Billeder af haven!
Fra : Mette G. A.

Dato : 19-10-03 13:16

Jeg har tilføjet en side om vores have med billeder og just opdateret i
dag - billedet af min ekspert græsslåning ligegr der også!
http://www.metteogthomas.dk/haven/haven.htm

På det lille stykke jeg har ryddet kan jeg have kartofler, spinat, squash og
jordbær - ikke i store mængder, men der er jo ikke noget forgjort i at
starte i det små!

Mette

--
Autosignatur (smart feature!)
- Fjern bindestregen fra min email adresse hvis du skal sende email til mig

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-10-03 13:44

Mette G. A. skrev:

> På det lille stykke jeg har ryddet kan jeg have kartofler, spinat, squash og
> jordbær - ikke i store mængder, men der er jo ikke noget forgjort i at
> starte i det små!

Hej Mette

Jeg kan se, at du har fjernet græstørven fra det stykke, som du vil
bruge til køkkenhave. Du gør klogt i, at få det lagt tilbage hurtigst
muligt. Det er netop det øverste lag af jorden, som er mest værdifuldt.

Læg tørvene ud, så græsset vender nedad. Du kan evt. rive tørvene i
mindre stykke, så er det nemmere at arbejde med til foråret. Du kan
også med fordel dække stykket -- f.eks. med halmrigt hestemøg eller
blade. Dækket fjerner du så igen, når sæsonen starter næste år.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mette G. A.

Dato : 19-10-03 18:07

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også med fordel dække stykket -- f.eks. med halmrigt hestemøg eller
> blade. Dækket fjerner du så igen, når sæsonen starter næste år.

ARGH - kan jeg ikke bare putte mere spagnum på? Ellers skal jeg jo luge og
luge og luge....

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-03 18:32

On Sun, 19 Oct 2003 19:06:56 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com>
wrote:

>ARGH - kan jeg ikke bare putte mere spagnum på? Ellers skal jeg jo luge og
>luge og luge....

Spagnum slår ikke 'rigtig' jord når det gælder om at dyrke køkkenhave.

Du kan smide de opgravede græstørv i en stor bunke, i et halvt til et
helt år. Så er selve græsset formuldet og det kan smides i køkkenhaven
igen, uden de store problemer.

Det bedste havde dog været hvis du bare havde vendt tørven rundt så
græsset var kommet i bunden. Det vil være yderst begrænset hvad græs der
vil gro videre, det meste vil blive kvalt. Det tager dog lidt tid inden
det formuldes helt, og i den tid vil det måske være en smule mere
besværligt at bruge en rive eller kultivator.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-10-03 16:27

Mads Lie Jensen skrev:

> Giver det ikke en del ukrudt?

Jo, der kommer da noget, men det er ikke noget reelt problem.

> Det orker jeg ikke .... jeg laver 6-7000 potter om året, så det vil være
> et kæmpe arbejde.

Hvorfor så mange planter i potter?

> Og mine evner til at kompostere giver en del ukrudt.
> Jeg har ikke overskud til at luge alt for meget ukrudt i så mange
> potter. Syntes det er slemt nok som det er nu hvor jeg bruger spagnum.

I større potter kan du dække jorden med noget fintsnittet halm eller
lignende. Det har jeg gjort i de potter jeg har med frugttræer, og det
holder effektivt ukrudtet nede.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mette G. A.

Dato : 20-10-03 17:50

Jakob - må jeg ikke se nogen billeder af dine krukker med frugttræer?

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-03 18:37

On Mon, 20 Oct 2003 17:26:54 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Jo, der kommer da noget, men det er ikke noget reelt problem.

Ok.

>Hvorfor så mange planter i potter?

Det er nu engang en af de ting mit lille
ved-siden-af-normalt-arbejde-firma producerer (Stauder og prydbuske).

>I større potter kan du dække jorden med noget fintsnittet halm eller
>lignende. Det har jeg gjort i de potter jeg har med frugttræer, og det
>holder effektivt ukrudtet nede.

