/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Fugtighedsmåler til potteplanter?
Fra : Benny Andersen


Dato : 23-10-03 16:47

Ved nogen hvor man kan købe en fugtighedsmåler til potteplanter.

Det skal helst ikke være noget avanceret elektronisk isenkram, men
noget med en "pind" der kan vise om planten er tør i rodnettet eller
om der skal vandes.

Jysk planteservice (på nettet) har noget de kalder Seramis, men det fremgår
ikke hvor man kan købe pindene eller hvad de koster. Mail besvares ikke.

Såeeee...

Der er en på www en der omtaler en elektronikdims: MOISTURE METER
til omkring en "hund" fra et byggemarked. Hvis det er prisen vil jeg
godt prøve sådan en sag eller noget tilsvarende. Det skulle virke ved
at man sætter en målepind i potten og på en viser kan aflæse fugtigheden
(procenten?). Vedkommende kunne ikke huske hvilket byggemarked der
var tale om, eller andre detaljer.

Mvh Benny Andersen



 
 
Inger Pedersen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 23-10-03 17:04


"Benny Andersen" <benny.andersen@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f97f6e2$0$9781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ved nogen hvor man kan købe en fugtighedsmåler til potteplanter.
>
> Det skal helst ikke være noget avanceret elektronisk isenkram, men
> noget med en "pind" der kan vise om planten er tør i rodnettet eller
> om der skal vandes.

Den har du for enden af venstre arm )

1. Hold vandkanden i højre hånd (forudsat, du er højrehåndet).
2. Stik venstre pegefinger i potteplantens jord.
3. Hvis jorden føles tør, giver du planten vand.
4. Hvis jorden føles fugtig, går du videre til næste plante og gentager
proceduren.
5. Hvis jorden føles direkte våd, kontrollerer du, om der er stående vand i
skjuleren.
6. Hvis der er, hælder du det væk.

Hilsen Inger



Benny Andersen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 23-10-03 17:34

Ja, ok og metoden kan med lidt ændringer også bruges i stedet for et stegetermometer!
Det ku da være du selv skulle "stikke fingeren i jorden", eller finde en pjankegruppe hvori
du kan skrive med lidelsefæller.

Benny Andersen


"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:bn8u5j$td$1@sunsite.dk...
>
> "Benny Andersen" <benny.andersen@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f97f6e2$0$9781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Ved nogen hvor man kan købe en fugtighedsmåler til potteplanter.
> >
> > Det skal helst ikke være noget avanceret elektronisk isenkram, men
> > noget med en "pind" der kan vise om planten er tør i rodnettet eller
> > om der skal vandes.
>
> Den har du for enden af venstre arm )
>
> 1. Hold vandkanden i højre hånd (forudsat, du er højrehåndet).
> 2. Stik venstre pegefinger i potteplantens jord.
> 3. Hvis jorden føles tør, giver du planten vand.
> 4. Hvis jorden føles fugtig, går du videre til næste plante og gentager
> proceduren.
> 5. Hvis jorden føles direkte våd, kontrollerer du, om der er stående vand i
> skjuleren.
> 6. Hvis der er, hælder du det væk.
>
> Hilsen Inger
>
>



Preben Riis Sørensen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 23-10-03 18:42


Benny Andersen <benny.andersen@post2.tele.dk> skrev i en
news:3f9801f4$0$9751$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ja, ok og metoden kan med lidt ændringer også bruges i stedet for et
stegetermometer!
> Det ku da være du selv skulle "stikke fingeren i jorden", eller finde en
pjankegruppe hvori
> du kan skrive med lidelsefæller.

Jeg synes du går en del forkert ved at kalde Ingers indlæg for pjank. Hun
beskriver ganske enkelt hvordan man gør, så mon ikke lige du skulle give en
undskyldning?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Maria Frederiksen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 23-10-03 20:05

> Ved nogen hvor man kan købe en fugtighedsmåler til potteplanter.
>
> Det skal helst ikke være noget avanceret elektronisk isenkram, men
> noget med en "pind" der kan vise om planten er tør i rodnettet eller
> om der skal vandes.

Ingers metode er langt den nemmeste og i øvrigt også den bedste.

Jeg har haft sådan et meter en gang (100 kr i Silvan eller Bauhaus), men den
fortæller jo kun fugtigheden, ikke om planten rent faktisk skal tørre ud
mellem hver vanding eller skal være konstant fugtig .Desuden skal meteret
sættes i jorden og sidde lidt inden det aflæses, og det er altså temmelig
besværligt hvis man har bare 5-10 planter.

Men har man kun en plante, og den skal vandes så jorden altid er fugtig, så
er den anvendelig. Der er dog ikke alarm på, så man er nødt til at se efter
selv.

