Min nye surdej er blevet muggen
Fra : MAndersen

Dato : 16-10-03 12:22

Jeg har forsøgt mig med at lave en surdej, kærnemælk og groft rugmel.

Den har stået i en skål med låg i 3 dage, og er nu blevet muggen på
overfladen.
Hvorfor? pga. låget måske?

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Bettina Madsen

Dato : 17-10-03 07:00

On 16 okt 2003, MAndersen wrote something like this :

> [...]
> rugmel.
>
> Den har stået i en skål med låg i 3 dage, og er nu blevet muggen

Du skal drysse med fint salt og der må gerne være et lille lufthul i
låget. Så skulle der ikke være nogen problemer.

Bettina Madsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-10-03 07:24

Bettina Madsen skrev:

> Du skal drysse med fint salt og der må gerne være et lille luft-
> hul i låget. Så skulle der ikke være nogen problemer.

Skimmelsvampe ("mug") kan ikke gro uden ilt. Det kan florean i sur-
dejen derimod, så jeg vil snarere anbefale at lægge et stykke film
helt tæt henover dejen - evt. efter at der er blevet drysset med en
smule salt. Ilt kan diffundere gennem køkkenfilm i nogen grad, så
det vil ikke fuldstændigt forhindre vækst af skimmelsvampe, men i
det mindste sinkes processen.

// Klaus

Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-03 11:31

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> [...]
> smule salt. Ilt kan diffundere gennem køkkenfilm i nogen grad, så
> det vil ikke fuldstændigt forhindre vækst af skimmelsvampe, men i

Jeg bilder mig ind at kunne konstatere hurtigere mugdannelse på rugbrød i
åben plastikpose end i lukket, og det kan da vist kun have at gøre med de
ildesmagende harmløse grønne svampes iltbehov.

Ilthul til gær, der hviler og selvfølgelig har et hvilestofskifte, bygger
vist på den misforståelse at disse svampe kræver lufttilførsel.

Selv hvis en dej eller en nedbrydningsproces, i en kompakt type mad,
behøvede ilt, ville det sikket være nok med den ilt der allerede er opløst i
fugtigheden, og ilt udefra ville ikke kunne trænge ind i midten ved
almindelig diffussion.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-03 07:26

"Bettina Madsen" <bma@SLET-DETTEducktrucks.dk> wrote in message

> Du skal drysse med fint salt og der må gerne være et lille lufthul i
> låget. Så skulle der ikke være nogen problemer.

I gamle dage var det meget almindeligt at gemt surdej var grøn, og hvis man
gad, så fejede man lidt af det grønne mugskæg af, før man brugte den.

Hyfernes (svampetråde der gennemtrænger gæren) stofskifte er en promille af
gærens, så det har ingen betydning - og mugsmag
FORTYNDES-TII:-UBETYDELIGHED. når der sættes mel til surdejen,

Om der er milliarder, milliarder mugsvampe pga synlig-grøn mugvækst eller
der er milliarder pga usynlig gør ingen forskel for den dominerende kemiske
proces mellem surdej og mel, og dermed slutproduktet.

Da jeg bagte meget, strøede jeg sukker på for min kone havde æstetiske
nykker mht mug. Sukker fx flormelis, spreder jævn sirupshinde.

Gæring er en anaerob proces, dvs der behøves ikke ilt, så lufthul er
unødvendigt.
----------------
For ti år siden havde Noriko lige giftet sig ind i min fine familie og ville
begå sig ved at levere brunkager, præcis efter familieopskriften.
Med farin istf sukker og meget andet pjat.
Ved første slavisk-kopierede forsøg opnåede hun respekt som "acceptabel
dansker", og derfor kunne recepten efterfølgende befries for overtro og
snobberi, og familiens værdsættelse var fortsat i top.

"Har du fået ry får at stå tidligt op, kan du sove længe resten af dit liv"
(ordsprog)

Livet er sjovere når man tænker selv og ikke kopierer. Og spildagtig overtro
bør bekæmpes, hvis de ikke er festlige semireligiøse juletraditioner, som
bevares "for sentimental reasons" - såsom mandler, pomerans-skal og sukat i
brunkagerne, som ingen smager og ingen ser, når musikken spiller.