Et par motor relaterede spørgsmål
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-10-03 20:03

Nu har jeg været med herinde i noget tid og må da sande at min viden om
biler og desligeda er steget drastisk set i forhold til min viden jeg
ahvde som udgangspunkt herinde .

Men affødt af noget jeg har læst herinde er jeg blevet noget nysgerrig
og håber da på at nogle af de mere kyndige er villig til at uddybe for
mig.

Jeg læste på et tidspunkt i et indlæg at fx "speederen" på en Diesel
bil, kun bestemte over mængden af Diesel som motoren fik, mens at det på
en benzin bil styrede både mængden af luft, samt mængden af brændstof
som motoren får at leve for.

Men er dette korrekt, og hvorfor har man valgt denne fremgangsmåde og
ikke bare valgt også kun at lade "speederen" på en benzin bil styre
mængden af benzin motoren får.

Og hvad ville der egt ske med en benzin motor hvis at man fjernede evt
indsugningsbegrænsere til motoren og så kørte en tur?.

Grunden til at jeg spørger er nemlig at jeg på et tidspunkt så en film
med en eller anden motorfætter fra et Nascar løb, hvor at han snakkede
om at de kørte med 2 typer motorer, den ene slags hvor at de havde
indsygningsbegrænser på og en anden hvor at de kørte uden. Hvor at den
uden indsugningsbegrænser havde væsentligt flere heste af flytte rundt
med.

Men er denne indsugningsbegrænser så en de har tilføjet yderligere
ovenpå de "eksisterende" i en benzin motoer, eller er det en der
"erstatter" dem?

Ja, det var så lige mine spørgsmål for denne gang, håber ikke at jeg har
misforstået noget i de indlæg jeg snakker om eller den film jeg har set.

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : ENN

Dato : 17-10-03 20:25

En diesel er en forbrændingsmotor og en benzinmotor er egentligt en
eksplosions motor de arbejder på 2 forskellige principper dieselen
selvantænder og indsprøjter og forbrænder dieslen jævnt over
forbrændingsslaget - benzinmotoren antænder benzinblandingen som så
eksploderer på brøkdele af et sekundt mens stemplet er nær top.

Dieslen regulerer du ved at sprøjte mere eller mindre diesel ind i
forbrændingen benzinmotoren styres ved at regulere såvel luft som brændstof
indsprøjtningen.-

Fra : phk

Dato : 18-10-03 04:22

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbrændingsslaget - benzinmotoren antænder benzinblandingen som så
> eksploderer på brøkdele af et sekundt mens stemplet er nær top.

Dét passer i hvert til fælde ikke. Når benzin eksploderer i
_forbrændingskammeret_ er der tale om tændingsbanken!

--
Per, Esbjerg

Fra : Casper Bang

Dato : 18-10-03 15:17

> Dét passer i hvert til fælde ikke. Når benzin eksploderer i
> _forbrændingskammeret_ er der tale om tændingsbanken!

mmm... tændingsbanken er når timingen for hvornår det eksploderer er
forkert...

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-10-03 15:27

Casper Bang wrote:

> mmm... tændingsbanken er når timingen for hvornår det eksploderer er
> forkert...

....benzin/luftblandingen "eksploderer" ikke, når motoren kører som den
skal - den "forbrænder"...

....dét er i hvert fald dét jeg har hørt igennem mange år...
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-10-03 20:52

> [...]

>bil, kun bestemte over mængden af Diesel som motoren fik, mens at det på
>en benzin bil styrede både mængden af luft, samt mængden af brændstof

En diesel motor er kvalitativt reguleret - jo mere diesel der antændes
i forbrændingsfasen jo mere yder den - en benziner er kvantitativt
styret.

På en karburatormotor, vil den mængde luft der fiser gennem hive en
tilsvarende mængde bensin ud af dyserne - i det forhold der gør at
blandingen er korrekt.

