Hjemmelavet sushi
Fra : Anders H. Andersen

Dato : 23-10-03 21:01

Hej

Jeg leder efter nogle butikker i København som har diverse ting til
sushi, dvs. ris, nori tang, bambus måtter osv. og gerne til en rimelig
pris.

Fisken har jeg tænkt mig at købe i ISO da de får frisk fisk hver dag
(siger de).

Hvis der er nogen som har gode råd og tips vil jeg da også gerne høre
dem.

mvh
Anders

Fra : Queeni

Dato : 23-10-03 21:18

Hej Anders

En meget vigtig detalje
http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Bakterier_i_maden/parasitterifisk.htm

mvh.

Lizzie

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 24-10-03 07:16

"Anders H. Andersen" skrev i en meddelelse...

> Jeg leder efter nogle butikker i København som har diverse ting til
> sushi, dvs. ris, nori tang, bambus måtter osv. og gerne til en rimelig
> pris.

Prøv evt. her..

Shop Asia, Peter Bangsvej 108, Frederiksberg
Asiens Minimarked, Østerbrogade 117, Kbh. Ø
Thailand Supermarked, Istedgade 134, V
Hong Kong Supermarked, Reventlowsgade 20, V
Den Kinesiske Købmand, Nørrevoldgade 54, K
Asiasisk Marked, Fiolstræde 21 kld. K
Sem Sem, Römersgade 15, K
eller måske i Tokyo Skywalk, Fiolstræde 15, V
...eller kig efter i dit supermarked.

> Hvis der er nogen som har gode råd og tips vil jeg da også gerne høre
> dem.

Her er lidt om Sushi, fra "Hjemmesevice" DR tv, den 22.2-2002
http://www.dr.dk/p3/hjemmeservice/opskrifter/dr_big_band.asp

Eller, læs det hele Direkte herunder..

Sushi:
Sushi er dybest set en klump kogt ris med noget ovenpå. Dette noget
kan være:
Rå fisk, for eksempel tun (nej, ikke dåse - frisk) røget eller fersk laks
(befriet for skind), pebermakrel ,udskåren avocado, rejesalat, hakket tun,
ørredrogn (1 glas rækker til cirka 10 portioner), omelet. Kogte og flækkede
kinarejer eller hvad du nu har af fisk eller grøntsager.

Sushi-ris:
Grødris
Sukker
Salt
Ris- eller vineddike
Vand

Køb en gang almindelige grødris fra supermarkedet - de skal være klare
(hvis de er grå er de for gamle). Lad være med at anskaffe de dyre specielle
sushi-ris, det er spild af penge.
Beregn en kop (cirka ¾ dl.) pr. person. Hæld én kop vand i til én kop ris.
Kog risene under låg til vandet er væk og lad dem stå til de er dampet af.
Før risene skal bruges tilsætter du 2 spsk. sukker, lidt salt og og 1/3 ølglas
sushieddike (vineddike eller anden hvid eddike kan også bruges).

Nigiri-sushi:
Den mest simple form for sushi som består af en klump ris med sushipynt
(tané) ovenpå.
Når dine ris er færdige og let afkølede, tager du ganske lidt vand på hænderne
og former risene i hånden - eller brug en sushiform - til små firkantede pølser,
de skal være en 3-5 centimeter lange.
Ovenpå putter du lidt Wasabi (japansk peberrodspasta) og så et stykke af
for eksempel fisk, avocado eller omelet. Sørg for at skære fisken ud i
dekorative stykker så det ser rigtigt japansk og minimalistisk ud. Du skal hele
tiden have lidt våde hænder - ellers smuldrer ri-sen. Grib med tre fingre,
dyp i soya og wasabi - og dyb siden med fyldet, ikke risen - for så smuldrer
skidtet.

Slagskibs-sushi (Gunkanmaki):
Nori-tangplader
Sushi-ris
Fyld

Form en firkantet rulle på 3-5 centimeter af dine afkølede sushi-ris - eller
brug en sushi-form, ligesom ved Nigiri-sushi.
Fold et stykke tang (3 gange 15 centimeter) omkring for at holde sammen
på det hele - på højkant så den danner en båd med så meget ræling over
risen at der er plads til fyld. Klistrer tangen sammen med et riskorn. Fyldet
kan være ørredrogn, lakserogn, hakket tun med hakket forårsløg eller
rejesalat. Pynt med en halv skive agurk, snittet på midten og vredet.

Maki:
Nori tangplader
De kogte sushiris
Wasabi
Fyld efter smag
Skarp kniv
Måtte og en våd serviet
Her skal du bruge den plade tang, du en gang ved et tilbud i supermarkedet
fik op under neglene. Klip tangen i passende stykker, for eksempel 10 gange
20 centimeter. Læg tangen fladt på dit bord, smør sushiris på pladen (og
hellere for lidt end for meget) og rul lidt Wasabipasta hen over (det er
møgstærkt, så tænk over dosen). Så kan du putte lidt strimlet avocado eller
strimlet tunfisk, laks, agurk, forårsløg - eller hvad du nu finder på - i. Drys evt.
sesamfrø over. Rul omhyggeligt med din lille bambusmåtte og luk rullen med
et par fugtige riskorn. Skær rullen ud i 2 centimeter små, konfektagtige
stykker. Brug din skarpeste kniv - du kan slibe den til på bagsiden af en
tallerken (hvis der ikke er glasur på undersiden) med en 5-10 velvalgte skrå
strøg. Det er noget klistret stads og hvis du skal have pæne stykker der ikke
er flossede, skal du gøre kniven ren på en et stykke vådt køkkenrulle hver
gang du har skåret en maki ud.

