Prøveplader:
Fra : Thomas

Dato : 16-10-03 18:16

Hej NG

Jeg følger lige op på "prøveplade-tråden" som jeg selv startede i
binaer.motor

Nu vil det glæde mig hvis nogen kan klarlægge præcist hvad man må og ikke må
med prøveplader. Jeg ser mange mc'ere og amerikaner biler om sommeren med
prøveplader. Ja det er surt at betale afgift for noget man kun bruger få
gange om året, men...... Hvad siger loven? hvad er konsekvenserne hvis en
prøveplade ikke bruge korrekt?

Jeg antager at folk ikke har betalt afgift, hvorfor skulle man ellers køre
med prøveplader? Det øger ikke ligefrem prestigen på hverken sportsvogne
eller flydere. Men man kan da få en dejlig billig
køreoplevelse................

Mvh

Thomas
Der også gerne vil med på (sports)vognen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-03 18:43

Thomas wrote:
> [...]
> binaer.motor
>
> Nu vil det glæde mig hvis nogen kan klarlægge præcist hvad man må og

Generelt må man ikke køre "privat" kørsel, pladerne er hovedsageligt
beregnet til kørsel ifbm rep/salg/klargøring/syn.
Hvis det er lejede plader, så skal man afkrydse hvad man skal bruge dem til,
og der er ikke noget felt der hedder "Søndagstur med familien"

> [...]
> man kun bruger få gange om året, men...... Hvad siger loven? hvad
> er konsekvenserne hvis en prøveplade ikke bruge korrekt?

Inddragelse af pladerne samt en bøde.
Hvis der er tale om en bil uden afgift, kan man i visse tilfælde også blive
opkrævet afgift på bilen.

> Jeg antager at folk ikke har betalt afgift, hvorfor skulle man ellers
> køre med prøveplader?

Det kunne jo være at bilen ikke kan synes i DK, eller at man ikke lige har
fået taget sig (læs = ikke har råd sammen til det.

> Det øger ikke ligefrem prestigen på hverken
> sportsvogne eller flydere.

100% enig.

> Men man kan da få en dejlig billig
> køreoplevelse................

Ja måske, hvis ikke lovens lange arm får fat i én, og stikker den lange arm
ned i din baglomme

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-10-03 18:59

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8ed89a$0$30077$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis det er lejede plader, så skal man afkrydse hvad man skal bruge dem
til,
> og der er ikke noget felt der hedder "Søndagstur med familien"

men der er et felt der hedder noget i stil med
"fremvisning i salgs øjemed"

jeg kan sq ikke se noget problem i at folk betaler
100,- Kr. om dagen for Nr.plader mens jeg
slipper med nogle få K om året i vægtafgift

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-03 19:05

Petersen_Michael wrote:

> men der er et felt der hedder noget i stil med
> "fremvisning i salgs øjemed"

Jeps, det havde jeg også skrevet.

> jeg kan sq ikke se noget problem i at folk betaler
> 100,- Kr. om dagen for Nr.plader mens jeg
> slipper med nogle få K om året i vægtafgift

Heller ikke hvis det f.eks er en person, som ikke lige har råd til at syne
sin gamle bil, fordi den både skal have lavet styretøj og bremser ?
Så er det da smart at man lige kan få sig en week-end tur engang i mellem

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-10-03 19:32

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8eddd5$0$30084$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeps, det havde jeg også skrevet.

så er der jo også dømt frit slag..
det vil altid være påstand mod påstand, om du er
ude at kører i bilen, sammen med en potentiel kunde
eller på vej ud til en potentiel kunde, eller eller

> Heller ikke hvis det f.eks er en person, som ikke lige har råd til at syne
> sin gamle bil, fordi den både skal have lavet styretøj og bremser ?
> Så er det da smart at man lige kan få sig en week-end tur engang i mellem

tjae.. med det bilinspektionen slår plat og krone om,
kan det være det samme..

så kan man lige så godt være så naiv at tro på at dem, som lejer
prøveskilte kører i en nogenlunde forsvarlig øse

men nu var det jo hovedsageligt amerikanerne og MCisterne
tråden gik på..

