"Jagt er utidssvarende"
Fra : Mauser98

Dato : 18-10-03 10:48

Så har "landsforeningen mod jagt" igen været på banen med et synspunkt
(torsdag 16. oktober) i det pt. største dagblad på Fyn.

Gang på gang har dette lokale "orakel" brilleret med læserbreve/ synspunkter
af mere eller mindre lødig art i sin " Don Quijote" - lignende kamp mod
danske jægere. Knud Erik Nielsen 's "angreb" har selvfølgelig været
diskuteret blandt fynske jægere og man har valgt at tie ham ihjel ud fra
devisen " tale er sølv men tavshed er guld" eller "ræven kommer - ræven
kommer"!

Nu er jeg kommet i tvivl! Skal han bare ha' lov til at fortsætte sit "
felttog" uden at møde modstand? Hvad mener I?

Nu kan I læse nedenstående og jeg vil se frem til jeres kommentarer.

Med hilsen

Mauser98

Jagt er utidssvarende

"Jægerne har den indstilling, at der skal være flest mulige dyr til rådighed
for nedskydning."

"Jagt hører uigenkaldeligt for­tiden til. Jægeren har ikke no­gen retmæssig
plads i vort samfund. Begreber som jagt­væsen, ret til udbyttet fra jag­ten,
er ikke mere forståelige ord for nutidens mennesker. Overfladisk lyder det
into­lerant og hårdt, men spørgs­målet melder sig, hvorfor det

er kommet dertil, og om den­ne dekadente afslutning på en urgammel
traditionsbærende menneskelig aktivi­tet har en forklaring.

Svaret er enkelt:

Eftersom civilisa­tionen har overflø­diggjort den så­kaldte subsistensjagt
til bjærgning af føde og andre uundværlige pro­dukter, er der ikke længer
nogen for­nuftig grund til at udøve jagt i dens nutidige form.

At jagt overhovedet har kunnet overleve til nu, beror på en grundig
tilsløring af de frygtelige økologiske følger og den blodige grusomhed, som
jagten medfører.

Jeg vil prøve at anskuelig­gøre, hvad jagt drejer sig om.

Helt konkret er jagt ikke alene overflødig for vor over­levelse, men den er
også ble­vet uforsvarlig på grund af de dybtgående biologiske ind­virkninger
på den sparsomme natur, der endnu er tilbage. I de senere år har kendskabet
til natur-, miljø- og arts beskyttelse ud­viklet sig eksplo­sivt.

Det har dog kun haft ringe indfly­delse på jagtlovgivningen. Der er faldet
et par "flotte" udtalel­ser, som kun har afstedkom­met mindre
skønhedskorrektioner med jægernes indfor­ståelse.

Der hersker ingen tvivl om, at varmblodede dyr kan føle smerte, selv om
jægerne på­står det modsatte, og alle jagtbare arter tilhører denne gruppe.
Og det kan overhove­det ikke bestrides, at jagt på dyrene virkelig tilføjer
mange af dem store lidelser, på grund af de mange anskydninger.

Jægernes såkaldte vildtpleje er udelukkende en for­beredelse til drabene.

Jægerne har den indstilling, at der skal være flest mulige dyr til rådighed
for nedskyd­ning, men derom lyver man gerne.

Jægerne ophøjer sig - når det drejer sig om vildt- og na­turpleje - til at
være naturbeskyttere, ligesom de også bil­der sig ind at være de nødli­dende
dyrs barmhjertige hjælpere.

Jægerne anser sig selv for at være dem, der plejer bioto­perne, eller endog
forbedrer dem. Helt firkantet sagt bety­der det at alt, hvad der lever i
naturlige artsrette omgivel­ser, såvel planter som dyr, skal underkastes en
drastisk manipulation. Den dyre - og plan­teverden, der findes og lever, må
vige for de menneskelige behov. Kun en lille del af Dan­marks befolkning er
jægere, omkring 172.000. Disse jægere får tilkendt særrettigheder med hensyn
til naturen.

Jagt påvirker negativt selve fysiologien og arvemassen hos alle direkte
eller indirekte berørte levende væsener. De ødelægger eller forstyrrer de
normale adfærdsmønstre.

Foreløbig er modstanderne af jagt ikke i stand til at forsva­re naturen imod
jagt og jægere."

Knud Erik Nielsen

landsforeningen mod jagt

<

Fra : Peter Weis

Dato : 18-10-03 15:26

"Mauser98" <mauser98@ofir.dk> wrote:

> Nu kan I læse nedenstående og jeg vil se frem til jeres kommentarer.

