Motor i E 220 CDI ?
Fra : Sonil

Dato : 24-10-03 10:05

Hej med jer,

Jeg overvejer at anskaffe mig en MB E 220 CDI fra 1999. Den har kørt 351000
og har ifølge sælger aldrig været rep. i motor. Gear er renoveret ved
270000.

Jeg har hørt at disse CDI motorer er dyre at reparere på, så hvordan sikrer
jeg mig at motoren er ok ?
FDM ? MB ? Er der noget jeg selv kan chekke ?

Det er en 125 hk model.

Mvh
Søren

Fra : Ted

Dato : 24-10-03 11:32

Den er jo kun lige kørt til ved det km-tal..

Teddy

Fra : Martin Sand.

Dato : 24-10-03 14:30

Sonil wrote:
> [...]
> sikrer jeg mig at motoren er ok ?
> FDM ? MB ? Er der noget jeg selv kan chekke ?

Hejsa.
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men er nysgerrig efter om du har prøvet
143 HK modellen af samme motor? Er der stor forskel? På papiret er der jo
kun fra 300 til 315 Nm i forskel.

MVH Martin

Fra : claus b. p.

Dato : 25-10-03 00:37

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> [...]
prøvet
> 143 HK modellen af samme motor? Er der stor forskel? På papiret er der jo

Sammenlignet med tidligere tiders dieseler er disse motorer både mere
smidige og omdrejningsvillige. 143hk. versionen har mærkbart mere power, og
170hk. med en chip, så går det rigtig godt derudaf. Men 125 hk. versionen er
ikke dårlig. Med -2000 modellen og 143hk. får man iøvrigt opdateret flere
andre ting, flere airbags, ratstyring af radio og kørecomputer, optisk
facelift med blinklys i spejlene mm. Så hvis man har skillingerne.....

Mht. motorens tilstand efter 350k km. så start med at lytte og føle om
motoren fornemmes sund. Ingen klikken, klapren eller raslen. Der er jo
hydrauliske ventilløftere og kæde til knasten. Gas op og se efter hvor meget
den ryger. Det er ikke unormalt at der kommer noget røg, men ikke for meget.
Er man stadig med, får man gerne en faggmand til at checke den. Mercedes har
fx. et brugtvognscheck til rimelige penge. Der har været eksempler på
dårlige ventiler pga. tilkoksning. Dyrt. Nogle gange måske resultatet af
dårlig kvalitet fyringsolie? Husk iøvrigt at kontrollamper der lyser (ABS,
Airbag, BAS mm.) generelt også er signal til forrygende dyre reparationer.
/Claus

Fra : p.jarnbak

Dato : 25-10-03 02:37

> [...]
> Airbag, BAS mm.) generelt også er signal til forrygende dyre reparationer.
Koks på ventilerne er normalt på grund af egr ventilen der lukker
udstødningsgas
ind i indsugningsmanifoldet hvor det bliver blandet med oliedampe fra
krumtaphus
udluftningen og så bliver til noget beg der setter sig på ventilerne.
Hej Palle.

Fra : ENN

Dato : 25-10-03 11:25

"p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> krumtaphus
> udluftningen og så bliver til noget beg der setter sig på ventilerne.

Derfor afbryder mange også egr ventilen.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 24-10-03 17:46

Sonil wrote:
> [...]
> sikrer jeg mig at motoren er ok ?
> FDM ? MB ? Er der noget jeg selv kan chekke ?

Sidste udgave af FDM motor blad havde en sådan inde til brugtbils test. Der
står en masse guldkorn i.

\MK

Fra : Sonil

Dato : 24-10-03 21:17

> Sidste udgave af FDM motor blad havde en sådan inde til brugtbils test.
Der
> står en masse guldkorn i.

Tak skal du ha'. Det vil jeg støve op

Mvh
Søren

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-10-03 21:23

On Fri, 24 Oct 2003 22:17:16 +0200, "Sonil" <sonil@ofir.dk> wrote:

>Tak skal du ha'. Det vil jeg støve op

www.fdm.dk/motor/pdf/10-2003/80-82.pdf
Rust er bilens største problem!

/Mogens

Fra : Rene´

Dato : 25-10-03 08:44

> www.fdm.dk/motor/pdf/10-2003/80-82.pdf
> Rust er bilens største problem!
>

> /Mogens

Så er det da godt at bilen har 30 års rustgaranti.
Jeg har hørt eksempler om biler fra 95 er blevet lavet for Mercedes regning.
men det er dog først fra 10 mdr. i 98 at den lange garanti kommer.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-10-03 09:19

On Sat, 25 Oct 2003 09:43:59 +0200, "Rene´" <virker@ikke.mars> wrote:

>Så er det da godt at bilen har 30 års rustgaranti.

Hvad er der ved at eje en få år gammel Mercedes, der er i flere
farver...

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 27-10-03 01:30

> www.fdm.dk/motor/pdf/10-2003/80-82.pdf
> Rust er bilens største problem!

Så er det godt de giver 30 års rustgaranti!
/Claus