Læse Windows registry?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 17-10-03 11:32

Hej NG.

Jeg er ved at lave en applet, der skal bruge nogle data fra Windows'
registrering database.
Til det formål skal jeg vist nok bruge en pakke(?) der hedder com.ms.lang,
men hvor finder jeg den. En søgning hos Microsift gav ikke noget resultat.

Har I nogle gode ideer?

mvh
Stefan

Fra : Michael Banzon

Dato : 17-10-03 12:40

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev:
> Jeg er ved at lave en applet, der skal bruge nogle data fra Windows'
> registrering database.

Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre, er der nogen bestemt
grund til at det skal foregå i en applet, eller i Java for
den sags skyld??

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 17-10-03 12:53

> Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre, er der nogen bestemt
> grund til at det skal foregå i en applet, eller i Java for
> den sags skyld??
Jeg er ved at portere en større intranet applikation fra VB til Java.
Appletten indeholder en menu, der skal understøtte NLS. det overordnede
system, gemmer sproget i registreringsdatabasen, derfor skal appletten læse
den.

Stefan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-10-03 14:09

Stefan Kristensen wrote:

> [...]
> system, gemmer sproget i registreringsdatabasen, derfor skal appletten læse

Var det så ikke et oplagt tidspunkt til at gøre applikationen
platformsuafhængig og gemme oplysningen i en cookie eller andet egnet sted?

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 17-10-03 14:25

> Var det så ikke et oplagt tidspunkt til at gøre applikationen
> platformsuafhængig og gemme oplysningen i en cookie eller andet egnet
sted?
Jooh...
Det var faktisk mit næste spørgsmål:
En anden applikation gemmer værdien i registrerings database, som min
applikation skal læse (de to applikationer kører på samme maskine). Er en
cookie egnet til at dele data mellem to flere applikationer, eller skal vi
lave en .ini fil el. lign.?

Stefan

Fra : Filip Larsen

Dato : 17-10-03 18:29

Stefan Kristensen skrev

> [...]
> cookie egnet til at dele data mellem to flere applikationer, eller skal vi

Hvis I benytter Java 1.4 kan I måske bruge java.util.prefs.Preferences der
på Windows netop bruger registry som lager.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-10-03 15:52

> Hvis I benytter Java 1.4 kan I måske bruge java.util.prefs.Preferences der
> på Windows netop bruger registry som lager.
Det lyder som noget af det rigtige

mvh
Stefan

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-10-03 16:38

> Hvis I benytter Java 1.4 kan I måske bruge java.util.prefs.Preferences der
> på Windows netop bruger registry som lager.
Er det noget, du har prøvet?

Jeg har prøvet følgende kode:
static void foo() {
Preferences prefs = Preferences.systemRoot().node("");
prefs.put("JEMS", "JEMS");
try {
prefs.flush();
} catch(BackingStoreException e) {
System.out.println("Oops");
}
System.out.println("Flushed!");
}

Det eksekverer fint, men jeg kan ikke finde JEMS i registry?

mvh
Stefan

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 18-10-03 17:04

Stefan Kristensen wrote:

> Det eksekverer fint, men jeg kan ikke finde JEMS i registry?

Det er implementationsafhængigt hvor preferences skriver, hvis du slår
op i dokumentationen. Selvfølgelig kan du ikke komme til registry'et
(uden JNI) fra Java, da det er Windows-specifikt og Java er barberet
for platformafhængigheder. Og selv hvis man havde kunnet: hvad med
sikkerheden? Synes du det ville være en god idé at lade applets
læse/skrive i registreringsdatabasen? Næppe.

