Mazda 6 diesel forbrug - eller evt. andre ~
Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-10-03 22:11

Hej Gruppe,

jeg overvejer lidt at skifte min 307´er SW ud med en diesel - har haft
lommeregneren fremme og vurderet økonomien lidt.

Er der nogen, der har erfaringer med, hvor langt man i praksis ruller
i 6´eren (stationcar) på en liter diesel. Farbriksspec kan ikke måle
sig med Mondeo, Avensis, Passat mv, så hvis nogen har nogle erfaringer
fra landevejen, modtages de MEGET gerne.

Hvad kan ellers anbefales af diesel biler til omkring 300-310 tkr. ?
Skal nok være en stationcar.

vh. Morten

Fra : EjS

Dato : 21-10-03 09:04

Hej Morten

Jeg aner ikke hvor langt sådan én går i praksis. De tests jeg har læst af
Mazda 6 og MPV'en med samme motor har ikke været særlig gode. Hård motorgang
er det væsentligste punkt...

Jeg ville lede efter en VW TDi eller PSA HDi, evt. Ford TDCi... Det er alle
suveræne maskiner sammenlignet med Mazdas diesel (igen ifølge test jeg har
læst i BM) - har kun prøvet HDi'erne og TDi'erne selv!

MVH EjS

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 21-10-03 10:01

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg aner ikke hvor langt sådan én går i praksis. De tests jeg har læst af
> Mazda 6 og MPV'en med samme motor har ikke været særlig gode. Hård

Jeg tror det er i seneste Motor der var tests af Mazda6 dieselmaskinerne...
Så hut jeg hvisker fik de da ganske fine anmeldelser!?!

> [...]
> suveræne maskiner sammenlignet med Mazdas diesel (igen ifølge test jeg har
> læst i BM) - har kun prøvet HDi'erne og TDi'erne selv!

Om de er bedre skal jeg ikke kunne sige... Men det er alle priserne absolut
ikke!

Cheers
Rolighed

Fra : EjS

Dato : 21-10-03 10:25

> Jeg tror det er i seneste Motor der var tests af Mazda6
dieselmaskinerne...
> Så hut jeg hvisker fik de da ganske fine anmeldelser!?!

Jeg læser BM og IKKE Motor ;)

MVH EjS

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 21-10-03 11:18

> dieselmaskinerne...
>
> Jeg læser BM og IKKE Motor ;)

Jeg læser BM OG Motor!

/Rolighed

Fra : ThomasS

Dato : 21-10-03 10:02

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> suveræne maskiner sammenlignet med Mazdas diesel (igen ifølge test jeg har
> læst i BM) - har kun prøvet HDi'erne og TDi'erne selv!

PSA HDi og Fords er den samme motor!
Ford køber den ved PSA!

/ThomasS

Fra : Landberg

Dato : 21-10-03 10:18

> PSA HDi og Fords er den samme motor!
> Ford køber den ved PSA!

Du roder vist noget sammen. Fords TDCi-motorer er ikke de samme som
HDi'erne. I en Ford Fiesta ligger der en 1.4 TDCi og det er rigtigt nok
samme motor som i en C3 1.4HDi, men 1.8 TDCi i Focus og 2.0 TDCi i Mondeo
har ikke ret meget med HDi'erne at gøre. Der findes slet ikke en 1.8HDi og
2.0HDi'en har kun 110hk mod 130hk i Ford'en. Kigger du på motorerne vil du
også kunne se, at der slet ikke er tale om samme motor. Der er i øvrigt
væsentligt mere spunk i en 1.8TDCi end i en 2.0HDi. Snart kommer der en
1.6HDi med 110hk og den vil Ford også køre med.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : ThomasS

Dato : 21-10-03 10:53

"Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme motor som i en C3 1.4HDi, men 1.8 TDCi i Focus og 2.0 TDCi i Mondeo
> har ikke ret meget med HDi'erne at gøre.

Sorry.

Man lever og lærer...
Det må være det med 1,4'eren, jeg kunne huske at de havde købt i Frankrig...

Fra : EjS

Dato : 21-10-03 10:24

> PSA HDi og Fords er den samme motor!
> Ford køber den ved PSA!

Ja nogen af dem - men lettere modificeret. Jeg mindes nu heller ikke jeg har
skrevet noget om motorerne ud over at have anbefalet Morten en PSA eller
Ford frem for en Mazda. Jeg mener stadig der er forskel på en Citroën C5 og
en Ford Mondeo - samme motor eller ej.

