Hvad skal denne bannerplads koste?
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-10-03 06:55

Jeg er webmaster for en grundejerforening med ca. 100 store villaer på
Strindbergsvej i Valby. Vi er i gang med at lave vores website, og overvejer
at sælge reklamepladsen på forside til en lokal ejendomsmægler. Der er altid
gang i hussalget her i området og denne portal vil blive besøgt jævnligt af
foreningens medlemmer. Se her:

www.forfatterkvarteret.dk/

Vi har ikke ressourcer til at lave kompliceret banner-administration, så vi
vil sælge denne bannerplads for et år ad gangen. Men hvad skal prisen være?

Hvem har en idé?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Casper Bang

Dato : 19-10-03 10:55

> [...]
vi
> vil sælge denne bannerplads for et år ad gangen. Men hvad skal prisen

ok, så vidt jeg kan se, skal banneret vises ude i højre side. Alle brugere
som har 800*600 i opløsning vil ikke kunne se dette banner. Dette fjerner en
del brugere.

Der er "kun" 100 villaer til denne side. Så vidt jeg kan se ud fra sidens
indhold, er det reelt kun personer som rent faktisk bor der allerede, som
vil have gavn af hjemmesiden.

Hvor mange der bor der nu, og godt kunne tænke sig at flytte, ville bruge
den hjemmeside som reference til en ejendomsmægler? Få.

Sidevisninger. Du har ikke oplyst noget om hvor mange sider der vises per
dag - sikkert fordi du ikke har de tal. Et hurtigt bud fra min side vil være
100 om dagen (måske højt sat).

Hvis jeg har forstået ovenstående korrekt, har du en hjemmeside med få
brugere, samt få sidevisninger. Brugerne har ikke direkte brug for en ny
ejendomsmægler.
Dette bevirker at en ejendomsmægler som reklamerer på den side højst
sandsynligt ikke vil få nogle kunder ud af det.

Hvad skal en ejendomsmægler give for det om året? Et par hundrede ville nok
være en reel fair pris - så hvis ejendomsmægleren ikke er for snu, 1 til 2
tusind. Det kan du altid sige at er prisen, og være lykkelig hvis han går
med til.

Håber du kan bruge det til noget... Din hjemmeside er for lille til at jeg
tror du kan få en reel indkomst fra den.

Fra : Jakob Munck

Dato : 19-10-03 16:18

> Der er "kun" 100 villaer til denne side. Så vidt jeg kan se ud fra sidens
> indhold, er det reelt kun personer som rent faktisk bor der allerede, som
> vil have gavn af hjemmesiden.

Korrekt, men 2 - 3 ejendomsmæglere deler reklamer ud i vores område ca. en
gang om måneden, for at få kontakt til eventuelle hussælgere. De tjener min
50.000 kr. på at sælge én af disse villaer, og der sælges min. 1 stk. om
måneden. Så det drejer sig om en del penge.

Da portalen bliver omdrejningspunkt for Grundejerforeningen vil en reklame
der let kunne erstatte samtlige husstandsomdelinger, og én husstandsomdeling
koster min. 500 kr. i tryk og uddeling (3 timers arbejde). En ejendomsmægler
kan altså spare ca. 10 x 500 kr. i målrettet reklame til vores husejere, og
derfor mener jeg at en rimelig pris vil være 2.500 kr./årligt for et banner
på vores portal.

Er det urealistisk?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 19-10-03 16:31

> Er det urealistisk?
Prøv at spørger dem - det er vel det bedste svar.
Jeg ville give 0kr for det, men måske kan i finde nogle som tænker
anderledes.
Ejendomsmæglere mangler ikke traffik på deres sites - de er meget
velbesøgte.
De mangler folk som vil købe og sælge - 5 besøgende mere pr dag ændre jo
ikke på dette.
Hvis i har 100 hits klikker 1 på banneret. I kan på et år give dem 365
besøgende, hvis i/de er heldige.

Jan
www.fotoportal.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-10-03 17:57

Jakob Munck wrote:

> [...]
> derfor mener jeg at en rimelig pris vil være 2.500 kr./årligt for et banner

Ja!

Det med husstandsomdelinger er billigere end du tror.

