Hvordan plantes kastanjer?
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 21-10-03 09:27

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-10-03 18:25

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Hej
>
> Jeg har fået en bunke ægte kastanje-frø/frugter/kerner (eller hvad de nu
> hedder), og spekulerer nu på om ikke man kan få nogle kastanje træer ud af
> dem.
>
> De skal vel puttes i jorden, men hvornår, under hvilke forhold,
> indendørs eller udendørs, vandes, plejes.....(find selv på flere stikord)
>
> Er der nogen her der har gode råd, erfaringer eller henvisninger til mere
> viden om dette emne?

Jeg sådet en gang en mængte, flere kilo og af dem ovelevede 3 den første
kolde vinter.

Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 22-10-03 09:14

>Jeg sådet en gang en mængte, flere
>kilo og af dem ovelevede 3 den første
>kolde vinter.

Måske skal de beskyttes mod mus og lignende til de er kommet op.
En anden ting er, at det ikke er altid de ægte kastanjer modner
helt i vore klima.

MVH Jon

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 22-10-03 18:52

Hej Finn

Jo du kan godt få kastanjetræer ud af dine kastanjer. Det er godt
tidspunkt at så dem nu, gerne i en drivbænk hvor de kan stå lidt i læ.
Du kan eventuelt også så dem i en flamingokasse, som kan overdækkes med
plastik og sættes i læ i den koldeste vinterperiode. Hvis det er
spisekastanjer, så er de mere sårbare end hestekastanjer. Jeg ved et
sted på Langeland, hvor der står en lund af spisekastanjer og hvert
forår er der mange selvsåede spisekastanjer i skovbunden. Så det kan
lade sig gøre at formere spisekastanjer, men det tager lang tid inden de
kommer frem, de begynder først at spire i maj/juni. Som spirejord ville
jeg bruge en blanding af spagnum (ikke nærringsberiget) og sand.

Jeg har lavet et halvlangt dokument om planteformering som ligger på min
hjemmeside, måske det kan give yderligere inspiration.
http://www.aigis.dk/mix/plntfrmrng.html

mvh
Klaus E.
www.aigis.dk