Slank hvordan?
Fra : Anders

Dato : 19-10-03 11:00

Jeg er en ung fyr på knap 24 år, som siden 18-års alderen altid har bøvlet
lidt med vægten... Ikke voldsomt, men har en tendens til at have ml 8-10kg
for meget på kroppen jævnt spredt. Især lår, sideben og lidt brystkasse.

Jeg er 180høj og vejer knap 90kg. Det tynger mig ikke på nogen måde
psykologisk da jeg ellers er en ret pæn fyr, men det er sgu træls når man
vil købe de nyeste smarte modejeans hvor alt over størrelse 34 somregel er
et lottospil at finde (bruger oftest str. 36)- i hvert fald de anerkendte
mærkevarer - og i svømmehallen at der er lidt lovehandles i siderne.
eg dyrker lidt motion i form af fitness, men ved jeg klart kunne gøre langt
mere. Svømning, løb, badminton osv. Men tiden er synderen.

Jeg tænker meget over hvad jeg propper i munden og holder mig til en ret
varieret kost - og når jeg så alligevel drikker øl med vennerne(en gang i
ugen) og spiser pizza (typisk hver anden weekend)

Hvis jeg skal ned på min idealvægt - 80-82kg - hvor meget træning og kost
skal jeg lægge i det? Hvad er vigtigst? Og nogle forslag til træningsprogram
og kostplaner? Jeg vil gerne smide det over 2-3 mdr, hvis det kan lade sig
gøre? Behøver vel ikke at sige, at det gerne skal være vedvarende.

Mvh.
Anders

Fra : Trinita

Dato : 19-10-03 22:14

"Anders" wrote in message
> [...]
> og kostplaner? Jeg vil gerne smide det over 2-3 mdr, hvis det kan lade sig
> gøre? Behøver vel ikke at sige, at det gerne skal være vedvarende.

Drop pizzaerne og øllene, det er en start! Alkohol kan nedsætte
forbrændingen i op til 3 uger!
vh lisbeth

Fra : Puk

Dato : 20-10-03 16:01

"Trinita" <adads@olkajd.-dk> skrev i en meddelelse

> Drop pizzaerne og øllene, det er en start! Alkohol kan nedsætte
> forbrændingen i op til 3 uger!

Kan du ikke lige forklare, hvordan den gør det? Altså sådan rent
videnskabeligt, hvad er det der sker, siden alkoholen kan nedsætte
forbrændingen i så lang tid. Jeg har hørt om det før, men aldrig set det
underbygget.

Mange hilsner
Puk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-10-03 16:13

Puk wrote:

> [...]
> videnskabeligt, hvad er det der sker, siden alkoholen kan nedsætte
> forbrændingen i så lang tid. Jeg har hørt om det før, men aldrig set

jeg har også hørt påstanden før, dog aldrig helt op til 3 uger.....
så vidt jeg ved skyldes "nedsættelsen" af forbrændingen, at kroppen vælger
at forbrænde alkohol før alt andet.... og når man så indtager alkohol ( som
jo indeholder et vist antal kalorier) samtidig med at man stadig spiser som
man plejer, så har kroppen pludseligt så travlt med at forbrænde alkohol at
den ikke når at komme til de almindelige "mad"kalorier....

saxet fra iform.dk: Mange tror, at en genstand forbrændes på en time, men en
person på 70 kg forbrænder kun 7 gram alkohol i timen, og da en genstand er
12 gram alkohol, går der nærmere to timer, inden den er forbrændt.
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=543&a=2448

saxet fra madogsundhed.dk :Alkohol sænker fedtforbrændingen, uanset om du
får alkoholen fra øl eller vin. Det skyldes, at alkohol forbrændes samme
sted som fedt, og kroppen foretrækker at omsætte alkohol (der jo er et
giftstof) frem for fedt, som sagtens kan lagres i stedet for.
Det betyder i praksis, at alkohol i et måltid får fedtet i måltidet til at
fede mere, da mindre af det går til forbrænding, og mere af det går direkte
i fedtdepoterne. Den fedende effekt af alkohol er derfor også særlig udtalt,
hvis du drikker alkohol sammen med maden og specielt, hvis maden indeholder
fedt. Alkohol på tom mave eller med et fedtfattigt måltid feder derfor,
teoretisk set, mindre.
http://www.madogsundhed.dk/13_brevkasse/b-000041.html

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Puk

Dato : 21-10-03 14:59

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> den ikke når at komme til de almindelige "mad"kalorier....

Det er jo sådan set "bare" det samme som med alle andre kalorier. Altså
hvis man har mange kalorier som skal forbrændes, så tager det sin tid og har
man FOR mange kalorier, der skal forbrændes, så er der nogen af dem, man
ikke lige når til *S*. Forsimplet det ved jeg godt, men i bund og grund kan
det jo komme ud på et.

> [...]
er
> 12 gram alkohol, går der nærmere to timer, inden den er forbrændt.

Det var da interessant *S*. Men der skal godt nok drikkes til, hvis man
skal være igang med at forbrænde alkohol i 3 uger *G*.

> [...]
indeholder
> fedt. Alkohol på tom mave eller med et fedtfattigt måltid feder derfor,

Bob, bob *G*. Jeg kan sagtens forstå, hvad de mener. Men jeg kan nok bare
ikke helt se logikken. Forudsætningen for at fedtet "feder mere" ved
indtagelse af alkohol er vel, at man stadig indtager flere kalorier end man
er i stand til at forbrænde.
Men som sagt, jeg kan da godt følge tanken.

Kom bare til at sidde og spekulere på, at jeg over 9 uger har tabt 13,7 kg.
Det vil sige sådan ca. 1,5 kg om ugen. Mange snakker jo om, at det slet
ikke er sundt at tabe sig så hurtigt, at det ikke holder osv. Man kunne jo
så fristes til at sige, at jeg må ud og drikke noget oftere, så det ikke går
så stærkt *G*. Men jeg HAR faktisk drukket alkohol indtil flere gange over
de 9 uger. Nogle gange som vin til en middag og bare sådan et par glas.
Andre gange som en decideret tur i byen med pigerne, hvor jeg ikke har helt
styr på, hvor meget jeg egentlig har fået (nok til at have ondt i håret,
dagen efter *G*). Tænk hvis jeg ikke havde gjort det? Ville jeg så være en
pind nu? *G*.

