Globale variabler? Grr!
Fra : Jan Vinten

Dato : 24-10-03 12:47

Hej gruppe,

Opdater lige min uvidenhed!

Jeg sidder og laver et project med en form og en række moduler. Jeg laver
nogle variabler i min main form, som jeg gerne vil tilgå i mine moduler.

Er den eneste måde "frmMain.VariabelNavn" ?

.... kan simpelhent ikke huske det!

Bedste hilsner
Jan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-10-03 13:59

"Jan Vinten" wrote in a message

> Jeg sidder og laver et project med en form og en række moduler. Jeg laver
> nogle variabler i min main form, som jeg gerne vil tilgå i mine moduler.
>
> Er den eneste måde "frmMain.VariabelNavn" ?

Ja

Men hvorfor ikke bruge parameteroverførsler, eller evt nogle klasser til
styring af dine variabler?

- Peter

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 24-10-03 14:33

"Jan Vinten" <REMOVEnewsBIG@LETTERSvinten.orgnetUSE_.NET_ADRESS> skrev i en
meddelelse news:3f99113b$0$9805$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> nogle variabler i min main form, som jeg gerne vil tilgå i mine moduler.
>
> Er den eneste måde "frmMain.VariabelNavn" ?

Hvis du deklarerer dine variabler som Public i et modul, er de globale

modGlobals (declarations):
Public Var1 As Variant

- så kan du tilgå Var1 fra hele din kode. Om det så er hensigtsmæssigt, er
en anden sag...

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : preben nielsen

Dato : 24-10-03 15:21

skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg laver
> nogle variabler i min main form, som jeg gerne vil tilgå i mine

Det er dårlig design og bør undgås ! Hvis du har nogle variabler,
som _ikke_ er private for din form, så bør de _ikke_ ligge i din
form, men derimod i et public module.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Lars Kjærsgaard

Dato : 25-10-03 08:50

> Det er dårlig design og bør undgås ! Hvis du har nogle variabler,
> som _ikke_ er private for din form, så bør de _ikke_ ligge i din
> form, men derimod i et public module.

Det er helt ubetinget rigtigt. Men at bruge moduler til at erklære public
variable er næsten lige så dårligt design. Jeg ville kigge noget mere på
objektorienteret udvikling hvis jeg var dig Jan. Tankesættet i det er at
opbygge helt uafhængige programmoduler/klasser der kan anvendes og
genanvendes meget, meget let.

I godt design er det en god ide at holde grænsefladeudvikling adskilt fra
forretningslogikken og igen fra evt. databaselogikken. Det kaldes en lagdelt
arkitektur med et fint ord. Hvis du udvikler meget i VB kan jeg kun anbefale
at udvide horisonten med denne viden. Der findes udmærket litteratur om
objektorienteret udvikling i VB.

Lars

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 25-10-03 22:47

Lars Kjærsgaard skrev:

> Det er helt ubetinget rigtigt. Men at bruge moduler til at erklære public
> variable er næsten lige så dårligt design.

Der er lige den væsentlige forskel, at der ikke er side-effekter ved at
tilgå globale variabler i et modul.

Det kan der være, hvis man forsøger at tilgå globale variabler i en form som
ikke pt. er loadet: Formen bliver derved initialiseret men ikke nødvendigvis
loadet (med alt hvad dét kan medføre).

-------
Tomas

Fra : Jan Vinten

Dato : 25-10-03 10:56

Hej med jer,

Tak for jeres svar - det har givet stof til eftertanke!

Med venlig hilsen
Jan Vinten

"Jan Vinten" <REMOVEnewsBIG@LETTERSvinten.orgnetUSE_.NET_ADRESS> wrote in
message news:3f99113b$0$9805$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...