Ånden i glasset.
Fra : Frank Kristensen

Dato : 20-10-03 18:49

Hejsa

Har lavet denne side om ånden i glasset, og vil da lige høre hvad gruppen
mener om den.

http://www.aandeniglasset.dk/

Frank

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-10-03 19:28

"Frank Kristensen" <skovgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Har lavet denne side om ånden i glasset, og vil da lige høre hvad gruppen
> mener om den.
>
> http://www.aandeniglasset.dk/

Det er vist desværre ikke lige vores område her i gruppen...

(FYI: Påkaldelse af afdødes ånder er ikke særlig velset i Kristendommen,
hvor man allerhøjst opererer med Helligånden og dæmoner/"urene ånder".
Derimod var åndemaneri direkte forbudt ved dødsstraf i Jødedommen/Gamle
Testamente. Det efterlader ligesom ikke spillerum for den slags ånder, du
tilsyneladende er interesseret i.)

Du bør derfor nok spørge i newage-relaterede grupper, f.eks. søstergruppen
dk.livssyn.newage .

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-10-03 19:35

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist desværre ikke lige vores område her i gruppen...

Ups, der var jeg vist lige lidt for hurtig: Jeg kan se at du allerede er
udmærket klar over det overvejende kristne syn på den slags, men spørgsmålet
er vel egentlig, om det er andet end bluff (folk der flytter glasset) eller
om der ligefrem kan siges at være "urene ånder" på spil?

Jeg hælder selv til førstnævnte opfattelse...

Anders Peter Johnsen

Fra : paw

Dato : 20-10-03 23:37

Frank Kristensen skrev

>Har lavet denne side om ånden i glasset,
> og vil da lige høre hvad gruppen
> mener om den.

En tillidserklæring, som jeg mener at
gruppens medlemmer skulle tage vel imod.

Hjemmesiden er efter min mening et ganske
godt initiativ, da især ubefæstede sjæle må
siges at være udsatte for tillokkelsen, der
består i at udforske tilværelsens dystre sider.

Det er en i allerhøjeste grad risikabel affære,
og enhver tendens til at bagatellisere problemet
eller latterliggøre de præventive bestræbelser
finder jeg aldeles malplaceret i denne gruppe.

At afdødes ånder skulle få indflydelse på
begivenhedernes gang via dumdristigt zapperi
på de gale frekvenser, kan jeg dog ikke se
noget utænkeligt ved - men det svarer jo til
påstanden om at personlighedsforstyrrelse,
høren stemmer etc. er blot og bar indbildning.
Hvilket igen er et spørgsmål om realitetssansen
rækker det mindste ud over abestadiet.

--
Mvh, paw.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-03 00:22

paw pawl@mail.dk skrev dette:

> At afdødes ånder skulle få indflydelse på
> begivenhedernes gang via dumdristigt zapperi
> på de gale frekvenser, kan jeg dog ikke se
> noget utænkeligt ved

Ja, det har vi jo forstået efter som du ikke har til sinds at lade din
tro påvirke af hvad der står i Bibelen

- der lige vil holde et par dages ferie på
solskinsøen Bornholm

Fra : paw

Dato : 21-10-03 01:21

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> skrev

>...hvad der står i Bibelen.

God ferie!

--
Mvh, paw.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-10-03 01:35

paw pawl@mail.dk skrev dette:

> God ferie!

Takker

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-10-03 01:19

paw wrote:

> [...]
> noget utænkeligt ved - men det svarer jo til
> påstanden om at personlighedsforstyrrelse,
> høren stemmer etc. er blot og bar indbildning.

Bemærkelsesværdig association....hmmmm....meget interessant, egentlig:
"Hører" jeg dig fortælle noget personligt mellem linjerne her?

> Hvilket igen er et spørgsmål om realitetssansen
> rækker det mindste ud over abestadiet.

Jeg mener nu skægt nok at det handler om at vi kommer ud over
hulemandsstadiet med den dertil hørende tro på animisme og istedet
koncentrerer os om den ene Helligånd...

Anders Peter Johnsen

Fra : paw

Dato : 21-10-03 12:58

Anders Peter Johnsen skrev

>istedet koncentrerer os om
> den ene Helligånd...

Så hvad skulle Den store Ånd
træde i stedet for?

Hulemanden holdt ikke sin hund i snor.
Det gjorde selv Odin, hvis navn forbindes
med asernes {1.Mos.49,20} velmagtsdage
- men hvis hedenske æra helt bringes til ophør,
da fenrisulven slipper løs ved ragnarok og
løber de verdslige myndigheder over ende.
Udrensningen i den åndelige verden kommer
ikke til at gå let henover stemmekvæget heller.

--
Mvh, paw.

Fra : paw

Dato : 21-10-03 13:32

Anders Peter Johnsen skrev

>istedet koncentrerer os om
> den ene Helligånd...

Så hvad skulle Den store Ånd
træde i stedet for?

Hulemanden holdt næppe sin hund i snor.
Det gjorde selv Odin, hvis navn forbindes
med asernes velmagtsdage {1.Mos.49,20}
- men hvis hedenske æra helt bringes til ophør,
da fenrisulven {49,27} slipper løs ved ragnarok,
tager livet af sejrfaderen og løber de verdslige
myndigheder over ende.

Udrensningen i den åndelige verden kommer vel
ikke til at gå let henover stemmekvæget heller. Dog
har skaberen maget det således at hans bortgangne
søn vender tilbage og sætter en effektiv stopper for
kaosmagternes videre hærgen.

--
Mvh, paw.

Den gyldne frugt af kundskaber
forvandler folk til efteraber.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-10-03 18:19

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i en meddelelse news:bn3931$frf$1@sunsite.dk...
> Anders Peter Johnsen skrev

> Så hvad skulle Den store Ånd
> træde i stedet for?

Troen på flere ånder, herunder troen på dæmoner eller forfædres ånder, som
du snakker om...

> Hulemanden holdt næppe sin hund i snor.
> Det gjorde selv Odin, hvis navn forbindes
> med asernes velmagtsdage {1.Mos.49,20}

Jeg tror du hyperassocierer: Odin og aser har mig bekendt INTET med Asher
fra 1. Mosebog at gøre. Det er ihvertfald en usædvanlig tynd og uunderbygget
påstand, der stort set alene bygger på et delvist navnesammenfald...

> - men hvis hedenske æra helt bringes til ophør,
> da fenrisulven {49,27} slipper løs ved ragnarok,

Jeg er til Hvidekrist, ikke til Asatro, tak!

> tager livet af sejrfaderen og løber de verdslige
> myndigheder over ende.

"Heeeeeelt sikkert, dèr!"

> Udrensningen i den åndelige verden kommer vel
> ikke til at gå let henover stemmekvæget heller.

Stemmekvæg? Hvad snakker du om? Politik?

> Dog
> har skaberen maget det således at hans bortgangne
> søn vender tilbage og sætter en effektiv stopper for
> kaosmagternes videre hærgen.

Dén del kan jeg muligvis godt abbonere på i snæver kristen sammenhæng.

> Den gyldne frugt af kundskaber
> forvandler folk til efteraber.

Nostradamus HAR allerede levet om fremsagt sine ganske uforståelige
"profetier", så du er vist nogle hundrede år for sent på den, hvis du
betragter dig som særligt original...

Anders Peter Johnsen