Nok sjov og ballade, jeg er glad for oplysningerne, men kan jo se, at der
ligesom ikke rigtig er noget i denne tråd, som kan vise at påstanden om de 3
uger er sand. Det lyder lidt som påstanden om lever, der hjælper huden til
at trække sig sammen og nødvendigheden af at spise fisk x-antal gange om
ugen etc.

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-10-03 18:23

> [...]
> ikke helt se logikken. Forudsætningen for at fedtet "feder mere" ved
> indtagelse af alkohol er vel, at man stadig indtager flere kalorier end

Alkohol gør, at en større del af fedtet optages i kroppen - svarende til 6
kcal pr gram alkohol. Og derfor er teorien at alkohol ikke feder, hvis man
ikke spiser noget fedt - men det er mere teori end praksis.

Mine kilder siger, at op til 24 timer efter alkoholindtagelse, så vil
kroppen nedbryde alkoholen og biprodukterne før den igen kan nedbryde fedt.
Men den nedbryder jo ikke noget som helst fedt, hvis der er spist godt, og
derfor er et overskud af sukker i depoterne.

Husk i øvrigt at alkohol er sløvende, og at man derfor bevæger sig mindre,
når man har drukket.

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-10-03 04:14

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Alkohol gør, at en større del af fedtet optages i kroppen - svarende til 6
> kcal pr gram alkohol.

Alkohol i sig selv indeholder omkring 7 kcal per gram, men at det skulle øge
fedtoptaget er noget nyt - hvor har du det fra?

> Mine kilder siger, at op til 24 timer efter alkoholindtagelse, så vil
> kroppen nedbryde alkoholen

De kilder vil jeg meget gerne se, det lyder interessant. Kan du poste nogle
henvisninger?

> Husk i øvrigt at alkohol er sløvende, og at man derfor bevæger sig mindre,
> når man har drukket.

Til gengæld spiser man ofte noget mindre, hvis man rigtig har suget
igennem...

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-10-03 12:41

> De kilder vil jeg meget gerne se, det lyder interessant. Kan du poste
nogle
> henvisninger?

Jeg prøver lige at finde det frem - der det forresten ikke dig selv, der har
lavet en undersøgelse engang?

> Til gengæld spiser man ofte noget mindre, hvis man rigtig har suget
> igennem...

Ikke dagen efter - så vidt jeg husker
Og der plejer vist også at ryge lidt chips og sådan, ikke?

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-10-03 16:55

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Jeg prøver lige at finde det frem - der det forresten ikke dig selv, der
har
> lavet en undersøgelse engang?

Det tror jeg ikke - og hvis det er, så fandt jeg i hvert fald ikke noget,
der viste, at det forholdt sig sådan (eller også har jeg bare en hukommelse
som en si...)

- Mikkel

Fra : Trinita

Dato : 20-10-03 20:10

> [...]
> videnskabeligt, hvad er det der sker, siden alkoholen kan nedsætte
> forbrændingen i så lang tid. Jeg har hørt om det før, men aldrig set det

Nej det kan jeg ikke ...det var noget jeg fik af vide af en veninde der
går hos vægt vogterne.
vh lkp

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-10-03 20:17

"Trinita" <adads@olkajd.-dk> skrev i en meddelelse

> Drop pizzaerne og øllene, det er en start! Alkohol kan nedsætte
> forbrændingen i op til 3 uger!

Jeg drikker sjældent alkohol. Men det sker, at jeg bæller en masse rødvin
i mig til en god middag med venner. Ofte efterfulgt af noget stærkt til
eller i kaffen. Ved sådanne lejligheder hopper jeg endda også ofte på både
desserten og chokoladen.

Så ind imellem, på kur eller ej, giver jeg bare fanden i kur og principper
og nyder livet. Det er ofte lig med 0 vægttab. Nogle gange en svag
vægtstigning. Men jeg har endnu aldrig oplevet, at effekten varer længere
end et døgns tid. Og alt andet lyder også ulogisk i mine ører.

Der må da være andre, der har erfaringer med alkohol og vægttab, der kan
bidrage med erfaringer?

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 23:16

> Der må da være andre, der har erfaringer med alkohol og vægttab, der kan
> bidrage med erfaringer?
>
> Mvh. Lisbeth

Jeg kan sige så meget, at jeg i weekenden holdte fødselsdag og derfor fik en
del at drikke lørdag aften. Lørdag nat/søndag morgen blev der løbt 1 burger
og en fransk hotdog med hjem fra byen. I dag, Mandag, vejer jeg så 2 kg mere
end jeg gjorde lørdag morgen - surt sjov, men det var nu det hele værd,
festen var jo sjov og selvom man er på kur og ønsker et vægttab, skal man jo
ikke glemme at hygge sig ind i mellem.... så må kuren jo bare varer den uge
eller to mere

Fra : sune vuorela

Dato : 20-10-03 21:40

En der kalder sig "Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @
hotmail.com> skrev:

>Der må da være andre, der har erfaringer med alkohol og vægttab, der kan
>bidrage med erfaringer?

jeg hopper minimum 3-5 dage tilbage efter en ordentlig brandert, men
det afholder mig dog ikke fra at give den gas en gang i mellem. Lidt
sjov skal man have, selvom det giver vægtmæssigt bagslag.

Det er dog ikke så slemt hvis jeg holder mig til sprut og
lightsodavand, men man har behov for en bajer en gang i mellem!

--
Sune

Fra : Pia J

Dato : 21-10-03 08:32

> jeg hopper minimum 3-5 dage tilbage efter en ordentlig brandert,

Og hvis man som mange drikker hver fredag og lørdag, så er der ikke mange
dage tilbage at tabe sig på!

Derudover synes jeg det er svært at rådgive Anders. Du skriver at du tænker
meget over hvad du putter i munden, men det forbrænder jo et minimum af
kalorier at tænke. Når ikke vi ved HVAD du putter i munden, kan vi ikke
fortælle hvad du skal lave om.

:Pia

Fra : sune vuorela

Dato : 21-10-03 08:42

En der kalder sig "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

>Og hvis man som mange drikker hver fredag og lørdag, så er der ikke mange
>dage tilbage at tabe sig på!

ja det er jo det... men hendigvis accepterer vennerne mit valg!

