Olieskift på 2 timer!
Fra : Mathias

Dato : 17-10-03 10:42

Utroligt, men sandt, jeg fik lige det sædvanlige olieskift til at tage 2
timer!!
Her er fremgangsmåden:

-Løsner bundprop, og begynder at skille oliefilterhuset ad. Det billige
topnøglesæt brækker i stykker...
-Finder den store momentnøgle frem i stedet. Finder top nr. 13 frem til
nøglen.
-Taber top nr. 13 ned i motorrummet, præcis det sted hvor der er _mindst_
plads! Pist væk er den!
-Afmonterer luftfilter mm. i et forsøg på at lokalisere den lille blanke
satan..
-Finder lommelygten frem. Får øje på noget blankt langt nede.
-Drejer forhjulet og rækker armen ind uden held.
-Finder donkraften frem. Hæver bilen, afmonterer afdækninger, og får endelig
fat i toppen samt en masse gamle skiver og pakninger
-Samler det hele igen.
-Skifter olie på normal vis.

Kald mig bare fummelfingret, men jeg fik da en masse frisk luft ud af det...

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-10-03 11:06

Mathias wrote:
> Utroligt, men sandt, jeg fik lige det sædvanlige olieskift til at
> tage 2 timer!!

....der er en-eller-anden joke om hvordan kvinder og mænd skifter olie -
på hver sin vis...

....anyone?
Hans

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-10-03 11:26

Hans Paulin wrote:

> ...der er en-eller-anden joke om hvordan kvinder og mænd skifter olie -
> på hver sin vis...

Den her?

Oil Change Instructions
Oil Change Instructions For Women

1) Pull up to Jiffy Lube when the mileage reaches 3000 since the
last oil change.
2) Drink a cup of coffee.
3) 15 minutes later, write a check and leave with a properly
maintained vehicle.

Money spent:
$20.00 for oil change
$1.00 for coffee
Total = $21.00

Oil Change Instructions For Men
1) Go to auto parts store and write a check for $50.00 for oil,
filter, kitty litter, hand cleaner and a scented tree.
2) Discover that the used oil container is full. Instead of taking
it back to O'Reilly to recycle, dump in hole in back yard.
3) Open a beer and drink it.
4) Jack car up. Spend 30 minutes looking for jack stands.
5) Find jack stands under kid's pedal car.
6) In frustration, open another beer and drink it.
7) Place drain pan under engine.
8) Look for 9/16 box end wrench.
9) Give up and use crescent wrench.
10) Unscrew drain plug.
11) Drop drain plug in pan of hot oil: get hot oil on you in
process.
12) Clean up mess.
13) Have another beer while watching oil drain.
14) Look for oil filter wrench.
15) Give up; poke oil filter with screwdriver and twist off.
16) Beer.
17) Buddy shows up; finish case of beer with him. Finish oil
change tomorrow.
18) Next day, drag pan full of old oil out from underneath car.
19) Throw kitty litter on oil spilled during step 18.
20) Beer. No, drank it all yesterday.
21) Walk to 7-11; buy beer.
22) Install new oil filter making sure to apply a thin coat of oil
to gasket surface.
23) Dump first quart of fresh oil into engine.
24) Remember drain plug from step 11.
25) Hurry to find drain plug in drain pan.
26) Discover that the used oil is buried in a hole in the back
yard, along with drain plug.
27) Drink beer.
28) Uncover hole and sift for drain plug.
29) Discover that first quart of fresh oil is now on the floor.
30) Drink beer.
31) Slip with wrench tightening drain plug and bang knuckles on
frame.
32) Bang head on floor boards in reaction to step 31.
33) Begin cussing fit.
34) Throw wrench.
35) Cuss for additional 10 minutes because wrench hit Miss
December (1992) in the left boob.
36) Beer.
37) Clean up hands and forehead and bandage as required to stop
blood flow.
38) Beer.
39) Beer.
40) Dump in five fresh quarts of oil.
41) Beer.
42) Lower car from jack stands.
43) Accidentally crush one of the jack stands.
44) Move car back to apply more kitty litter to fresh oil spilled
during step 23.
45) Beer.
46) Test drive car.
47) Get pulled over: arrested for driving under the influence.
48) Car gets impounded.
49) Make bail: Get car from impound yard.

