Spørgsmål til Raid 5 / SuperTrack SX6000
Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-10-03 21:46

Well, min filserver er ved at nå et niveau mht dataindhold, hvor jeg synes
jeg mangler noget sikkerhed, og jeg er ret sikker på at raid 5 er det rette.
Jeg har dog lige nogle spørgsmål...

Med Raid 5, kan man da udvide hvis jeg fx smider mine 4 diske i fra starten,
og senere tilføjer de 2 ekstra jeg har planer om, eller skla man så
partionere/formattere hele skidtet igen, eller kan man bare smide nye diske
til, og så er der mere plads (evt efter lidt udregninger eller andet fra
controlleren)?

Skal diskene være 100% ens? Jeg har 4 x WD 120 JB som jeg regner med skal
sættes i, men den ene er en revision ældre end de andre 3, så dens
serienummer er anderledes, og dens størrelse ikke HELT ens med de andre 3
(et par MB mindre af en eller anden årsag) men ellers skulle diskene være
ens.

Jeg regnede med at købe nedenstående controller, da den er relativt billig
og jeg i forvejen har lutter gode erfaringer emd Promise:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-ctrl/ctrl-ide-r/ctrl-pr-st100sx6.html

Nogen som har noget at udsætte på denne controller?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Jonny.

Fra : Mark

Dato : 19-10-03 12:14

Hej,

Vi har netop denne controller og 6*120gb wd1200jb diske kørende som en af vores
filserver.
Og erfaringerne er Skod, meget dårlig performance, ustabil, går engang i mellem ned på
driveren, elendigt interface som også kræver meget cpu tid, og meget mere.
Kortsagt kan den bestemt Ikke anbefales, har testen med 3WARE det kører meget bedre samt
performance også er Langt bedre.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 19-10-03 18:05

> [...]
> Kortsagt kan den bestemt Ikke anbefales, har testen med 3WARE det kører

Hmmm... Jeg tror dig, men det lyder bare som om der er noget galt med den
test jeg læste et sted. Der blev det sagt at den i forhold til 3ware var
noget billigere, brugte mere cputid og performede ca ens, og generelt var et
rigtigt godt køb :/

Men OK; jeg ser lidt på 3ware tror jeg :D

Tak for reply.

Jonny.

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 20-10-03 07:48

"Jonny Jensen" <jonny_jensenNOSP@Mmail.dk> wrote in message
> [...]
diske
> til, og så er der mere plads (evt efter lidt udregninger eller andet fra

Generelt mener jeg ikke at en RAID (herunder 5) partition kan udvides, men
tror dog at dyrere controllere kan have support for on-line genopbygning.

> [...]
> (et par MB mindre af en eller anden årsag) men ellers skulle diskene være

Nej de skal ikke være 100% ens. Men pladsen begrænses af den mindste.

Fra : Niels Vejrup Pederse~

Dato : 20-10-03 22:01

Men IDE diske er jo ikke designet til at køre 24/7 i sådanne løsninger, der
ville man klart vælge SCSI diske pga pålidelighed.

Niels Vejrup Pedersen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-10-03 12:11

"Niels Vejrup Pedersen" <npedersen@nospamprivat.dk> wrote in message
> Men IDE diske er jo ikke designet til at køre 24/7 i sådanne løsninger,
der
> ville man klart vælge SCSI diske pga pålidelighed.

Det er vist mere end skrøne....
Jeg har en IBM 120GXP der har kørt lige siden den blev indkøbt i Febuar 2001
og en WD 120JB der kom til ikke så meget senere. De har ikke bøwset det
mindste siden de blev startet.
SCSI diske dør også ligesom SCSI diske gør det.
Killraten på min diske derhjemme er faktisk højrer på mine 4scsi diske end
på de øvrige ide diske.
Jeg har kun haft een 60GXP der døde forleden, hvorimod samtlige Ultrastar
har været ombyttet mindst een gang i deres levetid.

At man så typisk kan få scsi diske med højere RPM og lavere søgetid er en
anden snak.

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-10-03 12:12

> [...]
diske
> til, og så er der mere plads (evt efter lidt udregninger eller andet fra

Husk dit styresystem skal også kunne styre det.
Jeg har ikke boret i hvorvidt wintendo overhovedet kan, men hvis den kan er
det næppe som standard du kan - naturloven siger der altid skal slåes noget
til der kræver hele partionen skal tømmes :)