hvide fluer
Fra : Bettina Sørensen

Dato : 19-10-03 11:16

Hjælp !!!!!

Jeg har en samling af lidt fughsiaer i krukker. De lider af hvide fluer på
alle blade. Hvad skal jeg gøre, jeg tænkte på om jeg skulle pille alle
blade af. Min mor har over 200 stk
og hun har dem også.

Hvad kommer hvide fluer af ?

Hvordan får jeg dem væk igen ?

På forhånd tak.
BS.
bs

Fra : Mars

Dato : 19-10-03 11:39

Du kan sprøjte med maladan, men ellers lad dem være, så vidt jeg ved gør de
ingen skade.

Mvh

Martin

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 22-10-03 00:17

> [...]
>
> Jeg har en samling af lidt fughsiaer i krukker. De lider af hvide fluer

> alle blade. Hvad skal jeg gøre, jeg tænkte på om jeg skulle pille alle

Stillestående luft og for frodige planter (overgødning)

> Hvordan får jeg dem væk igen ?
Hæng gule insektplader op. Sprøjt hele planten og især undersiden af bladene
med Lizetan, Ekamet (1ml til 1 l vand). Ved temperaturer over 18 grader
udsættes snyltehvepse. Man kan også bruge Rejnfanafkog som man sprøjter med
hver tredje dag mindst 6-7 gange.
Rejnfanafkog: 1 kg. frisk Rejnfan til 10 l vand. Udblødes i 24 timer. Næste
dag koges det en halv time. Afkøles og sies. Inden brug fortyndes det med 3
gange vand. BEMÆRK: afkoget skal bruges helt op OG HOLD DET VÆK FRA BØRN DET
ER MEGET GIFTIG.

> På forhånd tak.
> BS.
> bs

Ellers er det tid at tage planterne ind nu og de fleste Fuchsia dyrkere
inkl. mig selv fjerner alt det grønne da det aligevel falder af i vinterens
løb og kan medføre dannelse af skimmel. Hvis du fjerner alle blade inden
vinterhiet er problemet løst for i år

Med venlig hilsen
Eigil Gregersen