/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skift af bremsevæske- hjælp hurtigt! :-o
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-04-01 16:01

Hejsa
Jeg vil have skiftet bremsevæsken på gixxer2½'eren pga. at grebet er blevet
ret så svampet, men nu er det noget jeg ikke helt fatter:
På bremseFAQ'en <http://www.dmc-org.dk/faq-bremser.html> står der:
----------
(...)Bremsevæsken skiftes ved at afmontere bremsekalibrene og løsne
udluftningskruerne. Stemplerne i kalibrene skal presses så langt tilbage
som muligt (afmonter bremseklodserne og brug 2 dækjern eller små
skruetvinger). Når stemplerne er presset helt tilbage sættes en passende
træklods i klemme, så stemplerne er låste. Herefter pumpes bremsevæsken ud
med hovedcylinderen, til beholderen er tømt. Beholderen fyldes med ny
bremsevæske, og dette pumpes også gennem systemet (...)
--------
Hvad menes der med "og dette pumpes også gennem systemet"? Skal man
virkelig fylde hele systemet med luft? Kan det ikke være et helvede at få
ud igen, eller hvordan?
Jeg håber på at få det ordnet inden det bliver mørkt, så hurtig hjælp ville
være rart
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

 
 
Morten Juel (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 11-04-01 16:59

Hejsa Jes
Det er vel for at få renset systemet igennem !

luften kan du altid få ud igen

Mvh
Morten



Jes Vestervang (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-04-01 17:51

Morten Juel wrote:

> Hejsa Jes
> Det er vel for at få renset systemet igennem !
>
Tjoeh, men lidt af det gamle skader vel ikke så meget, eller hva'?

> luften kan du altid få ud igen
>
Det gik jeg også ud fra, så nu er jeg ved at tømme systemet osv.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Morten Juel (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 11-04-01 17:54

> > Hejsa Jes
> > Det er vel for at få renset systemet igennem !
> >
> Tjoeh, men lidt af det gamle skader vel ikke så meget, eller hva'?
sikkert ikke, men det er vel bare for at være helt på en frisk

> > luften kan du altid få ud igen
> >
> Det gik jeg også ud fra, så nu er jeg ved at tømme systemet osv.
Super, så når du det inden mørket kommer.. jeg er derimod strandet ved den
forbandede kæde ;o(

Mvh
Morten



Jes Vestervang (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-04-01 21:31

Morten Juel wrote:

> > > Hejsa Jes
> > > Det er vel for at få renset systemet igennem !
> > >
> > Tjoeh, men lidt af det gamle skader vel ikke så meget, eller hva'?
> sikkert ikke, men det er vel bare for at være helt på en frisk
>
> > > luften kan du altid få ud igen
> > >
> > Det gik jeg også ud fra, så nu er jeg ved at tømme systemet osv.
> Super, så når du det inden mørket kommer.. jeg er derimod strandet ved den
> forbandede kæde ;o(
>
Jeg nåede det ikke, så nu er vi lidelsesfæller
Jeg har haft en h...... bøvl med luft i systemet. Efter at have pumpet
håndtag/luftet ud i en ½ time (som i faq'en), uden at lufbobleriet
stoppede, ville jeg prøve noget andet. Jeg fandt en ½litersflaske, som
puttede en slange ned gennem låget på. Den brugte jeg så til at suge på
udluftningsskruerne, og det gik egentlig meget godt, udover at jeg ikke
lige fik hældt nok væske på til at starte med, så jeg fik suget hele
systemet tomt (og fyldt med luft). På'en igen. Så fik jeg luften ud af den
ene kaliber (der er jo to skiver med 4stemplede kilbere og 4
udluftningsskruer), men på den anden bliver der ved med at komme ludt ud i
store mængder. Jeg tror det er en pakning, der ikke helt kan forholde sig
til undertryk, så der trænger luft ind fx. ved bremsestemplet. Efter alt
det bøvl blev det mørkt, og jeg blev nødt til at udskyde resten til imorgen
Jeg havde jo ikke regnet med at det ville tage så lang tid, så jeg
arbejdede jo med det udenfor for at få bedst mulige lysforhold osv.
Arrrhgh
Imorgen prøver jeg at fylde systemet ved at sprøjte bremsevæsken ind i
udluftningshullerne, og håber på at det går bedre.
Nu vil jeg bare hænge se fjernsyn og tænke nops. (det ved i nok ikke hvad
er
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Jes Vestervang (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-04-01 21:44

Jes Vestervang wrote:

> Morten Juel wrote:
>
> > > > Hejsa Jes
> > > > Det er vel for at få renset systemet igennem !
> > > >
> > > Tjoeh, men lidt af det gamle skader vel ikke så meget, eller hva'?
> > sikkert ikke, men det er vel bare for at være helt på en frisk
> >
> > > > luften kan du altid få ud igen
> > > >
> > > Det gik jeg også ud fra, så nu er jeg ved at tømme systemet osv.
> > Super, så når du det inden mørket kommer.. jeg er derimod strandet ved
> > den forbandede kæde ;o(
> >
> Jeg nåede det ikke, så nu er vi lidelsesfæller
>
Næ hov! Du arbejder efter mørkets frembrud... snyder
Tillykke med kæden anyway
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Morten Christensen (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 11-04-01 21:50


"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in message

> Nu vil jeg bare hænge se fjernsyn og tænke nops. (det ved i nok ikke hvad
> er

Næææ.. La' høre....