Rejesalat:
Rejer
Mayonnaise

Kogte rejer blandes sammen med lidt mayonnaise. Bruges som indmad i
slagskibe og makiruller. Bland med strimlet forårsløg og agurk, hvis den
bliver for kvalm.

Sushi-omelet:
6 hele æg
Sukker
Soya
Sake (risvin) eller sherry
Riseddike eller anden hvid eddike

Du smadrer æggene og hælder blommer og hvider ned i en skål. Så
pisker du æggene sammen med et par skefulde sukker, et skvæt
riseddie, soya samt lidt sake hvis du har - ellers finder du et sjat sherry
i bunden af skabet. Varm olie på en pande og hæld lidt æg-gemasse ud
på den. Massér ægget med et par pinde, så får du en fin lille flad kage som
du folder nydeligt over i den ene side af panden med en paletkniv. Lidt
mere æggemasse på den tomme del af panden - og så består det japanske
i at du folder massen den anden vej. Brug en smule æggemasse af gangen
og fold frem og tilbage. Til sidst former du en firkant af det stivnede æg som
du kan skære ud til at lægge ovenpå sushien. Det hele bli-ver meget
nemmere hvis du fra starten bruger en firkantet pande.

Chiliagurk:
2 agurker
Chilipasta (af kinesiske gærede bønner og chili. Fås på glas.)
Hakket Ingefær
Hakket hvidløg
Soya (helst japansk, for eksempel Kikkoman's)
Sesamolie

Bank et par agurker med den sløve side af kniven, så de bliver godt bløde.
Skær agurker-ne ud i passende stykker, salt på og massér
med hænderne så en stor del af vandet kommer ud. Hæld vandet fra. Nu
hælder du en så meget chilipasta, som du og dine gæ-ster kan lide og tåle
i (den kinesiske Hot bean sauce er bedst, men du kan bruge hvilken som
helst chilipasta, for eksempel den populære Sambal Oelek) sammen med
soya og sesamolie samt et par hakkede hvidløg og ingefær. Rør det godt
sammen og lad det stå. Jo længere det står desto mere smattet og
velsmagende er det - gerne natten over i køleskabet.

Tigerrejer m. avocado og forårsløg:
Så mange tigerrejer som du har råd til, men en 3-5 stykker er fint.
2-3 avocadoer skåret i stykker.
Wasabi
Forårsløg
Soya
Riseddike

Kog tigerrejerne ganske let, hak avocadoer og forårsløg og rod det
sammen med soya og riseddike. Lad være med at lade avocadoerne
ligge for længe, før du bruger dem - de bliver lynhurtigt brune.

Drikke:
Drik gerne øl til Sushi for eksempel japansk Asahi, Kirin eller thailandsk
Singha - eller en Hof om du absolut vil. Du kan også drikke sake og det
er en skrøne at den skal være varm - den er såmænd varm om vinteren
og kold om sommeren. Hæld sake i nogle som drikkeskåle eller
kuvertaskebægre, hvis du har flere tilbage.

Tilbehør:
Når du dækker bord, skal du stille et lille kurvertaskebæger med soya
og lidt Wasabipasta på kanten, som du kan røre i lidt af gangen - det er
kun for at justere smagen af Wasabi der i forvejen er i rullen. Teknikken
er at gribe sushien med tre fingre (lad være at bruge pinde).

Til sushi skal du ikke have andet end det fyld, din og dit supermarkeds
fantasi rækker til. Og så et par basale ingredienser som kan købes
næsten overalt.
Soya
Riseddike eller vineddike
Risvin eller sherry
Sesamolie
Sesamfrø, ristet på en tør pande.
Wasabi i tube (grønt peberrodspasta)
Sukker
Salt
Hvidløg
Ingefær
En sushimåtte
Nori-tang - fås i små flade pakker og er grønt.
Evt. en sushiform (ligner en isterninge-bakke med fem rum i).

PS:
Jeg kan anbefale at købe/låne kogebogen..
Mad fra Japan, Gyldendals Kogebøger - Asiatiske Køkkener.

Go' fornøjelse!

Mvh.
Peter W. Bosse

Hemmeligheden bag vellykket hjemmelavet japansk mad
ligger i forståelsen for de basale råvarer og hvordan et
måltid komponeres, de tilberedningsmetoder der bruges,
er engentlig temmelig enkle. Det vigtigste krav er simpelthen
at man elsker god mad, tilberedt og præsenteret med sans
for harmoni.

Fra : Spangkuk

Dato : 24-10-03 19:51

> Jeg leder efter nogle butikker i København som har diverse ting til
> sushi, dvs. ris, nori tang, bambus måtter osv. og gerne til en rimelig
> pris.

Irma har det hele !

Spang

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 24-10-03 20:51

On Fri, 24 Oct 2003 20:51:24 +0200, "Spangkuk" <xcmnxc@xcasklfjg.dk>
wrote:

>Irma har det hele !

Det har ISO også (incl. færdiglavet sushi), det er nok bare ikke det
billigst eller bedste sted at købe den slags. Jeg fortrækker klart at
købe tingene i en specialforretning, det er ofte både bedre og
billigere.

mvh
Anders