Mvh Maria



preben kaas (23-10-2003)
Kommentar
Fra : preben kaas


Dato : 23-10-03 21:53

On Thu, 23 Oct 2003 21:04:30 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:
>
>Ingers metode er langt den nemmeste og i øvrigt også den bedste.
Ikke enig og iøvrigt var det jo ikke det der blev spurgt om, vel?
>
>Jeg har haft sådan et meter en gang (100 kr i Silvan eller Bauhaus), men den
>fortæller jo kun fugtigheden, ikke om planten rent faktisk skal tørre ud
>mellem hver vanding eller skal være konstant fugtig
Men det kan fingeren vel heller ikke afgøre.

..Desuden skal meteret
>sættes i jorden og sidde lidt inden det aflæses, og det er altså temmelig
>besværligt hvis man har bare 5-10 planter.
Jeg har 2 sådanne "metere" og de virker begge omgående når det drejer
sig om fugtighed - måler også PH-værdi, men det tager lidt tid.
>
>Men har man kun en plante, og den skal vandes så jorden altid er fugtig, så
>er den anvendelig. Der er dog ikke alarm på, så man er nødt til at se efter
>selv.
Har du alarm på fingeren da?

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse


Maria Frederiksen (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 24-10-03 08:02

> Men det kan fingeren vel heller ikke afgøre.

Nej. Men hvorfor give 100 kr for noget du har gratis? Og som ikke giver
nogen som helst merværdi?

Mænd er altså underlige

Mvh Maria



//zigge (24-10-2003)
Kommentar
Fra : //zigge


Dato : 24-10-03 18:19


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:3f98cf75$0$54814$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Mænd er altså underlige
>
> Mvh Maria
>

Ja men vi har det sjovere

//zigge



Pia J (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 24-10-03 07:58

Min mand købte en til mig for en 50'er af en rengøringskone i sit tidligere
firma Det hjælper dig ikke med at skaffe den, men jeg synes den er god.
Jeg har ofte været ude for at tro en plante var tør, men at der var masser
af fugt i bunden af potten (i jorden altså). Det giver mig en pegefinger om,
hvor ofte jeg skal vande, istedet for bare at gå og hælde en slat på dem
allesammen hele tiden.

:Pia


Mads Lie Jensen (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 24-10-03 20:17

On Fri, 24 Oct 2003 08:57:48 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg har ofte været ude for at tro en plante var tør, men at der var masser
>af fugt i bunden af potten (i jorden altså). Det giver mig en pegefinger om,
>hvor ofte jeg skal vande, istedet for bare at gå og hælde en slat på dem
>allesammen hele tiden.

Er man i tvivl om om den har vand eller ej så kan man løfte potten - så
kan man let mærke om den mangler vand.

Selv hører jeg til dem som, når det gælder stueplanter, bruger metoden
med at hvis planten pludselig hænger voldsomt med bladene, så er det nok
på tide at vande.

(... og så er jeg nok ikke den rigtige til at give gode råd om
potteplanter, på min væg her ovenover computeren sidder end
hænge-plante, som nu på tredie år er stendød..... Jaja, der er måske nok
noget sjusk at den ikke er blevet smidt væk endnu, men Rom blev jo ikke
bygget på en dag og den er så dejlig nem at passe

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
Kig også ind på http://hjoerringnyplanteskole.dk/

Inger Pedersen (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 24-10-03 20:37


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse >

på min væg her ovenover computeren sidder end
> hænge-plante, som nu på tredie år er stendød..... Jaja, der er måske nok
> noget sjusk at den ikke er blevet smidt væk endnu, men Rom blev jo ikke
> bygget på en dag og den er så dejlig nem at passe

Giv den da en gang guldspray og hæng røde hjerter i til jul, så kan den
holde nogle år endnu

Hilsen Inger



Preben Riis Sørensen (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 24-10-03 20:52


Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev
> på min væg her ovenover computeren sidder end
> hænge-plante, som nu på tredie år er stendød..... Jaja, der er måske nok
> noget sjusk at den ikke er blevet smidt væk endnu, men Rom blev jo ikke
> bygget på en dag og den er så dejlig nem at passe

Er det ikke også hos skolelæreren man skal finde de mest uopdragne børn,
eller at murermesterens hus trænger til en kærlig hånd, for det kan det jo
altid få?....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Inger Pedersen (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 24-10-03 21:25


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

>
> Er det ikke også hos skolelæreren man skal finde de mest uopdragne børn,
> eller at murermesterens hus trænger til en kærlig hånd, for det kan det jo
> altid få?....

Jo: "Smedens hest og skomagerens kone har aldrig sko".



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste