Kondens på vinduer
Fra : Lars & Heidi Marklan~

Dato : 23-10-03 22:51

Hej

Vi bor i en murermestervilla fra 1934. Der er termovinduer fra 1994 i hele
huset. Vi oplever at vi fra ca. denne årstid og til det bliver varmt igen,
får ekstremt meget kondens på vinduerne om aftenen/natten. Det sker især i
vores soveværelse og vores børns soveværelse. I vores soveværelse (ca. 20
m2) kan der ovenikøbet ligge hele pytter i vindueskarmen når vi vågner. Vi
har dog problemet i hele huset. Vi lufter ud dagligt.

Hvad kan vi gøre?

mvh
Heidi

Fra : Ulrik

Dato : 24-10-03 09:09

"Lars & Heidi Markland Mogensen" <6x123024@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> m2) kan der ovenikøbet ligge hele pytter i vindueskarmen når vi vågner. Vi
> har dog problemet i hele huset. Vi lufter ud dagligt.

Hej Heidi.

Når man sover udånder hver person gennemsnitlig mellem 1½-2 l vandamp.
Prøv at stå op på vægten inden du går i seng, og når du står op. forskellen
mellem
de to vejninger er den vandamp du har udåndet.

Den bedste løsning i dit tilfælde er nok at fortage en kraftig udluftning (i
max 5 min.), med mindre der er andre kilder hvor fugtigheden kommer ind. Se
nedenstående:

Mvh. Ulrik

Om indv. kondens på termoruder.

Indvendig kondens
Indvendig kondens på lavenergiruder forekommer kun ved en uheldig
kombinationen af stor luftfugtighed i rummet og lav temperatur på ruden.
Generelt gælder, at jo mere vandamp der er i rummet desto mindre
temperaturforskel skal der til, før det afsættes som kondens. Indvendig
kondens giver dårlig indeklima med råd- og svampeangreb.

Et godt udgangspunkt for at følge problemets omfang er, at man anskaffer sig
et hår hygrometer, der med stor nøjagtighed kan måle luftens fugtighed.
Normalområde er mellem 40 og 60% relativt fugt.

Afhjælpning
Afhjælp problemet ved A) at nedbringe luftens indhold af vandamp, og sikre,
B) at vinduerne er ordentligt ventileret.

ad. A. Et almindeligt vandindhold i rumluften kan nedbringes ved:
at lufte kraftigt ud regelmæssigt (dvs. alle vinduer op i max. 5 min. En
længere udluftning nedkøler blot rummet). Tidspunktet er specielt godt når
solen har fjernet morgenduggen og altid ved frostvejr.
at sikre at aftræk til emhætten og tørretumbler er tætte.
at overholde et strengt forbud om tørring af tøj indendørs.

Er der stadig et stort vandindhold kan årsagerne være mange f. eks.:
En skjult rørskade, en defekt fugtmembran i gulv og/eller loft, manglende
dræn under huset, fugt fra kælder trækker op i væggene osv. Men også
usædvanlig våde sommer- og efterårsperioder kan give store fugtproblemer.

Som en midlertidig løsning kan det evt. blive nødvendigt at leje en affugter
hos det lokale byggemarked. Her kan man hurtigt og effektivt nedbringe
luftens indhold af vandamp.

ad. B. Den varme luft skal have mulighed for, uden hindringer som f.eks. en
vinduesplade eller et tæt lukket gardin, at cirkulere op forbi glasset. Og
endelig kan det være, at vinduerne er lidt utætte i falsen, så der strømmer
kold luft ind - i så fald skal de tætnes. find utæthederne med et tændt
stearinlys.

Fra : Jens Juul

Dato : 24-10-03 09:18

> [...]
>m2) kan der ovenikøbet ligge hele pytter i vindueskarmen når vi vågner. Vi
>har dog problemet i hele huset. Vi lufter ud dagligt.

Tjah - luft ud noget oftere (gennemtræk 3-4 gange i døgnet), lad vinduer i
soveværelse stå på klem om natten osv i den dur. Kondenseringen skyldes at
ruderne er kolde. Vi bor i et supertæt hus men vi har trelags termovinduer
og energiruder og derfor ikke problemet da ruderne ikke bliver kolde.

Mvh Jens

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 24-10-03 11:14

En anden løsning kunne være et genveksanlæg, vores hus er et nyt
superisoleret hus hvori vi har monteret et Dantherm varmegenanvendingsanlæg,
vi har ingen problemer med fugt overhovedet, luftfugtigheden ligger i denne
periode på ca. 35%, samtidig slipper du for at skulle have de larmende
ventilatorer på toiletter og badværelser..

/Claus

Fra : margaretha

Dato : 24-10-03 15:45

http://www.kandu.dk/

Fra : margaretha

Dato : 24-10-03 15:48

Jeg tror, at I skulle lukke lidt mere op for varmen og lufte BETYDELIGT
mere ud. Kold luft kan ikke optage så meget fugt som varm. Evt
installere en mekanisk ventilation. Det er jo ikke så smart med fugt,
jeg tænker på skimmelsvampe o.lign. Håber, at I får bugt med det. Mvh
Margaretha

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette G. A.

Dato : 25-10-03 09:24

Prøv at lade være med at lukke af til soveværelset - hvis det er for koldt
til at have et vindue på klem, så lad døren til soveværelset stå på klem.
Det skulle gerne hjælpe...

Mette