Det lyder som et godt tip - hvor tykt et lag skal der på? Og hvad er
fint-snittet? Er det som når landmanden får sit halm snittet inden det
presses, eller er det finere?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-10-03 19:06

Mette G. A. skrev:

> Jakob - må jeg ikke se nogen billeder af dine krukker med frugttræer?

Jo, det må du da godt -- men det er såmænd ikke så spændende. Det er
således ikke træer, som er tænkt som krukkeplanter. Det er nogle træer
(æbler og pære), som jeg podede i foråret 2002, og som nu står i
potter indtil jeg (forhåbenligt snart) finder er permanent opholdssted
til dem. Træernes grundstammer er slet ikke egnede til pottedyrning --
her vælger særligt langsomtvoksende stammer.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Klaus

Dato : 19-10-03 15:00

Mette G. A. sang:

> [...]
>
> --
> Autosignatur (smart feature!)
> - Fjern bindestregen fra min email adresse hvis du skal sende email til

Hej Mette

Det ser ud til at være et spændende hus og en stor have med mange
muligheder, håber i får rigtig mange gode timer der.

--
Med venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Mette G. A.

Dato : 20-10-03 17:53

> [...]
>
> Det ser ud til at være et spændende hus og en stor have med mange
> muligheder, håber i får rigtig mange gode timer der.

Jo tak - vi nyder i hvert fald processen med at planlægge og dagdrømme og
lave ting hist og her indtil videre. Man skulle kunne få indflytter tilskud
fra kommunen, så man kunne gå og dangderer den, mens man lavede hus

Mette

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-10-03 18:52

Mette G. A. skrev:

> ARGH - kan jeg ikke bare putte mere spagnum på?

Medmindre du vil dyrke rhododendron eller andre surbundsplanter, så
glem alt om spaghnum. Spaghnum bidrager ikke med næring til hverken
planter eller jordens mikroorganismer.

> Ellers skal jeg jo luge og luge og luge....

Hvis du vender tørven, vil stort set alt græsset gå ud. Jeg har selv
for nyligt lavet græsplæne til køkkenhave, og var også noget skeptisk
mht. om jorden var til at plante i, med alle de græsklumper. Det tager
noget tid, før de er helt omsat, men med de afgrøder du har planer om
at dyrke, vil det ikke være noget problem.

Prøv at skaf et godt læs hestemøg, og dæk allerede nu jorden det. Til
foråret kan du kultivere det ned, der hvor du vil dyrke kartofler og
squash. Resten fjerner du igen.

Kartoffel- og squashstykker er også lette at dække med f.eks. halm
eller græs. Dækket vil holde det meste ukrudt effektivt nede, og giver
også andre fordele for dig og dine afgrøder.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mette G. A.

Dato : 19-10-03 18:57

> [...]
> eller græs. Dækket vil holde det meste ukrudt effektivt nede, og giver
> også andre fordele for dig og dine afgrøder.

Ok, det er måske ikke så slemt - jeg tager vel bare tørven og smider den på
med græsset ned af som i siger.
Jeg troede spagnum var guld for en køkkenhave *grin* måske skulle jeg melde
mig til et havekursus - nogen der ved hvor man kan få sådan et?
Hestemøg...hmmm...jeg må lige ringe til hesteudlejerne her omkring

Tak

Mette

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-10-03 21:43

Mads Lie Jensen skrev:

> Det er det skam også - og man skal jo holde sig til det man kan finde ud
> af så....

Hvad mener du?

> Mon ikke en kompostkværn kan bruges til det også?

Aner det ikke. Jeg har ingen motoriserede haveredskaber.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-10-03 16:58

On Mon, 20 Oct 2003 22:42:31 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Hvad mener du?

Jeg har forstand på at avle bl.a buske, så det holder jeg mig til - i
stedet for f.eks at ordne biler. Det var somend bare det jeg hentydede
til.

