Medister + sennep.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-10-03 10:44

Hejsa.
Jeg var engang til en fest , hvor der var en af deltagerne , der fortalte
mig om en opskrift.
Desvære forsvandt opskriften sammen med tømmermændene

Det var noget med , at tage en medisterpølse , trække skindet af den , smøre
den ind i sennep , og rulle den i rasp.

Er der nogen der kan genkende denne fremgangsmåde ?

Nu har jeg tænkt på denne opskrift i flere år , og nu må jeg prøve den.

Gæsten jeg fik den af , var noget familie til en ven , som var inviteret af
værterne - altså ikke en , jeg normal snakker med :O/

Anyway - Hvis nogen kender opskriften , så post den venligst

Hygge
MJ

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-10-03 13:05

[Martin Jørgensen | Thu, 23 Oct 2003 11:44:20 +0200]

>Det var noget med , at tage en medisterpølse , trække skindet af den , smøre
>den ind i sennep , og rulle den i rasp.

Jeg tror at det var en røget medister, og ikke en medisterpølse.

Jeg søgte på nettet, og falder over denne - noget bizarre ret:

Jyttes pølle

Serveres med kartoffelmos og hjemmelavet Bearnaisesauce.

en røget medister
tomater
champignon
stærk sennep
rasp
peber

Flæk medisterpølsen på oversiden, men skær den ikke helt over. Smør den
godt ind i sennep. Skær tomaterne i både og champignonerne i halve, og
stik dem ned i revnen du lige har skåret. Drys med rasp og peber. Sættes
i ovnen ved 175 grader - 30 min.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 23-10-03 14:41

"Rene' Hjorth" skrev i en meddelelse
> Jyttes pølle

Shit! Ikke for at fornærme ungkarle, men det lyder som en meget grøn
ungkarls første forsøg i køkkenet.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-10-03 15:31

["Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> | Thu, 23 Oct 2003
15:40:46 +0200]

>Shit! Ikke for at fornærme ungkarle, men det lyder som en meget grøn
>ungkarls første forsøg i køkkenet.

Jeps, eller et eksempel på en ung kvindes ditto - jvf navnet "Jyttes
pølle".

Men ja, barok opskrift - men sikkert ikke uspiselig?

Her i huset bliver det dog i aften rødtungefilet stegt i smør, med
langtidsbagte cherrytomater og champignon, lidt små kartofler, lidt
salat, lidt pestosauce og lidt beurreblanc.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 23-10-03 22:14

> Her i huset bliver det dog i aften rødtungefilet stegt i smør, med
> langtidsbagte cherrytomater og champignon, lidt små kartofler, lidt
> salat, lidt pestosauce og lidt beurreblanc.

Mums, hvorfor ringede du ikke?*G*
En influenza, to møder, en måske hasteindlæggelse af min kære mor samt en
hård dag, gjorde at aftensmaden her i huset blev de rugbrødsmadder vi hver i
sær gad smøre. Dvs. NUL til mig og nu er jeg gravid og udgået for cola..Det
er en katestrofe!!!!

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-10-03 09:27

["Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> | Thu, 23 Oct 2003
23:13:47 +0200]

>Mums, hvorfor ringede du ikke?*G*

Burde jeg havde gjort - der var for meget mad til 2 :)

>Dvs. NUL til mig og nu er jeg gravid og udgået for cola..Det er en katestrofe!!!!

Stakkels dig.

Selv har jeg holdt pause med kuren og går først i gang i aften
(professionelt tvang - der var nogle highcarb produkter jeg skulle
smagsteste), men havde jeg halveret kartoflerne kunne jeg have spist det
samme på kuren.

I aften bliver det en klassiker fra 80'er køkkenet, kalveruller m/ ost
og skink - altså en slags "hakket cordon bleu", da vi har en gæst der
kun spiser hakket kød.

Godt hakket kavekød bredes ud, der ligges en skive røget skinke og eb
blok emmenthaler på hver, og de rulles sammen i portionsstørrelser,
paneres og frituresteges.

Serveres med lidt salat, små dampede ærter, kartofler vendt i
krydderolie og evt. lidt anden grøntsag.

