Hvad fyrer man med i et stokerfyr?
Fra : Eliasen

Dato : 19-10-03 08:04

Vi har kig på en landejendom, hvor der i salgsopstillingen står, at der
fyres med stokerfyr. Min umiddelbare hukommelse siger mig at det er noget
med nogle træpiller, men er der andre brændsler der kan anvendes i sådan en
fætter? Og kan man på nogen måde sige noget om hvor meget man bruger pr. m2.
(alle faktorer som vejr, isolering osv. med- og modregnet)?

Al information og eventuelle links er mere end velkomne.

--
Eliasen

Fra : NoBrain

Dato : 19-10-03 10:54

"Eliasen" <eliasen@stofanet.detherskalfjernes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (alle faktorer som vejr, isolering osv. med- og modregnet)?
>
> Al information og eventuelle links er mere end velkomne.

Hej Eliasen

Et link til http://www.pilleklubben.dk/ er en start.
Kik efter "besparelse" der kan du lave en udregning udfra et given forbrug,
hvis det var olie som opvarmede huset.

> Vi har kig på en landejendom, hvor der i salgsopstillingen står, at der
> fyres med stokerfyr.

Det er vigtigt at du ved om stokerfyret kan fyrer med flis eller korn, da
det ikke er alle stoker typer som kan fyrer med disse typer brændsel.

Mvh NoBrain

Fra : anders majland

Dato : 19-10-03 14:18

Jeg kan fortælle at vi sidste år brugte 7 ton piller til opvarmning af
et muremesterhus der er 128m2 i grundplan og kun havde lidt spredt 100mm
isolering på loftet (der ikke vat tæt)

Det er ikke så nemt som et gastfyr eller fjernvarme (hvor man bare åbner
for hanen) og billigere end olie. Vi har et magasin der kan tage 400kg
ad gangen og i koldeste vinteruger holder det knapt en uge. Indtil
videre har vi købt piller i sække. Lige nu har vi nolge i 16kg's i
plastposer og de noget nemmer at håndtere end de 40kgs vi brugte sidste
vinter. Der er selvfølgelig lidt rengøring men det er nu ikke slemt.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 20-10-03 06:49

"Eliasen" <eliasen@stofanet.detherskalfjernes.dk> wrote in message
> [...]
> (alle faktorer som vejr, isolering osv. med- og modregnet)?
>
> Al information og eventuelle links er mere end velkomne.

Du kan gå udfra at 1 liter olie ~ 2-2,1 kg træpiller. Afhængigt af typen af
stoker kan der anvendes forskellige brændsler (korn, savsmuld, flis,
kirsebærsten, olivensten, oma.) Men det enkleste, og dyreste, af disse
alternativer er træpiller, som forbrænder meget rent i en moderne stoker.
Hvis du kaster dig ud i sådan noget vil min anbefaling være at starte med
træpiller - søge information på nettet/hos stoker-leverandøren - og dernæst
prøve dig frem. Jeg har i 3 år haft en stoker, som i følge leverandøren
'kun' var egnet til rene træpiller, men da jeg havde noget korn af en
ringekvalitet (= ingen salgsmæssigværdi) forsøgte jeg mig frem og fandt at
korn:træpiller (1:1) tilsat ca. 2% foderkalk brændt fortrinligt. Det gav dog
noget mere aske end rene træpiller, men det er kun et spørgsmål om at bruge
15 minutter ekstra om ugen til rengøring af brændkammer/kedelrør/mm.

God fornøjelse, ´hvis du vælger denne løsning

Tommy Bøgeskov

Fra : Eliasen

Dato : 20-10-03 11:07

"Tommy Bøgeskov" og andre har ytret sig om "Hvad fyrer man med i et
stokerfyr" <tb.nospam@nospam.ddf.dk> wrote in message

> God fornøjelse, ´hvis du vælger denne løsning

Jeg takker og bukker for forslag og idéer. Den tidligere ejer har netop
fortalt mig at han faktisk fyrer med "affaldskorn" og kan ad den vej varme
310 m2 op for rundt regnet 5.000 kroner om året. Det synes jeg jo lyder
rimeligt! :)

--
Eliasen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-03 12:09

> [...]
m2.
> (alle faktorer som vejr, isolering osv. med- og modregnet)?

- træfils,
- korn,
- abrikoskerner
- olivenkerner
- oma (Og Meget Andet, ikke margarinen)

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret: