Kørelys på Escort Part 2
Fra : Finn Hansen

Dato : 22-10-03 19:45

Hejsa

Nu fik jeg rodet lidt med det kørelys, og har fundet ud af lidt mere.

Der sidder 2 relæ'er ude ved venstre forlygte. Det ene relæ klikker, når jeg
sætter positionslys til, det andet forbliver tavs, ligemeget hvad jeg
gør.... Positionslyset virker forøvrigt ikke (ligemeget hvilken position
kontakten er i) på bilen, det samme med baglygterne!

Jeg har tjekket for dårlige forbindelser, og målt efter 12V på relæ'et,
hvilket også er til stede.
Fra blinker/lyskontakten, kan jeg se at en ledning er klippet over, og hver
ende af den overklippede ledning, er ført til relæet med en seperat ledning.
På de ledninger, ligger der 12V, når lyskontakten står i nær/fjernlys
position.

Så kommer spørgsmålene!
Kan jeg regne med at det relæ der *ikke* klikker, er dødt ? Det skal vel
nærmest klikke, når der kommer tænding på bilen ?

Kan jeg også gå udfra, at baglygterne ikke virker pga. at positionslygterne
ikke virker? Jeg mener at have hørt engang, at de to hænger sammen.

Til sidst, skal jeg "nøjes" med at købe et par nye relæ'er, eller er det
bedre/nemmere at starte helt forfra og købe et nyt kørelys sæt ?

En masse spørgsmål, som nogen forhåbentlig kan besvare bare lidt af :)

/Brian

Fra : Brian

Dato : 22-10-03 20:11

Finn Hansen wrote:

Beklager navne smudset, en kammerat har brugt PC'en sidst ;(

/Brian

Fra : Fam. Olsen

Dato : 22-10-03 20:34

"Finn Hansen" <FinnH@post5NOSPAM.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg regne med at det relæ der *ikke* klikker, er dødt ? Det skal vel
> nærmest klikke, når der kommer tænding på bilen ?

Det kan du ikke regne med. Det kan også være relæ'et ikke får styrestrøm.

> Kan jeg også gå udfra, at baglygterne ikke virker pga. at
positionslygterne
> ikke virker? Jeg mener at have hørt engang, at de to hænger sammen.

Det kan du til gengæld godt regne med. De hænger nemlig sammen. En baglygte
og en pos.lygte i foran.

> Til sidst, skal jeg "nøjes" med at købe et par nye relæ'er, eller er det
> bedre/nemmere at starte helt forfra og købe et nyt kørelys sæt ?

Du kan da prøve med det relæ der ikke klikker. De koster ikke alverden.
Virker det så, ja så fandt du fejlen. Virker det ikke, ja så får relæet ikke
styrestrøm eller stel af en eller anden grund.

MVH Niels

Fra : Brian

Dato : 22-10-03 20:42

Hejsa

Fam. Olsen wrote:

> Det kan du ikke regne med. Det kan også være relæ'et ikke får
> styrestrøm.

Og styrestrømmen skal vel komme fra lyskontakten/omskifteren ?

> Det kan du til gengæld godt regne med. De hænger nemlig sammen. En
> baglygte og en pos.lygte i foran.

Okay.... har relæerne sædvanligvis og indvirking på positionslyset ?

> Du kan da prøve med det relæ der ikke klikker. De koster ikke
> alverden. Virker det så, ja så fandt du fejlen. Virker det ikke, ja
> så får relæet ikke styrestrøm eller stel af en eller anden grund.

Stel er jeg sikker på er OK, jeg kunne måle de 12V i forhold til stel på
relæet.

Det er et rod at hitte ud af, der er snittet i en del ledninger, der er
samlet igen med en
samlemuffe, uden at andet er koblet på ledningen..... det er nærmest dømt
til at gå galt.

/Brian

Fra : Fam. Olsen

Dato : 23-10-03 21:43

"Brian" <Brian@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Og styrestrømmen skal vel komme fra lyskontakten/omskifteren ?

Det kan jeg ikke svare dig på, da jeg ikke ved hvordan systemet er opbygget.
Og kørelysautomatik kan bygges på mange måder.

> Okay.... har relæerne sædvanligvis og indvirking på positionslyset ?

Ja for at tænde baglygterne sammen med kørelyset.

> Det er et rod at hitte ud af, der er snittet i en del ledninger, der er
> samlet igen med en
> samlemuffe, uden at andet er koblet på ledningen..... det er nærmest dømt
> til at gå galt.

Ja jeg kender godt situationen. Jeg plejer så at kassere hele lortet og lave
et nyt system vha. et alm. slaverelæ og et dobbeltrelæ. Svjv. ligger der et
diagram over det på denne gruppes hjemmeside. (Kan ikke lige huske linket)
.
Men har du ikke prøvet at skifte relæet ud ville jeg starte med at prøve
det. Er de 2 relæer ens så kan du låne det der klikker.

MVH Niels

Fra : alexbo

Dato : 22-10-03 21:08

"Finn Hansen" skrev

> Kan jeg regne med at det relæ der *ikke* klikker, er dødt ? Det skal vel
> nærmest klikke, når der kommer tænding på bilen ?
Du kan kontrollere relæerne ved at bytte om på dem.