>Aner det ikke. Jeg har ingen motoriserede haveredskaber.

Kedeligt
Nogen som ved om en elektrisk kompostkværn kan snitte halm?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-10-03 19:11

Mads Lie Jensen skrev:

> Det er nu engang en af de ting mit lille
> ved-siden-af-normalt-arbejde-firma producerer (Stauder og prydbuske).

O.k. Det lyder spændende.

> Det lyder som et godt tip - hvor tykt et lag skal der på?

Bare nogle få cm.

> [...]

så det foregår med en almindelig havesaks. Klipper du halmen i stykker
på en 3-5 cm, er dækket let at fordele jævnt.

Årsagen til, at jeg begyndte at bruge dække på potterne, var at
nedsætte fordampningen -- den ukrudtshæmmende virkning er bare et
ekstra gode.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-03 20:44

On Mon, 20 Oct 2003 20:11:15 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]

>Årsagen til, at jeg begyndte at bruge dække på potterne, var at
>nedsætte fordampningen -- den ukrudtshæmmende virkning er bare et

Jeg har i nogle år brugt kakaoflis i krukkerne, men fuglene begynder at
kradse det af om efteråret, og derefter kan ukrudt igen finde ved op,
hvis ikke man er hurtig nok til at få smidt nyt på - hvilket jeg stort
set aldrig er.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-10-03 19:02

Mette G. A. skrev:

> Ok, det er måske ikke så slemt - jeg tager vel bare tørven og smider den på
> med græsset ned af som i siger.

Jep. Og riv den gerne i lidt mindre stykker. Hvis du nu læsser det du
har op i en trillerbør med en greb, og så smidder dem ned i "hullet"
med håndkraft, så er det nemt lige at rive dem i stykker.

> Jeg troede spagnum var guld for en køkkenhave *grin*

Det er det skam også -- for planteskolerne og andre der ellers sælger
den slags.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mette G. A.

Dato : 19-10-03 19:06

> [...]
> med håndkraft, så er det nemt lige at rive dem i stykker.

> Det er det skam også -- for planteskolerne og andre der ellers sælger

Dælme godt jeg har jer herinde da!

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-03 20:25

On Sun, 19 Oct 2003 20:05:53 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com>
wrote:

> [...]

Næ, det er ikke nogen speciel god forretning at sælge spagnum. Det kan
kun bruges til at trække kunder itl med, sådan som ethvert byggemarked
gør i foråret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-10-03 20:57

Mads Lie Jensen skrev:

> Næ, det er ikke nogen speciel god forretning at sælge spagnum. Det kan
> kun bruges til at trække kunder itl med, sådan som ethvert byggemarked
> gør i foråret.

Det er muligvis ikke det, der er den største fortjeneste på -- men
fortjenesten er der, og det sælges næppe alene for at gøre kunderne en
tjeneste. Faktum er, at der bruges alt for meget spaghnum og at det
sjældent er den bedste løsning. At det er smart i "højteknologiske"
gartnerier, hvor man har brug for et rimeligt fornuftigt neutralt
voksemedie med kendte parametre er en sag, at man med fordel kan dyrke
f.eks. sine drivhusplanter direkte i den muld der er på stedet i
stedet for at fylde op med spaghnum er en anden -- alligevel ser man
ofte spaghnumløsningen. Spørgsmålet er så, hvor ideen om, at spaghnum
er enhver haveejers lykke, stammer fra?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-03 21:50

On Sun, 19 Oct 2003 21:57:01 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

(Kom til at sende som mail først, det beklager jeg meget - selv om den
bouncede er jeg ikke helt klar over om den også nåede frem....)

>Det er muligvis ikke det, der er den største fortjeneste på -- men
>fortjenesten er der, og det sælges næppe alene for at gøre kunderne en

Fortjeneste og fortjeneste... jeg har hørt hvad det kostede os på min
arbejsplads at sælge plantesække i år......