--
-Morten-



Jes Vestervang (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-04-01 22:43

Morten Christensen wrote:

>
> "Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in
> message
>
> > Nu vil jeg bare hænge se fjernsyn og tænke nops. (det ved i nok ikke
> > hvad er
>
> Næææ.. La' høre....
>
Når en cpu ikke laver noget kører den nops som er en forkortelse for No
Operation, hvilket egentlig passer godt til det der sker i ens hjerne når
man ser tv

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Adam Christensen (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 11-04-01 23:25

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in message
news:75j2b9.kf2.ln@jes.etellerandet.com...

> Når en cpu ikke laver noget kører den nops som er en forkortelse for No
> Operation, hvilket egentlig passer godt til det der sker i ens hjerne når
> man ser tv

Big Brother?

--
Adam
SV650S



Armand (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-04-01 01:03


Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en
news:fue2b9.0s1.ln@jes.etellerandet.com...
>
> Jeg har haft en h...... bøvl med luft i systemet. Efter at have pumpet
> håndtag/luftet ud i en ½ time (som i faq'en), uden at lufbobleriet
> stoppede, ville jeg prøve noget andet. .......Så fik jeg luften ud af
den
> ene kaliber (der er jo to skiver med 4stemplede kilbere og 4
> udluftningsskruer), men på den anden bliver der ved med at komme ludt
ud i
> store mængder. Jeg tror det er en pakning, der ikke helt kan forholde
sig
> til undertryk, så der trænger luft ind fx. ved bremsestemplet.

Eller blot luft der suges ind langs udluftnings-skruens gevind!?

Vær opmærksom på DMC-faq'ens råd om at trykke stemplet helt tilbage
inden udluftning: Det efterlader et minimalt hulrum á spalte-størrelse,
hvorved at muligheden for tilstedværende luft formindskes tilsvarende


--
Armand.



Adam Christensen (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 11-04-01 18:53

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in message
news:cjr1b9.rm1.ln@jes.etellerandet.com...

> skruetvinger). Når stemplerne er presset helt tilbage sættes en passende
> træklods i klemme, så stemplerne er låste. Herefter pumpes bremsevæsken ud
> med hovedcylinderen, til beholderen er tømt. Beholderen fyldes med ny
> bremsevæske, og dette pumpes også gennem systemet (...)
---------
> Hvad menes der med "og dette pumpes også gennem systemet"? Skal man
> virkelig fylde hele systemet med luft? Kan det ikke være et helvede at få
> ud igen, eller hvordan?

Hmmm... jeg er på tynd is, men står der ikke at det er den _nye_ bremsevæske
der "også skal pumpes gennem systemet"? Det er vel netop for at sikre at den
nye væske fylder hele systemet, så man undgår luftlommer? Eller hur...?

--
Adam
SV650S



Morten Christensen (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 11-04-01 20:48


"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> wrote in message
news:9b25rv$5u3
>
> Hmmm... jeg er på tynd is, men står der ikke at det er den _nye_
bremsevæske
> der "også skal pumpes gennem systemet"? Det er vel netop for at sikre at
den
> nye væske fylder hele systemet, så man undgår luftlommer? Eller hur...?
>
> --


Lige netop....
OG husk nu at se efter, om beholderen løber tør....Ellers er det forfra igen
*S*


--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91) - med ny bremsevæske
ICQ 112100518



Jes Vestervang (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-04-01 21:38

Morten Christensen wrote:

>
> "Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> wrote in message
> news:9b25rv$5u3
> >
> > Hmmm... jeg er på tynd is, men står der ikke at det er den _nye_
> bremsevæske
> > der "også skal pumpes gennem systemet"? Det er vel netop for at sikre at
> den
> > nye væske fylder hele systemet, så man undgår luftlommer? Eller hur...?
> >

> Lige netop....
> OG husk nu at se efter, om beholderen løber tør....Ellers er det forfra
> igen *S*
>
Damn, jeg har haft mit system _helt_ tømt. Måske derfor der er så meget
luft i
Nåmen det må jeg jo bøvle med imorgen :-/
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Armand (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-04-01 01:04


Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en
news:pbf2b9.0s1.ln@jes.etellerandet.com...
>
> Damn, jeg har haft mit system _helt_ tømt. Måske derfor der er så
meget
> luft i

Helt tømte bremssystemer fyldes bedst op nedenfra!

--
Armand.




Rasmus Rosenquist (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 12-04-01 09:36

> Helt tømte bremssystemer fyldes bedst op nedenfra!

Kan man ikke købe sådan en bandit jeg har til bilen? Sådan en flaske man
fylder bremsevæske i og tilslutter et dæk(ventil). Med den er det piece of
cake at skifte bremsevæske! Man sætter den bare på, og åbner
udluftningsskruerne!