Vil du lave noget med banner-reklamer, så meld dig til nogen af de
banner-reklame bureauer som findes. Tilbyd, at de kan få toppen af jeres
hjemmeside. Se hvad de tilbyder og accepter dette.
Fx http://www.partner-ads.com/dk/

Eller kig på fx dansk-atelik.dk
De tager 900 kroner ex moms for et helt år. Plus dokumentation for antal
eksponeringer og kliks.
Og dansk atelik har jf. deres egen oplysning 3000 besøgende på sitet
daglig.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Casper Bang

Dato : 19-10-03 18:56

> [...]
> 50.000 kr. på at sælge én af disse villaer, og der sælges min. 1 stk. om
> måneden. Så det drejer sig om en del penge.

Hvis jeg skulle sælge min villa, er det ikke min nuværende boligforenings
hjemmeside jeg ville gå til først tror jeg.
Det en fornuftig ejendomsmægler vil se på er om potentielle kunder rent
faktisk vil se og klikke på banneret - det tror jeg ikke de vil.

> Er det urealistisk?

Det er det i og for sig ikke... jeg har set hjemmeside-systemer bliver solgt
til 20 tusind kroner - systemer som jeg nemt ville kunne programmere på 10
timer.
Priserne på internettet er i mange tilfælde totalt forskruede. Folk ved
simpelthen ikke hvad der skal til, og hvad det er værd.

For en ejendomsmægler uden den store viden omkring markedsføring er det ikke
urealistiskt.

Men det bedste råd er at forsøge - lad være med at have store forventninger,
og giv dem tilbudet. Hvis de accepterer vil det jo være ret godt... hvis
ikke, ved du da hvad det er værd :)

Meld tilbage når du finder ud af noget, så vi ved om vi havde ret :)

Fra : Jakob Munck

Dato : 19-10-03 21:02

Den endelige test er naturligvis praksis, og den kommer vi til. Men prisen
på denne plads har intet at gøre med hvor lang tid det har taget at lave
siten, og heller ikke noget særligt med om der kommer et par hits mere på
den pågældende ejendomsmæglers hjemmeside. Den bruger vi alligevel ikke, da
ejendomsmæglerne alle ligger under 1 km. borte og man derfor lige så godt
kan besøge dem personligt.

Prisen er bestemt af det, at den pågældende ejendomsmægler får en helt
særlig status i de lokale husejeres bevidsthed, hvilket sandsynligvis vil
virke en hel del stærkere end det at se de gentagne uddelte løbesedler, som
heller ikke skal give hits til nogen hjemmeside.

En bannerreklame vil stille den pågældende ejendomsmægler stærkt i de lokale
husejeres bevidsthed, og det vil indgå når man skal ringe til en ud af mange
mulige, fordi man skal sælge sit hus.

Derfor er 2.500 kr. særdeles rimeligt, ja faktisk meget billigt, set i
forhold til det at bare ét ekstra hussalg betyder 50.000 kr. ekstra i
fortjeneste.

v.h.
Jakob

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 19-10-03 21:13

> En bannerreklame vil stille den pågældende ejendomsmægler stærkt i de
lokale
> husejeres bevidsthed
Ikke nødvendigvis for noget godt. Jeg bliver lige så tit bevirket negativt
af bannerreklamer. Hvis husejerne generes af reklamen hver gang de skal ind
på sitet.
Jeg fatter slet ikke i gider have et banner. Med alt det tid du har brugt /
skal bruge kunne det vel bedre betale sig at leve uden når den ikke giver
mere end få hundrede kroner.
Og så har i jo den gevist at i har en bannerfri side.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 08:34

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vi
> vil sælge denne bannerplads for et år ad gangen. Men hvad skal prisen

Hej Jakob.

Jeg må desværre (!) give de andre ret. Bannerplads er absolut ingen penge
værd, underligt nok?

Bruger man services som DanBan, TradeDoubler og Partner-Ads (Som alle burde
boykotte med de priser!!!!!), "tjener" man op til 25 øre pr klik (og 0 kr pr
visning). Vi har et site med ca 250-300 dagligt unikke brugere, og det har
ALDRIG lykkedes os at få udbetalt noget fra disse tjenester, da der er et
minimums beløb.