Jeg gemmer de avancerede desserter til kuren starter igen (imorgen), så
i aften bliver det blot en karameliseret æblekage m/ vanilleis.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Pia J

Dato : 24-10-03 13:26

> Jeg gemmer de avancerede desserter til kuren starter igen (imorgen), så
> i aften bliver det blot en karameliseret æblekage m/ vanilleis.

Jeg har et forslag til ændring af tråden torsdagsmad. Istedet vil vi gerne
hver dag høre, hvad Rene får.... Undskyld, kom jeg til at savle på din
skærm?

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-10-03 14:47

[Pia J | Fri, 24 Oct 2003 14:25:46 +0200]

>Jeg har et forslag til ændring af tråden torsdagsmad. Istedet vil vi gerne
>hver dag høre, hvad Rene får.... Undskyld, kom jeg til at savle på din
>skærm?

Hehe, mange tak :)

Fredag (highcarb)
Well, fredag er beskrevet; kalveruller m/ skinke og ost; små kartofler i
krydderurteolie, salat og små brød. Desert er karameliseret æblekage m/
vanilleis.

Lørdag (lowcarb)
Thai kokos-kyllingesuppe med dansk islæt, altså en god hønsekødssuppe
kogt på kylling, selleri, persillerød, pastinak, porre og gulerod (i
faldende orden) og der er smagt til med chilli, koriander og kokosmælk.
(små brød til de andre).

Dessert bliver en chokoladekagesouffle (mellemting mellem kage og
souffle) m/ hjemmelavet vanilleis.

Søndag (lowcarb)
Revelsben stegt med barbecue, og hertil massere af grøn salat med blue
cheese dressing, dampede grønne grøntsager (/m bid og sur/sød dressing).
(en bagt kartoffel til Nicolai).

Desert bliver nok en gulerodskrydderkage m/ valnødder og en god klat
citronflødeostsmørcreme - ELLER - også en mandelsmåkage og den sidste
sjat hjemmelavet rabarber/vanillegelato.

Håber at det kan give andre en idé?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : sune vuorela

Dato : 24-10-03 19:25

En der kalder sig Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev:

> [...]

>citronflødeostsmørcreme - ELLER - også en mandelsmåkage og den sidste
>sjat hjemmelavet rabarber/vanillegelato.

Ku man få nogle opskrifter? Det lyder lækkert - og jeg er ved at være
lidt træt af bøffer

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-10-03 21:26

[sune vuorela | Fri, 24 Oct 2003 20:24:44 +0200]

Skiftede lige emne
>Ku man få nogle opskrifter? Det lyder lækkert - og jeg er ved at være
>lidt træt af bøffer

Ehh, opskrifter er ikke min stærke side, da alt jeg laver jo er på
slump, men jeg kan da prøve:

Altså, kog en god hønsekødssuppe; jeg bruger en stor pose (2 kg.)
kyllingelår m/ ryg (de er pokkers billige og giver en del smag); som jeg
koger ca. 1½ time med krydderier. Så tilsætter jeg 4 gulerødder, 2
pastinak, 1 persillerød og 1/4 sellerirod og lader det koge en time
mere.

Fisker det hele op, koger 1 porre i skiver med resten af supper hvor jeg
tilsætter lidt koriander, lidt kokosmælk og lidt chilli i fine skiver og
jævner evt. suppen lidt. Jeg tilsætter nogle små kødboller, kødet fra
kyllingen renses og pilles i stykker og tilsættes sammen med nogle
skårne forårsløg.

Smages til med salt, peber, risvinseddike og evt. lidt sødemiddel.

Beklager, ingen opskrift endnu - det er en prototype af et nyt produkt;
isen er ligeså "kedelig" da det også er eget produkt blandet med
piskefløde og frosset; men f.eks. med Atwel/perfect Fit, kan man lave en
ret god vanilleis.

Revelsben marineres med en blanding af ketchup (sukkerfri), soya,
paprika, chilli, stødt ingefør og lidt sødemiddel - gerne et par timer,
og steges derefter som normalt.

Blue cheese dressing er for enkelt; tage en moden blue cheese ost
(anbefaler Sct. Clemens Danablue) og mos den med lidt mayonaise og
cremefraishe - smages til med peber og vand tilsættes til konsistensen
passer.

Damp (frosne) sukkerærter og aspargeshoveder (fås begge frosne i
Kvickly) og vendes i en dressing bestående af hvidvinseddike, lidt
sødemiddel og olivenolie - smagt til med salt og peber.

