jeg har også købt flere gange hos kipa
og når man køber bondehusvinduer er glassene ikke mont men følger med
sådan man kan komme til at smørre træet på listerne bag glasset
"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:AMujb.1003$ib4.756@news.get2net.dk...
> Her følger vores historie om køb af vinduer hos Jydsk Vindueskompagni A/S
>
> Det er ikke ment som skræk og advarsel, blot en fortælling om vore
> problemer. Så er det op til læseren at tolke den. Undskyld den er lidt
lang,
> men jeg ville være sikker på at det hele kom med.
>
> Den er X-posted til dk.fritid.hus-og-have og dk.forbruger med FUT sat til
> dk.fritid.hus-og-have, da jeg mener den har relevans i begge grupper.
>
>
>
> Sommeren 2003 stod i ombygningens tegn, vi ville lave en ny overetage og
et
> nyt køkken. Vi havde lige malet stuen og mente at resten af huset måtte
stå
> for tur. Det blev dog noget mere omfattende end først antaget, men det er
en
> anden historie.
>
>
>
> Huset fra 1902 var forsynet med de originale vinduer nogle steder og
> desværre havde 70'ernes renoveringstrang taget resten. Så vi mente at det
> nok var en god ide at sætte nye vinduer i der hvor de "gamle" utætte
> termoruder sad.
>
> Vi kiggede rundt omkring på nettet og fandt ud af at jydsk vindueskompagni
> a/s (herefter kaldet jvk) havde den rette blanding af pris og kvalitet. Vi
> er godt klar over at der findes mange andre der laver vinduer der er bedre
> eller billigere.
>
>
>
> Vi henvendte og via nettet til dem og fik en ca. pris på de elementer vi
> skulle bruge. Efter at have studeret tilbuddet besluttede vi at skifte
> fordøren og et vindue mere for nu at tage det hele på en gang. Jeg målte
de
> eksisterende vinduer (udvendige karmmål) og vi ringede til firmaet.
>
> Vi ville have dannebrogsvinduer, men efter at have snakket med sælgeren
> fandt vi ud af at det ville blive for meget karmtræ og for lidt glas i den
> slags vinduer. Vi besluttede at få en anden type der ligner
> dannebrogsvinduer. I stedet for 4 vinduer der kan åbnes er der kun 2 der
så
> løber i hele vinduets højde, dog med gennemgående karm. De ligner altså
> dannebrogsvinduer. For dem som vil se dem kan det nævnes at det er type
636
>
www.jvk.dk . Vi ville også have en fordør, og besluttede os for en med 4
små
> ruder øverst i døren (type 512), og et sideparti med samme udseende. Sidst
> med ikke mindst ville vi have 2 tophængte tagvinduer, de skulle sættes op
på
> overetagen som erstatning for det gamle og meget lille tagvindue. Jvk
> forhandler tagvinduer af mærket Fakro (minder meget om velux men til den
> halve pris)
>
>
>
> I starten af August ringede jeg til firmaet for at bestille vinduerne og
> døren. Her starter de første problemer.
>
> Sælgeren fortalte at med de karmmål min dør havde ville det blive svært at
> få en dør, om ikke jeg bare kunne mure lidt til i min døråbning og så
droppe
> sidepartiet? Nej, det kan jeg ikke for døren er omgivet af en frise og det
> vil se dumt ud med en mursten muret ind mellem dør og frise. Det
overbeviste
> ham ikke, han blev ved med at mene at det kunne løses ved at mure lidt
til.
> Jeg tog derfor et foto af min fordør og vi kørte ind til firmaet i
Roskilde.
> Efter at have vist ham fotoet overgav han sig og vi "fik lov" til at
> bestille en dør, med et dørblad på 60-70 cm! Det skal lige nævnes at vores
> nuværende dørblad er 77cm, og at der er sideparti på. Efter langvarige "
> forhandlinger" fik vi dog den dør vi ville have.
>
> Vi bestilte herefter de vinduer vi ville have og så skulle der vælges
farve,
> problem nr. 2 opstod!
