Aftenens klaphat - motorvejstilkørsel
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 16-10-03 16:04

Tirsdag aften, kører stille og roligt nordpå ad motorvejen i højre
spor. Foran mig ligger en vogn med anhænger, som jeg nærmer mig og
snart vil overhale, når venstre bane bliver fri. Bagved mig ligger en
lastbil, som jeg overhalede for et stykke tid siden. Jeg kommer nu til
Vejle N, en dejlig lang og lige tilkørsel. En Xantia dukker op på
tilkørslen, og accelerer, men da jeg når til den stiplede linie er han
stadigvæk bagved mig. Det vil dog ikke finde sig i, og da de to baner
smelter sammen får han lige netop presset sig foran mig. En temmelig
åndssvag manøvre i sig selv, men det store klaphat inkasserer han ved
nu at have bragt sig i en situation hvor han kører 120-130 og få meter
foran ham ligger en anhænger med cirka 90. Op på bremsen, Xantiaen
kommer lidt i sving og er en tur ude i nødsporet, før han får hastigheden
ned i et passende leje.

Det er altså tilladt at kigge mere end 2 meter frem.

Bonusklaphat: alle de medier og politikere der hoppede på Vejdirektoratets
intetsigende tal om antal ulykker per 10000 indbyggere.

--
Don't be sorry to email me.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-10-03 16:57

rorschak@sorrystofanet.dk (Jesper Lauridsen) skrev :

>Det er altså tilladt at kigge mere end 2 meter frem.

Eller til siden :

Så i dag et kvaj, der blinkede til venstre, og trak ud....

.... lige i siden på en lastbil ;)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Bernhard Ege

Dato : 16-10-03 17:10

<jan@stevns.net> wrote in message

> Eller til siden :
>
> Så i dag et kvaj, der blinkede til venstre, og trak ud....
>

> ... lige i siden på en lastbil ;)

Arrr ha ha ha ha.... (forhåbentlig ingen tilskadekommende).

Helt ærlig. Det viser bare at farten nok ikke er det vigtigste
fokuspunkt på motorvejen...

mvh Bernhard

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-10-03 17:42

> Arrr ha ha ha ha.... (forhåbentlig ingen tilskadekommende).
>
> Helt ærlig. Det viser bare at farten nok ikke er det vigtigste
> fokuspunkt på motorvejen...

Prøv du at overbevise vores "kære" politikere om det...
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-10-03 20:18

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev :

>Arrr ha ha ha ha.... (forhåbentlig ingen tilskadekommende).

Det var vist kun de fine fornemmelser der fik en på godda'en.

>Helt ærlig. Det viser bare at farten nok ikke er det vigtigste
>fokuspunkt på motorvejen...

Netop - det viste mindst 2 ting - 1 almindelig mangel på opmærksomhed,
og så bekræftede det måske en af mine tvangstanker , nemlig at folk
tror de bare kan blinke af, så flytter andre sig .....

well - måske ikke lige lastbilerne....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-10-03 21:18

On Thu, 16 Oct 2003 21:17:59 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]

>og så bekræftede det måske en af mine tvangstanker , nemlig at folk
>tror de bare kan blinke af, så flytter andre sig .....

Nej.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thomas H.

Dato : 16-10-03 18:54

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foran ham ligger en anhænger med cirka 90. Op på bremsen, Xantiaen
> kommer lidt i sving og er en tur ude i nødsporet, før han får hastigheden

Ak ja, så kan jeg supplere med en historie, fra et sted hvor jeg oplever
meget "sjov" i hvert fald et par gange om ugen, på vej til arbejde.
En indfletning til motorring-3, hvor trafikken som regel kører 10-20 km/t,
men er alligevel hver morgen folk som enten ikke vil lukke andre ind på
"deres" motorvej, eller også folk som lige vil én bil længere frem for at
holde i kø. Her forleden var det ved at gå rigtig galt, trafikken gled noget
hurtigere, pga. efterårsferien, så de kørte vel 60-70 stykker, foran mig
kørte en kæmpe stor kridhvid lastbil på 18 meter der ligesom mig skulle ind
på motorvejen, han kom uden problemer op på motorvejs-hastigheden, men på
motorvejen var der en kassevogn, der stille og roligt kørte op på siden af
ham! Lastbilen begynder at blinke ud, træder en anelse på bremsen og er
tydeligvis meget i tvivl om hvad han skal gøre, han bliver nødt til at bruge
noget af nødsporet i stedet for, men der opstår liiiige et lille problem,
for der holder altså en bil lidt længere fremme !! Indfletningsbanen er nu
slut, han kører nu i nødsporet, holder hornet i bund og begynder at trække
ud på motorvejen, kassevognen bremser en smule, men ikke nok til at give
plads, nej nej han vil da ud i yderbanen, og der bliver lige plads fordi
andre bilister bremsede !!
Man bliver godt nok fyldt med undren, når man ser sådan noget! Hvordan kan
man overse en 18 meter hvid lastbil, der kører skråt foran en? Og folk der
kan det, hvordan hulen bærer de sig ad, med at komme igennem en dag i
trafikken? Jeg fatter det simpelthen ikke!

