Hvorfor piner menneskerne sig selv?
Fra : Kurt Daniel Conradse~

Dato : 17-10-03 21:39

Hvordan kan det være at det moderne menneske, her tænker jeg på så godt som
os alle her og der, elsker at pine os selv hver eneste dag? Tit og ofte
flere gange i døgnet skal vi igennem disse selv pinsler. Jeg tror mange
føler sig ligefrem draget af det, det at nå ud til kanten, det at det var
lige før det gik galt. Er det fordi vi skal opleve denne velvære følelse,
når selv piner'riet er slut?

Der er vel også i historien, den kristne og andre tros retninger, skildret
hvordan vi kommer tættest på Gud ved at pine os selv med piske slag mm. Og
det at vende den anden kind til og i dit ansigts sved skal du tjene dit
brød. Men det er nu slet ikke det jeg tænker på, når jeg vil påstå, at så
godt som alle mennesker i dagens verden piner sig selv. Undtaget er visse
syge mennesker der af gode grunde ikke kan bruge denne form for pinsler.
Enligt har de vel også nok i deres sygdom og det er vel knap så rart for de
stakkels mennesker som det er, når vi andre piner os selv, for at får denne
fantastiske oplevelse, når det til sidst bliver belønnet og vi igen kan
slappe af uden den store fare for at vi kommer til at skide eller tisse i
bukserne.

Ja det var såmænd bare det jeg vil påstå, alle piner sig selv i løbet af et
døgn, gør du ikke? Så er du sikkert en af de få, som har tid til at sidde på
tønden hele dagen eller er lige ved siden af den!

Mvh. En Vantro Kurt Daniel Conradsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 21:41

Kurt Daniel Conradsen non@non.non skrev dette:

> Der er vel også i historien, den kristne og andre tros retninger,
> skildret hvordan vi kommer tættest på Gud ved at pine os selv med
> piske slag mm.

Det er jo blot et af utallig mange levn som den katolske kirke har
overtaget fra hedenskabet, og en lære der intet holdepunkt har i
bibelen, som så mengen anden katolsk lære heller ikke har.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Vidal

Dato : 17-10-03 22:26

In news:XqYjb.1662$kX7.1161@news.get2net.dk,
Kurt Daniel Conradsen <non@non.non> typed:

Hej Kurt.

> [...]
> kanten, det at det var lige før det gik galt. Er det fordi vi skal
> opleve denne velvære følelse, når selv piner'riet er slut?

Kan du ikke være lidt mere specifik? Det kan
være svært at forstå, hvad du mener.

> [...]
> oplevelse, når det til sidst bliver belønnet og vi igen kan slappe af
> uden den store fare for at vi kommer til at skide eller tisse i

Det har altså ikke meget med kristendom at gøre. Prøv
dog selv at kaste et blik i biblen.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

(som altså ikke kommer fra et indremissionsk hjem uden
klaver.)

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 18-10-03 14:18

On Fri, 17 Oct 2003 23:26:09 +0200, "Vidal" <vidal@worldonline.dk>
wrote:

>Kan du ikke være lidt mere specifik? Det kan
>være svært at forstå, hvad du mener.

Enig, jeg har i hvert fald umiddelbart svært ved at identificere mig
selv med det uden at få det uddybet.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-10-03 15:28

"Kurt Daniel Conradsen" <non@non.non> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være at det moderne menneske, her tænker jeg på så godt
som
> os alle her og der, elsker at pine os selv hver eneste dag?

Jeg forstår heller ikke umiddelbart, hvad du hentyder til.

Er det middelalderlige flagellanter (selvpiskere) eller de sygeligt
overdrevne passionsspil på Phillipinerne, du hentyder til? Det er nemlig mig
bekendt ikke noget som forekommer blandt danske kristne?

> [...]
> brød. Men det er nu slet ikke det jeg tænker på, når jeg vil påstå, at så
> godt som alle mennesker i dagens verden piner sig selv.

Dèt du taler om, lyder snarere som decideret masochisme end som Kristendom.

Det ligger implicit i Kristendommen, at Kristus påtog sig vore lidelser, men
ikke umiddebart at vi selv derfor skulle kaste os ud i selvpineri!

> Undtaget er visse
> syge mennesker der af gode grunde ikke kan bruge denne form for pinsler.

"Bruge" pinsler?

Hvad er det dog for et totalt forskruet billede du har af den kristne tro?

> [...]
> fantastiske oplevelse, når det til sidst bliver belønnet og vi igen kan
> slappe af uden den store fare for at vi kommer til at skide eller tisse i

Her begynder at lugte af "troll"...

> Ja det var såmænd bare det jeg vil påstå, alle piner sig selv i løbet af
et
> døgn, gør du ikke?

Nej? Hvorfor skulle jeg dog dèt?

> Så er du sikkert en af de få, som har tid til at sidde på
> tønden hele dagen eller er lige ved siden af den!

Her lugter endnu kraftigere af "troldevirksomhed"...

> Mvh. En Vantro Kurt Daniel Conradsen

Yep, dèt er tilsyneladende et fiktivt navn?

Anders Peter Johnsen