Money spent:
$50.00 parts
$25.00 beer
$75.00 replacement set of jack stands:
(hey the colors have to match!!!!)
$1,000.00 Bail
$200.00 Impound and towing fee
$1,350.00 Total

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-10-03 11:25

Hans Paulin wrote:

> ...anyone?

GØR DET SELV

Olieskift for kvinder:

1. Kør på værkstedet senest 15.000 km efter sidste olieskift. Drik en
kop
kaffe i ventetiden
2. Efter 15 min. Betaler du og forlader værkstedet med en nyrenoveret
bil

Udgifter:
Olieskift inkl. kaffe kr. 458,00

Olieskift for mænd:

1. Køb olie, oliefilter, pakning og savsmuld
2. Opdag, at beholderen på tanken med spildolie er fuld. Grav et hul i
haven
i stedet
3. Åbn en øl og drik den med velbehag
4. Klods bilen op. Brug først 30 min. til at lede efter klodserne
5. I ren frustration - åbn en øl og drik den
6. Skub oliebakken ind under bilen
7. Led efter en 16 nøgle
8. Opgiv og brug i stedet en svensknøgle
9. Løsn bundproppen
10. Bundproppen tabes i oliekarret, mens du får varm olie på hænderne
11. Rengør det værste svineri
12. Snup en øl, mens olien løber ud af motoren
13. Led efter oliefiltertangen
14. Opgiv. Stik en skrutrækker i gennem filteret
15. Det kræver en øl mere
16. Naboen dukker op. I tømmer ølkassen
17. Næste dag, Spildolien graves ned
18. Kast savsmuld på den olie du spildte i går
19. Øl ! ? Nåh nej, de blev drukket i går
20. Ned til købmanden for at købe øl
21. Nyt oliefilter på. Husk lidt olie på gevindet
22. Hæld den første dunk olie på bilen
23. Husk den manglende bundprop fra punkt 10
24. Led febrilsk efter proppen
25. Husk at proppen røg ud med spildolien
26. Drik en øl
27. Grav ned til spildolien og find proppen
28. Forsøg at skrabe den friske olie op under bilen
29. Nu trænger du simpelthen til en øl
30. I forsøget på at spænde bundproppen, glider svensknøglen og knoerne
slås
til blods
31. Hovedet slås i gulvet som reaktion på punkt 30
32. Hvæs bandeord (f.eks. "for helvede også")
33. Kyl svensknøglen væk for altid
34. Rens hænder og pande og forbind knoerne
35. Bid smerten i dig med en øl
36. Hæld 4 liter frisk olie på motoren
37. Det må fejres med en øl
38. Rul bilen ned fra klodserne
39. Du kan lige nå en øl, inden bilen prøvekøres
40. Prøvekørsel
41. Politiet stopper dig for spritkørsel
42. Bilen slæbes væk
43. Stil kaution og hent bilen

Udgifter:
Dele kr. 450,00
Bøde for promillekørsel kr. 5.500,00
Transportudgifter kr. 1.250,00
Kaution kr. 2.500,00
Øl kr. 130,00

I alt kr. 9.830,00

Hans

Fra : Niels Skaaning

Dato : 17-10-03 14:07

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
> Kaution kr. 2.500,00
> Øl kr. 130,00
>
> I alt kr. 9.830,00

Kautionen sparer man i Danmark, så den samlede pris bliver kun 7.330,-.
Danmark er et billigt land at få skiftet olie i må man jo så konkluderer :).

NS

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-10-03 11:15

"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Utroligt, men sandt, jeg fik lige det sædvanlige olieskift til at tage 2
> timer!!
> Her er fremgangsmåden:

<SNIP>

> Kald mig bare fummelfingret, men jeg fik da en masse frisk luft ud af
det...