Fra : A. K.

Dato : 16-10-03 19:44

> men nu var det jo hovedsageligt amerikanerne og MCisterne
> tråden gik på..

Der er også en regel om prøveplader og veteran biler, der er det muligt at
leje pladerne til søndags / ferie ture, en bekendt jeg har, som selv var
selvstændig og havde faste prøveplader, lejede prøveplader til en ferietur i
en af hans veteranbiler, han måtte ikke bruge dem han havde hjemme på
værkstedet, jeg kender ikke reglerne, men spørger ham ad når jeg lige
"fanger "ham, og så kan der da følges op på det.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-03 20:36

Petersen_Michael wrote:

> så er der jo også dømt frit slag..

Ja mere eller mindre.

> det vil altid være påstand mod påstand, om du er
> ude at kører i bilen, sammen med en potentiel kunde
> eller på vej ud til en potentiel kunde, eller eller

Jo jo, men hvis du har hele familien med, så er det ikke sikkert at strissen
hopper på den

> tjae.. med det bilinspektionen slår plat og krone om,
> kan det være det samme..
>
> så kan man lige så godt være så naiv at tro på at dem, som lejer
> prøveskilte kører i en nogenlunde forsvarlig øse

Arh, så slemme synes jeg nu ikke at synsfolkene er.

> men nu var det jo hovedsageligt amerikanerne og MCisterne
> tråden gik på..

Ja men de kan jo også være defekte.

Fra : Ted

Dato : 16-10-03 20:47

men nu var det jo hovedsageligt amerikanerne og MCisterne
> tråden gik på..

Ja men de kan jo også være defekte.
---------
Ja, i høj grad.

Men de fleste specielle og veteranbiler er nu i god stand... men
selvfølgelig med undtagelser

Teddy

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-10-03 13:13

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8ef36a$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jo jo, men hvis du har hele familien med, så er det ikke sikkert at
strissen
> hopper på den

hmm.. da vi investerede i Primeraen
var både mor og unger da med, vi skal
jo alle bruge bilen på en eller anden led,
så jeg finde rdet meget natrurligt med
en "familie prøvetur"

> Arh, så slemme synes jeg nu ikke at synsfolkene er.

ikke?

Primeraen er blevet synet flere gange, en gang efter
at en længdevange var blevet klemt pga.
et fjols troede den var bygget solidt nok til at man kunne
løfte den ene side, ved at løfte midt på vangen..

no problem, ingen anmærkninger

2. gang den skulle synes, blev den kun betinget godkendt pga.
vangen, og fordi lygterne var fejljusterede, som følge af
at der lå ca 100 Kg. cement i bagagerummet (hvilket bilinspektøren
havde observeret)

min gamle XR3I slap gennem syn, uden en eneste anmærkning
med følgende fejl: 3 huller i panelerne, defekt sidespejl
blinklys der ikke selv slår fra, benzin pumpe (den der hænger
ved bagtøjet) hang kun fast i "gammel vane" - ophænget tæret
98% væk

min campingvogn blev synet uden anmærkninger med dæk
der ikke var godkendt til at bære vognens tilladte toitalvægt,
men der var self. masser af ,mønster på

så jo alt i alt, det er sq plat eller krone, hvad man får ud af at komme
til syn med sit køretøj, IMHO mest plat..