--
Rasmus

Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!




Jan Petersen (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Jan Petersen


Dato : 11-04-01 22:56

<-- snip-->

Sikken en besværlig fremgangsmåde - dette gøres meget enklere. Sæt en slange
på udluftningsskruen, den er oven i købet lavet så det kan lade sig gøre.
Skru låget af reservoiret og fyld helt op. Pump lidt med håndtaget, så det
er helt hårdt, åbn derefter forsigtigt for udluftningen, håndtaget begynder
nu at vandre ind. Luk for skruen igen inden håndtaget er i bund, gentag
dette med efterfyldning i reservoiret (må ikke tømmes) indtil der er gået så
meget gennem systemet at det hele er skiftet. Så sker skiftet uden luft i
det hele taget. Er det to kalibre på forhjulet, skiftes først i den
fjerneste.

Denne fremgangsmåde burde også kunne fjerne den evt. luft du har fået ind.

Mvh Jan Petersen



Peter Sindrup (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 11-04-01 23:05

Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...

> Hvad menes der med "og dette pumpes også gennem systemet"? Skal man
> virkelig fylde hele systemet med luft? Kan det ikke være et helvede at få
> ud igen, eller hvordan?


Hej Jens,

Jeg er sikker på at de mener at du skal "skylle systemet igennem" med den
nye bremsevæske, _ikke_ tømme det (fylde det med luft), så alt den gamle
bremsevæske er "skyllet ud"

Hvis du benytter trikset med at sætte en gennemsigtig (silikone) slange på
dine udluftningsnipler, og så stikke slangen ned i et syltetøjsglas med (den
gamle) bremsevæske, så slipper du nemmest for problemet med at du trækker
luft baglens ind når hovedbremsecylinderen går tilbage for at tage endnu en
"mundfuld" frisk bremsevæske.
Du skal ikke tømme systemet for bremsevæske, som jeg ved du allerede har
gjort, og du må heller ikke skabe vacum. Det er ikke alle pakningerne der
kan lide det.

Held og lykke i morgen.

Peter
(Der selv bokser med ABS'en på min BMW K100RS, da den blev kasseret til syn
idag)

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER




Brian Lænø (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 12-04-01 05:47


"Jes Vestervang" skrev
> Hejsa
> Jeg vil have skiftet bremsevæsken på gixxer2½'eren pga. at grebet er
blevet
> ret så svampet, men nu er det noget jeg ikke helt fatter:
> På bremseFAQ'en <http://www.dmc-org.dk/faq-bremser.html> står der:
<snip>

Er du sikker på at det er bremsevæsken det er galt med?
Dårligt bremsevæske kan komme til at koge, på grund af varmen fra
bremseklodserne, og der ved miste trykket.
Prøv at aktivere bremsen før du kører, er den allerede svampet her, så kan
det være bremseslangerne eller pumpen ved grebet det er galt med.
Bremseslanger bliver bløde med alderen, således at en del af bremsetrykket
bliver brugt til at udvide bremseslangerne.
Prøv at holde rundt om bremseslangen og aktivere bremsen, det er let at
mærke om slangen udvider sig.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Jon Larsen (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 12-04-01 12:44


"> Er du sikker på at det er bremsevæsken det er galt med?
> Dårligt bremsevæske kan komme til at koge, på grund af varmen fra
> bremseklodserne, og der ved miste trykket.
> Prøv at aktivere bremsen før du kører, er den allerede svampet her, så kan
> det være bremseslangerne eller pumpen ved grebet det er galt med.
> Bremseslanger bliver bløde med alderen, således at en del af bremsetrykket
> bliver brugt til at udvide bremseslangerne.
> Prøv at holde rundt om bremseslangen og aktivere bremsen, det er let at
> mærke om slangen udvider sig.
>
> --
> Brian
> Cagiva Elefant 750
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Alle de Gixxer 2½ 'ere jeg har set, har bremsegrebet føltes Svampet....P.g.a
at der har været monteret gummi-slanger.... Noget af svampet-heden løste jeg
på min, ved at montere stål-armerede slanger men der er stadig ikke rigtig
bid i bremsen.... Det første jeg gjorde efter monteringen var naturligvis at
skifte bremse vædsken.. Når jeg får tid skal jeg have pillet alle kalibre af
og renset i dybten, samt få mig et par klodser med center-belægning ( Eller
hvad pokker det nu hedder) og nok også et reserve-lager af bremse-skiver.


--
Jon Larsen.
GSX-R 250 pilot med Laser lyd ( puha den lyder godt) og mere bundtræk end
han husker fra sidste år
Homepage: www.mobilixnet.dk/~mob21913
>



Jes Vestervang (12-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 12-04-01 21:51

Jes Vestervang wrote:
Nu fik jeg langt om længe al luften ud ved at pumpe omkring 3 liter
bremsevæske gennem systemet Bremsegrebet er slet ikke så svampet som
før, så alt i alt er det jo ret succesfuldt
Og jeg var da lige ud og lufte mc'en lidt bagefter Flot vejr, men
pokkers koldt
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste