Taks træ er det noget værd?
Fra : Henrik Jensan

Dato : 19-10-03 18:53

Hejsa
Jeg mener at have set tidligere her i gruppen at der var nogen der var
interesseret i at afhente stamme fra Taks hvis man havde fældet. Nu skal jeg
snart fælde en rimelig stor taks og kunne derfor godt tænke mig at vide hvad
man igrunden bruger træet til? -møbler eller hvad? Og i givet fald om en
taksstamme er noget værd.
mvh
HJ

Fra : NPS

Dato : 19-10-03 20:06

hvis det er en lang lige stamme uden sidegrene ca. 2 meter, er der mange der
vil have det til at bygge langbuer af. Så hvis træet er i orden er det en
del penge værd.

MVH

NPS

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-10-03 20:09

NPS wrote:

> hvis det er en lang lige stamme uden sidegrene ca. 2 meter, er der mange der
> vil have det til at bygge langbuer af. Så hvis træet er i orden er det en
> del penge værd.

Mindre stykker bruges til knivsskæfter. Lidt større stykker til stole i England.

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 19-10-03 22:52

Henrik Jensan <jensan@ofir.dk> skrev:
> [...]
>kunne derfor godt tænke mig at vide hvad
>man igrunden bruger træet til?
>-møbler eller hvad? Og i givet fald om en

--Jeg spørger lige min gamle far i morgen, måske det er godt til
trædrejning? Har taks et specielt farvespil i årerne ligesom
f.eks. guldregn og kirsebær?
Lisbeth

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 20-10-03 21:32

> [...]
>kunne derfor godt tænke mig at vide hvad
>man igrunden bruger træet til?
>-møbler eller hvad? Og i givet fald om en

-- Jeg har spurgt min gamle far, som siger at taks nærmest
er "selvimprægnerende". Det skulle være godt at save op og f.eks.
lave et havebord af, eller til anden udendørs brug. Det er hårdt
træ og er også godt til diverse hobbyarbejder.
Lisbeth

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-10-03 16:21

"Henrik Jensan" <jensan@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> man igrunden bruger træet til? -møbler eller hvad? Og i givet fald om en

Taks indeholder i lighed med Lærk o.m.a. nåletræer en del
harpiksstoffer, der virker imprægnerende på træet.
Taks- og lærkepæle holder utrolig længe i jorden uden
imprægnering. Har du brug for pæle så brug Taks.

Per A. Hansen

Fra : per_a

Dato : 30-11-03 22:47

"Henrik Jensan" skrev d. 19-10-03 18:53 dette indlæg :
> [...]
> mvh
> HJ
>
> Taks er primært egnet til buebygning. Derfor er en 2 m. stamme
attraktiv. Stykker ned til en meter er også egnede, så skal der "blot"
laves en samlig i håndtaget. For en buebygger (som jeg - på amatørbasis)
er det en gave at få et stykke taks i hånden. Det er efterhånden meget
svært at opdrive. Hvad du end gør med det, så brug det med omtanke. Lad
endelig være med at bruge det til hegnspæle el. lign. det vil nærme sig
helligbrøde. Hvis ikke stammen er afsat er jeg meget interesseret.
(Prisen kunne evt. være en bue) Du skal være opmærksom på at taksen har
en meget lang tørretid (5 - 10 år hvis det skal være helt korrekt.
Ydermere skal du vide at taks er giftigt. Slibestøvet kan give en
gedigen hovedpine.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Skovsager

Dato : 30-11-03 23:00

"per_a" <per_a.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en meget lang tørretid (5 - 10 år hvis det skal være helt korrekt.
> Ydermere skal du vide at taks er giftigt. Slibestøvet kan give en

Hej per_a
Hvor bor du henne??
Jeg er også buebygger og har lige hentet masser af taks i Rungsted. Der stod
en der nok har været 150 år gammel!!!
Der var så meget og så mange flotte stammer, at jeg ikke kunne have det hele
med hjem i en transporter. Hvilket scoop!!

Mvh

Lasse Skovsager
Herning

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-12-03 02:54

"Lasse" == Lasse Skovsager <lasse[fjern]@skovsager.dk> writes:

> [...]
> Der var så meget og så mange flotte stammer, at jeg ikke kunne have det hele
> med hjem i en transporter. Hvilket scoop!!

Kan i eksperter ikke lige fremtrylle et billede af en taks? Jeg har
en del træer stående, som jeg ihvertfald vil kalde taks, og de blev
fældet da jeg skulle lave en fårefold, men der står stadig nogen
levende udenfor.

Så hvis det er noget andre kan bruge, vil jeg da gerne bortgive
fælderetten for en symbolsk betaling.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-12-03 09:10

On 01 Dec 2003 02:54:21 +0100, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

> Kan i eksperter ikke lige fremtrylle et billede af en taks? Jeg har

Google er din ven - søg efter Taxus som er det latinske navn for taks.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lasse Skovsager

Dato : 01-12-03 12:12

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> levende udenfor.
>
> Så hvis det er noget andre kan bruge, vil jeg da gerne bortgive

Hvis du finder ud af at det er taks, skal jeg da gerne komme og fælde det
for dig

Lasse

Fra : per_a

Dato : 30-11-03 22:47