Nodeprogram
Fra : Bjarne Eiby

Dato : 11-04-01 17:10

Hej

Jeg spiller klaver og vil gerne kunne skrive noder på min iMac. Findes
der noget shareware eller et prisvenligt godt program ?

Bjarne Eiby

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-04-01 22:36

Bjarne Eiby <eiby@get2net.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg spiller klaver og vil gerne kunne skrive noder på min iMac. Findes
> der noget shareware eller et prisvenligt godt program ?

Det er ikke så længe siden, vi diskuterede nodeprogrammer her i gruppen.
Men her er altså mit bud.

Finale - www.codamusic.com - findes i 4 versioner:

1. Finale - superudgaven for de kræsne (herunder mig).
2. Finale Allegro - lidt mindre.
3. Print Music - en skrabet version, men indeholder så vidt jeg ved alle
de basale funktioner. Meget billig.
4. Finale Note Pad. Dette program er gratis. Hentes på et øjeblik fra
ovennævnte adresse.

Note Pad har kun "Simple Entry". Dvs. at man kun kan sætte noder ind med
musen. Men med lyd på kan man høre tonerne, når de klikkes ind. Og
musikken kan afspilles. Største handicap er nok, at man ikke kan
konstruere optakter og skiftende taktarter.

Det smarte er imidlertid, at nr. 4 kan åbne filer skabt i nr. 1, 2 og 3
og redigere dem, så vidt værktøjet rækker. Så kan man i det mindste
prøve, om programmet er efter ens smag. Det kan sagtens købes hos danske
forhandlere.

Programmerne findes både til Mac og Windows, der udveksler filer uden
forudgående konvertering. Man kan jo risikere at have musikalske venner
på den anden platform.

Der kan hentes et andet - gratis - program, Igor Engraver, på:

http://www.noteheads.com/default.asp

Efter sigende vil den nye version af programmet dog ikke være gratis.

Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-01 05:26

Hej Bjarne

Her er et søgeresultat på ordet 'notation'. - Langt de fleste er
nodeprogrammer, så prøv atr kigge lidt på dem.
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=notation>.
Husk at alt inden for <> skal med i linket.

mvh. Erik Richard

Bjarne Eiby wrote:

> Jeg spiller klaver og vil gerne kunne skrive noder på min iMac. Findes
> der noget shareware eller et prisvenligt godt program ?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962