Det lyder næsten som min 'normale' fremgangsmåde

Et af mine bedste stykker værktøj, er en lille magnet på enden af en
teleskopstang.
Den er næsten uundværlig

Verner

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-10-03 11:40

Mathias wrote:

> Utroligt, men sandt, jeg fik lige det sædvanlige olieskift til at tage 2
> timer!!

Kender det alt for godt..

Jeg har engang brugt det meste af en dag på at skifte
strømfordeler. Jeg havde lagt en anden motor i bilen, monteret
alle slanger, ledninger og deslige og manglede bare at flytte
strømfordeleren fra den gamle motor overpå den nye. Problemet var
at nede i hullet til strømfordeleren sad et messingleje, der burde
have været et glideleje, urokkeligt fast. Meningen var at det
burde have fulgt med den tidligere strømfordeler op, men det var
åbenbart groet fast.

Først prøvede vi med en tang om det ville slippe, men no way.
Herefter fandt vi en bolt der passede med hullet i lejet, drejede
et giving i lejet, svejsede en stang til bolten og skruede den i.
Fat i stangen med en rørtang og så ellers slå opad med en stor
hammer, men lejet gav sig ikke.

Vi tappede herefter olien af motoren og fjernede alle skruer til
bundkarret, kun for at opdage at bundkarret lige akkurat ikke
kunne komme ned pga. forbroen.

Vi endte med at koble alle slanger, ledninger og deslige fra, hive
motoren ud af hullet, slå lejet ud ovenfra, fjerne det fra
bundkarret, samle hele molevitten igen og lægge motoren tilbage i
bilen.

Lejet rensede jeg og lavede om til en nøglering, til minde om en
skæv dag..

At lave bil er egentlig ikke ret svært så længe tingene arter sig.
Forskellen på amatøren og den dygtige mekaniker er hvad der sker
når tingene går galt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-10-03 12:20

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> motoren ud af hullet, slå lejet ud ovenfra, fjerne det fra
> bundkarret, samle hele molevitten igen og lægge motoren tilbage i

LOL
Hans

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-10-03 17:13

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
> At lave bil er egentlig ikke ret svært så længe tingene arter sig.
> Forskellen på amatøren og den dygtige mekaniker er hvad der sker
> når tingene går galt..

Nej, forskellen er, at for amatøren "går det galt", medens for den dygtige
mekaniker bare skrives på som ekstra arbejdsløn....

-Michael.

Fra : LR

Dato : 17-10-03 13:05

Min metode har de sidste 2 gange været:

1) Skille et vilkårligt dørhåndtag ad (hjemme) for at bruge pinden som
topnøglebit.
2) Tappe olien og finde ud af, at malingspanden var for lille. Hurtigt
skubbe nød-spanden ind under.
3) Gå ind efter et bjerg aviser og tørre det spildte olie op fra gaden
4) Ind i kattebakken og snuppe noget grus til at hælde over
5) Samle dørhåndtaget
6) I bad med en flaske motorrens

Mvh,

Lasse

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-10-03 21:28

"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> -Samler det hele igen.
> -Skifter olie på normal vis.
>

> Kald mig bare fummelfingret, men jeg fik da en masse frisk luft ud af

Hehe, det med at tabe noget ned i motorrummet kender jeg godt. Jeg tabte
en 10cm forlænger fra et topnøglesæt ned oven på motoren. Jeg kunne se
den glide af og falde længere ned bag ved motoren. Enkelt nok, tænkte
jeg og kiggede under bilen men der lå den godt nok ikke. Nå, op på
motoroen så jeg kunne kigge godt efter for at se hvor den lå men igen
kunne jeg ikke se den. Jeg prøvede at se fra alle mulige vinkler og
mærke efter, men jeg kunne ikke se den. Jeg har den dag i dag stadig
ikke set skyggen af den forlænger og jeg fatter ikke hvordan den skulle
være til at overse eller hvordan der kan findes et hul i motorrummet den
lige netop kan forputte sig i, men muligt, det er det. Det skete i hvert
fald for mig...

