Automatisk fartkontorl
Fra : Christoffer

Dato : 21-10-03 18:10

Hej

Jeg så lige en af politiets automatiske fartkontrol varevogne inde på en
rasteplads, og så kom jeg til at tænke hvor hurtigt man skal køre for at
blive taget. Speedometret på ens bil er oftest stillet til at vise lidt for
meget, men hvor stor margen er der mellem det der giver en bøde og det der
ikke gør? Og er der forskel på margen om det er ude på landet eller i byen
man kører? Jeg synes fartkontrollerne er i orden. Her i Midtjylland opfører
folk sig virkelig råddent hvis man kører det man må, og sågar lidt over det
man må. F.eks. kører de helt op i bagsmækken på en hvilket er meget
ubehageligt. Folk har også tendenser til at lave de mest hasarderede
overhalinger bare for at overhale 2-3 biler og så sidde i kø igen. Det er
ret vildt når man som mig lige har taget kørekort, og så se hvordan der i
virkeligheden bliver kørt ude på de danske vejene.

MVH

Christian

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 21-10-03 19:13

> [...]
opfører
> folk sig virkelig råddent hvis man kører det man må, og sågar lidt over

Jeg er nu ikke så sikker på at midtjyder er værre end så mange andre steder
i landet. Nærmest tvrtimod.

F.eks. kører de helt op i bagsmækken på en hvilket er meget
> ubehageligt.

De ligger i læ for ikke at blive fotograferet

> [...]
> ret vildt når man som mig lige har taget kørekort, og så se hvordan der i
> virkeligheden bliver kørt ude på de danske vejene.

Fint at du er bevist om situationen. Enig i at en ny bilist kan være lidt
presset mange gange, men du skal bare have nogle km på tælleren så du får
lidt rutine.Så bliver alt mere omgængeligt, for ærligt talt så er nye
bilister temmeligt usikre på selv fundamentale ting. Og lader sig ret nemt
skræmme.

Problemet jeg lige ser i dit indlæg er at du retfærdiggøre fartfælder fordi
nogen kører for tæt på dig,overhalder råddent og du oplever vild kørsel.

Intet af ovennævnte har noget som helst med fartfælderne at gøre.Ej heller
preventivt.

En patruljevogn har derimod en hulens masse at gøre med folks
tailgaten,taxigult,overhalen osv at gøre. Noget som er blevet et særsyn
efter at de fuldautomatiske bødeskrivere er kommet frem. Altså gør man intet
som helst for at fjerne,eller minimere, den slags opførsel du kritiserer. Og
det at man intet gør for dig får dig til at mene at automatisk fartkontrol
er helt iorden??

Underligt, ikke sandt?

No offence, men din argumentation for fartfældernes berettigelse indeholder
noget de ikke hjælper mod. Kom med en bedre argumentering.

Henrik

Fra : Christoffer

Dato : 21-10-03 20:11

"Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> opfører
> det
>
> Jeg er nu ikke så sikker på at midtjyder er værre end så mange andre

Hej Henrik

No problem, jeg kan godt se din pointe Det med flere patruljevogne på
vejene ville virkelig gøre en forskel. Men hvis det er rigtig hvad politiet
siger så sparer de jo mange resurcer på at have den automatiske fartkontrol,
som så kan medføre at politiet kan få flere patruljevogne ud og vise sig
noget mere. Men det kommer jo helt an på hvordan de prioritere.

Er der nogen der har et svar på mit spørgsmål omkring det med margen på de
automatiske fartkontroller, altså hvor stor en fejl-margen politiet regner
med (+/- km/t) når de regner det ud?

Mvh
Christian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-10-03 21:02

On Tue, 21 Oct 2003 21:11:25 +0200, "Christoffer"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]

>automatiske fartkontroller, altså hvor stor en fejl-margen politiet regner

Der er et par ting der spiller ind.

Der er instrumentfejlvisningen. den må du selv finde ud af hvad er for
din bil. det er nemlig meget forskelligt fra bil til bil.

Så er der den fejlmargen som politiet regner med for selve målingen.
Den ligger i faste rammer, som jeg ikke liiiige kan huske.

I praksis betyder det, at f.eks. lastbiler, der max. må køre 80 km/t.,
normalt ikke bliver antastet ved en hastighed på 88-89 km/t.

Lastbiler har dog en maksimal fejlvisning på 3%, idet de kører med
fartskrivere, som skal kalibreres jævnligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : anders majland

Dato : 27-10-03 10:03

> Der er instrumentfejlvisningen. den må du selv finde ud af hvad er for
> din bil. det er nemlig meget forskelligt fra bil til bil.

Og det nemmeste der er at låne en GPS. Alternativt bruge et stopur og
kantpælene. Bruger du kantpælene bør du kontrolmåle på to strækninger da
de nogens steder står lidt upræcist

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik

Dato : 21-10-03 21:21

> Er der nogen der har et svar på mit spørgsmål omkring det med margen på de
> automatiske fartkontroller, altså hvor stor en fejl-margen politiet regner
> med (+/- km/t) når de regner det ud?

De trækker 3 km/t fra det de måler.

Henrik

Fra : Emil Jensen

Dato : 21-10-03 22:17

> De trækker 3 km/t fra det de måler.

Usikkerhed for måling til og med 100 km/t er +/- 3 km/t og over 100 km/t
højst 3%, usikkerheden fratrækkes hastingheden.

Mvh

Emil

Fra : Emil Jensen

Dato : 21-10-03 22:17