Det meste er blot synspunkter, som man kan vælge at være enig eller
uenig i. Så det meste vil jeg afholde mig fra at kommentere.

> [...]
til at
> være naturbeskyttere, ligesom de også bil­der sig ind at være de

Her er der en god pointe. Vi jægere passe på ikke blive for
skinhellige.
Vi bør indrømme at det primære formål er at nedlægge dyr. Vildtplejen
er underordnet dette forhold. Og det ser jeg ikke noget galt i, for
selv om vi ikke er afhængige af jagt for at overleve så bliver de
jagtnedlagte dyr overvejende spist. Hvis det var vildtpleje som sådan,
så ved man s'gu aldrig hvilke tossede kriterier der skulle lægges til
grund for reguleringen.

> [...]
direkte
> eller indirekte berørte levende væsener. De ødelægger eller

Hvordan jagt i større udstrækning kan påvirke arvemassen og
fysiologien negativt forstår jeg ærligt talt ikke.
Bevares, hvis man konsekvent skyder alle undermålerne, så kan man på
kort sigt fjerne arvemassen sådan at dyrenes gennemsnitsstørrelse
øges.
Men hvis jagt således kan påvirke arvemassen negativt, så kan
påvirkningen ligesåvel være positiv.

> "Foreløbig er modstanderne af jagt ikke i stand til at forsva­re
naturen imod
> jagt og jægere."

Gudskelov.

mvh
Peter

Fra : Jæger

Dato : 19-10-03 08:17

Jeg ville glemme ham, da han er ligeså useriøs som www.antijagt.dk
Der er sku da ingen normale mennesker der tror på det ævl.

Poul

Fra : Olfot

Dato : 21-10-03 14:21

Kikkede lidt på deres hjemmeside, og kunne da godt tænke mig at deres
påstande om feks. anskudte duer bliver brugt som lokkere, bliver bekræftet
af tid og sted og hvem der har opserveret dette, eller kan man ikke bruge
det til saglig debat.

Fra : Jæger

Dato : 21-10-03 15:51

Det er det jeg mener.
Poul

Fra : Martin_P

Dato : 21-10-03 20:38

On Sun, 19 Oct 2003 09:17:24 +0200, "Jæger" <FUCK*SPAM!@get2net.dk>
wrote:

>Jeg ville glemme ham, da han er ligeså useriøs som www.antijagt.dk
> Der er sku da ingen normale mennesker der tror på det ævl.
Det er den samme ;)

Fra : Winther

Dato : 21-10-03 22:47

"Martin_P" <martin@XXXsmirge.dk> skrev i en meddelelse

> Det er den samme ;)

Mener i da, det er ævl alt der står på antijagt?

Vh. Winther

Fra : Jæger

Dato : 22-10-03 07:19

Ja det er jeg helt overbevidst om. De ser jo problemet i et andet sammenhæng
en alm fornuftige mennesker.
Feks. har antijagt jo skrevet en del om, hvordan jæger plaffer løs på alt,
hvad der rører sig i skoven. Vi driver vildtet ud pa landevejen i
bukkejagten, for der ligger mange ihjel kørtedyr på vejen når jagten
starter.
Det der i virkeligheden sker, er at på det tidspunkt er råen ved at føde
lam og derfor fordriver hun nu de gamle lam som et eller andet sted bliver
hjemløse. senere senere i bukkejagten bliver bukken meget interesseret i
råer og derved driver den den gamle buk de unge bukke ud af reviret som så
også bliver hjemløse.
Dem møder vi så på landevejen hvor de en del bliver kørt ihjel.
Det er det jeg mener med, at de er helt ude af den virkelige verden og tror
at det er jægerne der driver vildtet ud.
Det er bare et eksempel. Læs deres hjemmeside og find selv flere.