--
Sune

Fra : Spoi

Dato : 23-10-03 12:30

> [...]
> end et døgns tid. Og alt andet lyder også ulogisk i mine ører.
>
> Der må da være andre, der har erfaringer med alkohol og vægttab, der kan

Hmmm .... en ting slår mig
Spiser DDV mad. Har ikke drukket alkohol siden jeg startede.
Men i nærmeste fremtid skal jeg ud, og har besluttet at feste igennem
- så må jeg tage konsekvenserne bagefter.
der er virkelig mange DDV'er der advarer mod alkohol op stilstand i op
til tre uger. (og det er jeg skam også parat til at ofre -der er jo
lang tid til bikini sæsonnen *SS*).
Er der nogen der spiser DDV mad, som har andre erfaringer?
Jeg ved at hos vægtvogterne er alkohol tilladt.

Har også hørt om andre, der taber sig ved alm kostomlægning eller kure
ikke har dette problem.

Er det kun DDV'er der har det problem/dårlige erfaringer - endda bare
ved et enkelt glas. Hvis ja, er der så nogen der har en idé om, hvad
dette kan skyldes?

Der skal lige siges at jeg er umådelig glad for DDV og vil bibeholde
denne livsstil. Desuden kan jeg nærmest blive fuld af to øl - så det
der med at drikke igennem betyder ikke nødvendigvis store mængder *SS*

Læste også i en af indlæggende at ren alkohol og light sodavand var
knap så slemt som vin/øl. Andre der har den erfaring?

Hvis der er nogle vægtvogtere derude -selv om i må drikke alkohol -
kan det jo godt være i har samme problem som DDV-er????

LN

Fra : Puk

Dato : 23-10-03 15:02

"Spoi" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Er det kun DDV'er der har det problem/dårlige erfaringer - endda bare
> ved et enkelt glas. Hvis ja, er der så nogen der har en idé om, hvad
> dette kan skyldes?

Mit bedste gæt er, at det blot er endnu en af de her påstande, som der
faktisk ikke er nogen bevis for. Præcis lige som den med lever, der trækker
huden sammen og nødvendigheden af at spise fisk x-antal gange om ugen.

Det er jo ikke sådan, at folk der spiser efter DDVs principper har nogen
speciel fysiologi, der skulle gøre at jeres forbrænding reagerer anderledes
end alle andres vel?

Med andre ord, der er ikke nogen grund, for påstanden holder ikke, når det
kommer til stykket.

Mange hilsner
Puk

Fra : mus

Dato : 23-10-03 15:54

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> end alle andres vel?
>
> Med andre ord, der er ikke nogen grund, for påstanden holder ikke, når det

Nu er det ikke så meget påstande jeg tænker på men erfaringer

Mange DDV'er der har gjort sig den erfaring.

Og du har så den modsatte erfaring

Så det eneste man kan konkludere af dette er vel at det må være indivuelt,
hvordan den enkelte reagere på alkohol.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-10-03 18:29

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det ikke så meget påstande jeg tænker på men erfaringer
> Mange DDV'er der har gjort sig den erfaring.

Hvis du med ovenstående mener, det er lidt uklart for mig, at nange DDV'ere
har gjort den erfaring, at alholhol nedsætter forbrændingen i op til 3 uger,
kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan de har konstateret det?

Hvordan kan man som enkeltperson måle/konstatere noget sådant?

Mvh. Lisbeth

Fra : mus

Dato : 23-10-03 22:49

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f98115d$0$29599$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan de har konstateret det?
>
> Hvordan kan man som enkeltperson måle/konstatere noget sådant?

Konstateret ved manglende vægttab i nogle uger, hver gang de indtager
alkohol, vil jeg tro.

Jeg har ikke selv forsøgt mig endnu og må jo se hvad der sker når jeg skal
ud(1.nov) og slå til den *SS*.

Hvis jeg jævnt taber mig feks ½ kilo om ugen og efter alkohoindtagelse står
stille i flere uger, og denne situation gentager sig hver gang jeg fik
alkohol - ja så ville jeg nok for mit eget vedkommende konstatere som
enkeltperson, at alkohol på en eller anden måde hindrer mit vægttab.

Men deraf vil jeg ikke konkludere at det er således for alle.
Den enkeltes forbrænding som udgangspunkt er jo heller ikke den samme.

LN

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-10-03 05:06

"mus" <spoi@sol.dk> wrote in message

> Konstateret ved manglende vægttab i nogle uger, hver gang de indtager
> alkohol, vil jeg tro.

Nu er det sådan med alkohol, som med så meget andet, at man meget nemt
kommer til at mudre forskellige faktorer sammen. Alkoholindtagelse ledsages
f.eks. ofte af indtagelse af fed mad eller mad i rigelige mængder (eller
begge), hvorfor det kan være svært, at udskille effekten af alkohol fra
øvrige påvirkninger.

Da det samtidig er vanskeligt, at se det fysiologiske ræsonnement bag
hypotesen om, at alkohol skulle virke stofskiftenedsættende i ugevis, så vil
jeg anse det for værende en and, indtil der præsenteres nogle fastere
holdepunkter.

- Mikkel

Fra : mus

Dato : 24-10-03 05:54

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> jeg anse det for værende en and, indtil der præsenteres nogle fastere

Sådan set også ret ligegyldigt hvad der er årsagen for mig i hvert fald.
Bare med at lære af sine dårlige erfaringer.

Jeg vil så også lige sige at den konsulent jeg har talt med slet ikke var
skråsikker - men udtalte at indtagelse af alkohol havde via erfaringer vist
sig at kunne medføre flere ugers vægtstilstand. (og da vægttab hos deres
kunder er levebrødet - vil jeg tro de er meget obs på dette)

vi taber os under alle omstændigheder ikke ens fra person til person.
Jeg taber mig feks meget i ryk.

Fra : Puk

Dato : 24-10-03 16:05

> Sådan set også ret ligegyldigt hvad der er årsagen for mig i hvert fald.
> Bare med at lære af sine dårlige erfaringer.

