Chokolade
Fra : Margrethe Møller Tho~

Dato : 23-10-03 10:02

Hejsa
Jeg er på jagt efter en god opskrift på chokolade, så hvis I skulle ligge
inde med en vil jeg blive superglad for den.

MVH
Margrethe

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 23:06

Margrethe Møller Thomsen" <smat"slettes wrote:
> [...]
> Jeg er på jagt efter en god opskrift på chokolade, så hvis I skulle
> ligge inde med en vil jeg blive superglad for den.

Mener du hjemmelavet chokolade, helt fra bunden? Eller blot varm chokolade?

Rigtig, hjemmelavet chokolade er en yderst kompliceret proces, der ikke
lader sig gøre i et alm. køkken. Bogø Chokolade har lavet en fin side om,
hvordan chokolade bliver til:
http://www.bogoe-chokolade.dk/article.asp?id=2521

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Dyveke

Dato : 25-10-03 17:28

"Tina" <wunjo(snabel-a)mail.dk> wrote in message
> Rigtig, hjemmelavet chokolade er en yderst kompliceret proces, der ikke
> lader sig gøre i et alm. køkken. Bogø Chokolade har lavet en fin side om,
> [...]

Jeg vil påstå det godt kan lade sig gøre - Her følger en opskrift fra
dengang ALT lod sig gøre i et almindeligt køkken - om det så lever op til
nutidens smagsløg er en anden sag. (opskriften fra fra Syltning og Kræs,
1944)

250 gr kakao
250 gr flormelis
2 tsk vaniliesukker
140 gr kakaosmør

Kakao, flormelis og vaniliesukker blandes og sigtes. Kakaosmørret smeltes så
det ARKURRAT bliver flydende.
Det blandede og sigtede kakao, flormelis og vaniliesukker anbringes over
vandbad og det smeltede kakaosmør arbejdes ind i det lidt efter lidt -
chokoladeblandingen må under ingen omstændigheder kommer over 50 gr C og
heller ikke under 37 gr C. Der piskes og grundigt.

Hilsner fra kogebogssamleren

Dyveke

Fra : Jokum

Dato : 25-10-03 21:30

> [...]
> nutidens smagsløg er en anden sag. (opskriften fra fra Syltning og Kræs,

Problemet er bare at kakaosmør ikke er noget man går ned og køber i den
lokale super, samt at det sikkert koster langt mere end chokolade selv. Der
forsvinder ideen i det, ihvertfald for mig.

Jeg er sikker på at i fremtiden vil udstyr komme på markedet til
hjemmeproduktion af chokolade. Selvom det vigtiste jo nok er at råvarerne
(chokoladebønner) også kommer på markedet til priser der gør det rentabelt
selv at lave sin chokolade.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-10-03 21:40

Jokum skrev:

> Problemet er bare at kakaosmør ikke er noget man går ned og
> køber i den lokale super,

Man kan bruge smør i ovennævnte opskrift - så får man noget der
smager af Eiskonfekt.

Da jeg var teenager kunne man købe kakaosmør på apoteket. Det
kan man måske endnu. Eller hvad med Matas?

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 25-10-03 22:13

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Da jeg var teenager kunne man købe kakaosmør på apoteket. Det
>kan man måske endnu.

Der er kun 3 apoteker tilbage i DK hvor man kan købe
'kemikalier'. Et i kbh., et i Skanderborg og et i Ålborg.

M.h.t. kakaosmør tror jeg næppe de har det.
Måske kan man bruge hvid chokolade, som for en stor del består af
kakaosmør. Jeg kan godt se, at charmen ved egen fremstilling går
fløjten, når omkostningerne bliver så store.

Men ellers er det rendyrket hygge at lave bolcher og andet slik.

m.v.h. Emil

Fra : Dyveke

Dato : 26-10-03 07:10

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> wrote in message
> [...]

Fortvivl ikke:
der er et par steder på nettet hvor man kan købe kakaosmør, her er et
:http://www.the-sweet-life.com/ndex.htm

100 gr30 kr 500 gr120 kr 1 kg 220 kr

Hilsen

Dyveke