Elektrisk problem - VW Polo 1,6 1996
Fra : Thomas

Dato : 22-10-03 17:23

Hej NG
Min kærestes VW Polo 1,6 årg. 1996 har et periodisk problem, som kommer og
går uden mønster. Årstid / vejr / udetemperatur synes heller ikke at spille
ind:

Ved start af bilen går motoren i gang og kører et halvt sekund, hvorefter
den går ud igen. Jeg er 99,9 pct. sikker på at det skyldes fejl i det
elektriske system da det virker som afbrydelsen er af elektrisk karakter.
Hvis det havde været brændstofmangel, mgl. strøm på batteri eller problem i
selve motoren vil den vel næppe være startet overhovedet...?
Bilen har lige været til stor service og fået skiftet tændrør. Problemet
eksisterede før serviceeftersynet - og altså også efter.
Der er masser af strøm på batteriet, kørelyset tænder som det skal når
tændningsnøglen drejes, radioen virker og alt er som det skal være. Blot
forbliver motoren ikke kørende.

Nogen som har kendskab til lignende problemer?

Skal måske lige sige, at der vistnok er en fejl på ABS-systemet, da
kontrollampen lyser konstant sammen med kontrollampen for håndbremse. Det
er ifølge instruktionsbogen et signal om at der er fejl på ABS-systemet.
Kan start-problemet være beslægtet med bremse-halløjet?

Mvh
Thomas

Fra : bme

Dato : 22-10-03 20:19

> Nogen som har kendskab til lignende problemer?

Jeps, har prøvet nøjagtig det samme på min polo.

Det er enten bundstykket i tændingslåsen eller startspærremodulet.

Bundstykket koster omkring 160,- hvis du selv monterer, startspærremodul kan
du ikke selv montere da det skal kodes. Incl montering koster det omkring
2000,-
Mit værksted ville have 1½-2 timer for at skifte bundstykket så jeg gjorde
det selv.

Det var desværre ikke bundstykket i mit tilfælde, men startspærremodulet.
Jeg fandt dog ud af at problemet kunne omgås ved at fjerne stelledningen fra
batteriet i min. 10 minutter, og derefter var der ingen problemer de næste
par måneder. Så kom fejlen igen, og så kunne man gøre det samme igen.

Tag en tur ud til din vw-værksted og få dem til at udlæse fejlkoder. De kan
så samtidig tjekke dine nøgler efter (for du har vel problemet med begge
nøgler) og tjekke abs'en. Det koster ikke ret meget at få udlæst fejlkoder,
jeg fik det gjort gratis.

vw kan ikke udlæse fejlkoder fra startspærremodulet, da computeren hvor
fejlkoderne bliver lagret først "starter" op efter at fejlen på startspærren
har vist sig. De kan dog tjekke nøgler og spoler mm.

iøvrigt kan du se indlægget "skift af tændingslås på citroen xsara 2.0i 16v
stc. 11/98" fra den 20. okt. kl 12.15, deri har jeg beskrevet hvorledes man
skifter bundstykket i tændingslåsen. Det er lidt besværligt og kræver en
aftrækker og en ekstra hånd, så hvis du er utryg herved, så få vw til at
skifte den. (prøv lige med strømtricket først.

> [...]
> er ifølge instruktionsbogen et signal om at der er fejl på ABS-systemet.
> Kan start-problemet være beslægtet med bremse-halløjet?

abs'en er næppe årsag til dit startproblem, men sandsynligvis bare en
hjulføler der skal renses eller skiftes. Jeg mener at vw kan se hvilket hjul
det er galt med, så start med at få dem til at sætte computeren på.

hvis du har flere spørgsmål om poloen, så bare smid en mail.

/bo
ved reply, erstat hej med dk

Fra : boje1904

Dato : 27-02-04 13:21