Det er så fair nok for dig. Men det er jo temmelig relevant, når påstanden
går på at ALKOHOL nedsætter forbrændingen. For det er altså en temmelig
generel påstand. Det er ganske givet sådan, som Mikkel siger at man ofte i
forbindelse med indtagelse af alkohol spiser federe/mere eller begge dele.
Men for den som eventuelt bare er glad for at tage en cognac til kaffen
lørdag aften og IKKE spiser mere af den grund, der er det jo ganske relevant
om det rent faktisk er sådan at lige præcis alkohol nedsætter forbrændingen.
Ligeledes for den, som gerne drikker et glas hvidvin til en rejemad.

Problemet er jo lige præcis at der er utallige mennesker, der slynger
uunderbyggede påstande ud og forvirrer en masse andre mennesker. Det er
muligt, at de selv er ligeglade med, om det de påstår er korrekt, men det er
der mange andre, som ikke er.

> [...]
> sig at kunne medføre flere ugers vægtstilstand. (og da vægttab hos deres
> kunder er levebrødet - vil jeg tro de er meget obs på dette)

Ja selvfølgelig. Men det er også mit indtryk at mange af disse såkaldte
"eksperter" af og til forsimpler budskabet en smule samt, at den som sidder
og modtager budskabet og netop som du ikke er interesseret i årsagen,
forsimpler budskabet.
Så det der var en advarsel om, at når man drikker er det ofte i festligt lag
og så passer man mindre på med den fede mad og mængderne af den lige
pludselig bliver til, at man skal undlade at drikke alkohol fordi det
nedsætter forbrændingen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-10-03 20:04

> [...]

vist
> sig at kunne medføre flere ugers vægtstilstand.

.... meget muligt, men hvorvidt det er alkoholen i sig selv, eller den ekstra
energi, der giver vægtstilstanden er vel ikke ligegyldigt? for hovrfor
fornægte sig noget, når det ikke er nødvendigt? man er underlagt rigeligt
med restriktioner i forvejen, når man slanker sig.

- Mikkel

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-10-03 07:19

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Konstateret ved manglende vægttab i nogle uger, hver gang de indtager
> alkohol, vil jeg tro.

Og hvordan udelukker de samme mennesker effekten af at tro, at "nu har jeg
drukket alkolhol, så nu står vægten mere eller mindre stille de kommende tre
uger."

Hvis man TROR, at det er mere eller mindre nytteløst tre uger efter alkohol,
kan jeg ikke forestille mig andet, end at man mere eller mindre ubevidst
vælger at lade stå til i de tre uger, hvor det alligevel ikke rigtig nytter
noget.

Mvh. Lisbeth

Fra : mus

Dato : 23-10-03 23:52

> [...]
> end alle andres vel?
>
> Med andre ord, der er ikke nogen grund, for påstanden holder ikke, når det

Jeg vil da håbe det er en påstand *SS*. skal nemlig snart ud og hælde noget
indenbords og så vil jeg jo gøre mine egne erfaringer.

Ja dette med lever hopper jeg heller ikke lige på.
Jeg har forstået at årsagen til at man bør spise fisk udelukkende er
sundhedsmæssigt og ikke pga vægttab.

Nej jeg overvejede såmænd mere om man kunne skade sit stofskifte ved den
kostsammensætning DDV'er får.

Jeg forstår ikke du er så skråsikker - jeg er i hvertfald ikke. Jeg har ikke
kunnet finde noget velunderbygget information noget sted på nettet -hverken
for eller imod.

Nå men der er vist ingen grund til at debatere mere om dette emne. Hver
enkelt må gøre sine egne erfaringer.

Mvh
LN

Fra : Puk

Dato : 24-10-03 16:35

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Ja dette med lever hopper jeg heller ikke lige på.

Hvorfor er du så mere villig til at købe den med alkoholen? Er det bare
fordi, du har hørt det tit nok?

> Jeg har forstået at årsagen til at man bør spise fisk udelukkende er
> sundhedsmæssigt og ikke pga vægttab.

Det er meget muligt. Men det er jo bare ikke sådan det bliver udlagt vel?
Måske er det netop fordi, dem som blandt andet skriver her i gruppen har
gjort det, som jeg var inde på i mit andet indlæg. Nemlig forsimplet
budskabet. Så det er blevet til at det med at spise fisk er bydende
nødvendigt uanset om man så kan lide det eller ej, og hvis man ikke gør det,
så skal man regne med et mindre vægttab.

> Nej jeg overvejede såmænd mere om man kunne skade sit stofskifte ved den
> kostsammensætning DDV'er får.

Det tror jeg så ikke, du kan.
Det er mit indtryk, at man får mange måltider og det som i de fleste
tilfælde skader folks stofskifte er, at de spiser for sjældent hen over
dagen (mange kun 2 måltider). Det og så det at mange slet ikke bevæger sig
nok. Gentagne slankekure, hvor der ikke motioneres og derfor tabes
muskelmasse er også en synder, i mange tilfælde af stofskifte der kommer
meget langt ned (fordi muskelmassen har en stor betydning for
hvilestofskiftet).

Generelt vil jeg sige, at DDV kost såmænd er ganske udemærket og forholdsvis
sund (forholdsvis, fordi det der med om noget er sundt eller ej er et ret
bredt spørgsmål. DDV er sikkert ikke gået så meget ind i mængden af
tilsætningsstoffer i maden og det kan jo nok debatteres, hvor sunde de er).

> [...]
ikke
> kunnet finde noget velunderbygget information noget sted på

Det er jeg for det første fordi min basale viden omkring stofskifte
efterhånden er ved at være forholdsvis god. Jeg er kun en læg person og er
helt sikker på, at jeg kan lære mangt og meget mere om den sag. Der forskes
jo i den slags, så jeg bilder mig bestemt ikke ind, at jeg ved det hele.

Men det jeg dog ved er, at stofskiftet primært påvirkes af motion,
muskelmasse og mængde samt hyppighed af indtagelse af energi (forudsat man
ellers er et sundt og raskt menneske).

Derudover er det jo altså ikke op til nogen som helst at påvise, at DDVs
påstand er usand. Nej det er faktisk op til dem ikke at udtale sig med
mindre de kan underbygge det med fakta. Og det kan de ikke.

