Hobby virksomhed ?
Fra : H.S.

Dato : 17-10-03 14:01

Har et par spørgsmål som jeg ikke håber i finder for useriøse.

Jeg kunne godt tænke mig at få et CVR nr. - da jeg har mulighed for at få
mange rabat fordele i det daglige.

Told & Skat skriver en del om ordet Hobbyvirksomhed - men hvad indebærer
dette ?

Jeg er selvfølgelig lidt skeptisk mht. regnskaber - det burde jeg nu nok
kunne lave, men hvis man nu kunne slippe .....

Umiddelbart skulle "firmaet" være registreret som konsulent virksomhed - og
måske blive til noget med tiden.
Men til at starte med, er det primært for at kunne opnå disse forskellige
rabatter i det daglige.

Hvad er der af muligheder, og er det beskrevet nogle steder ?

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-10-03 14:13

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er selvfølgelig lidt skeptisk mht. regnskaber - det burde jeg nu nok
> kunne lave, men hvis man nu kunne slippe .....

Det kan du ikke. Ellers bliver de bare sat i skat efter et skønnet beløb.
Helt bortset fra det, hvis du måned efter måned angiver købsmoms men ikke
salgsmoms, kommer T & S efter dig

Fra : H.S.

Dato : 17-10-03 14:59

"Nico de Jong" <nico@DUMPTHISfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Helt bortset fra det, hvis du måned efter måned angiver købsmoms men ikke
> salgsmoms, kommer T & S efter dig

Hvorfor ikke - hvis man køber en masse, må det vel være nogle varer som
bliver "lagt på lager" ? = de bliver solgt igen på et tidspunkt ?

Fra : Pia J

Dato : 17-10-03 16:28

> Hvorfor ikke - hvis man køber en masse, må det vel være nogle varer som
> bliver "lagt på lager" ? = de bliver solgt igen på et tidspunkt ?

Den måde du beskriver det på, lyder det som om du har tænkt dig at bruge dem
selv. Man kan ikke som selvstændig fratrække moms osv. på privatforbrug. Og
du kommer ikke uden om at lave regnskab.

Hvis ikke du har nogen indtægter i firmaet, tror jeg T&S vil bede dig
forklare og retfærdiggøre hvordan dine indkøb er brugt i forbindelse med
drift af firmaet.

Momsregistrering er ikke en smart genvej til at få et fjernsyn til halv
pris.

:Pia

Fra : H.S.

Dato : 20-10-03 10:54

> Momsregistrering er ikke en smart genvej til at få et fjernsyn til halv
> pris.

Det er heller ikke sådan at de ting man køber skal med i regnskabet.

Et eksempel kunne være at handle i metro - her skal man have cvr nr. - men
det du køber behøves jo ikke at komme i dit regnskab ?

Fra : Pia J

Dato : 20-10-03 13:00

> Det er heller ikke sådan at de ting man køber skal med i regnskabet.
>
> Et eksempel kunne være at handle i metro - her skal man have cvr nr. - men
> det du køber behøves jo ikke at komme i dit regnskab ?

Jeg handler skam privat i Metro uden at det figurerer på regnskabet. Men det
er egentlig ganske få ting som er billigere i Metro end i fx. Fakta. Så
alene af den grund kan det ikke betale sig. Eller: jeg gad ikke. Faktisk
handler jeg der sjældent i det hele taget.

:Pia

Fra : Mustafa

Dato : 20-10-03 21:30

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in news:bn0b8k$qcg$1@sunsite.dk:

> Det er heller ikke sådan at de ting man køber skal med i regnskabet.
>
> Et eksempel kunne være at handle i metro - her skal man have cvr nr. -
> men det du køber behøves jo ikke at komme i dit regnskab ?

Nej selvfølgelig skal det ikke med i regnskabet, og det er faktisk også
skidesmart det fordi, at Metro jo ikke registrerer dine køb på dit CVR
nummer, og når de ikke registrer hvormange penge du lægger i Metro, så skal
det jo ikke fremgå af dit privatforbrug, og købene behøves slet ikke
bogført på privat hævet. Så kan du bare handle løs i Metro (sort
naturligvis), og så sælge varene (også sort).

