Hund og Våben med gennem Sverige
Fra : hans henrik

Dato : 19-10-03 08:23

Jeg skal på jagt på Bornholm. Er der en der kan fortælle mig hvad der kræves
for at tage hund og våben med gennem Sverige.

Med venlig hilsen
Hans Henrik

Fra : kr kristensen

Dato : 19-10-03 08:40

Det kan du godt glemme alt om i år
hunden skal vaccineres inkl. rabies derefter skal der gå 120 dage hvorefter
der tages en blodprøve som sendes ind til landbohøjskolen for at se om
hunden er resident så skal du søge det Svenske jordbruksverket om tilladelse
til import af hund.
Derefter gælder den så i et år.
Våben det ved jeg ikke
kr.

Fra : Søren Voigt

Dato : 19-10-03 20:12

Det var så det korrekte svar, som dækker over en i mine øjne fuldstændig
urimelig og utidssvarende lovgivning der først og fremmest tager sigte på at
beskatte danskere der ønsker at tage til Sverige (du nævner ikke pengene,
men vi taler om flere hundrede kroner som en såkaldt "importtilladelse"
koster og som svenskerne beskatter danskere med uanset at det aldrig er
blevet nægtet nogen dansker at få en sådan importtilladelse). Dette er et
rigtigt godt eksempel på hvordan EU ikke virker til fordel for den "lille
mand" altså os almindelige mennesker!

I EU svindles der for milliarder, men alligevel generer de os almindelige
danskere med tåbelig importskat for hunde som skal ind i Sverige.

Jeg har skrevet til den forrige (!!!) landbrugsminister om dette problem, og
han gav mig 100% ret, men han gjorde aldrig noget ved det.

Vi skulle jo lige prøve at indføre det samme. Altså at Svenskere der skulle
gennem Danmark måtte betale 400 kr. i skat for at få en "importtilladelse"
til deres hunde. Så skulle i fandme se! Danske politikere er nogle
svagpissere!

mvh
Søren Voigt

Fra : JSC

Dato : 20-10-03 08:11

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har skrevet til den forrige (!!!) landbrugsminister om dette problem,
og
> han gav mig 100% ret, men han gjorde aldrig noget ved det.

Hej Søren

Kunne vi gøre noget fælles f.eks via DKK eller DRK, så der kommer større
fokus på problemerne ved at indføre hunde til Sverige??

Mvh.
Jørgen

Fra : Storr

Dato : 18-11-03 15:45

> [...]
> der tages en blodprøve som sendes ind til landbohøjskolen for at se om
> hunden er resident så skal du søge det Svenske jordbruksverket om

Det er ikke rigtigt.

Der er forskel på at tage hunden med til Sverige og tage hunden i transit
gennem Sverige mellem Sjælland og Bornholm. Ved transit behøver hunden ikke
have rabiesvaccination og importtilladelse.

Hvis hunden skal i transit mellem Sjælland og Bornholm (og altså ikke sætte
sine små poter på svensk jord) kan du sagtens have den med.

Det kræver "blot" en tur til dyrlægen, hvor hunden får en ormekur og attest
på at den har fået en ormekur. Denne attest gælder i 4 uger (og er den samme
ormekursattest som du ville skulle bruge hvis hunden normalt skulle til
Sverige)

Derudover skal du (vistnok?) udfylde et papir på at hunden er i transit
mellem Sverige og Bornholm som skal afleveres i tolden i Malmø eller
Helsingborg. Du skal vist også give besked i Ystad når du er ankommet så
svenskerne kan se at hunden igen har forladt svensk jord.

Se evt. Region Bornholm under DRK's hjemmeside under transitregler:
http://www.geocities.com/drkbornholm/

Saksede iøvrigt dette fra Fødevaredirektoratets hjemmeside,
http://www.foedevaredirektoratet.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Liste_over_lande/bornholm.htm:

Bornholm
Transit gennem Sverige

Rejse med hund/kat i transit med bil via Sverige kan finde sted mellem
Limhamn/Helsingborg/Lernacken og Ystad.

1. Ejer rekvirerer ejererklæring "Djurägereförsäkran" hos Jordbruksverket i
Sverige.

2. Ejer underskriver erklæringen, hvoraf det fremgår at:

Transit kun sker på strækningen mellem Limhamn/Helsingborg/Lernacken og
Ystad.
Dyret umiddelbart derefter transporteres fra Ystad til Bornholm og ligeledes
fra Limhamn/Helsingborg/Lernacken til Sjælland.
Dyret har ikke være uden for Danmark, Norge eller Sverige i de seneste 6
måneder.
Pladsreservation på færgen haves.
Dyret tillades ikke at forlade bilen eller på anden måde komme i kontakt med
svenske dyr.
Ophold i Sverige ikke overstiger 4 timer.
Dyret er identifikationsmærket med tatovering eller mikrochip.
Dyret har fået ormekur og en bekræftelse på dette ("Friskintyg eller
4-veckorsintyg") medbringes.
3. Der skal ske anmeldelse til svensk toldvæsen ved både ind- og udrejse.
Ved transport med tog til Bornholm skal de svenske indførselsbetingelser
opfyldes.

Oplysninger hentet fra de svenske veterinærmyndigheders hjemmeside maj 2002.

Mange hilsener
Anne-Mette
http://vovve.net/kirill