Endelig har jeg jo en portion personlige erfaringer. Som sagt har jeg tabt
13,7 kg over 9 uger. Efter de første 5 uger havde jeg tabt 7,9 kg. I den
periode havde jeg (ifølge min kalender) været på decideret bytur 2 gange med
indtagelse af alkohol i mængder, jeg end ikke har styr på. Derudover havde
jeg deltaget i indtil flere middage, hvor jeg havde fået et par glas vin.
Hvis alkohol pr. definition nedsatte forbrændingen, så skulle det jo ikke
have været muligt for mig at tabe så meget i den periode vel? Ikke med
mindre, jeg havde en tårnhøj forbrænding, og selvom jeg ikke har fået den
målt, så tvivler jeg på, at det er tilfældet. Jeg har nemlig tabt mig flere
gange uden motion, havde en høj fedtprocent da jeg startede (38,9 for at
være præcis) og havde ALDRIG spist 6 måltider om dagen. Så med andre ord,
så havde jeg altså gjort alle de ting, som giver risiko for at forbrændingen
nedsættes.

Over de næste 4 uger havde jeg så tabt 5,8 kg. I første peride tabte jeg
mig altså i snit 1,58 kg om ugen (jeg bliver kun vejet een gang om måneden,
så jeg ved ikke hvad jeg har tabt fra uge til uge *S*) og i den næste tabte
jeg mig så 1,45 kg om ugen. Altså mindre pr. uge i anden måned end i den
første. Det kunne man så argumentere skyldtes indtagelsen af alkohol (som
jeg iøvrigt er fortsat med). Men for det første er der faktisk ikke ret
stor forskel på, hvor meget jeg har tabt pr. uge i de to perioder. For det
andet så er det meget almindeligt at man taber sig mere lige i starten, da
der også ryger en del væske.

Man kunne også argumentere, at jeg måske havde tabt alle de 7,9 kg fra
første periode i den allerførste uge, jeg var igang (da jeg ikke indtog
alkohol i den uge), men det er nok temmelig usandsynligt. Hvis det var
tilfældet skulle jeg vel egentlig også have tabt mere end de 7,9 kg i den
første uge, for så ikke at tage på i de efterfølgende 4. Da jeg spiser
efter mit hvilestofskifte, så tror jeg næppe det overhovedet kan lade sig
gøre.

Med andre ord, så er jeg levende bevis på, at alkohol IKKE nedsætter
forbrændingen i 3 uger. Jeg kan naturligvis være et unikum, men hvor stor
er sandsynligheden mon for det? Mon ikke den er mindre end sandsynligheden
for, at de mennesker som har gjort sig den erfaring at alkohol nedsætter
forbrændingen i op til 3 uger, ikke har været i stand til at isolere lige
præcis virkningen af alkoholen? Det har de jo ingen mulighed for at
gøre..... Med mindre naturligvis, de ikke har indtaget andet overhovedet.
På den anden side, så ville det jo så også betyde, at det var manglen på
regulær føde, der nedsatte deres forbrænding.

Jeg ser altså absolut intet der peger på, at påstanden "Alkhol nedsætter
forbrændingen i op til 3 uger" er sand. Ingen tvivl om, at alkhol
indeholder mange kalorier, men det er der meget andet mad der gør, og det
nedsætter altså ikke forbrændingen.

> Nå men der er vist ingen grund til at debatere mere om dette emne. Hver
> enkelt må gøre sine egne erfaringer.

Der er da masser af grund til at debattere emnet. Vi skal naturligvis også
alle gøre os erfaringer. Men jeg er da meget interesseret i at høre om
videnskabelige undersøgelser, der påviser at alkhol nedsætter forbrændingen
i længere tid. Især da fordi jeg ikke selv oplever det, og så må kunne
konkludere, at jeg på en eller anden måde adskiller mig væsentligt i
fysiologi fra andre mennesker.

En helt anden ting er så, at der også er god grund til at debattere, hvorfor
i alverden folk smider alle disse påstande ud, uden at have nogen
dokumentation for dem. En ting er at sige, "Jeg har hørt at....." noget
helt andet er at sige "Alkohol nedsætter forbrændingen i op til 3 uger".
Det sidste bør man efter min mening kun komme med, hvis man samtidig kan
henvise til kilder, der forklarer hvordan og hvorledes det hænger sammen.

Mange hilsner
Puk
- der har hørt at yoghurt i grøn papemballage feder mere end yoghurt i hvid
plast emballage........ men ikke har hørt om nogen dokumentation for
påstanden *G*..... Til gengæld kan jeg heller ikke finde nogen steder, hvor
nogen har undersøgt at det IKKE forholder sig sådan *G*

Fra : mus

Dato : 24-10-03 18:43

> Hvorfor er du så mere villig til at købe den med alkoholen? Er det bare
> fordi, du har hørt det tit nok?

NEJ der misforstår du eller jeg formulerer mig dårligt. jeg køber den ikke
bare. Jeg stiller spørgsmålstegn ved det. der er såmænd også DDV'er der ikke
har det omtalte problem mht alkohol. Påstår hverken det ene eller andet. Som
jeg selv skrev har jeg jo ikke selv forsøgt mig endnu og må gøre mig mine
egne erfaringer. Ja jeg kan jo ikke undgå at høre om andres erfaringer og
sætter derfor spm tegn ved det. Nu prøver jeg selv den 1. nov og spiser
samtidig sund mad den dag. Så må jeg jo sevordan det ser ud for mig - men
det betyder ikke at jeg kan svinge en påstand ud om at der ikke sker det
helt store ved at drikke alkohol ligesom jeg heller aldrig har svinget en
påstand ud om det modsatte.

> [...]
det,
> så skal man regne med et mindre vægttab.

Ok det er så den eneste version jeg har hørt fra konsulenter som årsag til
at det er godt at spise fisk.
Det er måske fordi DDV nødig vil ende op med en masse usundt ernærede
"tabere" de sige vi skal spise fisk. Men har kun hørt at årsagen er
næringsstoffer ikke bedre vægttab. Har dog hørt nogle "tabere" udtrykke at
de fornemmer de får et mere jævnt vægttab når de spiser mere fisk.

Vi DDV'er er også forskellige og har forskellige erfaringer.

> Men det jeg dog ved er, at stofskiftet primært påvirkes af motion,
> muskelmasse og mængde samt hyppighed af indtagelse af energi (forudsat man
> ellers er et sundt og raskt menneske).

Yeps dyrker selv moderat motion. Dvs cykler(motionscykel) og træning med
vægte derhjemme.
Ikke det helt vilde men nogle timer om ugen bliver det da til. Vil rigtigt
gerne begynde at løbe men med min vægt vil jeg ikke på nuværende tidspunkt
belaste mine knæ unødigt. Så jeg må vente en 10-15 kilo.

