Nye dæk - men hvilke?
Fra : sune engsig

Dato : 17-10-03 20:10

Hej gruppe

Mine dæk skal skiftes. Jeg overvejer at sætte helårsdæk på bilen - mest
fordi jeg ikke har plads til at have et sæt dæk stående.

Så går mit spm på: Hvad er jeres holdning? Er helårsdæk nogen man kan
fosvare - eller bør jeg købe "rigtige" vinterdæk?

Alle kommentarer er velkomne!

PS: Bilen er en Peugeot 406 st.car (1,8) - men det betyder vel ikke noget i
denne sammenhæng?

Spm. 2: Hvor svært kan det være at skifte olie på bilen? Er det forsvarligt
for en som mig, der ikke har nogen mekaniske forudsætninger, at gå i krig
med det selv? Eller er jeg bedst tjent med at få det ordnet på værkstedet?

Mvh

Sune

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-10-03 20:24

"sune engsig" <engsig_snabela_@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Så går mit spm på: Hvad er jeres holdning? Er helårsdæk nogen man kan
> fosvare - eller bør jeg købe "rigtige" vinterdæk?

Tja, jeg har hidtil kørt rundt på helårsdæk, men nu har jeg familie, og så
foretrækker jeg nogle "rigtige" dæk!

-Michael.

Fra : Jens Lønborg

Dato : 17-10-03 20:34

"sune engsig" < skrev
> Hej gruppe
> Så går mit spm på: Hvad er jeres holdning? Er helårsdæk nogen man kan
> fosvare - eller bør jeg købe "rigtige" vinterdæk?

Hej Sune
Så vidt jeg har forstået på snakken her i gruppen får du med helårsdæk et
sæt halvdårlige sommerdæk og et sæt halvdårlige vinterdæk på een gang. Til
gengæld behøver du ikke at skifte to gange om året.
Så det har stor betydning hvor stort dit kørselsbehov er. Har du et stort
kørselsbehov, er et sæt af hver så absolut at foretrække. Men det kræver
selvfølgelig et ekstra sæt dæk og et ekstra sæt fælge. Det er en udgift på
ca 4000, alt afhængig af hvilken størrelse og kvalitet du ønsker.
Mvh
Jens,
der lige har købt fire nye vinterdæk, grundet et kørselsbehov på 25000 om
året

Fra : KickAssCowboy

Dato : 17-10-03 23:08

Jeg har været i samme dilema som dig Sune. Jeg snakkede med det lokale
Dækcenter og han sagde at det var generelt en dårlig løsning:
1) Vinterdæk er bedre når der er is eller sne på vejene
2) Sommerdæk er bedre om sommeren
3) Den økonomiske gevindst skal man kigge langt efter, da et par helårsdæk
bliver slidt så meget i løbet af en sommer at de har mistet meget af deres i
forvejen dårligere vejgreb, så man skal alligevel ha' nye dæk på til vinter,
hvis man vil være hel sikker på at ha' det bedste vejgreb.
Mvh. KickAssCowboy

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 18-10-03 16:13

> [...]
>
> Mine dæk skal skiftes. Jeg overvejer at sætte helårsdæk på bilen - mest
> fordi jeg ikke har plads til at have et sæt dæk stående.

Det lokale dækcenter opbevarer ofte dæk uden beregning - Naturligvis hvis du
køber det ene sæt der :)

-M

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 18-10-03 18:06

Jeg har kørt på et sæt Michelin Helårsdæk de var ganske gode, men det slår
aldrig et godt sæt sommer dæk eller interdæk. I dag kan du få vinterdæk til
næsten ingen penge