Mvh,
/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-10-03 18:28

> [...]
> op i dokumentationen. Selvfølgelig kan du ikke komme til registry'et
> (uden JNI) fra Java, da det er Windows-specifikt og Java er barberet
Joo, det kan jeg godt:
private static boolean bsa() {
Preferences prefs = Preferences.userRoot().node("");
try {
boolean oldValue = prefs.getBoolean(BACKING_STORE_AVAIL, false);
prefs.putBoolean(BACKING_STORE_AVAIL, !oldValue);
prefs.flush();
} catch(BackingStoreException e) {
return false;
}
return true;
}

Opdaterer rent faktist en key i HKEY_CURRENT_USER\Software\JavaSoft\Prefs .
Men jeg vil gerne læse en nøgle et andet
sted(HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/.../)

>Og selv hvis man havde kunnet: hvad med
> sikkerheden? Synes du det ville være en god idé at lade applets
> læse/skrive i registreringsdatabasen? Næppe.
Når nu et andet program gemmer noget data jeg skal bruge i
registreringsdatabasen, må jeg jo læse det der. Jeg vil gerne læse det et
andet sted, men det er chefens program, der gemmer data der, og han laver
det ikke lige om

mvh
Stefan

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 18-10-03 21:45

Stefan Kristensen wrote:

> Joo, det kan jeg godt:

Jeg gentager skam gerne: det er implementationsafhængigt. For at citere
dokumentationen "This data is stored persistently in an
implementation-dependent backing store" og videre "The user of this
class needn't be concerned with details of the backing store."

Det er med andre ord et tilfælde, at det tilfældigvis er implementeret
via registry'et og det er IKKE garanteret at det bliver ved med det
eller at andre JRE'er på samme platform gør det samme.

/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-10-03 23:13

Stefan Kristensen wrote:

> [...]
> cookie egnet til at dele data mellem to flere applikationer, eller skal vi

Det er svært at give et godt råd, når man ikke kender designet. Jeg
tænkte straks på browsere, da du skrev "intranet".
Din .ini fil er en mulighed. Filip's løsning er nok mere elegant,
hvis du har muligheden.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 17-10-03 12:57

> Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre
Hmm... Jeg er ikke sikker, men det her giver da indtryk af at det kan lade
sig gøre:
http://www.hi.is/~snorri/097111-97/SDK-docs/x/exten026.htm
Men hvor finder jeg com.ms.lang pakken?

Stefan

Fra : Michael Banzon

Dato : 17-10-03 13:03

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm... Jeg er ikke sikker, men det her giver da indtryk af at det kan lade
> sig gøre:
> http://www.hi.is/~snorri/097111-97/SDK-docs/x/exten026.htm
> Men hvor finder jeg com.ms.lang pakken?

Ok, så tror jeg at den er der hvis du kører med VM fra MS,
eller evt. hvis du classpath'er deres RTL...

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 17-10-03 14:21

> Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre

Nu er registreringsdatabasen en fil der kan parses, så muligt er det vel.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 17-10-03 14:23

Hov, glemte helt min pointe, hehe - jeg mener det kan lade sig gøre via JNI
og så windows regsvr32-modul.

Fra : Michael Banzon

Dato : 17-10-03 16:16

"Trygleren [9000]" <HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> skrev:

> Nu er registreringsdatabasen en fil der kan parses, så muligt er det vel.

Ja, i et Java-program - men er standard-hop-hovsa-sikkerheds-nemlig for
appletter ikke at de ikke bare må finde "tilfældige" filer på folks
HDD og læse data fra dem?? ;-D

Selvom at jeg ærligt må indrømme - det kunne da være cool!!! *LMFAO*

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 18-10-03 00:31

> Ja, i et Java-program - men er standard-hop-hovsa-sikkerheds-nemlig for
> appletter ikke at de ikke bare må finde "tilfældige" filer på folks
> HDD og læse data fra dem?? ;-D

OK - her er et skud fra hoften: kan man ikke lave et bibliotek der bruger
MFC og så bruge JNI til at interface?
Mvh Jesper

Fra : Jesper Søtrensen

Dato : 18-10-03 19:13

Stefan Kristensen wrote:

> [...]
> men hvor finder jeg den. En søgning hos Microsift gav ikke noget resultat.

http://www.javaworld.com/javaworld/jw-10-1998/jw-10-apptowin32.html

mvh
JS