> Derudover er det jo altså ikke op til nogen som helst at påvise, at DDVs
> påstand er usand. Nej det er faktisk op til dem ikke at udtale sig med
> mindre de kan underbygge det med fakta. Og det kan de ikke.

Giver dig ret i at DDV konsulenterne bør forklare mere uddybende og
videregive deres kilder til viden.
Men erfaringer - er erfaringer fra de enkelte tabere. Vi gør os jo hver især
erfaringer gennem livet. Og jeg udtaler mig da også om mine erfaringer.

> [...]
> mindre, jeg havde en tårnhøj forbrænding, og selvom jeg ikke har fået den
> målt, så tvivler jeg på, at det er tilfældet.

Jeg synes det er rigtig dejligt for dig. tillykke emd vægttabet.
Der er jo nok mange ting der spiller ind. Feks er der mange DDV'er der ikke
dyrker motion.

Jeg har i hvert fald selv fundet ud af at for mig gælder det, at intensiv
motion gør mig langt mindre følsom.

> [...]
> På den anden side, så ville det jo så også betyde, at det var manglen på
> regulær føde, der nedsatte deres forbrænding.

Jamen så må jeg jo se hvad mine erfaringer bliver. Jeg håber da virkelig de
bliver som dine.
Men jeg taber mig generelt slet ikke så hurtigt som dig og som mange DDV'er.
Ca ½ kilo om ugen. Og det kommer i ryk.
Jeg kan sagtens stå helt stille i flere uger og pludselig fra den ene uge
til den anden smider jge 2 kilo. så det med alkohollen kan også være svært
at finde ud af ved mig.

> [...]
> forbrændingen i op til 3 uger" er sand. Ingen tvivl om, at alkhol
> indeholder mange kalorier, men det er der meget andet mad der gør, og det

Det eneste jeg har fundet ved Alkohol og forbrænding er fra Arne Astrup og
han er jo på en måde en trossag. Og han underbygger kun sin påstand med en
kildehenvisning.

> [...]
> i længere tid. Især da fordi jeg ikke selv oplever det, og så må kunne
> konkludere, at jeg på en eller anden måde adskiller mig væsentligt i

Jamen det er jeg da også.
Det eneste jeg har fundet ved Alkohol og forbrænding er fra Arne Astrup og
han er jo på en måde en trossag. Og han underbygger kun sin påstand med en
kildehenvisning. Han skriver vist noget om at selv lægevidenskaben er uenig.

> [...]
> henvise til kilder, der forklarer hvordan og hvorledes det hænger sammen.

Jamen det giver nok mere mening at debater det med dem der påstår det, end
med dem der ikke gør *SS*.
Vægtkonsulenterne har en udmærket side, hvor man kan debatere.

Laila

Fra : Puk

Dato : 24-10-03 20:14

> [...]

> bare. Jeg stiller spørgsmålstegn ved det. der er såmænd også DDV'er der

Jeg skrev heller ikke, at du accepterede påstanden. Blot at du ikke afviste
den på samme hurtige måde som den om lever *S*.

Hvis der er DDV'ere, der ikke har problemet med alkohol, så er det vel også
med til at sandsynliggøre, at påstanden er usand. Hvis alkohol nedsætter
forbrændingen i op til 3 uger, så gør den det vel for alle.... Jeg mener, så
forskellig er vores fysiologi jo ikke.

> [...]
> helt store ved at drikke alkohol ligesom jeg heller aldrig har svinget en

Det var heller ikke ment sådan, at det skulle være din påstand. Der var en
tidligere i tråden, som kom med den påstand, og du lod så til at være mere
åben overfor den end jeg eksempelvis er. Og det forstår jeg ikke, når der
ikke er noget belæg for den. Folk har gjort sig erfaringer ja. Men som
sagt, så har de jo ikke været i stand til at isolere effekten af alkohol, så
det er jo ikke erfaringer man rigtig kan bruge til noget.

> Ok det er så den eneste version jeg har hørt fra konsulenter som årsag til
> at det er godt at spise fisk.

Det betvivler jeg heller ikke.
Jeg er nok bare ved at være sådan lidt allergisk overfor de mange påstande
man ser i grupper som denne, hvor folk udtrykker sig meget bombastisk om,
hvad man må og ikke må i forbindelse med diverse metoder, helt uden at komme
med noget, der underbygger deres påstand. Jeg tror mange forsimpler det de
hører eller også bliver tingene fortalt forsimplet.

Og nej med "folk" mener jeg såmænd ikke dig. Du kom ikke med nogen påstand.
Men vi skriver jo i en gruppe her, så der er andre end dig og mig der læser
med *S*.

> [...]
især
> erfaringer gennem livet. Og jeg udtaler mig da også om mine erfaringer.

Og det er også fair nok. Hvis man vel at mærke husker at skrive, at det er
personlige erfaringer.
Det jeg opponerer imod er de der påstande om at dette eller hint gør sådan
og sådan. Sådan helt firkantet udtalt. For der er mange som virkelig er
forvirrede med hensyn til kost og motion i forbindelse med vægttab, og de
griber efter alt. Disse mennesker skal naturligvis også lære at være mere
kritiske og bede om dokumentation for påstandene. Men vi andre kunne jo
også blive bedre til at huske at skrive, at det er en personlig erfaring og
altså ikke en videnskabeligt bevist eller sandsynliggjort påstand.

Og igen mener jeg ikke dig personligt. Det er en generel observation, som
jeg synes er relevant for eksempelvis snakken om alkohols påvirkning af
forbrændingen.

> Jeg synes det er rigtig dejligt for dig. tillykke emd vægttabet.
> Der er jo nok mange ting der spiller ind. Feks er der mange DDV'er der
ikke
> dyrker motion.

Mange tak *S*. Og ja det er klart at folk taber sig forskelligt. Vi gør jo
også alle forskellige ting.
Det er mit indtryk at DDV heller ikke ansporer til meget motion. Nogen
siger, at de direkte er blevet frarådet det, andre at de har fået at vide,
at det kun må være moderat, andre igen at de slet ikke har fået noget at
vide.

> Jeg har i hvert fald selv fundet ud af at for mig gælder det, at intensiv
> motion gør mig langt mindre følsom.