> Ja men de kan jo også være defekte.

ja det KAN de da

lad os tage et nyt eksempel fra det virkelige liv..
da jeg købte Patrolen, var der store huller i bunden
og panelerne, men det var ikke noget problem at få
plader på, for der var stadig 5 måneder til den skulle
synes..

siden eksplumderede motoren, og jeg afmeldte bilen inden syn..
i forbindelse med at jeg renoverede maskinen, men endnu
ikke havde fået gjort noget videre ved rusten, lejede
jeg prøveplader til den.. stadig ikke noget problem..

har du et problem med det?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-10-03 14:59

Petersen_Michael wrote:

> hmm.. da vi investerede i Primeraen
> var både mor og unger da med, vi skal
> jo alle bruge bilen på en eller anden led,
> så jeg finde rdet meget natrurligt med
> en "familie prøvetur"

Jamen min erfaring er da også, at hvis man har en god "undskyldning", så
siger de ikke noget til det.
Men der er jo trods alt også forskel på en prøvetur og en søndagstur.

> ikke?

Næh.

> [...]
>
> så jo alt i alt, det er sq plat eller krone, hvad man får ud af at
> komme til syn med sit køretøj, IMHO mest plat..

Et syn er jo "kun" en stikprøve kontrol, de kan jo ikke se/opdage alt
desværre.
Det er jo begrænset hvad de kan nå på de ca. 20 minutter, og derfor er lidt
af ansvaret lagt over på "kundernes" samvittighed.

> [...]
> ikke havde fået gjort noget videre ved rusten, lejede
> jeg prøveplader til den.. stadig ikke noget problem..

Overhovedet ikke, hvis du har haft behov for at flytte bilen, og den har
været i forsvarlig stand, så er det OK med mig.
Det jeg skrev i starten af denne tråd, var jo at der overhovedet ingen
kontrol er, med de biler man lejer prøveskilte til.
Dvs. at jeg "bare" kan køre rundt uden bremser, styretøj osv.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-10-03 15:11

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8ff599$0$30082$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
lidt
> af ansvaret lagt over på "kundernes" samvittighed.

hvorfor har du så et problem med at prøveskilte lejes under
straf ansvar?

> Det jeg skrev i starten af denne tråd, var jo at der overhovedet ingen
> kontrol er, med de biler man lejer prøveskilte til.
> Dvs. at jeg "bare" kan køre rundt uden bremser, styretøj osv.

lemfældig kontrol / ingen kontrol, det er altid chaufføren der har
ansvaret for at kørertøjet er i forsvarlig stand

se også Strandtofts indlæg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-10-03 15:20

Petersen_Michael wrote:

> hvorfor har du så et problem med at prøveskilte lejes under
> straf ansvar?

Hvorhenne er det lige at du ser, at jeg har et problem med det ?

> lemfældig kontrol / ingen kontrol,

Det giver jeg dig ikke helt ret i.
Jeg synes nu at de er ret gode til at skille "fårene fra bukkene", ved et
syn.
Bremser og styretøj bliver altid tjekket ved syn.

> det er altid chaufføren der har
> ansvaret for at kørertøjet er i forsvarlig stand

Helt enig, men det er bare ikke alle der magter dette ansvar, og derfor
måske bevæger sig rundt i nogle køretøjer uden bremser/styretøj.
Men det synes du måske er helt iorden ?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-10-03 17:23

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:bmotqq$nuk$1@news.cybercity.dk...

> Hvorhenne er det lige at du ser, at jeg har et problem med det ?

som jeg læser dit første indlæg i denne tråd, lader du
dig generer af at nogle strækker eller bøjer reglerne
til deres fordel ifb. med brug af prøve plader

> Det giver jeg dig ikke helt ret i.
> Jeg synes nu at de er ret gode til at skille "fårene fra bukkene", ved et
> syn.

tjae, hvorfor kan jeg forledes til at tro, at det er ok at Primeraen
kører rundt med en vange der er lidt ude af facon, men dog 100%
intakt, og ved næste syn blive "knaldet på det"

> Bremser og styretøj bliver altid tjekket ved syn.

sikkert

> Helt enig, men det er bare ikke alle der magter dette ansvar, og derfor
> måske bevæger sig rundt i nogle køretøjer uden bremser/styretøj.
> Men det synes du måske er helt iorden ?

nope, men det er ikke trådens emne..
jeg synes det er fair, at folk der bevæger sig rundt i et i et
defekt kørertøj kan straffes for det

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-10-03 18:14

Petersen_Michael wrote:

> som jeg læser dit første indlæg i denne tråd, lader du
> dig generer af at nogle strækker eller bøjer reglerne
> til deres fordel ifb. med brug af prøve plader

Jeg tror du har misforstået mig så, det jeg har noget i mod, er dem der
lejer prøveplader til biler som ikke kan synes på grund af for store
sikkerhedsmæssige mangler.
Men det er selvfølgeligt lige så slemt hvis der er plader på bilen, og den
er uforsvarlig at køre i.