Poul

Fra : Svend

Dato : 22-10-03 16:38

Jeg mener nu ikke at alt jagt-modstandere sige er noget vrøvl, jeg syntes
der er mindst lige så meget vrøvl fra jægere som fra de der ikke er
tilhænger af jagt.
Begge grupper har deres holdninger som man kan mene om hvad man vil, men
ligefrem at påstå at alt der bliver sagt som ikke passer i nogle jægers
tankegang er noget vrøvl syntes jeg ikke!
Det er heller ikke let at benægte hvad manden skriver i dagbladet, der er en
del sandhed i hvad han siger, jeg tror det er på tide at vi jægere finder ud
af at det ikke er alle der mener det samme som os og respektere deres mening
i stedet for omgående at kalde dem idioter og meget andet.
Svend

Fra : Mars

Dato : 22-10-03 17:08

Det er i orden at folk er imod jagt..... det er helt ok med andre
synspunkter, men at digte historier for at bringe jægere i dårligt lys er
usmageligt. Jeg læste feks. at der var fundet 9 rådyr, plaffet ned af jægere
og bare smidt i skoven for at rådne !! der er ikke nogen der ved sine fulde
fem smider kød ud !! ser man økonomisk på det er der kød for 5000.- ikke at
det er det vigtigste aspekt i det, for du finder ikke mere lækkert kød en
fra råvildt !!!

sådan findes der flere "sagn" inde på antijagt.dk

ms

Fra : Svend

Dato : 22-10-03 18:31

Jeg tror heller ikke på alt de skriver, men man kan ikke sige alt de siger
er vrøvl. den med de ni dyr tror jeg heller ikke ret meget på skulle være
skudt, tror nærmere er de blevet aflivet og smidt væk på grund af sygdom i
en hjortefarm.
Dog vil jeg stadig passe på ikke at betegne alt der kommer fra disse
menesker som det rene vrøvl, noget er det rene sludder, mens noget er sandt,
det er nok noget af det sværeste at modbevise en løgn hvis den består af
lidt sandhed.
hvis man følge lidt med på denne gruppe finder man også en masse sludder og
vrøvl skrevet af andre jægere.
Jeg syntes man skal lade jagtmodstandere have deres mening og så danne sin
egen ud fra sund fornuft, det hjælper ikke meget at fare op og beskylde
disse modstandere for at være dumme, uoplyste antijagt-fanatikere og ikke
ville sætte sig ind i hvad vi laver bare fordi de ikke syntes om vores
hobby.
Noget af hvad de skriver er nok sandt aligevel, der er jo trods alt 170.000
jægere, der begås nok en del af nogle få som vi godt kunne være foruden.
Svend

Fra : Jæger

Dato : 23-10-03 15:34

Kære Svend jeg har aldrig set en artikel om antijægere skrevet af jægerer,
som var en lodret løgn. Jeg har faktisk aldrig læst om jægere der gik til
angreb på antijægere hverken i skrift eller tale, men jeg har set og læst om
mange jægere der tager til genmæle imod deres løgnhistorier.
Nu kan man så sige om det er løgnhistorier, hvis antijægere selv tror på
meget af det ævl der skriver om.
Selvfølgelig findes der rådne jægere, men de er heldigvis i undertal.
Poul

Fra : Martin_P

Dato : 24-10-03 16:25

>Mener i da, det er ævl alt der står på antijagt?
>
>Vh. Winther

Citat :

Edderfuglebestanden er faldet fra 150.000 til godt 70.000
Biologerne overvåger bestanden intensivt. Ca. hver 3. nulevende fugl
er anskudt, og jægerne frygter en muligvis total fredning af
edderfuglen.
Citat slut

Det passer da vist ikke helt ;)

Bare et enkelt eksempel....

Et andet er :
Bente Høgh og hendes barn, fra Egebjerg i Vestjylland, kørte igennem
et område hvor der var jagt, bilen bliver ramt, vinduet bliver
ødelagt, og det giver nogle ordentlige smæk, og de fik et chok..
Holstebro Politi laver en elementær fodfejl i afhøringen af jægerne,
og må opgive en sigtelse, i øvrigt benægter de 4 jægere at have skudt
i vejens retning !!!
19direkte, DR 1 Tv

Holstebro Politi er nok ikke så kede af deres fodfejl, da de efter
vores oplysninger selv er jægere !!!

Det er da meget muligt de 4 jægere har gjort det her, men at 'farve'
læserne med deres egne kommentarer, hjælper ikke ligefrem til en
saglig debat.

Andre kan ikke så nemt efterprøve denne teori, og det er min
opfattelse, at dette såkaldte faktum er grebet ud af den blå luft.
Holstebro Politi er selv jægere ?? er de alle det, eller hvad ??

Endnu en gang :
En anden sag fra Silkeborg Politikreds, havner heller aldrig i retten,
selvom skytten overså en mand og ramte ham ved øjnene, politimesteren
i Silkeborg, Paul Kyhl, udtaler:
"Der er forskellige grader af uagtsomhed. Det er en vurdering af, om
en sag kan holde i retten. Det mener vi ikke denne sag kunne"
citat slut.