Jeg overhalede ham lidt efter, en mand på 40-50 år, der sad med en kaffekop
i hånden ...kaffekop eller ej, jeg tror bare ikke sådan en spade kigger mere
end 3 meter frem, og det er sgu dem der virkelig er farlige i trafikken!

> Bonusklaphat: alle de medier og politikere der hoppede på Vejdirektoratets
> intetsigende tal om antal ulykker per 10000 indbyggere.

Baaaare rolig, dette lands store bilistlobby skal nok få forklaret det, så
der kommer et dementi de nærmeste dage, i alle aviser og medier! Det får
helt sikkert samme opmærksomhed, som hvis man træder på de forkælede
skoleelever og lærer

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Bernhard Ege

Dato : 16-10-03 19:10

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
> [...]

kigger mere
> end 3 meter frem, og det er sgu dem der virkelig er farlige i

Jeg fatter ikke hvorfor folk ikke vil give plads. Det kan da ikke tro de
er i deres ret til at blive i det spor de nu kører i?

Anyways, jeg oplevede en sag tilsvarende da jeg prøvede et flette ind på
motorvejen i Aalborg. En tysker ville simpelthen ikke trække ud så jeg
kunne være der. Jeg blev også tvunget til at bruge lidt af nødsporet
indtil der var plads bagved (dvs. så den bagvedkørende havde lavet en
smule plads). Jeg vil gerne have en smule sikkerhedsmargin, 3-4 meter er
ikke nok. Tyskeren kunne snildt have trukket ud da der ingen lå i
venstre spor.

Det var tyskere på vej nordpå, med mor og 2 børn og hele oppakningen og
meget lidt opmærksomhed.

Suk.

Bernhard

Fra : Klaus A

Dato : 16-10-03 19:35

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> venstre spor.
>
> Det var tyskere på vej nordpå, med mor og 2 børn og hele oppakningen og

Er der ikke noget med, at tyskerne er vant til der er ubetinget vigepligt
ved kørsel ind på motorvej, og således ikke "kender" flettereglen?

Klaus A
- Der kom på motorvejen (E45) i nordgående med 40 km/t, fordi en båtnakke
foran ikke kendte begrebet accelrationsbane....

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-10-03 22:02

> Klaus A
> - Der kom på motorvejen (E45) i nordgående med 40 km/t, fordi en båtnakke
> foran ikke kendte begrebet accelrationsbane....

Hmm.. kender det alt for godt.. er folk bange for at bruge højrefoden når de
skal på motorvejen ?
Har faktisk engang flashet af en forankørende bil da denne ikke var kommet
så meget som 1 km/t over 60 km/t da 3/4 af rampen var nået..
og så skal man altså til at holde øjne og ører ekstremt meget åbne (og nu er
jeg normalt meget obs på hvad der sker ved tilkørsel på motorvejen) for ikke
at komme ud i nogle rigtig grimme situationer med lastbiler osv

Fra : Emil Jensen

Dato : 16-10-03 23:39

> Hmm.. kender det alt for godt.. er folk bange for at bruge højrefoden når
de
> skal på motorvejen ?

Har også prøvet det. En varevogn kørte overdrevent langsomt om natten, han
kørte kun 30-40 km/t på tilkørselsrampen til motorvejen. Heldigvis var det
om natten så der var kun lidt trafik, og i mit bakspejl kunne jeg se et par
billygter i horizonten. Efter at konkluderet at varevognen ikke ville sætte
farten yderligere op, flette jeg ind på motorvejen laaangt før den fuldt
optrukne fede stribe blev til flere striber, og de bagvedkørende ville have
indhentet os. Jeg skulle eddermane ikke fanges med 30-40 km/t på
motorvejen...

Mvh

Emil

Fra : TomCK

Dato : 17-10-03 07:18

"Christian Hansen" <celeron_oc@hotmail.com> wrote in message
> [...]
Det er bare så irriterende.... Oplever det næsten dagligt ved nedkørsel fra
O4 til Hillerødmotorvejen nordgående. Tilkørslen er samtidig frakørsel, og
mange skal faktisk bare ned og dreje fra igen, og altså slet ikke ud på
motorvejen. Hvorfor skulle de så komme op over de 50-60 km/t ?? Resultatet
er, at undertegnede dratter ud på motorvejen med sneglefart, i en ikke alt
for kvik diesel. Dét er rigtig skægt, især hvis der kommer 40 tons lastbil
høvlende bagfra. Kan man lure hvad det er for en type foran, så kan man jo
tøve lidt ved toppen af rampen, mens han snøvler sig nedad - men det lykkes
desværre ikke altid at tiltuske sig at fornuftigt tilløb....

--

TomCK