjulet i krydset du kan få fingrene slemt i klemme. Så tager du noget
rensebensin (bensin) og vasker tandhjul, motordrivaksel, mellem de to plade
i krydset, tjek at alt kører fint og så samle det hele igen og giv tandhjul,
leje og motordrivaksel god fedt (rimilig vand og støvbetandig evt. god
lejefedt).
Tjek igen at alt kører som det skal. Strøm kan tages fra en billadeapperat.
Og så kommer det sjove nu skal elrudedelen monteres i døren igen. Lidt
kringlet men start med at hægte rullerne på rudens skinne.
Sæt en skrue i den ene armende tværskinne og så få motoren til at stille sig
sådan at du kan få de sidste skruer til at sidde i. Kør igen med motoren og
tjek at boltenderne sidder midt i hullerne. Det kan være et kringel arbejde
at få det hele til at sidde ordentlig men husk lige at smøre skinner og alt
det hele godt og du får en næsten ny elrude.
claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-10-03 12:39

On Fri, 24 Oct 2003 13:37:07 +0200, "claus-betina"
<claus-betina@mail.slet.dk> wrote:

> PAS PÅ RUDEN IKKE FALDER NED!.
> PÅ FJEDEREN

PAS PÅ ledningerne på centrallåsen. De knækker afsindig nemt af og KAN
IKKE sættes/loddes på - eller andet - igen (meget svært i alt fald).
INGEN "hugger" har noget på lager, du kan købe, af samme årsag - nyt
koster en halv bondegård!

/Mogens

Fra : Unlimited

Dato : 24-10-03 13:58

Og så kan man evt. smørre listerne hvor ruden kører i så den glider
lettere... Men lad være med at bruge scilicone.. Det fedter så meget *G*

/F