Hvordan det? Altså er du mere stabil sådan humørmæssigt? Det kan jeg
nemlig godt nikke genkendende til. Men jeg tror faktisk, det er effekten af
at føle mig så sej, hver gang jeg har været til træning *G*.

> Jamen så må jeg jo se hvad mine erfaringer bliver. Jeg håber da virkelig
de
> bliver som dine.

Det tror jeg godt du kan regne med. Og som du siger, så kan det jo åbenbart
være svært at se for dig, når du taber dig i ryk *S*.
Jeg aner ikke hvordan jeg taber mig, for jeg bliver jo kun vejet den ene
gang om måneden, så jeg kan jo dårligt sige noget om, hvor meget jeg har
tabt een uge i forhold til en anden.
Hele pointen er da også, at lære mig at tænke mere på kosten og motionen end
på selve vægten. Det virker faktisk rimelig godt *S*.

> Det eneste jeg har fundet ved Alkohol og forbrænding er fra Arne Astrup og
> han er jo på en måde en trossag. Og han underbygger kun sin påstand med en
> kildehenvisning.

Jeg har nok et lidt anstrengt forhold til Arne Astrup. Han har været ude
med en del udtalelser som i mine øjne er ret tvivlsomme *G*.

> [...]
> han er jo på en måde en trossag. Og han underbygger kun sin påstand med en
> kildehenvisning. Han skriver vist noget om at selv lægevidenskaben er

Det er de jo netop ofte *S*. Og det er jo som regel fordi, de ikke kan
bevise hverken det ene eller det andet. Det er også derfor det skærer mig
sådan i ørerne, når jeg så hører de der bombastiske udtalelser, så som den
om alkohol.
Det er iorden med dem, som vitterlig er bevist eller i hvert fald
sandsynliggjort.

> Jamen det giver nok mere mening at debater det med dem der påstår det, end
> med dem der ikke gør *SS*.
> Vægtkonsulenterne har en udmærket side, hvor man kan debatere.

Klart. Men som sagt er der jo andre i gruppen og de er jo velkomne til at
falde ind. Der var jo i hvert fald som mente, at det forholdt sig sådan
*S*.

Selvom jeg svarer på dit indlæg, så er det jo ikke nødvendigvis møntet lige
på dig. Det kan meget vel være, at det var noget du skrev, som gav
anledning til nogle tanker, men jeg synes klart det er fedest, når flere
sludrer med *S*.

Mange hilsner
Puk
- og held og lykke med vægttabet *S*

Fra : mus

Dato : 24-10-03 20:51

> [...]
> at det kun må være moderat, andre igen at de slet ikke har fået noget at

Hmm igen - de konsulenter jeg har talt med har kun udtrykt at motion hører
med til en sund livsstil - men hvis man ikke kan overskue det hele på en
gang og ikke er vant til at dyrke motion, så er det bedst at vente med
motionen til man har fået mere styr på kostprogrammet. og at små ting som at
tage trappen også tæller. Og der tilslutter jeg mig fuldt ud. Det kan være
svært at få det hele til at gå op i en højere enhed med kariere, husm børn
etc.

Hvor meget motion dyrker du?

Har tidligere dyrket intensiv motion. dvs aerobik, styrketræning, step, løb
etc etc 6-9 timer om ugen.

> [...]
af
> at føle mig så sej, hver gang jeg har været til træning *G*.

Ja det kan godt give et løft til humøret og mht madvaner pga den øgede
forbrænding

Laila

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-10-03 22:14

> [...]
> gang og ikke er vant til at dyrke motion, så er det bedst at vente med
> motionen til man har fået mere styr på kostprogrammet.

Min erfaring er stik modsat. Og der er faktisk en vis logik i den.
Hvis du går en tur på f.eks. 8 km, har du så mest løst til et stykke
is/lagkge eller vil du hellere have et måltid mad? Kaloriemæssigt er det
stort set det samme. Hvis du har siddet ved dit skrivebord i 4 timer, er du
så rigtig sulten, eller tager du bare en sodavand og et par lakridser -
eller et stykke hvidt brød med marmelade, fordi du er på kur?
Jo mere motion, jo sundere kostvaner. Simpelthen fordi man er for sulten til
at nøjes med en kage og en sodavand, eller hvad man nu plejer at falde for
om eftermiddagen.

Mit råd - hvis jeg absolut skal komme med et - vil være: Start med motion,
så kommer kosten af sig selv.

Det er blot personlig erfaring, og jeg har ikke en eneste videnskabelig
undersøgelse at henvise til.

Mvh Maria

Fra : mus

Dato : 25-10-03 09:53

> [...]
til
> at nøjes med en kage og en sodavand, eller hvad man nu plejer at falde for

Ja det er fint hvis man hellere vil starte motionen - har selv gjort det på
samme måde. Det jeg siger er såmænd bare at det kan være for meget at starte
med begge dele samtidig. Synes jeg har set utallige eksempler, hvor det hele
bare bliver for meget. Nye kostvaner - motion - karriere hus - mand - børn.
Rom blev ikke bygget på en dag.

Men man kan ikke forvente at konsulenten siger sådan til en masse
forventningsfulde kunder der lige har betalt flere hundrede kroner til et
kostprogram. Gå hjem og dyrk motion i stedet så kan i lægge kosten om
senere. Det er jo i bund i grund også en forretning. Og så er der jo lige
det at der er nogen der i hvert fald er mere overvægtig end mig og feks skal
tabe sig 60 -100 kg og endda mere. Kan slet ikke sætte mig ind hvordan det
må være.

> Mit råd - hvis jeg absolut skal komme med et - vil være: Start med motion,
> så kommer kosten af sig selv.

Ok sådan har det så ikke været for mig, det kom ikke bare af sig selv.
Dyrkede motion - intensivt ofte 9 timer om ugen. Levede sundt(mente dengang,
ca 3 år siden at det var godt med masser pasta/ris etc og skære ned på
fedtet. fik selv følgelig også masser af grønt og kød) - men tabte mig 2
kilo på lidt over et år - levede sundt - men spiste for meget og af det
forkerte (og her mener jeg ikke slik og kager).