Men selvfølgelig er der en fortjeneste på den ene eller anden måde -
hvis ikek direkte, så indirekte fordi kunderne køber noget andet nu det
er der.

>ofte spaghnumløsningen. Spørgsmålet er så, hvor ideen om, at spaghnum
>er enhver haveejers lykke, stammer fra?

Jeg aner ikke hvor det stammer fra, men selv i de ret gamle havebøger
jeg har står det omtalt (tørvestrøelse).
Og jeg er da enig i at det ikke er godt sådan generelt. Til potter,
krukker og surbundsbede fungerer det, men som jordforbedring er det ikke
pengene værd.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-10-03 23:38

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> Til potter, krukker og surbundsbede fungerer det, men
> som jordforbedring er det ikke pengene værd.

Jeg har boet på den nordsjællandske muld (læs: sand) og
her var spagnum udelukkende et indslag til at holde på
vandet.

Jorden i Frederiksværk er tidligere havbund, og tilfører man
ikke noget, får man aldrig noget til at gro. Jeg har lavet kompost
af alt hvad der kan laves kompost af (grene, hækafklip,
køkkenaffald og så videre) og det har været en meget stor
hjælp.

Jeg har aldrig nogensinde kørt haveaffald på lossepladsen og
har aldrig købt spagnum - jeg har klaret mig fint med det jeg
selv har kunnet producere med mine kompostorme og affald
fra køkkenet og haven.

Nu bor jeg på den sydfynske muld (temmelig leret og fuld af
sten) og jeg fortsætter hvor jeg slap med komposten - det er
guld værd som gødning og jordforbedring.

Jeg er mest til træer og buske i min 3000m2 store have, men
de skal jo også have noget at leve af.

I øjeblikket der der mest græs, men det bliver gradvist udskiftet
med andre vækster - jeg gider altså ikke at slå græs resten af
livet - der skal være skov med en masse bunddække - kom gerne
med ideer!

I denne uge har jeg plantet:

5 bøgetræer, 2 egetræer, 1 ginko bilopa, 1 trompetkrone, 1
hjertetræ, 1 hanesporetjørn, 1 kinesisk vandgran, 1 bærmispel
og 4 rønnetræer, så det skal nok blive flot efter nogle år.

Har nogen ideer til bunddække mellem disse er jeg meget
interesseret i at høre forslag - det skulle gerne kunne erstatte
min enorme græsplæne og bare være buskads til glæde for
fugle, pindsvin og andre dyr.

Jeg fylder 50 om en måned - og det er allerede nu jeg er
begyndt at planlægge min pensionisthave - så jeg gider ikke
det med at skulle klippe og tilpasse hele tiden. Det skal bare
gro og gro - og så kan man aldid rende rundt med havesaksen
og tage det overflødige når det er i vejen - det er min livsfilodsofi
lige nu.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-03 09:10

On Mon, 20 Oct 2003 00:38:03 +0200, "Allan Vebel" <nospam@vebel.dk>
wrote:

>Jeg har boet på den nordsjællandske muld (læs: sand) og
>her var spagnum udelukkende et indslag til at holde på
>vandet.

Men til det er spagnum ikke engang specielt velegnet. Spagnum tørrer ca.
ligeså hurtigt ud som sand gør. Også her vil kompost være langt bedre
(og mere vedvarende)

>I denne uge har jeg plantet:
>
>5 bøgetræer, 2 egetræer, 1 ginko bilopa, 1 trompetkrone, 1
>hjertetræ, 1 hanesporetjørn, 1 kinesisk vandgran, 1 bærmispel
>og 4 rønnetræer, så det skal nok blive flot efter nogle år.

Spændende
Er det 4 almindelig røn?
Røn er lidt spændende, jeg har et par stykker stående, men vi har
generelt alt for lidt plads til sådan nogle, så det er ikke helt godt.
Mine er en gulfrugtet røn, en med lyserøde frugter, en akselrøn og en
Sorbus commixta (som jeg ikke kender noget dansk navn på). Ville også
gerne have en tarmvridrøn, men det er der ikke plads til nogle steder.

