Vægttab - kost kontra træning
Fra : Frank Nielsen

Dato : 17-10-03 23:31

Hej

Jeg har hørt fra flere at man kan opnå det største vægttab igennem
kosten og ikke igennem træning. Fordelingen skulle være omkring 70% for
vægt og 30% ved træning. Det er selvfølgelig en lidt sort hvid
opstilling, men der er noget om det???

Hvis nogen kender til en videnskablig afhandling omkring dette vil jeg
gerne høre om det..

--
Regards, Frank
(remove nospam. from domain for mailing)

Fra : Thomas

Dato : 18-10-03 00:06

Har du prøvet begge dele? Tror det vil give dig endnu bedre effekt.

Du skal jo forbrænde mere end du spiser med ca 100-200 kalorier i underskud.
Ellers kører du sur i det.

Fra : Frank Nielsen

Dato : 18-10-03 10:05

Jeg har ingen problemer med vægten. Jeg boksetræner 3 gange om ugen og
spiser light.. Min fedt procent falder, men min vægt forbliver den samme
- hvilket passer mig fint.
Jeg er 178 cm høj og vejer 75-78 kg, sidst målt bmi på 24. Jeg mener dog
ikke at bmi giver det rette billede. Da jeg trænede kampsport vejede jeg
64 kg og lå derfor på grændsen til at være undervægtig, hvilket ikke
passer - var bare i rigtig god form :D

Jeg har bare hørt fra flere omkring dette 70% - 30% fordeling og kunne
godt tænke mig at høre om der er hold i det.

Cheers, Frank

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 10:54

> [...]
> opstilling, men der er noget om det???
>
> Hvis nogen kender til en videnskablig afhandling omkring dette vil jeg

Hejsa

En videnskablig forklaring kan jeg ikke give dig, men kan fortælle dig, at
der må være noget om det. Jeg har ved udelukkende, at lægge min kost om,
tabt mig fra 101 kg. til 88,4 kg. siden d. 01. September. Kiloen er bare
raslet af stille og roligt og det er uden at være ude i ekstremer med at
sulte mig selv. I starten kunne maven da godt knurre lidt om aftenen, men
efterhånden vænnede jeg mig til de lidt mindre portioner og mindre fede mad,
så jeg i dag aldrig går sulten i seng....og vægten flader fortsat.

Fra : EnjoyNews

Dato : 18-10-03 12:39

Det må du da gerne fortælle lidt mere om.. har du bare lagt kosten om.. hvad
spiser du så, hvor meget, nogle andre ting du har ændret..?

Venligst
Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 17:48

> [...]
hvad
> spiser du så, hvor meget, nogle andre ting du har ændret..?

Hej Heidi

Jamen der er ikke så meget i det udover, at jeg har droppet alle de usunde
ting. Jeg spiser aldrig smør på brødet mere, spiser minimalt af ris,
kartofler og pasta. Brød har jeg dog ikke droppet, da det vil være alt for
besværligt mht. min daglige madpakke.

En normal maddag for mig ser sådan ud:

kl. 06: Vitaminpille - ca. 2-3 dl. cheasy 0,1 yoghurt med müsli.
kl. 09: En bolle uden smør med et stk. fedfattigt pålæg.
kl. 11: Et æble
kl. 13: 2 stk. rugbrød (hele skiver) med fedfattigt pålæg.
kl. 18: Kød (kalkun, kylling, fisk, oksekød, lam osv. bare uden fedtkant
osv. og stegt uden fedtstof eller i meget lidt olie) og masser af grønsager.
Blomkål, rosenkål, broccoli, gulerødder, porre osv. i rigelige mængeder
mætter fint i stedet for kartofler, ris eller pasta.

Jeg følger opskrifter fra DDV, uden at være medlem af dem. Der er mange gode
lækre opskrifter og aldrig har jeg og kæresten spist så varieret som vi gør
i dag.

Dette er en normal dag for mig. Men det skal dog også siges, at jeg ikke er
fanatisk og ind i mellem snyder lidt og tager en tur på grillen. Her vælger
jeg dog altid flutes med salat og kalkun i stedet for burgere osv. Det gik
meget stærkt i starten med vægttabet, men så gik det langsommere længere
henne. Men der ruger da omk. 1 kilo om ugen og det er jeg udmærket tilfreds
med. Jeg dyrker ikke nogen form for motion, udover de alm. gåture med mine
hunde, men tror jeg begynder på det senere hen, da jeg kan forestille mig at
vægttavet på et tidspunkt går i stå og da jeg gerne vil længere ned, kommer
motionen sikkert på tale senere hen.