>Men er dette korrekt, og hvorfor har man valgt denne fremgangsmåde og
>ikke bare valgt også kun at lade "speederen" på en benzin bil styre
>mængden af benzin motoren får.

Fordi blandingen på en bensin bil skal være temmeligt præcist afmålt,
for at motoren yder sit bedste (og heller ikke banker, eller brænder
hul i stemplerne)

>Og hvad ville der egt ske med en benzin motor hvis at man fjernede evt
>indsugningsbegrænsere til motoren og så kørte en tur?.

Hvis den kan levere bensin nok , vil den alt andet lige yde mere

>Ja, det var så lige mine spørgsmål for denne gang, håber ikke at jeg har
>misforstået noget i de indlæg jeg snakker om eller den film jeg har set.

dine ? er skam fint nok formuleret
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-10-03 21:26

>På en karburatormotor, vil den mængde luft der fiser gennem hive en
>tilsvarende mængde bensin ud af dyserne - i det forhold der gør at
>blandingen er korrekt.

Hvordan løser man så det problem når at bilen nu fx er udstyret med
benzinindsprøjtning?
Flemming Jacobsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-10-03 21:57

> Hvordan løser man så det problem når at bilen nu fx er udstyret med
> benzinindsprøjtning?

Man bruger en luftmængdemåler og/eller en MAP-sensor til at registrere
mængden af luft der suges ind i motoren, og derved udregne den passende
mængde benzin der skal tilføres.
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-10-03 22:13

> [...]
>
> Men affødt af noget jeg har læst herinde er jeg blevet noget nysgerrig
> og håber da på at nogle af de mere kyndige er villig til at uddybe for

Jeg skal gerne forsøge....

> Og hvad ville der egt ske med en benzin motor hvis at man fjernede evt
> indsugningsbegrænsere til motoren og så kørte en tur?.

En karburator er i princippet en indsugningsbegrænser.....

> [...]
> indsygningsbegrænser på og en anden hvor at de kørte uden. Hvor at den
> uden indsugningsbegrænser havde væsentligt flere heste af flytte rundt

I NASCAR-biler er der indsugningsbegrænser ( Restrictorplate ) på de
lange hurtige baner for at holde hastigheden nede omkring 200mph i
gennemsnit !

Med begrænser ligger ydelsen på ca 550Hk - uden begrænser op til
underkanten af 800Hk.

Motorerne er på 358Cui og går med noget der ligner max. rpm i 3-5timer -
på en bane som Talladega er speederen i bund *hele_tiden* - bremsen
bliver ikke brugt....
Dale Earnhardt Sr. dagse engang : "if you lift- you loose"......

> Men er denne indsugningsbegrænser så en de har tilføjet yderligere
> ovenpå de "eksisterende" i en benzin motoer, eller er det en der
> "erstatter" dem?

På NASCAR-bilerne er det en plade der monteres mellem karburatoren og
manifolden.

Begrænsere blev iøvrigt ikke brugt i NASCAR før 1970 svjh.
Årsagen til de blev indført var vistnok at Bill Mitchell kørte en
kvalifikationsomgang på Daytona Motor Speedway med lidt over 200mph i
gennemsnit - bilen var en Dodge Charger Daytona med 426HEMI-motor, for
de interesserede kører der en Charger Daytona på Viborg-egnen

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-10-03 22:24

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om

> Jeg skal gerne forsøge....

> En karburator er i princippet en indsugningsbegrænser.....

Hvilket egentlig ikke besvarer dit spørgsmål - hvis du fjerner
karburatoren og stikker benzinslangen ned i manifolden vil maskineriet
gå med maks omdrejninger hele tiden.....

> Dale Earnhardt Sr. dagse engang : "if you lift- you loose"......

dagse = sagde
sorry :o>

Fra : Ulrik

Dato : 18-10-03 10:22

..

> [...]
> bliver ikke brugt....
> Dale Earnhardt Sr. dagse engang : "if you lift- you loose"......