>Har nogen ideer til bunddække mellem disse er jeg meget
>interesseret i at høre forslag - det skulle gerne kunne erstatte
>min enorme græsplæne og bare være buskads til glæde for
>fugle, pindsvin og andre dyr.

Hvad der kan bruges som bunddække er ret afhængigt af hvordan du
planter. Er det som 'rigtig' skov, altså hvor træerne står så de vil
skygge stort set fuldstændig under sig selv med tiden, eller står de
mere spredt?

Hvis der bliver meget mørkt under dem, så er det svært, men forskellige
bregner kan sikkert gro der.
Er der lidt mere lys, så kan jeg bl.a. anbefale et par stauder:
Kærmindesøster som har nogle store grønne blade og masser af små søde
blå blomster om foråret. Småhjerte, let løv, røde hjerteformede
blosmter. Men den trives bedst hvis der ikke er alt for tørt.

Ellers kan du bruge taks og buksbom inde mellem træerne. De kan begge
gro i skygge.

> [...]
>gro og gro - og så kan man aldid rende rundt med havesaksen
>og tage det overflødige når det er i vejen - det er min livsfilodsofi

Det er også lidt sådan jeg helst vil passe haven. Luge ukrudt gider jeg
ikke, men der skla jo være plads til masser af sjove/spændende ting og
der må også gerne være masser af blomster. Så jeg planter ret tæt og så
ellers beskærer og tynder ud. Hellere det end at luge.
Og selv et år som i år hvor det meste har fået lov at gro, ser haven
rimelig ud. Ok, der er masser af ukrudt som jeg da gerne ville have væk,
men der har været blosmter i haven hele året, og er det endnu.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 20-10-03 10:51

> [...]
> rimelig ud. Ok, der er masser af ukrudt som jeg da gerne ville have væk,
> men der har været blosmter i haven hele året, og er det endnu.

To ting:

Jeg er helt vildt nysgerrig efter at se din have Mads - har du billeder?

Derudover så lyder det som om jeg skal have en kompost - det var ellers
noget jeg havde besluttet mig til ikke at have, men det lyder som om det
kunne være et godt tilskud til den meget sandede jord her i Skagen? De der
færdiglavede mand kan få i "kegleform" - er de ok, eller skal man selv
bygge? Og kender i et godt link til selvbyg eller færdiglavet kompost?
(Jeg checker lige min nye havebog )

Tak

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-03 12:01

On Mon, 20 Oct 2003 11:50:37 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com>
wrote:

>Jeg er helt vildt nysgerrig efter at se din have Mads - har du billeder?

Både og - mest billeder af de enkelte ting i haven.
Men i hvert fald forhaven med terassen er der billeder af på min
hjemmeside: <http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/8/>

Ellers tror jeg ikke jeg endnu har nogle gode billeder af selve
haven.... det kommer - måske engang

Vi er egentlig ret heldige med den her have, for den er naturligt delt
op i flere 'rum'. Og rum-virkning gør en have mere spændende. Man
trækkes nærmest rundt i den. Det er i hvert fald noget andet end de
firkantede kasse-haver jeg tit ser inde i byen. De er faktisk ret
kedelige.

> [...]
>kunne være et godt tilskud til den meget sandede jord her i Skagen? De der

Ja for hulen - der skal kompost til deroppe. Jeres sandede jord vil
blive meget bedre med masser af kompost.

>færdiglavede mand kan få i "kegleform" - er de ok, eller skal man selv
>bygge? Og kender i et godt link til selvbyg eller færdiglavet kompost?

En færdiglavet beholder er sikkert god nok. Har aldrig selv prøvet dem.
Det siges at en rigtig god beholder er ca. en meter på hver led. Men der
er ikke noget ved at bygge så står en beholder hvis ikke man har
materiale nok til at fylde den.

>(Jeg checker lige min nye havebog )

Hvilken er det?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette G. A.

