Problemer med bogføringen...
Fra : Kenni Lund

Dato : 17-10-03 02:00

Hej alle,

Jeg har for nyligt købt varer hjem udenfor EU, hvor jeg betalte pengene
forud via Western Union.

Beløbet var $1721,1 USD, som WU omregnede til 11764,7kr (plus et gebyr for
overførslen på 585kr).
På fortoldningsangivelsen er de $1721,1 USD omregnet til 11221kr.

Men nu er jeg blevet i tvivl om hvordan jeg skal bogføre ovenstående, jeg
bruger SummaSummarum - Enterprise, og jeg er nybegynder indenfor bogføring.

Som jeg har gjort indtil videre, så har jeg krediteret kassen for de
11764,7kr - debiteret beløbet til varelageret. Nu er mit problem bare; hvad
med momsen? Jeg kan jo ikke få programmet til at udregne momsen, fordi jeg
skal bruge momsen fra de 11221kr (fortoldningsangivelsen)- og ikke de
11764,7kr (som jeg har bilag på at jeg har betalt). Hvis jeg laver momsen
som en seperat post, så skal jeg lave en modpostering - men hvor?

Og lige en lille ting til: På min kvittering fra Posthuset står der intet
skrevet om, om gebyret på de 585kr er incl eller excl moms...eller om det i
det hele taget er momsberettiget. Er der en generel regel for sådanne
gebyrer, eller er jeg nødt til at lette bagdelen og ringe til dem? :)

På forhånd tusinde gange tak for svar og/eller forslag...

mvh.
--
Kenni Lund
....Fjern _NOSPAM i min e-mail, for at skrive til mig privat...

Fra : Knud Berggreen

Dato : 18-10-03 23:00

On Fri, 17 Oct 2003 02:59:55 +0200, "Kenni Lund"
<unplugger4ever_NOSPAM@yahoo.com> wrote:

>11764,7kr (som jeg har bilag på at jeg har betalt). Hvis jeg laver momsen
>som en seperat post, så skal jeg lave en modpostering - men hvor?

På konto for indgående moms.

> [...]
>det hele taget er momsberettiget. Er der en generel regel for sådanne
>gebyrer, eller er jeg nødt til at lette bagdelen og ringe til dem? :)

På postvæsenets kvitteringer plejer der at stå hvor meget
der er moms med "Heraf moms kr. xxxx". Hvis der står 0,00 ud
for dette så er der ikke beregnet moms på dette.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in