> Kan jeg også gå udfra, at baglygterne ikke virker pga. at
positionslygterne
> ikke virker? Jeg mener at have hørt engang, at de to hænger sammen.
Ja.

> Til sidst, skal jeg "nøjes" med at købe et par nye relæ'er, eller er det
> bedre/nemmere at starte helt forfra og købe et nyt kørelys sæt ?
Du burde kunne få lys, ved hjælp af lyskontakten uanset problemerne med
kørelyset.
Får du strøm på sikringere når du tænder lyset?
Kan du tænde lyset ved at lave en snydestrøm til sikringerne?

Det gør det forøvrigt ikke nemmere, at du er startet på en ny tråd, så skal
vi andre tilbage for at finde ud af hvordan det begyndte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Holm

Dato : 22-10-03 21:57

Finn Hansen wrote:
> Nu fik jeg rodet lidt med det kørelys, og har fundet ud af lidt mere.

Fra 89 - er det den gamle kantede escort ?

Hvis ikke så kan det være hele sikringsboxen der er tærret indeni.
Den sidder et sted hvor der åbenbart kommer en masse kondens
og det gør at kobberbanerne i boxen tærrer.
Har haft 2 escorter fra 92 og den er skiftet på den begge. Den kan
lave de mærkeligste ting, blæseren starter når lyset tændes og en
masse andre sjove ting. Ved ikke om det også er problemet i en
89'er....

Mvh
Jan Holm

Fra : claus b. p.

Dato : 22-10-03 22:07

> Så kommer spørgsmålene!
> Kan jeg regne med at det relæ der *ikke* klikker, er dødt ? Det skal vel
> nærmest klikke, når der kommer tænding på bilen ?
Det kan du ikke regne med.

> Kan jeg også gå udfra, at baglygterne ikke virker pga. at
positionslygterne
> ikke virker? Jeg mener at have hørt engang, at de to hænger sammen.
Det gør de også, som regel er venstre og højre side koblet sammen, så
siderne har hver deres sikring.

> Til sidst, skal jeg "nøjes" med at købe et par nye relæ'er, eller er det
> bedre/nemmere at starte helt forfra og købe et nyt kørelys sæt ?
Ikke hvis fejlen er et helt andet sted.

> En masse spørgsmål, som nogen forhåbentlig kan besvare bare lidt af :)
Jeg går ud fra, at når du siger at du har checket for dårlige forbindelser,
har du også hevet relæerne ud af soklerne? Der kan sagtens være dårlig
forbindelse i sokkelstikket. Hvis du prøver at bytte om på de to relæer, får
du så andre symptomer? For så er det nok et relæ der er dårligt. Ellers er
det nok styresignalet til relæet der mangler. Har du en 12V pære, fx. en
gammel blinklys- eller stoplyspære, så tilslut 2 ledninger til den. Prøv om
den virker med en ledning til plus og den anden til minus på batteriet.
(Ellers giver det jo ingen mening.) Nu kan du tage den ene ledning fra plus
på batteriet, og den anden til benene til styrespænding på relæet, et ad
gangen. Klikker relæet når du rører et af dem, mangler der altså en
styrespænding. Lyser pæren kraftigt er der - (minus) på det pågældende ben.
Prøv så det samme med ledningen fra minus på batteriet. Så skulle det
efterhånden være muligt at regne ud om der er - på det ene og + på det andet
ben. Husk at der skal være tænding på, mens du gør dette. Pæren skal være
der ikke bare som indikator, men også som sikkerhed for ikke at kortslutte
noget.
God fornøjelse

/Claus

Fra : Brian

Dato : 23-10-03 19:04

Hejsa

Vil lige runde tråden af.
Jeg prøvede med et nyt relæ idag (begge to) uden at det hjalp. Jeg målte
endnu engang efter om spændingerne var til stede, hvilket de var..... så gad
jeg ikke bruge mere tid på at fejlfinde i den fuglerede.

Enden blev at jeg afmonterede skidtet, og nu kører det hele igen.

Et relæ gav jeg 35,- for, et helt sæt koster 135,- så det vil jeg prøve
istedet... har ikke tålmodighed til at gnatte rundt i noget sjusket skidt,
fra fyren der monterede det.

Tak for alle besvarelserne!

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-03 22:37

Hej!

Brian wrote:

> Jeg målte endnu engang efter om spændingerne var til stede, hvilket de
> var.....

Det kan man ikke altid bruge til noget. Hvis der er dårlig forbindelse i
samlinger m.m. så kan der godt være 12V til stede, men spændingen falder ned til
0V når du belaster den. Ergo skal du måle spændingerne når belastningen er
påmonteret.

Fra : Brian

Dato : 24-10-03 19:52

Hejsa

Kim Voss Schrader wrote:

> [...]
> spændingen falder ned til 0V når du belaster den. Ergo skal du måle
> spændingerne når belastningen er påmonteret.

Spændingerne blev målt på relæ benene, med lyskontakten i den position hvor
relæerne burde
sørge for at lyset tænder.... så den side skulle gerne være iorden.

Jeg målte ligeledes i forhold til stel på relæet

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-10-03 19:51

Hej!

Brian wrote:

> [...]
> sørge for at lyset tænder.... så den side skulle gerne være iorden.
>
> Jeg målte ligeledes i forhold til stel på relæet

Ok, med belastningerne på kan du stole på hvad du måler.