Dato : 20-10-03 12:55

> Både og - mest billeder af de enkelte ting i haven.
> Men i hvert fald forhaven med terassen er der billeder af på min
> hjemmeside: <http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/8/>

Wow - stenene er flot lagt! Det ser fint ud med de forskellige træer ved
hækken - er det en grædepil, den der "hænger"?
Krukkerne inspirerede mig, jeg tror jeg skal have nogen når jeg får lavet
min "morgenmad-i-solen-plads" engang. Jeg har bookmarket din side for den
plads skal være rund og stenene ligner dem du har lagt!

> Hvilken er det?

Gyldendals Store Havebog - jeg fik den anbefalet i mit første indlæg herinde
og købte den straks - den bliver allerede flittigt brugt og jeg har sat
sedler ind der hvor jeg skal læse igen til foråret

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-03 14:06

On Mon, 20 Oct 2003 13:55:29 +0200, "Mette G. A." <mgahave@hot-mail.com>
wrote:

>Wow - stenene er flot lagt! Det ser fint ud med de forskellige træer ved

Taktak Der er dog enkelte som vender med bagsiden opad - men det ser
man kun hvis man ved det.

>hækken - er det en grædepil, den der "hænger"?

Det er en hængende lærk. Meget pænere end en hængepil. Desværre væltede
krukken den står i i stomrvejret for et par uger siden. Jeg har stadig
ikke fået mig taget sammen til at rejse den op. Krukken er heldigvis
ikke mere smadret end det kan klares med lidt silikone.

>Krukkerne inspirerede mig, jeg tror jeg skal have nogen når jeg får lavet
>min "morgenmad-i-solen-plads" engang. Jeg har bookmarket din side for den
>plads skal være rund og stenene ligner dem du har lagt!

Krukker er herlige. Jeg sværger efterhånden mere og mere til at plante
noget flerårigt i dem - elefantgræs, rhododendron og noget i den stil. I
stedet for en masse sommerblomster.

>Gyldendals Store Havebog - jeg fik den anbefalet i mit første indlæg herinde
>og købte den straks - den bliver allerede flittigt brugt og jeg har sat
>sedler ind der hvor jeg skal læse igen til foråret

Der er formentlig mange sedler så?
Jeg har kun bladret den bog igennem hurtigt, men den virker god.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-10-03 14:13

Mette G. A. <mgahave@hot-mail.com> skrev:

> et godt tilskud til den meget sandede jord her i Skagen?

Sandet jord - det kan jeg snakke med om. Her er kompost
en nødvendighed.

> De der færdiglavede mand kan få i "kegleform" - er de ok,
> eller skal man selv bygge?

Du skal selv bygge. De små plastikbøtter du kan købe er
slet ikke tilstrækkeligt. Du bør også have en kompostkværn
til hæk- og grenafklip - og så naturligvis kompostorm.

> Og kender i et godt link til selvbyg eller færdiglavet kompost?

Jeg byggede min af stolperne fra et gammelt gyngestativ og
nogle kalmarbrædder der engang har været brugt til et hegn.
Den blev 3 meter lang, en meter dyb og en meter høj, opdelt
i 3 rum - et rum til det færdigkomposterede, et rum til at lægge
på og et rum til det der skulle kompostere i længere tid.

Alt under 3m3 er utilstrækkeligt til en normal have på 800m2,
den må gerne være meget større, så du slet ikke kører noget
på lossepladsen. Alt fra haven kan komposteres - så kan det
suppleres med affaldet fra køkkenet som kaffegrums, teblade,
kartoffelskræller, æbleskrog og alt hvad der ellers kommer fra
naturen.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-10-03 15:35

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> her vil kompost være langt bedre (og mere vedvarende)

Klart! Det er derfor jeg har eksperimenteret så meget
med kompost.

> Er det 4 almindelig røn?

Ja, ganske almindelig røn - jeg tror den hedder Sorbus
aucuparia.