Held og lykke til alle.

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-10-03 05:24

BogH wrote:

> [...]
> af ris, kartofler og pasta. Brød har jeg dog ikke droppet, da det vil
> være alt for besværligt mht. min daglige madpakke.

Hvad er det der er galt med pasta, kartofler og ris ? Og brød? Og hvad skal
der erstattes med? Altså, grøntsager er jo ikke lige så nemt at have med at
gøre, de er for det meste en hel del dyrere og jeg har også lidt svært ved
at klemme sådan nogle ned til morgenmad :)

På forhånd tak

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Morten Boysen

Dato : 19-10-03 08:28

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message
> Hvad er det der er galt med pasta, kartofler og ris ? Og brød? Og
hvad skal
> der erstattes med?

Pasta og hvidt brød er mel og vand. Der er stort set ingen vitaminer,
minaraler eller kostfibre i dem. Du kan lige så godt hælde noget
sukker i et glas vand. Ris indeholder lidt flere fibre og vitaminer
(specielt hvis de er med skal!), men rid har også en meget høj
energi-tæthed. Kartofler er bedre, men man skal passe på med at få for
meget.

> Altså, grøntsager er jo ikke lige så nemt at have med at
> gøre, de er for det meste en hel del dyrere og jeg har også lidt
svært ved
> at klemme sådan nogle ned til morgenmad :)

Der findes morgenmadsprodukter med masser af fibre, hvilket bedtyder,
at produktet vil mætte godt. Hvad angår grøntsagerne: Ærgeligt med
prisen og besværet, der er bare ikke rigtig nogen vej udenom.

--
Morten Boysen

Fra : Puk

Dato : 18-10-03 13:27

> [...]

> kosten og ikke igennem træning. Fordelingen skulle være omkring 70% for
> vægt og 30% ved træning. Det er selvfølgelig en lidt sort hvid

Jeg har læst noget i samme stil rundt omkring på nettet (nej jeg husker
desværre ikke hvor).

Jeg har så også læst (og hørt fra min personlige træner), at nok er kosten
ultra vigtig for vægttabet men et vægttab baseret på kost alene holder som
regel ikke nær så godt, som et vægttab baseret på både kost og motion.
Årsagen ligger i HVAD det er man taber, når man taber sig. Baserer man sit
vægttab udelukkende på kosten, så vil man tabe såvel fedt- som muskelmasse.
Problemet er jo så, at muskelmassen har en indvirken på hvor højt
stofskiftet er. Jo højere muskemasse, desto højere stofskifte. Så taber
man en del muskelmasse, så vil ens stofskifte altså falde og dermed bliver
det også sværere at bevare vægttabet, når man går over til at vedligeholde,
simpelthen fordi, man ikke kan tillade sig at spise nær så meget, som dem
der bevaret og måske endda øget deres muskelmasse.

Det siger jo også sig selv, at hvis muskelmassen falder, så falder ens
fedtprocent jo ikke nær så meget, som den ville, hvis muskelmassen bevares.
Det essentielle i et vægttab må vel være sundhedsfaktoren. Og der er vist
ingen tvivl om, at en lavere fedtprocent (så længe den er indenfor normalen)
er væsentligt sundere end en høj fedtprocent. Derudover må jeg så også
tilstå, at personligt finder jeg en muskuløs krop væsentlig flottere end en
krop med meget lav muskelmasse (det er så ikke helt så relevant som
sundhedsfaktoren, men faktum er jo nok, at mange af os også forsøge at tabe
os, fordi vi gerne vil se lidt bedre ud *S*).

Så jo kosten har større betydning for vægttabets størrelse end motionen har.
Men tænker man på vægttabets sammensætning, så tror jeg faktisk at motionen
har lige så stor betydning som kosten. Dertil kommer så at motion jo har en
positiv indvirken på den generelle sundhedstilstand Det viser sig jo at
motion har en bedre effekt på mild diabetes, depressioner og flere andre
sygdomme end decideret medicin. Derfor har man da også i både Norge og
Sverige brugt motion på recept, som en behandlingsform. I Ribe amt (og et
til jeg ikke kan huske) har man eksperimenteret med det et stykke tid, og så
vidt jeg ved så begynder man nu i Frederiksborg amt.

Det er nok svært for mange, som er overvægtige at abstrahere lidt fra selve
vægten og begynde primært at tænke kost og motion, men efter min træner har
tvunget mig til at gøre det (ved simpelthen at nægte mig at blive vejet mere
end 1 gang om måneden), så må jeg blankt erkende, at det er meget meget
effektivt.

Mange hilsner
Puk