> tjae, hvorfor kan jeg forledes til at tro, at det er ok at Primeraen
> kører rundt med en vange der er lidt ude af facon, men dog 100%
> intakt, og ved næste syn blive "knaldet på det"

Et syn er jo netop kun en stikprøve kontrol, og den første gang din Primera
gik i gennem, havde synsmanden jo nok ikke set at vangen var defekt.

> nope, men det er ikke trådens emne..
> jeg synes det er fair, at folk der bevæger sig rundt i et i et
> defekt kørertøj kan straffes for det

OK, så er vi da stort set enige

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-10-03 18:54

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:bmp809$16qj$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> sikkerhedsmæssige mangler.
> Men det er selvfølgeligt lige så slemt hvis der er plader på bilen, og den

godt så, så du er ikke efter Amerikanerne, Veteranerne og MCisterne
der lejer prøveplader, istædet for at betale afgift?

> Et syn er jo netop kun en stikprøve kontrol, og den første gang din
Primera
> gik i gennem, havde synsmanden jo nok ikke set at vangen var defekt.

synes det er noget fis, vanger er da noget der altid kontroleres?
og mellem for og bagdør, er de fuldt synlige - ikke til at overse..

og så det fis med min lygteføring, sq da klart at lygterne lyser op i himlen
sq da klart når der er 100 Kg cement i bagagerummet, er da ikke noget
at lave en betinget godkendelse på..

no way, problemet med bilinspektørene er at de enten slår plat eller krone,
eller er styret af humørsvingninger..

> OK, så er vi da stort set enige

ok

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-10-03 20:08

Petersen_Michael wrote:

> godt så, så du er ikke efter Amerikanerne, Veteranerne og MCisterne
> der lejer prøveplader, istædet for at betale afgift?

Næh egentlig ikke, såfremt der ikke er tale om direkte farlige/faldefærdige
biler/MC'er.

> synes det er noget fis, vanger er da noget der altid kontroleres?

Jeg tror at det med rustkontrollen måske nok afhænger af bilens øvrige stand
samt af dens årgang.
Hvis en bil ser "ny" ud, så har de det med ikke at tjekke rusten så
grundigt.

> og mellem for og bagdør, er de fuldt synlige - ikke til at overse..

Der er selvfølgeligt også forskel på de enkelte synsmænd, nogle går mere op
i deres arbejde end andre.

> [...]
> ikke noget at lave en betinget godkendelse på..
>
> no way, problemet med bilinspektørene er at de enten slår plat eller

Arh det synes jeg nu ikke, men det er jo kun mennesker og ikke 2 af dem er
ens.

> eller er styret af humørsvingninger..

Jeps, det har jeg også selv erfaret (det er dog ret sjældent nu om dage,
synes jeg).

Fra : Ted

Dato : 18-10-03 00:56

> Det jeg skrev i starten af denne tråd, var jo at der overhovedet ingen
> kontrol er, med de biler man lejer prøveskilte til.
> Dvs. at jeg "bare" kan køre rundt uden bremser, styretøj osv.
-------------

JEP Det er der desværre ikke.. Alle kan leje et sæt prøveplader og
derefter køre frit rundt i DK.....Uanset stand og hensigt

