skattefri spaltning
Fra : HH

Dato : 19-10-03 21:23

Jeg har lige et spørgsmål vedr. spaltning i forbindelse med
generationsskifte.

Der spaltes en ejendom fra et driftsselskab til et ejendomsselskab,begge
ejet 100 %, af det samme holdingselskab.
Hvordan foregår det med de anparter der skal udstedes til aktionæren i
driftsselskabet. Ejendommens skatemæssige værdi udgør (netto) kr. 4.500 mio.

Hvad med anskaffelsessum og - tid på de nyudstedte anparter ??

MVH

Henrik

Fra : JørgenE

Dato : 22-10-03 21:21

"HH" <hansehen@mail.teleFJERND.dk> skrev i> Der spaltes en ejendom fra et
> [...]
mio.

> Hvad med anskaffelsessum og - tid på de nyudstedte anparter ??

Det du nævner er en grenspaltning, hvor det eksisterende selskab fortsætter
bare uden ejendom.

Værdien af ejendommen minus den gæld der flyttes med og som vedrører
ejendommen giver en nettoformue i det ny selskab. Heraf flyttes de 125 t.kr.
hvis det skal være et ApS til ansvarlig kapital, mens resten bliver fri
egenkapital, som senere kan udloddes som udbytte til holdingselskabet.
Bemærk, at opskrivningshenlæggelser som var bundne (kunne ikke udloddes) er
fri ved en spaltning.

Mht. anskaffelsessum og tidspunkt vender jeg lige tilbage.

Mvh. JørgenE

Fra : JørgenE

Dato : 23-10-03 16:47

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev

> Mht. anskaffelsessum og tidspunkt vender jeg lige tilbage.

Og så har jeg sikret at mit svar er korrekt.

Anskaffelsessummen er den forholdsmæssige værdi af det der spaltes.

F.eks. har du et A/S på 300.000 i aktiekapital. Formue 10 mill.

Du spalter i to nye selskaber, eller du spalter f.eks. 60% ud i et nyt ApS.

Hvis du gav 800.000 for aktierne på 300.000 og du nu flytter 60% over i et
nyt, vil anskaffelsessummen være 60% af 800.000 eller kr. 480.000. Det gamle
selskab eller det andet vil have 40% eller kr. 320.000 som anskaffelsesprs.

Anskaffelsestidspunktet for begge selskaber vil være den oprindelige, altså
da du købte det oprindelige selskab.

Pas på hvis der er underskudssaldo skattemæssigt i det oprindelige. Så
bibeholder det kun dette underskud ved en grenspaltning og ikke ved en
spaltning (hvor det skilles ud i 2 nye selskaber).

Håber du kunne bruge forklaringerne.

Mvh. JørgenE

Fra : JørgenE

Dato : 25-10-03 00:50

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse

> Og så har jeg sikret at mit svar er korrekt.
>
> Anskaffelsessummen er den forholdsmæssige værdi af det der spaltes.

Ærlig talt, HH - nu har jeg brugt en masse tid på at svare dig, så kunne du
dog godt lige enten sige tak, eller fortælle om du var utilfreds.

Det må da være almindelig høflighed.

Men jeg stopper hermed.

Mvh. JørgenE

Fra : henrik hansen

Dato : 25-10-03 15:48

"JørgenE" <elsted@image.dk> wrote in message news:<3f99baad$0$54843$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Ærlig talt, HH - nu har jeg brugt en masse tid på at svare dig, så kunne du
> dog godt lige enten sige tak, eller fortælle om du var utilfreds.

> [...]

Hej Jørgen!

tak for din meget kompetente og anvendelige besvarelse af mit
spørgsmål. Jeg har først lige fået kendskab til din besvarelse,
hvorfor jeg først kan rette min taknemmelighed mod dig nu.

Det er rart at se at der er nogle som vil gøre en indsats for at
besvare ens indlæg. Med den kompetence, som du uden tvivl besidder,
håber jeg at du vil fortsætte med at gøre brug af i denne
nyhedsgruppe, som jeg følger og ligeledes tager aktiv del i.

MVH
Henrik

Fra : HH

Dato : 25-10-03 18:37

> [...]
du
> dog godt lige enten sige tak, eller fortælle om du var utilfreds.

Hej Jørgen!

Tak for svaret...........jeg har haft nogle problemer med at skrive til
gruppen via googles...........men til trods for det har jeg først lige læst
dine ganske kompetente svar idag. Det har været meget anvendeligt at læse
dit svar, og håber at du vil fortsætte med at bidrage med din kompetence til
gruppen, som jeg føkger jævnligt.

MVH
Henrik

Fra : JørgenE

Dato : 25-10-03 21:11

"HH" <hansehen@mail.teleFJERND.dk> m.fl. skrev

> Tak for svaret...........

Ja, og jeg prøvede at slette mit sidste indlæg igen, for det kunne lyde som
en primadonna, og det var ikke meningen, men jeg havde rent faktisk brugt
ret meget tid på at finde det rigtige svar, som jeg dog også selv havde
behov for at vide, så derfor undskyld min reaktion - den var ikke særligt
korrekt, men nok nærmere når en finder noget, og forventer lidt backfeed.

- JørgenE