Fondue
Fra : Helga

Dato : 17-10-03 04:59

Hej,

Jeg har ledt lidt på nettet bla google omkring Fondue, men synes ikke rigtig
jeg kan finde noget brugbart, derfor søger jeg nu lidt assistance her i
gruppen
Hvad er prisen ca. på et Fondue-sæt ?

Jeg har hørt rødvins-fondue skulle være ret godt, hvad skal man være
opmærksom på ? Nu tænker jeg på sådan noget som rødvinen, kødet,
tilbehøret..
Hvis I har nogle gode tips og opskrifter, så vil jeg blive meget glad

venligst

Helga

Fra : Heidi

Dato : 17-10-03 09:32

Helga wrote:
> [...]
>
> Jeg har ledt lidt på nettet bla google omkring Fondue, men synes ikke
> rigtig jeg kan finde noget brugbart, derfor søger jeg nu lidt

Det kommer nok helt og aldeles an på kvaliteten - kig dig omkring i
diverse butikker der har den slags - Imerco, Inspiration osv.

> Jeg har hørt rødvins-fondue skulle være ret godt, hvad skal man være
> opmærksom på ? Nu tænker jeg på sådan noget som rødvinen, kødet,
> tilbehøret..

Rødvinsfondue er efter min mening ikke noget at skrive hjem om. Kødet
bliver kogt i stedet for stegt, men hvis man er ligeglad med det, kan
det
selvfølgelig være fint nok.
Jeg synes personligt bare det bliver bedre med palmin, eller hvad man
nu vil bruge.

> Hvis I har nogle gode tips og opskrifter, så vil jeg blive meget glad

Forskellige slags kød, gerne marineret, måske gode cocktailpølser,
salat man selv kan blande med diverse dressinger, som så også
kan bruges som sovs, måske kartofler af en art (pommes frites eller
både)... mulighederne er mange
Ellers prøv at søge på google groups efter fondue - jeg tror emnet har
været oppe at vende en del gange før.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Helga

Dato : 17-10-03 09:56

> [...]
> det
> selvfølgelig være fint nok.
> Jeg synes personligt bare det bliver bedre med palmin, eller hvad man

Fint nok, at det er din holdning, men nu spurgte jeg mere til hvad man
skulle være opmærksom på...
Jeg er ikke interesseret i Palmin, da jeg synes det er ualmindelig ulækkert.
Derfor spurgte jeg til rødvins-fondue.

> Ellers prøv at søge på google groups efter fondue - jeg tror emnet har
> været oppe at vende en del gange før.

Normalt ville jeg ikke have reageret på dit svar, men jeg synes faktisk det
er ubrugeligt.
Jeg indleder med at skrive at jeg HAR søgt på google, det mener jeg er en
forudsætning FØR man skriver herinde. Derfor må jeg konkludere at du rent
faktisk ikke har læst mit indlæg, men er endnu en af de som i stedet for at
komme med et brugbart svar, slynger standardsætningen "søg på google" ud.

Det kan godt være lidt galde jeg lige fik hældt ud her, men det er sgu lidt
frustrerende at når man en sjælden gang har brug for lidt assistance, så får
man sådan noget bavl at vide. Og jeg ser det gang på gang herinde.
F.eks hvis man spørger til prisen på noget, så får man bare at vide at man
skal kigge i en forretning. OG ? Det svar kan man ikke bruge til en dyt.
Hvis man ikke kan finde på et bedre svar, så lad være !..

Helga

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-10-03 13:21

> [...]
> skal kigge i en forretning. OG ? Det svar kan man ikke bruge til en dyt.
> Hvis man ikke kan finde på et bedre svar, så lad være !..

Tak skal du have.

Nu tror jeg da folk vil stå i kø for at hjælpe dig en anden gang

Steen.

