Encoding problemer med Resin, MySQL og JDK~
Fra : Peter Lind

Dato : 19-10-03 19:04

Hejsa

Jeg kan overhovedet ikke se hvor mit problem ligger, så nu skriver jeg her,
i håbet om at der er en java-programmør, der har set noget lignende...

Jeg har lige re-installeret en Linux-server. Den gamle harddisk stod af, så
der var ikke andet at gøre. I den forbindelse har jeg opgraderet Resin fra
2.0.5 til 3.0.3 og Java (JDK) fra 1.3.1 til 1.4.2. MySQL er vist også
opgraderet, men jeg kan ikke huske versionerne, og det er forhåbentlig også
mindre relevant.
Men efter reinstallationen har jeg problemer med encodningen af mine æ ø og
å, der ligger fint i databasen, men kun vil vises på jsp-sider som
tegn#65533 (samme tegn for dem alle).

Jeg har eksperimenteret med at sætte -encoding ISO-8859-1 på Resins
parametre til Java-compileren, men det er den ligeglad med.
Nu ved jeg ikke rigtig hvor jeg skal kigge efter fejl, eller ændre
opsætninger, så ethvert forslag er velkomment.

Jeg kan fint både læse og ændre æ ø og å med phpMyAdmin, og kan også uden
problemer se dem i et mysql client-program, det er først når Java bliver
indblandet, at det holder op med at virke.

Peter Lind

Fra : Peter Lind

Dato : 20-10-03 17:27

Peter Lind wrote:
> Hejsa
>
> Jeg kan overhovedet ikke se hvor mit problem ligger, så nu skriver
> jeg her, i håbet om at der er en java-programmør, der har set noget
> lignende...

Jeg har løst en del af problemet, men jeg synes det er en lidt fusket
løsning. Den er korrekt nok, men jeg ville gerne klare mig uden.

Jeg tilføjer nu følgende til stien til databasen:
?useUnicode=true&characterEncoding=ISO-8859-1

Så virker databaseopslag, men der er stadig encoding-problemer med filer.
Kan man på nogen måde få JDK'en til at benytte en bestemt global encoding?
Jeg gider ikke rigtig at skulle til at indføre
setDefaultEncoding("ISO-8859-1") på alle io-kald i alle klasser i alle
webhoteller.

Nogle forslag?

Peter Lind

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-10-03 22:12

Hej Peter

> Jeg har løst en del af problemet, men jeg synes det er en lidt fusket
> løsning. Den er korrekt nok, men jeg ville gerne klare mig uden.

Det tegn er vist en indikation af at en Reader - eller en af de andre
klasser som konverterer udefra kommende data til stringe (der er nogle nye i
java.nio) - har f?et et tegn i indsugningen som den ikke kan konvertere til
et tilsvarende Unicode (Java bruger UTF-8 internt throughout).

Jeg vil tippe p? at din JDBC driver forventer en anden encoding end hvad den
faktisk faar. Hvis der forsvinder et tegn efter hvert ae, oe, aa vil jeg
osse tro at driveren forventer UTF-8.

Jeg havde selv engang et lign. problem (det hed SDK1.3 dengang) som jeg var
nede i org.gjt.mm.mysql og lave et fix for ;). Men for mig var det nok fordi
min platform er KINESISK. Det saa for mig ogsaa ud som om at dataene "laa
fint" i databasen, men det var saa bare fordi mappingfejlen ikke var DER.
Kan ikke huske detajlerne, men mm.mysql (som nu hedder
com.mysql.etellerandet) kan passes et Properties objekt et eller andet sted
hvor man laegger encodingen ned i.

Overvejet at koere med UTF-8 konsekvent over hele linien ? Eller lige nu,
bare se efter om det virker ? Det vil jeg i hvert fald selv paa sigt.

(du skal goere som jeg siger, ikke som jeg goer - MIT system defaulter til
GB2312, specielt Outlook

Hvad er dine user.language, file.encodig properties ?

import java.util.Enumeration;
import java.util.Properties;

public class SystemEnvTest {
Properties bundprop = System.getProperties();
Enumeration numse = bundprop.keys();
while (numse.hasMoreElements()) {
Object el = numse.nextElement();
System.out.println(el + "\t:\t" + bundprop.getProperty((String)el));
}
}
}

Hvis du vil deltage i en analyse af alle resultater, kan jeg overtales til
at grave min modificerede JDBC driver frem :)

MVH
Soren

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-10-03 22:21

Hej Peter,

Glemte : Den --encoding=.... som du passer til javac (direkte eller
indirekte) har kun relevans for dekodningen af (navne, literaler) i dine
java source filer.
Der er ingen runtime virkning.

MVH
Soren