> Røn er lidt spændende, jeg har et par stykker stående

Der findes også så mange arter så det er et helt studie i
sig selv.

> Sorbus commixta (som jeg ikke kender noget dansk navn
> på).

I min havebog er den omtalt som japansk eller koreansk røn.

> Ville også gerne have en tarmvridrøn, men det er der ikke
> plads til nogle steder.

Sådan en må jeg hellere få plads til - det siges at de er ved
at være sjældne.

> Er det som 'rigtig' skov, altså hvor træerne står så de vil
> skygge stort set fuldstændig under sig selv med tiden,
> eller står de mere spredt?

Foreløbig er det bare en samling småtræer med 3-4 meter
imellem, så indtil videre får det masser af lys.

> Hvis der bliver meget mørkt under dem, så er det svært,
> men forskellige bregner kan sikkert gro der.

Ja, der skal også indgå bregner. Jeg ville bare bruge efteråret
på at grave græstørv væk mellem træerne, plante noget andet
og senere lave små hyggelige siddepladser mellem træerne.
Hovedformålet er at få nedlagt græsplænen, så jeg vil bare
finde en naturlig overgang mellem det eksisterende græs og
"skoven" - så finder jeg nok en blivende løsning når den ad
åre lukker til for oven og der bliver for mørkt i skovbunden.

> Kærmindesøster som har nogle store grønne blade

Ja, det må gerne være frodigt - og gerne noget der dækker
jorden hurtigt.

> taks og buksbom inde mellem træerne. De kan begge
> gro i skygge.

Taks har jeg meget af i forvejen - de bliver bare så voldsomme
i en skovbund.

> Det er også lidt sådan jeg helst vil passe haven. Luge ukrudt
> gider jeg ikke

Jeg har haft min tid med frodig køkkenhave og fine bede. Nu
har jeg bare nogle krydderurter stående rundt omkring - det er
nemt at indpasse i en lun krog eller langs huset.

> jo være plads til masser af sjove/spændende ting og der må
> også gerne være masser af blomster.

Jeg har overtaget et stort vildt staudebed. Mellem stauderne
planter jeg små krogede træer og forskellige former for spirea
og fuglevenlige buske med masser af bær. Det hele skulle
gerne vokse vildt i en stor ø midt i haven, med et minimum af
pasning.

> Hellere det end at luge.

Jeg kender slet ikke det ord

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-03 16:20

On Mon, 20 Oct 2003 16:35:08 +0200, "Allan Vebel" <nospam@vebel.dk>
wrote:

>Ja, ganske almindelig røn - jeg tror den hedder Sorbus
>aucuparia.

Jeps, ganske almindelig røn. Men bestemt et fint træ. Giver en 'lys'
skov, de tager ikke så meget lys igen.

>I min havebog er den omtalt som japansk eller koreansk røn.

Tak for oplysningen.

>Sådan en må jeg hellere få plads til - det siges at de er ved
>at være sjældne.

Jeg har ikke set dem andre steder end nede omkring århus - et stort flot
træ. Men jeg har da en pose frø liggende i køleskabet - de skulle have
været sået i foråret, men det glemte jeg. Men det kan sikkert nåes
endnu. Det skal i hvert fald prøves.

> [...]
>"skoven" - så finder jeg nok en blivende løsning når den ad
>åre lukker til for oven og der bliver for mørkt i skovbunden.

Det lyder hyggeligt.

>Ja, det må gerne være frodigt - og gerne noget der dækker
>jorden hurtigt.

Frodigt, så er hosta jo også en god ting. Og de fåes i tusindvis af
varianter. De fleste trives også i skygge.

>Jeg kender slet ikke det ord

Det er jo også et såkaldt 'Four letter word'

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 21-10-03 08:38

> [...]
> træ. Men jeg har da en pose frø liggende i køleskabet - de skulle have
> været sået i foråret, men det glemte jeg. Men det kan sikkert nåes

Helt apropos, så havde jeg tænkt mig at prøve og så nogen bøgetræer. Men jeg
(og en bekendt) har bare ikke set nogen bog i år! Springer træerne over en
gang imellem?