Nej, hvorfor skulle denne sag i retten???? Jægere har forsikringer der
dækker sådanne - iøvrigt tragiske - uheld, som desværre sker. Vi er
alle mennesker, og mennesker fejler sommetider - men at slæbe folk i
retten ????

Det er helt i orden, at de findes - amtijægerne - det har jeg det fint
med. Men de skal ikke prøve at pådutte nogen nogle urigtige fakta, for
så bliver diskussionen forkert rent sagligt.

Og det hjælper ihvertfald ikke på forståelsen for Landsforeningnen mod
jagt.

Har i læst deres brev til Vildforvaltningen vedr. høring....

http://home.worldonline.dk/nini/lmj/breve.htm

Jeg sad målløs og læste mens de manipulerede det ene efter det andet.
Og jeg forstår i allerhøjeste grad godt hvis de bliver mere eller
mindre ignoreret....

Med jægerhilsen

Martin_P

Fra : Arne Jensen

Dato : 25-10-03 05:43

Det er ihvert fald helt sikkert at manden her har et horn i siden på
Jagt. Mit store spørgsmål er ind imellem om manden overhovedet kommer
i naturen, eller sidder hjemme i sin lejlighed i nærheden af Odense
centrum, for hans opfattelse af jagt er i hvert fald meget forskellig
fra den jeg har. Der er på siden mange eksempler på enten groft
manipulerende materiale.. Andet er direkte løgn!

>Det er helt i orden, at de findes - amtijægerne - det har jeg det fint
>med. Men de skal ikke prøve at pådutte nogen nogle urigtige fakta, for
>så bliver diskussionen forkert rent sagligt.

Det kan vi kun være enige om.

> [...]
>
>Jeg sad målløs og læste mens de manipulerede det ene efter det andet.
>Og jeg forstår i allerhøjeste grad godt hvis de bliver mere eller

Manden er jo splitter gal. Han har overhovedet ikke fattet en bjælde
af hvad der sker i den virkelige verden.. Hvis vi skal leve efter hans
terminologi, burde vi så ikke stoppe privatbilismen, da den jo dræber
og lemlæster mange mennesker nogle gange dør disse mennesker oven i
købet under meget voldsomme omstændigheder, og de der overlever
trafikuheld har meget ofte store og svære smerter de skal leve med
resten af deres liv.. Man kan vel sige de er blevet anskudt;)
Billismen griber også ind i naturen med alle de veje man anlægger, og
den støjer, og foregår 24 timer i døgnet.. Desuden er det en meget
stor del af befolkningen der anvender privatbilismen, hvilket gør at
skaderne på vores miljø og natur er meget omfattende, både med hensyn
til støj og direkte forurening.. Egentligt burde vi også nedlægge alle
større byer, da det er herfra størstedelen af støj og forurening
kommer.

Ovenstående er vel egentligt ikke forkert sådan i ordenes betydning.
Men det er vel hverken særligt realistisk eller sagligt:)
Det virker på mig som om lmj har sat sig et mål her i livet, og mindre
end det absolutte kan ikke gøre det.

Fra : Jæger

Dato : 25-10-03 13:24

Godt svaret
Poul

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 24-10-03 13:50

"Jæger" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in
news:3f923a76$0$54852$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> Jeg ville glemme ham, da han er ligeså useriøs som www.antijagt.dk
> Der er sku da ingen normale mennesker der tror på det ævl.

Der er jo her at hele problemet opstår. Folk der ikke ved noget om jagt, kan
have svært ved at vurdere hvad fakta er. Jagtmodstanderne kommer med
skræmmehistorier, mens vi selv kan have en tendens til at overromatisere
vores formål med at gå på jagt.
Seandheden ligger nok et sted midt imellem, forhåbentligt tættere på
jægernes udlægning, det er trods alt os der ved noget om det, mens
modstanderne kommer med mere eller mindre velbegrundede meninger.
Vi kan ikke gøre andet end at argumentere på saglig vis over jagtens
berretigelse som fritidsinteresse i Danmark. Og jeg tror ikke at dyrene har
mere ondt af at blive dræbt på en jagt end de har på et slagteri.
Så hvis vi virkeligt skal gøre noget, så inviter en der ikke kender til
jagt, med en tur ud i naturen i løbet af sæsonen!

mvh.
       Søren Hjelholt