Lak af kolbe - hvordan ??
Fra : Erik_D

Dato : 17-10-03 01:34

Jeg skal have lakken af kolben på mit haglgevær, og vil i den
forbindelse høre om der er nogen der kan anbefale et godt alternativ til
en Ziehklinge ?

Det kan være svært at komme ind alle steder med en sådan klinge, så
måske man kan bruge et opløsningsmiddel af en eller anden art ?
- dette middel må selvfølgelig ikke skade træet (valnød)

På forhånd tak !!

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Jensen

Dato : 17-10-03 06:39

On Fri, 17 Oct 2003 00:34:06 GMT, "Erik_D" <Erik_D.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>måske man kan bruge et opløsningsmiddel af en eller anden art ?
>- dette middel må selvfølgelig ikke skade træet (valnød)

Jeg fik for nogle år siden renoveret min fars gamle skb 600. I blandt
den meget omfattende behandling var også fjernelse af lak, og oliering
i stedet.
JEg spurgte pågældende person der forestod operationen hvordan han
fjernede lakken og han forklarede kort og godt at han brugte
lakfjerner!
Dette kræver dog at du afmontere skæftet inden du starter, og
ligeledes skal du have et godt ventileret sted at arbejde da
lakfjerner ikke er det sundeste middel at arbejde med.

Venligst
Arne Jensen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 17-10-03 09:44

Det er såre simpelt. Du afmonterer skæftet, og derefter anskaffer du dig en
bøtte lakfjerner. Nitromors er glimrende, da det er lugtfrit, men dampene er
der stadig, så HUSK god ventilation. Jeg arbejdede en gang med skidtet i 2
timer uden ventilation, og det kostede 2 dages konstant hovedpine.

Du smører skæftet ind i lakfjerneren (en side ad gangen) og lader
lakfjerneren arbejde i ca. 15 minutter. Derefter kan du børste lakken af med
en kobberbørste ... den er forøvrigt også glimrende til at fjerne lakrester
fra netskæringer, uden at ødelægge disse. Når skæftet er helt fri for lak,
hælder du det over med spilkogende vand, for at fjerne rester af
lakfjerneren, og lader det tørre. Det med vandet lyder måske drastisk, men
bare rolig skæftet kan sagtens holde til det. afslutningsvis, kan du slibe
skæftet med MEGET fint sandpapir for at gøre det ekstra flot.

PS: Pas på med ikke at få lakfjerner på huden! Det opløser andet end lak!

Med venlig jægerhilsen
Kim Frederiksen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 17-10-03 10:32

> [...]

>måske man kan bruge et opløsningsmiddel af en eller anden art ?
>- dette middel må selvfølgelig ikke skade træet (valnød)

Skæfter med to-komponent lak kan være særdeles hårde ved en ziehklinge - det
gælder især Japanske og Amerikanske skæfter fra halvfjerdserne, hvor en dyb,
blank skæfte finish var "in".

Jeg har haft gode resultater med "Bums" lakfjerner, fidusen er at fjerne både
lak og lakfjerner mens det stadigt er opløst - venter man for længe hærder
lakken op igen. Man kan evt. nøjes med at bruge lakfjerneren på de vanskeligt
tilgængelige steder.
--
- JN -