Valg af webserver til Servlets/JSP
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-10-03 15:37

Hej

Vi har besluttet os for at vores næste webdims skal laves i Java som
Servlet(s) og/eller JSP med beans.

Jeg har derfor installeret Tomcat 4.1.27 på vores testserver, som
kører Linux. Desværre synes jeg at Tomcats konfigurationsfil er
temmelig kedelig at gå til, og generelt har jeg ikke fået noget
supergodt indtryk af den. Jeg har lavet min første HelloWorld servlet,
men ikke så vildt meget mere end det.

Er det mig der er galt på den? Har jeg bare ikke fattet hvorfor Tomcat
er vildt fed? Hvad bruger I andre til lignende opgaver?

Vi bruger Apache 1.3 til andre opgaver, og har derfor godt kendskab
til den. Findes der noget der kan køre som modul til Apache, og virker
det?

De eneste krav vi stiller er at det skal virke på Linux og også gerne
på Solaris. Samtidig skal det være fornuftigt at administrere og let
at arbejde med.

--
Jacob

Fra : Soeren

Dato : 22-10-03 18:41

Hej Jacob,

Jeg har brugt tomcat med stor succes til netop den type projekter. Hvis du
ønsker at køre jsp i apache, er det typisk tomcat, der bruges som plug-in.
Personligt kan jeg bedre lide tomcat 3 end tomcat 4, men det skyldes måske,
at jeg ikke har fået sat mig ordentligt ind i tomcat4

Med venlig hilsen / Best regards

Søren Dalby

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-10-03 19:00

"Soeren" <nospam@nospam.com> writes:

> Jeg har brugt tomcat med stor succes til netop den type projekter.

Har du prøvet nogle af alternativerne?

> Hvis du ønsker at køre jsp i apache, er det typisk tomcat, der
> bruges som plug-in.

Jeg tror nok at vi er ude i at vi vil bruge servlets.

Kan tomcat også køre som modul i Apache? Så kan det være at det er en
løsning for os, hvis man da ellers ikke ofrer en masse funktionalitet.

Jeg har i dag også siddet og kigget lidt på Jetty. Er der nogle der
har erfaringer med den? Umiddelbart virker det meget tiltalende at den
kan "konfigureres" i et Java-program. Det har vi trods alt nogenlunde
fod på eftersom vi jo trods alt udvikler i Java for tiden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Two heads are more numerous than one.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-10-03 21:21

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Vi har besluttet os for at vores næste webdims skal laves i Java som
> Servlet(s) og/eller JSP med beans.
>
> Jeg har derfor installeret Tomcat 4.1.27 på vores testserver, som
> kører Linux. [ ... ]

Nu har jeg så også lige siddet og læst
<http://www.caucho.com/resin-3.0/install/cse-apache-unix.xtp>. Det
tyder jo på at det er noget af det jeg gerne vil have uden at jeg dog
har testet det.

Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med Resin?

--
Jacob - www.bunk.cc
I'm not prejudiced, I hate everyone equally.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-03 09:41

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med Resin?

Resin kan genoversætte javakode af sig selv. Det er ret fikst i en
udviklingssituation med små moduler.

Jeg synes I skulle starte med Resin - jeg har gode erfaringe rmed den.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-10-03 11:46

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Resin kan genoversætte javakode af sig selv. Det er ret fikst i en
> udviklingssituation med små moduler.

Ja, det lyder som noget vi godt kunne gå hen og blive rigtig glad
for. Så vidt jeg kan læse i licensen, så må vi godt bruge den gratis
så længe vi udvikler, men skal så betale den dag vi måtte finde på at
sætte vores applikation på internettet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Give me a sleeping pill and tell me your troubles.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-03 12:10

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> for. Så vidt jeg kan læse i licensen, så må vi godt bruge den gratis
> så længe vi udvikler, men skal så betale den dag vi måtte finde på at

Kun hvis I bruger Resin på den eksterne server.

Hvis I overholder specifikationen 100% kan I afvikle resultatet på en
vilkårlig webserver, herunder fx Tomcat eller JBoss's Jetty. Dog
undtaget hvis I har brug for eksterne ting via JNDI.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-10-03 21:52

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> temmelig kedelig at gå til, og generelt har jeg ikke fået noget
> supergodt indtryk af den. Jeg har lavet min første HelloWorld servlet,

Tomcat kan være noget hård at få overblik over (jeg vil ikke påstå,
at det er lykkedes 100% for mig(*)), men hvis du har fået din HelloWorld
servlet i luften, skulle der vel ikke være så langt til et komplet site.
Egentlig skal der vil ikke laves mere opsætning med mindre du skal have
flere sites på serveren.

> Er det mig der er galt på den? Har jeg bare ikke fattet hvorfor Tomcat
> er vildt fed? Hvad bruger I andre til lignende opgaver?

Tomcat. Nogle bruger Resin, som nok er lettere at gå til, men koster
(i nogle tilfælde) penge.

> Vi bruger Apache 1.3 til andre opgaver, og har derfor godt kendskab
> til den. Findes der noget der kan køre som modul til Apache, og virker
> det?