Og her vil jeg så komme med en kommentar som garanteret ikke bliver særlig
populær...!!!
Bemærk alle de MB 500/600 sel/cab Osv som kører rundt uden afgift, vel og
mærke på Svenske/Norske/Polske/Finske plader....selvom de virkelig bor i
DK....Særdeles udbredt i Helsingør og omegn..... og de har blot en kvinde i
Sverige/jaja og de andre lande til at sige at de skam bor i Sverige osv...
Det er skam lovligt.... og så prøver de( Le Policia) ihærdigt på at "fange"
fx. mig som bare venter på et syn og en afgift..... Det er efter min mening
som at bo i et land som fx. Rusland...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-03 22:37

Per Beer Hansen wrote:

> Heller ikke hvis det f.eks er en person, som ikke lige har råd til at syne
> sin gamle bil, fordi den både skal have lavet styretøj og bremser ?

"Benyttelsen af prøveskilte ved anden kørsel end i tilladelsen
anført samt på køretøjer, der er farlige for færdselssikkerheden,
er ikke tilladt og medfører strafansvar".

Dvs. der er ikke frit slag for at køre rundt i et lig..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-10-03 18:16

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> er ikke tilladt og medfører strafansvar".
>
> Dvs. der er ikke frit slag for at køre rundt i et lig..

Næh, men det sker da alligevel.
Jeg er godt klar over at det vil være en umulig opgave at kontrollere alle
de biler, som der ønskes prøveplader til.

Fra : Ted

Dato : 16-10-03 19:45

Halløjsa.

Jeg blev nødsaget til at leje 100krplader i en lang periode til min 68
Cadillac
http://members.rankmyride.com/Smallblock se den evt på linket...

Grunden til dette, var at sbi ikke ville godtage dens Airride system,
hvilket også er ganske forståeligt, da den ikke er født med det.
Ellers 0 fejl på en 35 år gammel vogn. ( har kørt i LA, så ingen rust.)

Jeg startede i 8.md med at søge afgift, og fremstille bilen for syn/toldsyn.
Og havde den blevet godkendt i 8.md havde jeg da også betalt afgiften der.
Men den blev godkendt 1.10.2003 ( efter montering af nye almindelige
fjedre ) og så er det jo lidt sent på sæsonen, så jeg venter med afgiften
til April 2004

Men det er da blevet til mange gode timer på prøveplader i år alligevel. Og
staten har da sammenlagt fået kr. 3.700,- for den fornøjelse.
Så jeg har da afdraget lidt på udlandsgælden der...

PS) Meget venlig kommentar fra synshallen efter godkendelse : Nåee... så
skal du rigtig hjem og montere airride igen hva !

Med venlig hilsen

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-10-03 20:18

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev :

>PS) Meget venlig kommentar fra synshallen efter godkendelse : Nåee... så
>skal du rigtig hjem og montere airride igen hva !

Hehe .... Gu' ved om ikke det redder hele deres dag, når der dukker
en slig øse op ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Ted

Dato : 16-10-03 20:28

Hehe .... Gu' ved om ikke det redder hele deres dag, når der dukker
> en slig øse op ?
----------

Jow... Der var hele 3 synsfolk ude i den i næsten 15 minutter til dens
første fremstilling.
Men det var da også højt solskin, og kluden nede...

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-10-03 21:16

Ted wrote:
> Men det er da blevet til mange gode timer på prøveplader i år
> alligevel. Og staten har da sammenlagt fået kr. 3.700,- for den
> fornøjelse. Så jeg har da afdraget lidt på udlandsgælden der...

Æh, der er noget du har misforstået. At du slæber bilen hjem fra
fra udlandet forøger udlandsgælden. At du betaler en bondegård
i skat har ikke en skid betydning for udlandsgælden andet end du
ikke kan bruge pengene til at købe ind i udlandet. Hvis du havde
solgt et eller andet ville du havde forminsket udlandsglæden.
Nå men pyt. Glæd dig over din fine bil. Cruise nu rundet en varm
sommer dag så vi andre også kan nyde synet.

Der plejer at være "kaner" træf i Viborg den sidste weekend i juni.

mvh
Henning