MVH EjS

Fra : ThomasS

Dato : 21-10-03 11:42

> [...]
> skrevet noget om motorerne ud over at have anbefalet Morten en PSA eller
> Ford frem for en Mazda. Jeg mener stadig der er forskel på en Citroën C5

Nå, ja...
Der er bestemt forskel på C5 og Mondeo...
C5 er vist et "brand" godt tilbud... Hø-hø...

Ja, ok den er vist ved at være gammel...

ThomasS

Fra : Vejlby [9xxx]

Dato : 21-10-03 13:07

> Jeg mener stadig der er forskel på en Citroën C5 og
> en Ford Mondeo - samme motor eller ej.

Teknikken skulle grundlæggende være den samme, men motorstyringen og generel
opsætning af indsugning/fodring og udstødning er forskelligt, gældende for
2-litersmaskinen den første commonrail Ford lagde under hjelmen af Mondeo.

Sammenligner man brændstofforbrug er det vel alment gældende at bruger man
de flere kræfter er maskinen tilsvarende tørstig.

VW-gruppens TDI-maskiner skulle være bedre til at spare på dråberne end PSAs
HDI-ditto, hvis man vel at mærke ikke har for tung en speederfod.
Hertil kan jeg af erfaring fortælle, at en fartpilot indstillet på de
tilladte hastigheder kan bidrage væsentlig til et lavere brændstofforbrug.
Paris tur/retur 4 mand og 525 liter bagagerum fyldt op i en SKODA Octavia
TDi (90hk) ca. 3000 km med et gennemsnitsforbrug på 19,6 km/L, (autobahn ved
knap 130 km/t).

/Jakob

Fra : Peter Weis

Dato : 21-10-03 11:36

> [...]

jeg har
> læst i BM) - har kun prøvet HDi'erne og TDi'erne selv!

Glem ikke JTi'erne fra Fiat.

mvh
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-10-03 12:42

On Tue, 21 Oct 2003 12:35:40 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

>Glem ikke JTi'erne fra Fiat.

JTD
(Jet Turbo Diesel)

Benzin -> JTS = Jet Thrust Stoichiomeric

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 21-10-03 14:04

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> JTD
> (Jet Turbo Diesel)

hrmf ... kaffepauserne er for korte til at læse korrektur

Men de skal stadig ikke glemmes. Den Multipla jeg prøvede fungerede
upåklageligt.

mvh
Peter

Fra : Martin Sand.

Dato : 21-10-03 19:47

EjS wrote:
[...]
> Jeg ville lede efter en VW TDi eller PSA HDi, evt. Ford TDCi... Det
> er alle suveræne maskiner sammenlignet med Mazdas diesel (igen ifølge
> test jeg har læst i BM) - har kun prøvet HDi'erne og TDi'erne selv!

Mazda 6 og Ford Mondeo deler platform, mon ikke de også deler motorprogram?
MVH Martin

Fra : EjS

Dato : 22-10-03 17:59

> Mazda 6 og Ford Mondeo deler platform, mon ikke de også deler
motorprogram?
> MVH Martin

Er det tilfældet er jeg en smule forvirret... Men så er der jo ikke noget at
betænke sig på hvis det absolut skal være en Mazda :)

Jeg mener nu at have læst et sted det er en videreudviklet (dvs. common
rail) gammel DITD motor. Bare tanken om HDi-dele i Mazda ;)

MVH EjS

Fra : Vejlby [9xxx]

Dato : 23-10-03 10:48

> [...]
>
> Jeg mener nu at have læst et sted det er en videreudviklet (dvs. common
> rail) gammel DITD motor. Bare tanken om HDi-dele i Mazda ;)

Korrekt, Japserne holder stadig på deres egen udvikling af oliebrænderen.
Hvor Ford udvikler i samarbejde med PSA.

/Jakob

Fra : Henning

Dato : 21-10-03 09:57

On 20 Oct 2003 14:10:32 -0700, mdn@12move.dk (Morten Nielsen) wrote:

> [...]
>sig med Mondeo, Avensis, Passat mv, så hvis nogen har nogle erfaringer
>fra landevejen, modtages de MEGET gerne.

Ifølge FDM's test var det netop brændstofforbruget der trak ned... Ca.
11/liter diesel!