Både Tomcat og Resin kan arbejde sammen med Apache, men det er ikke
helt på samme måde som Apache's moduler.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-10-03 21:56

Jonathan Stein wrote:

> Tomcat kan være noget hård at få overblik over (jeg vil ikke påstå, at
> det er lykkedes 100% for mig(*)),

Jeg glemte lige (*). Med ovenstående udtalelse og min signatur taget
i betragtning, bør jeg nok nævne, at jeg ikke har noget med
Tomcat-driften på jsp-hotel.dk at gøre.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-10-03 22:21

Jonathan Stein <jstein@image.dk> writes:

> [...]
> komplet site. Egentlig skal der vil ikke laves mere opsætning med
> mindre du skal have flere sites på serveren.

Tjo. Nu fulgte der jo nogle eksempler med Tomcat. Jeg prøvede bare at
lægge min HelloWorld sammen med de andre eksempler, og det virkede
fint.

Men nu når jeg så på et eller andet tidspunkt sætter en server med fx
Tomcat på internettet, så vil jeg gerne tro for mig selv at jeg har
bare lidt overblik over hvad det er jeg laver

> Tomcat. Nogle bruger Resin, som nok er lettere at gå til, men
> koster (i nogle tilfælde) penge.

Så vidt jeg kan se, så vil Resin koste penge for os, og med den pris,
så kan det godt betale sig for os at bruge lidt tid på Tomcat i
stedet.

> Både Tomcat og Resin kan arbejde sammen med Apache, men det er ikke
> helt på samme måde som Apache's moduler.

Cool - det havde jeg ikke lige luret for Tomcats vedkommende.

--
Jacob - www.bunk.cc
Cow-tippers tipped a cow onto the server.

Fra : Nicholas Clarke

Dato : 22-10-03 23:54

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Hej
>
> De eneste krav vi stiller er at det skal virke på Linux og også gerne
> på Solaris. Samtidig skal det være fornuftigt at administrere og let
> at arbejde med.

Af kommercielle er der orion (http://www.orionserver.com/) og trifork
(http://www.trifork.com/) <- dansk :). Orion er såvidt jeg husker
billigere end Resin. Orion har også et gui man kan bruge hvis jeg ikke
husker forkert. I den super dyre ende er der websphere(ibm) og
weblogic(bea).

Jeg gik selv fra tomcat -> resin -> orion for til sidst at skrive min
egen servlet container. :)

Af gratis ting kan nævnes
http://www.tagtraum.com/jo.html
http://www.utdallas.edu/~gxz014000/websrv/
http://jetty.mortbay.org/jetty/
http://www.acme.com/java/software/Acme.Serve.Serve.html

Links til de to her virkede ikke da jeg skrev dette men de hedder
"The Nexus Web Server" og "vqServer" og kan sikkert findes over google.

http://www-uk.hpl.hp.com/people/sth/java/nexus/
http://www.vqsoft.com/vq/server/

Ved ikke om det hjælper, men der skulle være lidt at rive i.

Mvh
Nicholas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-10-03 00:00

Nicholas Clarke <nclarke@worldonline.dk> writes:

> [...]
> billigere end Resin. Orion har også et gui man kan bruge hvis jeg ikke
> husker forkert. I den super dyre ende er der websphere(ibm) og

Tak for gennemgangen. Jeg glemte desværre at nævne at jeg allerede
havde været forbi <http://java.sun.com/products/servlet/industry.html>.

> Jeg gik selv fra tomcat -> resin -> orion for til sidst at skrive min
> egen servlet container. :)

Det jeg var ude efter var snarere *hvorfor* du har gjort de skift?

--
Jacob - www.bunk.cc
Wisdom is rarely found on the best-seller list.

Fra : Nicholas Clarke

Dato : 23-10-03 11:17

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Det jeg var ude efter var snarere *hvorfor* du har gjort de skift?

Mit primære mål dengang var at få sat en container op der kunne klare
flere virtual hosts, det kunne tomcat og resin ikke. Det kan de dog uden
tvivl nu. Konfigurationen i orion syntes jeg så var lidt bedre i orion.
(Det var tomcat2.x og 3 beta dengang, 4'ere er ikke så slem)

Orion er desuden gratis at bruge sålænge man bruger den til udvikling.

At orions så heller ikke er perfekt var så motivationen til at skrive
min egen samt for at lære specs'ne bedre.

Mvh
Nicholas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-10-03 11:51

> [...]
>
> Mit primære mål dengang var at få sat en container op der kunne klare
> flere virtual hosts, det kunne tomcat og resin ikke. Det kan de dog

Tomcat kan i hvert fald, hvis man da kan finde rundt i
konfigurationsfilen

> Orion er desuden gratis at bruge sålænge man bruger den til udvikling.

Det lader til at være en udbredt model i "branchen". Men skal man
betale for sådan et stykke software, så skal det IMHO på en eller
anden måde være markant bedre end dets gratis konkurrenter, ellers er
det ikke besværet værd at skulle holde styr på licenser, og så videre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Old mail has arrived.