Fra : Heidi

Dato : 17-10-03 13:27

Helga wrote:

> Normalt ville jeg ikke have reageret på dit svar, men jeg synes
> faktisk det er ubrugeligt.

Fint - så spring det over.

> Jeg indleder med at skrive at jeg HAR søgt på google, det mener jeg
> er en forudsætning FØR man skriver herinde. Derfor må jeg konkludere
> at du rent faktisk ikke har læst mit indlæg,

Jo jeg har læst dit indlæg - men havde ikke set du allerede havde søgt

google, så det var en svipser.

men er endnu en af de
> som i stedet for at komme med et brugbart svar, slynger
> standardsætningen "søg på google" ud.

Jeg mener nu ikke jeg er en af "dem", der bruger den som
standardsvar, men hvis man laver en søgning på google groups i
madgruppen,
på ordet rødvinsfondue, så kommer der faktisk en del links frem.
Og hvis du ikke mener du kan bruge dem til noget, så kunne du jo
være mere specifik med hvad det er du vil vide?
Jeg fandt feks. flere kommentarer til hvilken vin man bør bruge,
om der skal kommes ekstra smag i osv., samt en del forslag til diverse
tilbehør.

> Det kan godt være lidt galde jeg lige fik hældt ud her, men det er
> sgu lidt frustrerende at når man en sjælden gang har brug for lidt
> assistance, så får man sådan noget bavl at vide.

Igen - hvis du synes det er sådan en gang bavl, så spring det over og
vent på at der kommer nogle bedre svar.

Og jeg ser det gang
> [...]
> at man skal kigge i en forretning. OG ? Det svar kan man ikke bruge
> til en dyt. Hvis man ikke kan finde på et bedre svar, så lad være !..

Nu er nyhedsgrupper jo ikke en brevkasse hvor folk får penge
for at sidde og komme med svar. Så igen kunne du jo forsøge at
være mere specifik hvis du vil have et brugbart svar. Hvad skal
fondugryden feks. være lavet af? Hvor meget tilbehør skal der
være med? Såvidt jeg ved findes der prisklasser
fra et par hundrede til over 1000 kr. men hvad kan du bruge det til,
hvis ikke du ved hvad slags det skal være? Netop derfor var det
måske en ide at spørge i en butik, hvor du også kunne se udvalget.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-03 10:54

> Hvis I har nogle gode tips og opskrifter, så vil jeg blive meget glad

Kan anbefale kogt bouillonvand. Også oksekød skåret MEGET fint. (kan ikke
huske hvilken slags oksekød det er man bruger, men sikkert det dyreste da
jeg kun har fået det nytårs aften o.l.) Kødet skal kun have 1-2min. Smager
godt! Der er så tilbehør til: Salat, syltet peberfrugt/agurker/osv., creme
fraise dressing (forskellige med forskellige smag, chili, hvidløg osv.)
Franske kartoffeler, evt. bagtkartoffel i stedet for franske kartoffeler.
osv. osv. :)

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 20-10-03 00:29

"peet_dk" <peet at peet dot dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fraise dressing (forskellige med forskellige smag, chili, hvidløg osv.)
> Franske kartoffeler, evt. bagtkartoffel i stedet for franske kartoffeler.

Jeg kender en lignende ret, hvor man bruger hønsekødssuppe eller til nød
boullion til at koge kødstrimler, muslinger og fiskestykker ved bordet i.
Man serverer en ingefær-persille-soya-ting til, og retten går under navnet
mongolian hotpot. Jeg tvivler på at man kan kalde den slags fondue, det er
ligesom kiksekage uden kiks . . . eller palmin for den sags skyld, men det
siger jeg jo nok kun fordi jeg ikke kan lade være;D

--
vh ¸.·´¯)

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Rikke Mors

Dato : 18-10-03 13:20

Helga wrote:

> [...]
> tilbehøret..
> Hvis I har nogle gode tips og opskrifter, så vil jeg blive meget glad