Hellere ikke de store opskrifter; bruger en færdig lowcarb krydderkage
med lidt fintrevne gulerødder - og laver en af citronsmørcreme smør,
flødeost, citronsaft og f.eks. Atwel.

Ditto; egne produkter blot anvendt; kunne sikkert få et godt resultat
med mandelmel, atwel og æg - rabarber gelato var en sukkerfri
rabarberkompot der var vendt i ismassen før frysningen.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : sune vuorela

Dato : 26-10-03 09:27

En der kalder sig Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev:

takker vejledningerne. skal prøve dem en dag.

> ketchup (sukkerfri),

Er det en af de dårlige færdigkøbte (Cervera eller bäncke)? - eller
findes der noget der smager godt - eventuelt noget som man selv laver?

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-10-03 16:18

[sune vuorela | Sun, 26 Oct 2003 09:26:54 +0100]

>Er det en af de dårlige færdigkøbte (Cervera eller bäncke)? - eller
>findes der noget der smager godt - eventuelt noget som man selv laver?

Bäncke's sukkerfrie ketchup synes jeg faktisk er ret godt (i allefald
den 'bedste' sukkerfrie ketchup jeg har prøvet), hvorimod Cervera's er
ret trist og "forkert".

Ellers kan du jo bare lave den selv...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Pia J

Dato : 27-10-03 07:57

Nu ved jeg jo godt du ikke afslører indholdet af dine kageblandinger m.m. -
men jeg er da nysgerrig efter at vide, om der er en masse "kemi" indblandet,
eller om det hele ligger i sammensætningen af melblandinger? Jojo, jeg kunne
måske læse det ud af indholdsdeklarationen (burde i hvert fald), men den
står på "budget-ingen-færdigprodukter" herhjemme. Og du behøver ikke være
bange for jeg prøver at lure hemmeligheden af - det er jeg simpelthen for
doven til.

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-10-03 16:31

[Pia J | Mon, 27 Oct 2003 07:57:01 +0100]

>Nu ved jeg jo godt du ikke afslører indholdet af dine kageblandinger m.m. -
>men jeg er da nysgerrig efter at vide, om der er en masse "kemi" indblandet,
>eller om det hele ligger i sammensætningen af melblandinger?

En kombination, ville jeg sige.

Typisk består en kageblanding af hvedeprotein (gluten), mandelmel (fint
knuste mandler), mælkeprotein, maltitol (sødemiddel), polydextrose
(kostfibre), natron, acesulfam-K og cyklamat (kunstige sødemidler).

Derudover kan den indeholde kakao, nødder, naturlige- eller
naturidentiske smagsstoffer samt til tider en anelse farve

Da hovedingredienserne i en normal kage er mel og sukker (ultra high
carb), vil en low carb kage i sagens natur indeholde noget kunstigt -
jeg prøver dog at finde den gyldne middelvej, så det ikke er 100% kemi.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 24-10-03 17:30

> I aften bliver det en klassiker fra 80'er køkkenet, kalveruller m/
ost.......
bla bla en hel masse jeg slet ikke tør gengive....bla bla bla......

Hvad står den på tirsdag f.eks., hvor jeg tilfældigvis måske er i KBH
stadigvæk? *G*

I dag skal vi have risengrød.....

Nette

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-10-03 17:08

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt ind i sennep. Skær tomaterne i både og champignonerne i halve, og
> stik dem ned i revnen du lige har skåret. Drys med rasp og peber. Sættes

He HE det er nok den
Mente bare , at det var med en alm. medister , men glasne gik vist også lidt
højt den aften

Men prøves det skal den

Tak for hjælpen

hygge
MJ

Fra : nuser

Dato : 23-10-03 17:27

"Martin Jørgensen" <MartinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse
Klip
> den ind i sennep , og rulle den i rasp.
>
> Er der nogen der kan genkende denne fremgangsmåde ?
>
> Nu har jeg tænkt på denne opskrift i flere år , og nu må jeg prøve den.

Der findes en svensk ret, hvor man bruger røget medister, fjerner skinnet,
skærer den næsten igennem nogle steder, putter et eller andet i (kunne godt
være rasp med krydderier) og severer med kartoffelmos og sennepssovs. Ligger
MEGET (RIGTIG MEGET) tungt i maven.

Hilsen Margot