Bernhard (Xantia 1.8i 16v)

Fra : TGD

Dato : 17-10-03 23:52

"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
endelig
> fat i toppen samt en masse gamle skiver og pakninger

Ahhh det er sådan de gør hos eks SAAB aut. værksted i Taastrup undrede mig
over det i lang tid.

Du skulle vel ikke vide hvordan man bruger 4 l mere end der kan være i en
motor?

> Kald mig bare fummelfingret, men jeg fik da en masse frisk luft ud af
det...

Nej kalder dig bare SAAB mekker

Fra : Mathias

Dato : 18-10-03 10:34

TGD wrote:
> Du skulle vel ikke vide hvordan man bruger 4 l mere end der kan være
> i en motor?

Glemmer at skrue bundproppen i først?

> det...
>
> Nej kalder dig bare SAAB mekker

Ihhh...tak! Jeg må hellere klistre et Saab-mærke på hoveddøren, så.

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : bme

Dato : 18-10-03 18:51

tja, mit første oliskift i eftermiddags på lagunaen tog også noget længere
tid end forventet.

først plastic på fliserne (af skade bliver man klog), derefter bilen op på
de hjemmelavede ramper, ind og rode efter oliekarret i skuret (længst inde).
Ind under bilen, konstatere at topnøglesættet ikke kunne være behjælpeligt,
ind og lede efter umbraconøglerne, konstatere at 8mm var for stor, 6mm for
lille, ingen 7mm i sættet.
Over til naboen (godt vejr = en enkelt grøn) låne 7mm. umbraco, konstatere
at der ikke skulle bruges umbraco men en eller anden firkantet djævel.
Aflevere umbraco tilbage (stadig godt vejr = ja gæt selv) låne/få firkantet
specialnøgle.

olien ud af bundkarret, ingen problemer. afmontere oliefilter med
oliefiltertang, umuligt.

konstatere at oliefilter ikke er beregnet for hjemmeværkstedet (medmindre
man er helt vild med at fjerne tændspoler, køleslanger og deslige.

vold mod oliefilter = oliefilter afmonteret, motor og diverse motorrum
rustbeskyttet !!!

Nyt filter monteret, instruktionsbog findes og oliemængden slåes op.

Konstatere at bilen skal have 6.3 liter olie ved filterskift. Finder
jernhest og indkøber yderligere en dunk af det gyldne.

hælder olie på og konstaterer at der er gået 2½ time, godt gået.

bakker bilen ned af ramperne.

taber klud ned i spildolien, rustbeskytter fliserne.

fjerner diverse plastic og affald, og først nu kan jeg komme igang med at
polere bilen

/bo

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-10-03 20:53

> [...]
> at der ikke skulle bruges umbraco men en eller anden firkantet djævel.
> Aflevere umbraco tilbage (stadig godt vejr = ja gæt selv) låne/få

prøvede det samme engang med en anden franskmand (BX) dengang jeg boede i
Finland - jeg ledte vidt og bredt efter en egnet nøgle - det endte med at
jeg forpint kontaktede Citroen og spurgte om man kunne købe en nøgle af dem.
En storgrinende Citroenmekaniker fortalte mig at jeg bare kunne køre ind til
det nærmeste byggemarked og købe et håndtag til et vippevindue - det havde
en firkant der passede! Det gjorde jeg så, og fik så en fornem "nøgle" med
et håndtag at dreje på og det hele - man kunne så sætte en stor svensknøgle
på firkanten for at få bedre fat.
- Det skulle undre mig meget om du ikke også kan bruge dette fif til næste
gang.

mvh

Andreas M. Hansen
- som i morgen faktisk skal skifte olie på sin nuværende Citroen - men den
bruger heldigvis en Unbraco