Der hvor vi tjener (lidt!!!) er på faste annoncører som du snakker om. Men
disse betaler max! 2 øre pr visning. (Bemærk at vi har oven i købet meget
potentielle købere som gæster, da sitet er et annonce marked).
Så lad os sige at du kan komme op på 25 visninger pr dag (hvilket jeg ikke
tror kan lade sig gøre). Så kan du altså få op til 50 øre om dagen!! Det er
surt, men sådan er det altså. Så mit råd vil være at dele pladsen op i to
50-50 kampagner, at tilbyde pladserne til 250kr (inkl moms) om året, og sig
ja tak til dem der kun til give 200,-

Mvh,
Thomas S. Andersen
www.BrugteSpil.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 20-10-03 16:10

> Der hvor vi tjener (lidt!!!) er på faste annoncører som du snakker om. Men
> disse betaler max! 2 øre pr visning.

puuha, hvis jeg kunne få det ville jeg være ret lykkelig... Så ville jeg
hurtigt blive rig.

Min side har over en halv million visninger om dagen - trust me, der er ikke
penge i det skidt :p

Men som sagt - afgiv tilbudet, og se hvad der sker...

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 07:33

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> skrev i en meddelelse

> Min side har over en halv million visninger om dagen - trust me, der er
ikke
> penge i det skidt :p

Det var da vildt!?! Vores site har omkring 1600.

Er det SoF (fra din email) du mener? Så kan man nok ikke sammenligne den med
en "alm" hjemmeside.

Mvh,
Thomas S. Andersen
www.BrugteSpil.dk

PS: Kan se vi næsten er naboer IRL

Fra : Casper Bang

Dato : 21-10-03 16:20

> Er det SoF (fra din email) du mener? Så kan man nok ikke sammenligne den
med
> en "alm" hjemmeside.

mmm, SOW, men ja.
Nej, den kan ikke sammenlignes med en normal side... men jeg ville nu
alligevel være glad hvis jeg kunne få 2 øre per visning ;)

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-03 07:25

> med
>
> mmm, SOW, men ja.

(Ups, det var fordi jeg lige kom til at tænkte på Soldier of Fortune.....)

> Nej, den kan ikke sammenlignes med en normal side... men jeg ville nu
> alligevel være glad hvis jeg kunne få 2 øre per visning ;)

Ja, det kan jeg godt forstå

Fra : JørgenE

Dato : 25-10-03 21:28

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> skrev

> Min side har over en halv million visninger om dagen - trust me, der er
ikke
> penge i det skidt :p

Det lyder fantastisk - jeg har www.Lav-Det-Selv.dk med 4-5.000 sidevisninger
pr dag, men jeg har afstået fra bannere bortset fra sponsorer som betaler
kr. 1.000 pr år + moms for et link. Lyder det rimeligt eller hvad Casper?

Mvh. JørgenE

Fra : Casper Bang

Dato : 26-10-03 08:25

> jeg har www.Lav-Det-Selv.dk med 4-5.000 sidevisninger
> pr dag, men jeg har afstået fra bannere bortset fra sponsorer som betaler
> kr. 1.000 pr år + moms for et link. Lyder det rimeligt eller hvad Casper?

Det lyder egentligt som en meget fair pris. Du har en side med en stor
målgruppe, og forholdsvist mange besøgende.
Det afgørende på din side er unikke brugere. Du har omkring 1900 tilmeldte,
og 2 der tilmelder sig om dagen i gennemsnit.
Det er faktisk ret godt.

En pris på 1K per år er egentligt forholdsvist lav. For den pris før man
omkring 18 sidevisninger per øre man betaler (hvis mine beregninger er
korrekte)! Dette er ret billigt.

Med så mange unikke brugere, og så mange i sidens målgruppe kunne du godt få
mere ud af siden tror jeg...

Fra : JørgenE

Dato : 26-10-03 13:18

> [...]
> korrekte)! Dette er ret billigt.
>
> Med så mange unikke brugere, og så mange i sidens målgruppe kunne du godt

Tak for hjælpen!

Mvh. JørgenE