Risikoen for at en leverandør skulle have en debitorkonto på dig og dit CVR
nr er lig nul, for de sælger også alt sort. Ja selv hos Metro, kan man købe
sort omme ved bagindgangen. Her er alt uden moms og og væsentligt nedsat om
Lørdagen efter kl.15 - men sig det ikke til for mange

Jeg tror det fungerer sådan hos alle leverandører. Dit CVR nummer skriver
de bare på en note og smider den ud bagefter, så du står nok slet ikke i
deres debitorregnskab. Og netop derfor skal man ikke være bange for, at
skattefar får snuset alle dine køb op, for man kan overhovedet ikke
forstille sig hvad der sker hvis hvis de finder ud af at du har købt for
kr.100.000 uden at du har haft pengene til rådighed via dit privatforbrug

Kanon fidus du der har fundet

Gider ikke være rar og fortælle os her om 3 år hvordan det er gået dig, og
om fogeden har gjort udlæg i dine ejendele på vegne skattefar ?

Med de herligste hilsener
Mustafa (tidligere døgnkiosk og pizzabar indehaver)
Mændenes hjem, Hillerødgade

Fra : H.S.

Dato : 20-10-03 12:01

> Momsregistrering er ikke en smart genvej til at få et fjernsyn til halv
> pris.

Hvis man nu forestiller sig at man køber et fjernsyn, og trækker momsen fra,
så tilhører fjernsynet jo firmaet ? - Hvordan er situationen hvis man så
bruger det privat ? Og hvis firmaet ophører med at eksistere - hvem tilhører
det så ?

(det er kun et tænkt tilfælde)

Fra : Pia J

Dato : 20-10-03 12:58

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> så tilhører fjernsynet jo firmaet ? - Hvordan er situationen hvis man så
> bruger det privat ? Og hvis firmaet ophører med at eksistere - hvem

Har du brug for et fjernsyn i driften af dit virtuelle firma? Hvis ikke, så
kan du heller ikke trække noget fra.

:Pia

Fra : H.S.

Dato : 20-10-03 13:22

> [...]
> fra,
> tilhører
>
> Har du brug for et fjernsyn i driften af dit virtuelle firma? Hvis ikke,

Fjernsynet var et tænkt eksempelt - det kunne også være en computer eller
lign som har betydning for driften.

Fra : Mustafa

Dato : 20-10-03 21:42

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in news:bn0f6i$kqj$1@sunsite.dk:

> Hvis man nu forestiller sig at man køber et fjernsyn, og trækker
> momsen fra, så tilhører fjernsynet jo firmaet ?

Ja skidesmart
Det er lige efter momsvejledningen. Alle køb uanset anvendelse kan trækkes
fra i moms, f.eks fjernsyn, biler, rejser, middage, vin og chokolade,
husleje mv.
Du lægger bare tingene på lager, og så kan de jo bare ligge der i rigtigt
mange år for toldskat opdager aldrig at du bruger tingene.

For mange år siden havde toldskat nogle dumme regler med at momsen skulle
tilbageføres ved privat anvendelse og med en lineær afskrivning på 5 år,
men den lov er ophævet nu. Der var vidst også noget med straffeloven, bøder
og fængsel, men det gælder heller ikke mere

> Hvordan er
> situationen hvis man så bruger det privat ? Og hvis firmaet ophører
> med at eksistere - hvem tilhører det så ?

Du scorer ganske hele molevitten lige i lommen

Jeg fatter stadig ikke at alle ikke gør det, for det er jo ligetil

Hilsen Mustafa
Tidligere momskarusel bagmand
Hotel gitterly

Fra : HH

Dato : 17-10-03 18:39

> "Nico de Jong" <nico@DUMPTHISfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke - hvis man køber en masse, må det vel være nogle varer som
> bliver "lagt på lager" ? = de bliver solgt igen på et tidspunkt ?