Hej

Her hos od har vi tradition for at spise fondue nytårsaften. Vi sværger
også til variationen med olie istedet for rødvin, da jeg også mener at
det er synd at koge det gode kød! Mit bedste tip vil altså være at hælde
rødvinen iglasset i stedet for gryden - og undgå en stor skuffelse.
Derudover kan man bruge nøjagtigt de samme ting til olie- og
rødvinsfondue. Vi plejer at få oksemørbrad i store tern, marineret
lammekød, kyllingebryst, cocktailpølser, små krydrede kødboller af
oksefars omviklet med bacon (farsen skal være ret fast, så de bliver
hængende på gaflen), perleløg, champignon, peberfrugt i store tern og
kartoffelkroketter. Som tilbehør får vi blandet salat, flutes og
forskellige slags cremefraichedressing. Husk også noget lækkert salt og
friskkværnet peber - samt masser af danskvand, da fondue giver en helt
utrolig tørst.

Bare lige et spørgsmål: hvorfor er palmin egentlig ulækkert? Og hvis du
synes, det er meget slemt kan du jo bare bruge en solsikke- eller majsolie.

Håber ikke du bliver lige så fortørnet over mit svar som over Heidis -
det er altså ikke for at drille dig, at vi siger, vi bedre kan lide den
anden variant af fondue! Vi prøver bare at give vores erfaringer videre.

Prøv også engang når du har fået skaffet dig et fonduesæt at servere
chokoladefondue - mums!

Rikke Mors

Fra : Rikke Mors

Dato : 18-10-03 13:29

Rikke Mors wrote:

glemte lige at nævne,at der på www.dk-kogebogen.dk findes ikke mindre
end 44 opskrifter på fondue af mange forskellige typer. Her kan du finde
yderligere ideer til hvad du kan stege/koge.

- Og så sidder jeg forresten lige og kommer i tanker om de mest
fantastiske chili-hvidløgsmarinerede kæmperejer som vi engang havde
fornøjelsen af at sætte tænderne i efter de havde været en tur på gaflen
og i gryden.

Rikke Mors

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-03 10:56

"Rikke Mors" <rsmors@privat.dk> wrote in message

> Bare lige et spørgsmål: hvorfor er palmin egentlig ulækkert? Og hvis du
> synes, det er meget slemt kan du jo bare bruge en solsikke- eller
majsolie.

Hvad bruger I ?
Kan man bruge fritureolie ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 20-10-03 16:29

"Helga" <heldigehelga@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbehøret..
> Hvis I har nogle gode tips og opskrifter, så vil jeg blive meget glad

Fondue skal laves på olie!
Der skal kød til:
Oksekød - filet eller lignende
Hestekød - hvis du kan få nallerne i det er det rigtigt godt til fondue!
Pølser - gerne svinet til med bacon
Kalvekød - er lidt i tvivl om denne. Kalv bliver lidt kvalt i olien.
Glem alt om fjerkræ - især kalkun YDRK

Serveres med en dressing og friskbagt flutes som dyppes i dressingen.
Den værste svinedressing laves ud af 1/3 mayonnaise og 2/3 creme fraiche og
krydes med:
Masser af frisk chili
Masser af friske hakkede hvidløg
Masser af groft hakket løg
Ketchup
Syltetøj (helst jordbær)
Worchester sauce
evt karry pasta
.... find selv på mere efter princippet sødt og stærkt

Husk at lave en ordentlig balje med dressing.

Til maden drikkes en fed Amarone og Coca Cola.

Velbekomme

PS - hvis dressingen er lavet rigtigt skal I huske at stille isterninger ud
på lokumet næste morgen

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 20-10-03 22:18

"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Velbekomme
>
> PS - hvis dressingen er lavet rigtigt skal I huske at stille isterninger

Hvad tid skal jeg være der . . .

Natmad, fredag eller morgenmad, lørdag?
--
vh ¸.·´¯)