Afstand fra spisebord til lampe
Fra : Peter Malling

Dato : 19-10-03 09:55

Er 43 cm íkke en meget passende afstand fra bord til en alm.
spisebordslampe? Hvor højt hænger jeres? (Vi er ikke specielt høje, så
vi har ikke det samme problem som det der blev diskuteret for et par
dage siden her i gruppen - men man skal naturligvis også tage hensyn
til gæster).

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-10-03 10:44

Peter Malling wrote:
> [...]
> vi har ikke det samme problem som det der blev diskuteret for et par
> dage siden her i gruppen - men man skal naturligvis også tage hensyn

Det afhænger lidt af lampen, bordhøjden, stolenes sædehøjde og højden af
brugerne.

Generelt når man sidder i normal siddestilling på en stol ved bordet:
Lampen bør belyse bordfladen nogenlunde jævnt.
Man bør kunne se hinanden under lampen.
Man bør ikke direkte kunne se glødelampen.

Vores spisebordslampe, en Fog & Mørup designet af Claus Bonderup &
Torsten Thorup, er 49 cm over bordfladen, bordhøjden er 70 cm,
stolesædehøjden er 47 cm, og vi er mellem 170 cm og 185 cm høje. Tænk
også på evt. gæster.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peter Malling

Dato : 20-10-03 21:48

Hej Erik
Tak skal du have. Det var rart at få lidt at sammenligne med. Vores
hænger nu også netop 49 cm. over bordet, efter at jeg hævede den lidt.
Men til gengæld er vores nuværende bord lidt for højt, og vi regner
med at skifte det, så snart vi finder et smart ét. Så jeg må hellere
sørge for at der er lidt ledning at gi' af når jeg forbinder den i
morgen.

mvh Peter.