Det konkrete tilfælde du skriver går ikke. Man kan ikke fratrække varekøb
som er beregnet til at ligge på lager, jo først når der er tale om et
vareforbrug, og dermed et tilhørende salg. Så kan der foretages fradrag. Der
er ingen virksomheder der trækker vare på lager fra.

Mht. hobbyvirksomheden, er der jo egentlig ikke noget i vejen for at du får
et cvr-nr., Hvis du dermed har mulighed for at få rabatter - så er der jo
ikke noget i vejen for det. Det bliver kriminelt hvis du netop indrager
momsaspektet, og prøver at tage fradrag.

Du skal også lige være opmærksom på , at i hobbyvirksomhed, kan man ikke
fratrække et underskud i anden indkomst. Så det er der ikke nogen fidus i.

MVH

Henrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-10-03 23:03

HH wrote:

> [...]
> vareforbrug, og dermed et tilhørende salg. Så kan der foretages fradrag. Der
> er ingen virksomheder der trækker vare på lager fra.

Skattemæssigt har man intet fradrag for varer lagt på lager (kun evt.
afskrivning, hvis de taber værdi). Men momsen kan man få retur så snart
varen er købt.
Bruger man selv varen, ligger den selvfølgelig ikke på lager. Så skal
man sælge den til sig selv - og beregne moms af salget.

Selv om man som momsregistreret kan købe varerne lidt billigere ved
at handle hos grossister, skal man også huske, at man mister en masse
rettigheder, når man ikke længere er "forbruger".

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : H.S.

Dato : 20-10-03 11:00

"HH" <hansehen@mail.teleFJERND.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Der
> er ingen virksomheder der trækker vare på lager fra.

- Det er så en ren teknisk ting som jeg må lære hvis det blive aktuelt

> [...]
> ikke noget i vejen for det. Det bliver kriminelt hvis du netop indrager
> momsaspektet, og prøver at tage fradrag.

- Selvfølgelig kan jeg ikke trække momsen fra på de ting jeg køber til mig
selv - det er jeg klar over, og ønsker ingen ballade med T&S på den konto.

> Du skal også lige være opmærksom på , at i hobbyvirksomhed, kan man ikke
> fratrække et underskud i anden indkomst. Så det er der ikke nogen fidus i.

Skulle jeg kun bruge CVR nr. til at opnå rabatter er regnskabet 0 - så der
bliver ingen underskud.

Skulle jeg senere bruge CVR nr. til at starte en konsulent virksomhed - så
satser jeg ikke på det giver underskud - men sådan er risikoen jo.

Fra : H.S.

Dato : 20-10-03 11:57

> [...]
> ikke noget i vejen for det. Det bliver kriminelt hvis du netop indrager
> momsaspektet, og prøver at tage fradrag.

For at være "kvalificeret" til dette CVR nr. - skal man så have en vis
omsætning hvert år ? eller er der andre krav ? (ud over at man skal aflevere
regnskab)

Fra : Leonard

Dato : 17-10-03 18:32

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at få et CVR nr. - da jeg har mulighed for at få
>mange rabat fordele i det daglige.

Hvis det bare er rabatter du får fordi du kan præsentere et CVR-nr. og
du ikke vil trække moms fra og udnytte andre fradrag, så vil firmaet
jo have et regnskab på 0.
Hvorlænge T&S gider det ved jeg ikke, men det første år kan du jo
undskylde med at du ikke er kommet igang endnu ...

Men hvilke rabatter er det der er så fordelagtige som erhvervskunde?
- der er jo en meget større forbrugersikkerhed som ... ja, forbruger.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : H.S.

Dato : 20-10-03 10:56

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvorlænge T&S gider det ved jeg ikke, men det første år kan du jo
> undskylde med at du ikke er kommet igang endnu ...