Har prøvet både DDV og vægtvogterne og begge dele passede på mig. En diætist
prøvede jeg aldrig men har hørt mange har haft glimrende erfaringer og mange
klarer det alene. Det gør jeg selv i dag - men det havde jeg ikke kunnet
klare uden den viden jeg i dag vedr kostsammensætning.

Der skal lige sige at jeg dengang for 3 år siden var en af dem der kørte
surt i det hele - havde simpelhen ikke nok timer i døgnet. Der skete mange
nye ting i mit liv både familie mæssigt og karriere mæssigt.

I dag dyrker jeg moderat motion og er gået i krig med kiloerne igen. Det går
ikke lige så stærkt med kiloerne, som dengang for 3 år siden. men tempoet
passer mig meget bedre.

> Det er blot personlig erfaring, og jeg har ikke en eneste videnskabelig
> undersøgelse at henvise til.
>
> Mvh Maria

Ja jeg har også kun mine personlige erfaringer. Det viser bare hvor
forskelligt vi alle er indrettet og det er da dejligt.
Der er ikke et råd der passer på alle. Men det er godt at høre de
forskellige erfaringer så vi akn lære af hinanden.

Mvh
Laila

Fra : Puk

Dato : 25-10-03 13:37

> Min erfaring er stik modsat. Og der er faktisk en vis logik i den.

Desværre er vi mennesker jo ikke sådan indrettet, at vi altid opfører os
lige logisk *G*.

> [...]
til
> at nøjes med en kage og en sodavand, eller hvad man nu plejer at falde for

Ja det lyder jo logisk. Men jeg kender nu også en del mennesker, som
reagerer helt anderledes og der er ingen tvivl om, at det er det mentale,
som er den ukendte faktor X. Selv har jeg det sådan, at jeg faktisk synes
træning er hårdt nok til, at jeg under ingen omstændigheder vil "spilde den"
ved bagefter at spise for meget, for fedt, for sødt eller noget i den stil.
Men jeg kender indtil flere, som netop bruger motionen som undskyldning. De
har snarere den tanke, at når nu de har svedt og knoklet så fortjener de
altså også en burger/is/pose chips eller hvad det nu er de er vilde med.

> Mit råd - hvis jeg absolut skal komme med et - vil være: Start med motion,
> så kommer kosten af sig selv.

Jeg ville nu til enhver tid råde folk til at få styr på kosten først, hvis
man absolut skal vælge. Det gør jeg alene fordi, jeg har ladet mig bilde
ind, at kosten er helt afgørende for vægttabet og det at holde vægten.
Motionen kan så vidt jeg ved øge med ca. 20%. Jeg er ikke i tvivl om, at
det varierer fra person til person, for vi er jo altså ikke bare fysisk. Vi
har også en psyke og der reagerer vi alle forskelligt. Det er så
forskelligt, hvad der ansporer os, hvornår vi føler, at vi har det godt og
hvad der kan tage modet fra os. Så i virkeligheden vil jeg nok råde folk
til at lytte godt og grundigt til sig selv, og så gøre det de føler de kan
overkomme. Men jeg gider heller ikke høre på en masse piveri over, at man
ikke kommer nogen vegne, hvis man ikke også lægger en seriøs indsats for
dagen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Puk

Dato : 25-10-03 13:31

> [...]

> svært at få det hele til at gå op i en højere enhed med kariere, husm børn

Det er jeg helt bestemt klar over, at det kan være. Jeg priser mig faktisk
lykkelig for, at jeg er single og uden børn, for jeg er ikke et sekundt i
tvivl om, at det gør det hele væsenligt lettere. Jeg skal jo kun tænke på,
hvad JEG gerne vil have at spise, og jeg kan tage den tid det tager med
motion og madlavning, da jeg ikke har andre forpligtelser (ud over job og
hund *S*). Desuden er der også færre faktorer til at påvirke mig psykisk i
den kedelige retning. Ingen børn der pludselig er syge, ingen mand at
skændes med osv. i den dur.

> Hvor meget motion dyrker du?

Jeg dyrker omkring 9-10 timer om ugen for tiden fordelt over 4 dage.
Styrketræning udgør ca. halvdelen. Derudover spinner jeg 2 gange om ugen,
bruger kredsløbsmaskiner 1 gang om ugen og går til holdtræning med mave/ryg
1 gang om ugen og bodytoning 1 gang om ugen.
Så det er sådan et lille miks af ting og sager. Ud over den specifikke
motion, laver jeg ikke specielt meget. Jeg har et stillesiddende job, så ud
over 1 times gåtur (fordelt over 2 omgange) hver dag med hunden er jeg ret
inaktiv.

> Ja det kan godt give et løft til humøret og mht madvaner pga den øgede
> forbrænding

For mig virker motionen også appetit regulerende. Jeg er ganske enkelt
ALDRIG sulten efter jeg har dyrket motion.
Noget helt andet er så, at jeg også elsker følelsen af at være fysisk aktiv.
Jeg kan lide at svede og mærke og se mine muskler knokle for det, og jeg kan
godt blive helt høj af et godt træningspas. Den træthed jeg kan have i
kroppen bagefter er også utrolig lækker. Og så føler jeg mig jo bare så
sej, når jeg træner *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : mus

Dato : 25-10-03 15:27

> [...]
> godt blive helt høj af et godt træningspas. Den træthed jeg kan have i
> kroppen bagefter er også utrolig lækker. Og så føler jeg mig jo bare så

*GG* jeg er nok mere den der synes det er skønt - bagefter. En sjælden gang
mens jeg træner - men så er det altid når jeg ved timen er ved at være slut.
Sådan var det også dengan jeg trænede 9 timer om ugen. ÆV

Fra : mus

Dato : 24-10-03 19:12

> [...]
>
> Men det jeg dog ved er, at stofskiftet primært påvirkes af motion,
> muskelmasse og mængde samt hyppighed af indtagelse af energi (forudsat man

det tror jeg de fleste godt er klar over i dag. Både via personlige
erfaringer og oplysning

> Der er da masser af grund til at debattere emnet.

Men man skal også erkende når man ikke kommer længere med debatten to
personer i mellem.

Jeg er ikke overbevist om dine påstande og heller ikke de modsatte, men jeg
kan lytte til dine erfaringer.

På Alt om kost udtaler Arne astrup sig
Og der er flere steder hvor han udtaler sig - søg efter det
Om man så vil tro ham er op til den enkelte