Afrensning af tagsten.
Fra : Henrik Schandorf [88~

Dato : 22-10-03 19:54

Hej NG.

I er sikkert spurgt før, men hvordan afrenser man cement tagsten bedst? De
er ru på overfladen med små sandkorn. Stenene er gennemfarvet, om end de er
falmet af tidens tand. De er tilbage fra ´74. De har mos og noget sort skidt
på.

Jeg har afrenset noget af dem, men måtte bruge en stålbørste for at få det
af - det kan da ikke passe.

Kan man højtryksrense uden af ødelægge dem?
Give dem alge og mosfjerner? I givet fald hvilket produkt virker?

Med venlig hilsen

Henrik Schandorf

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-10-03 07:20

Hej

Henrik Schandorf [8800] wrote:
> Jeg har afrenset noget af dem, men måtte bruge en stålbørste for at få det
> af - det kan da ikke passe.

Jo, sådan gjorde jeg også - og naboen - og naboen osv.

> Kan man højtryksrense uden af ødelægge dem?

Du kan næppe spule den istykker, men trykker kan måske få en sten eller
to til at lette og inden du har set dig om ligger der 317 liter vand i
din isolering på loftet som stille og rolig trænger ned igennem loftet i
stuen. Så skal du i gang med at spule så være sikker på at du spuler i
den rigtige retning.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Aksel

Dato : 23-10-03 21:37

"Henrik Schandorf [8800]" <karup@e-box.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
> af - det kan da ikke passe.
>
> Kan man højtryksrense uden af ødelægge dem?
> Give dem alge og mosfjerner? I givet fald hvilket produkt virker?

1 del eddikesyre til 7 dele vand sprøjtes på våde tagsten, det slår algerne
ihjel, regnen ordner resten.
Virker også mod ukrudt.
Det er sikkert ikke lovligt, eddikesyre er ikke godkendt som
bekæmpelsesmiddel.

Hilsen Aksel

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 25-10-03 12:11

Aksel <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> wrote:

> [...]
> ihjel, regnen ordner resten.
> Virker også mod ukrudt.
> Det er sikkert ikke lovligt, eddikesyre er ikke godkendt som

Hej Axel
Hvorfor tror du at eddikesyre er ulovlig til det formål det er en
miljørigtige løsning af problemer
Se evt. http://miljoeogsundhed.dk/artikel_disc.asp?artikelID=3504

Jeg har hørt og jeg mener det var en ny undersøgelse at holdbarheden på
tagstenene reduceres med kemi og højtryksrensere. Konklusionen på
undersøgelsen var at det var bedst at lade mosset side, hvis mosset
genere ens "øjne" så er den bedste metode en stiv kost..

Per boll Jørgensen
7430 Ikast
Fjern plop. fra min e-mail adresse..

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-10-03 11:05

Jeg har givet mine tagsten godt med rodalon og ladet det virke nogle dage.
At regnen klarer resten blev jeg også stillet i udsigt af andre, men det
holdt nu ikke. Der må skrubbes med en stiv børste - hertil brugte jeg vand
og grundrens.

Bagefter er taget behandlet med højblank maling (fra www.paint4all.dk). Det
ser ret godt ud - om end reklameteksten om, at det nærmest bliver glaseret
er overdrevet. Det har dog den store fordele, at stenene bliver mere glatte,
så alger og mos ikke fremover vil have lige så gode vilkår.

Det er dog nok for sent at nå i år.

VH
Jakob