Jeg vil heller ikke udelukke at jeg vil bruge det til konsulent virksomhed
efter noget tid - jeg skal bare lige finde "tiden" til at komme igang.

> Men hvilke rabatter er det der er så fordelagtige som erhvervskunde?
> - der er jo en meget større forbrugersikkerhed som ... ja, forbruger.

Der er en del, f.eks. kan du handle i metro - der er store rabatter på
reservedele - faktisk på næsten alt - bare man er fræk nok at spørge. - Og
har du et cvr nr. er det nemmere at få rabatterne.

Fra : Anders Jensen

Dato : 21-10-03 19:08

> [...]
> >
> Jeg vil heller ikke udelukke at jeg vil bruge det til konsulent virksomhed
> efter noget tid - jeg skal bare lige finde "tiden" til at komme igang.

Hvilken type konsulentvirksomhed ville du drive? - konkurrencen er jo stor,
at være 'konsulent' er et buzzword i øjeblikket, og jobs'ne kommer ikke
dalende fra himmelen blot ved at være momsregistreret, desværre

Fra : H.S.

Dato : 22-10-03 09:19

"Anders Jensen" <andersaeblekage@bluemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at være 'konsulent' er et buzzword i øjeblikket, og jobs'ne kommer ikke
> dalende fra himmelen blot ved at være momsregistreret, desværre

Havde tænkt på noget IT som så mange andre - men kun til private - jeg tror
behovet er ret stort. - Men desværre kolliderer ideen vist med min nuværende
beskæftigelse - så det bliver vist ikke til noget.

Har også tænkt på at sælge ænder og kyllinger som vi har gående - men kommer
til at tænke på om der er specielle krav når der er tale om salg af den
slags "fødevarer" - de skal nemlig sælges slagtede ?

Fra : Anders Jensen

Dato : 22-10-03 20:51

> [...]
> til at tænke på om der er specielle krav når der er tale om salg af den
> slags "fødevarer" - de skal nemlig sælges slagtede ?

Ok, lyder spændende !

Fra : H.S.

Dato : 23-10-03 10:52

> kommer
>
> Ok, lyder spændende !

Det håber jeg på det bliver - hidtil er de blevet solgt 'orange' - med der
er jo en del fordele med at være registreret.

Fra : Mustafa

Dato : 17-10-03 23:31

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in news:bmop2e$r7i$1@sunsite.dk:

> Hvad er der af muligheder, og er det beskrevet nogle steder ?

Du skal bare få dig et momsnummer og trækker du ALT hvad du har lyst til
fra. Du behøver ikke lave regnskab. Tæl blot alle bilag sammen og angiv
negativ moms. Salgsmoms har du selvfølgelig ikke noget af. Det kan man nemt
tjene 10-20.000 i moms på, hvert eneste kvartal.

Når du så skal lave skatteregnskab, så tæller du bare alle bilag sammen
igen (og tæl bare momsen med en gang til), og det skriver du som underskud
på selvangivelsen. Det kan nemt blive et par hundre tusinde på et år, og er
en virkelig smart måde at score kassen på

Alle her på kollegiet gør det. Den mest kreative har lige trukket fuld moms
af sin nye bil, og han trækker den fra igen i skatten

Det hele er så nemt, at man kan undre sig over at ikke alle gør det

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 08:35

"Mustafa" <mustafa@svinekoed.dk> wrote in message

> Det hele er så nemt, at man kan undre sig over at ikke alle gør det

LOL, dit svar fortjener næsten en plads i den FAQ, som gruppen ikke har

Fra : H.S.

Dato : 20-10-03 11:51

"Mustafa" <mustafa@svinekoed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af sin nye bil, og han trækker den fra igen i skatten
>
> Det hele er så nemt, at man kan undre sig over at ikke alle gør det

hmm jeg har svært ved at gennemskue om du prøver at tage pis på mig, eller
om du rent faktisk taler sandt.
Hvis sidste tilfælde er korrekt - så vil jeg nu nok mene din næste
selvangivelse bliver ...hmmm.... "interessant".