Hej

Rent faktisk kører nogle kørere med begge fødder på speederen for at sikre
sig at den virkelig er i bund. Nå det var et sidespring

Mvh Ulrik

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-10-03 11:46

"Ulrik" <Ulrik@00nrdc.dk> skrev i en meddelelse

> Rent faktisk kører nogle kørere med begge fødder på speederen for at sikre
> sig at den virkelig er i bund. Nå det var et sidespring

hvorfor ikke bare installere en on off kontakt ?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 18-10-03 22:05

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> [...]
> bil, kun bestemte over mængden af Diesel som motoren fik, mens at det på
> en benzin bil styrede både mængden af luft, samt mængden af brændstof

En diesel motor trækker altid så meget luft ind som det kan lade sig gøre.
Der er ingen kontrueret begrændsning andet modstanden i luftfilter og
indsugningssystem. Selve regulereingeringen af omdrejningstal og ydelse sker
ved at regulere på den mængde diesel der sprøjtes ind. Ved at give lidt gas
med speederen sprøjtes der en lidt større mængde diesel ind til hver
forbrænding og trækkraften stiger. Hvis omdrejningerne kommer over det
ønskede niveau vil en regulator i pumpen (eller styreenheden i nyere motore)
sænke indsprøjtningsmængden for at holde omdrejningstallet.
En dieselmotor kører derfor med iltoverskud. Faktisk skal motoren helst ikke
under 20% iltoverkud for ikke at forurene for meget.

En bezinmotor skal have en ret bestemt forhold mellem luft og benzin. Den
skal have ca. 14,7 kg luft til 1 kg benzin. Motorens kraft og omdrejningstal
reguleres ved at begrændse den luft motoren kan trække ind i cylinderen. Da
forholdet mellem benzin og luft er nogenlunde konstant vil mindre indsuget
luft betyde mindre benzin og dermed mindre trækkraft.

> Men er dette korrekt, og hvorfor har man valgt denne fremgangsmåde og
> ikke bare valgt også kun at lade "speederen" på en benzin bil styre
> mængden af benzin motoren får.

Fordi at forholdet mellem benzin og luft skal afstemmes nøje.

> Og hvad ville der egt ske med en benzin motor hvis at man fjernede evt
> indsugningsbegrænsere til motoren og så kørte en tur?.

Hvis man fjærnede gasspjældet på en benzinmotor ville den tage alt den luft
ind den kan patte i sig. Benzinregulereringen vil tilsvarende fylde benzin
ind så forholdet passer.
Det vil atså svare til at bilen ville få fuld sandal hele siden. Måske lidt
upraktisk i bytrafik.

> [...]
> indsygningsbegrænser på og en anden hvor at de kørte uden. Hvor at den
> uden indsugningsbegrænser havde væsentligt flere heste af flytte rundt

Der er tale om en forsnævring i indsugningen der begrænser den maksimale
mængde luft motoren kan suge ind. Dermed begrænses også den maksimale
effekt.

> Men er denne indsugningsbegrænser så en de har tilføjet yderligere
> ovenpå de "eksisterende" i en benzin motoer, eller er det en der
> "erstatter" dem?

Det er en ekstra. Der kun nedsætter maks effekt. Der skal jo stadig et
gasspjæld til at regulerer effekten efter speederens stilling.

Håber at det afklare dine spøgsmål. Ellers må du jo spørge igen.

Med venlig hilsen Ole Frederiksen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-03 12:17

"Ole Frederiksen" <olebaltzer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ind så forholdet passer.
> Det vil atså svare til at bilen ville få fuld sandal hele siden. Måske

nåre, de fleste gamle menesker klarer sig da fint med klampen i kælderen
og resten reguleret over koblingen..

> Der er tale om en forsnævring i indsugningen der begrænser den maksimale
> mængde luft motoren kan suge ind. Dermed begrænses også den maksimale
> effekt.

ligesom på en knallert hvor plumpen endnu ikke er fjernet