Andre gode forslag til hvilke træer der kunne være nemme at formere selv?
(altså til næste år, jeg går ud fra løbet er kørt for i år) Jeg har sået
kastanjer og agern. Lad os se, om kattene og musene efterlader nogen til
spiring....

Nogen der har erfaring med æbler? Jo, jeg ved de sikkert bliver sure, men
det er rådyrene ude på engen vel ligeglade med.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-10-03 16:56

On Tue, 21 Oct 2003 09:38:00 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Helt apropos, så havde jeg tænkt mig at prøve og så nogen bøgetræer. Men jeg
>(og en bekendt) har bare ikke set nogen bog i år! Springer træerne over en
>gang imellem?

Ja, det sker.

> [...]
>(altså til næste år, jeg går ud fra løbet er kørt for i år) Jeg har sået
>kastanjer og agern. Lad os se, om kattene og musene efterlader nogen til

Gran og fyr er ret nemme, saml koglerne nu og lad dem ligge lunt - så
åbner de sig og smider deres frø. Frøene skal muligvis stratificeres
(dvs. ligges i fugtigt sand udendørs, godt beskyttet mod mus vinteren
over).

Men gran og fyr gror ikke ret meget det første år - de bliver ikke mere
end nogle få cm høje.

>Nogen der har erfaring med æbler? Jo, jeg ved de sikkert bliver sure, men
>det er rådyrene ude på engen vel ligeglade med.

Æbler skla svjv også stratificeres. Men ellers er det vist også lige ud
ad landevejen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-10-03 12:11

Mads Lie Jensen skrev:

> (Kom til at sende som mail først, det beklager jeg meget - selv om den
> bouncede er jeg ikke helt klar over om den også nåede frem....)

Nej, det gjorde den ikke.

> Og jeg er da enig i at det ikke er godt sådan generelt. Til potter,
> krukker og surbundsbede fungerer det, men som jordforbedring er det ikke
> pengene værd.

Det var også bare det, som var min pointe.

Mht. potter, så har jeg I år kun brugt hjemmelavede blandinger --
primært bestående af kompost -- og det er efter min bedste
overbevisning væsentligt bedre end de spaghnumbaserede blandinger jeg
hidtil har prøvet (og nej, det har ikke været discountprodukter). Den
har slette ikke samme tendens til at klaske sammen.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-03 14:09

On Mon, 20 Oct 2003 13:10:42 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>hidtil har prøvet (og nej, det har ikke været discountprodukter). Den
>har slette ikke samme tendens til at klaske sammen.

Hvilke potter har du brugt det i? Store krukker eller små plastpotter?
Jeg brugte tidligere en blanding af helt omsat kompost og spagnum, ca
halvt af hvert. Det fungerede også godt det første år, men andet år var
det klappet sammen. Til gengæld var det nemmere at styre mht. vand end
ren spagnum.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-10-03 14:46

Mads Lie Jensen skrev:

> Hvilke potter har du brugt det i? Store krukker eller små plastpotter?

Alt fra helt små potter til potter på 10 liter. Det vi først og
fremmest dyrker er chili og krydderurter. Til såjord blev komposten
blandet med muldjord, men senere blev planterne plantet om i ren
kompost, som blev gødet med noget lupinbaseret gødning. Komposten er
en "almindelig" mere eller mindre omsat kompost af have- og
køkkenaffald, hestemøg, halm og hø.

Det er også min oplevelse.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-03 16:22

On Mon, 20 Oct 2003 15:46:23 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]

Giver det ikke en del ukrudt?

>Prøv og lav noget uden spaghnum.

Det orker jeg ikke .... jeg laver 6-7000 potter om året, så det vil være
et kæmpe arbejde. Og mine evner til at kompostere giver en del ukrudt.