LSO: Kaptajn Karlsens ånd er sur på mig
Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-03 15:45

Filmmanden Lasse Spang Olsen dykker videre i mysteriet om »Flying
Enterprise«.

http://www.bt.dk/underholdning/artikel:aid=220242/

Spild ikke kaffen i tastaturet...

Flemming

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-10-03 17:03

"Flemming Jensen" <flemming_jensen@operamail.com> skrev i en meddelelse
> Filmmanden Lasse Spang Olsen dykker videre i mysteriet om »Flying
> Enterprise«.
>
> http://www.bt.dk/underholdning/artikel:aid=220242/
>

> Spild ikke kaffen i tastaturet...

Gammelt stof og det bliver ikke mindre kedeligt med tiden

Søren Arnvig

Fra : Tz

Dato : 21-10-03 19:44

Det er jo det rene "Olsens Flying Circus".

Fra : Arnt Eirik

Dato : 21-10-03 21:18

"Flemming Jensen" <flemming_jensen@operamail.com> skrev i melding
> Filmmanden Lasse Spang Olsen dykker videre i mysteriet om »Flying
> Enterprise«.
>
> http://www.bt.dk/underholdning/artikel:aid=220242/
>

> Spild ikke kaffen i tastaturet...

Hmm.. For oss "ikke Danske" medborgere... Hva
er det med denne karakteren Lasse Spang Olsen?

Arnt

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-10-03 01:58

> Hmm.. For oss "ikke Danske" medborgere... Hva
> er det med denne karakteren Lasse Spang Olsen?

Ikke andet end at han er kendt som stuntmager indenfor dansk film, og at han
har produceret et ok dokumentarprogram til TV om et stykke nyklassisk dansk
kultur: En røverhistorie om Kaptajn Carlsen og hans skib Flying Enterprise
(en stor coaster) der engang i 1950'erne gik ned i en storm i Nordatlanten
på vej til USA og hvor Kaptajn Carlsen som eneste mand forblev om bord på
sit skib næsten indtil det sank. Kaptajn Carlsen står lidt som en moderne
dansk helt (vi har ikke så mange!).
Spang Olsens dokumentar behandlede muligheden for at Flying Enterprise evt.
sejlede med remedier til fremstilling af amerikanske atom- eller
brintbomber, og gav lidt suggestiv bevisførelse herfor sammen med nogen
vidneudsagn. Det var egentlig et ok program og en lidt spændende
røverhistorie. Lad os da bare få en fortsættelse.

Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub

Fra : Flemming Jensen

Dato : 22-10-03 11:58

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message news:<3f95d647$0$9830$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
> kultur: En røverhistorie om Kaptajn Carlsen og hans skib Flying Enterprise

Historien om Flying Enterprise er bestemt ikke en røverhistorie!
Når man ser hvordan LSO bruger den som basis for sin "kunstneriske
fortolkning", kan jeg godt forstå hvis Kapt. Karlsens ånd er sur.

Lad være med at tænde TV'et i aften, søg istedet på "Flying
Enterprise" i google. Du vi så finde hvor mange friheder LSO har taget
sig i sin "dokumentar", samt at der er en god forklaring på alle de
spørgsmål han lod stå åbne.

Arnt: Søg i google groups, så ser du tråden fra sidst LSO's bedrifter
blev diskuteret her i d.f.dykning.

Flying Enterprise er en både fantastisk og vigtig historie, og jeg
ville da ønske at der blev lavet en historisk korrekt bog/film om
sagen, der jo er vigtig af helt andre årsager end hvad LSO behandler.

Men, personer der, som man siger, er "kendt fra TV" har en meget høj
troværdighed. At de deltager i underlødige programmer er
tilsyneladende ikke et problem. Velkommen til 2003 - Den der får sit
budskab på TV har ret.

Så godt som alle tror at hvad der vises på DR er sandt, og på Fredag
lærer vi hvem der eroberede Enigma fra den Tyske U-båd... suk.

Godt TV? I aftes sendte Discovery en udsendelse om de tunneler der
bores under Alperne. Det er IMHO godt TV.

Flemming

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-10-03 12:07

....ja, jeg husker fra min barndom, hvor Ib Spang Olsen lavede en masse
tegneseriefigurer, den ene af dem hedder Lasse

Allan Jensen

Fra : Tz

Dato : 22-10-03 12:38

Nemlig, frihedsgrader er et issue her.

En dokumentar er "on the spot" optagelser, hvor der skal være plads til
uforudsete hændelser og vinkler der kan gå den ene eller anden vej. Uanset
om det så passer ind i den oprindelige drejebog. Dokumentar er ikke "den
tager vi lige om", eller "det laver vi hjemme" eller "det er der ingen der
opdager"....

MVH
Thomas

Fra : JSC

Dato : 22-10-03 13:19

"Tz" <richelieu@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tager vi lige om", eller "det laver vi hjemme" eller "det er der ingen der

Problemet er at "dokumentar-titlen" indikere, at programmet dokumentere en
virkelig hændelse. I virkelighed er det alt det vrøvl som journalisten
finder på, det eneste som reelt bliver dokumenteret....

/Jørgen

Fra : Tz

Dato : 22-10-03 13:34

right on Jørgen !

Fra : Felix

Dato : 23-10-03 08:24

"Tz" <richelieu@mail.tele.dk> wrote in message news:<3f966c00$0$29347$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> tager vi lige om", eller "det laver vi hjemme" eller "det er der ingen der

AHA !!

Skal vi deraf udlede at de billeder fra flying enterprice, der blev
vist i TV ikke var fra det rigtige vrag og at det hele er opspind og
manipulering ?

Fandt man ikke vraget ??
eller var optagelserne ikke gode nok til at vise i TV??

I så fald hedder det ikke dokumentar men ren og skær
underholdning.....

Man kan sige meget om LSO men han gør et stykke arbejde for at
promovere dykning
måske lidt selv uden at vide det )

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-10-03 21:16

> Historien om Flying Enterprise er bestemt ikke en røverhistorie!

Øhh, det kan være at jeg bruger ordet røverhistorie lidt kikset i denne
smmenhæng. Jeg mener faktisk at historien om Flying Enterprise og Kaptajn
Carlsen er evigt fortælleværdig, om han så sejlede med tungvand eller ej.

Fra : Henrik Doe

Dato : 22-10-03 08:10

"Flemming Jensen" <flemming_jensen@operamail.com> wrote in message

> Filmmanden Lasse Spang Olsen dykker videre i mysteriet om »Flying
> Enterprise«.
>
> http://www.bt.dk/underholdning/artikel:aid=220242/
>

> Spild ikke kaffen i tastaturet...

Det er da under alle omstændigheder mere underholdende end bigBrother
eller alle de andre utallige programmer om tåbelige mennesker der gerne
vil være kendte.

H.

Fra : Henrik Doe

Dato : 22-10-03 08:16

"Flemming Jensen" <flemming_jensen@operamail.com> wrote in message

> Filmmanden Lasse Spang Olsen dykker videre i mysteriet om »Flying
> [...]

Det er under alle omstændigheder bedre tv end BigBrother eller andre af
de utallige programmer med mennesker,
der ønsker at blive kendte ved at kvaje sig i den bedste sende tid.

/H

Fra : Søren

Dato : 22-10-03 12:24

> Det er under alle omstændigheder bedre tv end BigBrother eller andre af
> de utallige programmer med mennesker,
> der ønsker at blive kendte ved at kvaje sig i den bedste sende tid.

Det kan jo ikke være den bedste sendetid, når det er noget lort

M.v.h. Søren