>
> Vi valgte en cremehvid til alle vinduerne undtagen 1 som skulle være i en
> lys grå farve.
>
> Sælgeren sagde at den hvide var ikke så god for den lignede en hvid der
> trængte til at blive malet (hvis det er deres mening hvorfor har de den så
i
> udvalget??) men vi holdt fast og efter 5 min fik vi lov til at få den
farve
> vi ville have. Bestillingen blev gennemført og vi fik et tilbud udskrevet.
>
> Problem nr. 3! Tagvinduerne var ikke tophængte! Vi fik rettet det og
spurgte
> om vi kunne få tagvinduerne før resten. Det kunne vi ikke! De ekspederede
> kun hele ordrer, nå men så måtte vi jo så have tagvinduerne på en ordre
for
> sig selv. Da vi fik den nye ordrebekræftelse var tagvinduerne igen ikke
> tophængte! Og min rabat på dem var forsvundet. Vi spurgte om hvor rabatten
> var blevet af og han sagde at eftersom ordren kun var på 2 tagvinduer
kunne
> vi ikke få rabat. Det hjalp ikke da jeg gjorde opmærksom på at vi jo også
> havde bestilt en masse andre elementer. Vi fik dog til sidst vores rabat
og
> alt var nu i orden.
>
> Næste dag fik vi så en ordrebekræftelse på begge ordrer med en
> leveringsdato, men så opdagede jeg at vores fordør pludselig var blevet
15
> cm lavere og i en anden farve! Derudover var vinduerne pludselig forsynet
> med alm. glas i stedet for lavenergi glas. Jeg ringede og fik det rettet,
> sælgeren mente dog at det var os der havde været uklare i vores
bestilling.
> Hvilket er ret godt gået for han havde fri den dag vi var derinde!
>
>
>
> Ca. 1 uge senere fik jeg så et brev om at nu var mine tagvinduer kommet og
> jeg kunne komme og hente dem. Jeg ringede for at aftale
afhentningstidspunkt
> og fik at vide at mine vinduer ikke var kommet. Da jeg spurgte om hvordan
> det kunne være at de så havde sendt mig et brev om at de var kommet
dukkede
> mine vinduer pludselig op på deres skærm!
>
> Men jeg fik hentet mine tagvinduer. Tømreren kom og pakkede dem ud. Vi
> opdagede nu at den inddækning de havde givet os med var den forkerte, men
> det klarede vi selv og vinduerne blev monteret.
>
>
>
> Der går nu ca 6 uger hvor vi intet hører fra jvk.
>
> I uge 40 ringer jeg så for at høre hvornår mine vinduer kommer. Jeg får
den
> besked at de kommer sidst i uge 41 eller i starten af uge 42 (de var lovet
> klar i starten af uge 41) Deres vognmand ville kontakte mig for at aftale
> nærmere ang. levering. Det var jo dejligt at høre for det var efterhånden
> lidt koldt i huset uden vinduer (2 af de vinduer vi skulle have var
beregnet
> til de 2 nye kviste vi har lavet på vores hus)
>
> 3 dage senere ringer jeg til JVK for at høre om de har en endelig
> leveringsdato, da det ville være rart at kunne planlægge hvornår jeg
skulle
> skaffe folk til isætning af vinduerne. Nu starter problemerne for alvor.
>
> Sælgeren kan ikke se mine vinduer på hans skærm! Han lover at finde ud af
> hvad der er sket og ringe tilbage inden kl. 15 samme dag. Kl. 17.00 ringer
> han og lægger besked på tlf. svareren "De kommer tirsdag i uge 42"
>
> Mandag i uge 42 ringer jeg for at høre hvad tid på dagen de kommer med
> vinduerne. Jeg får den besked at der er problemer med leveringen og at de
> ville ringe tilbage samme dag med nærmere besked. De ringer og lægger
besked
> om at vinduerne er forsinket til uge 43! Hvilket de også har sendt mig et
> brev om, brevet ankommer dog først 3 dage senere (Jeg troede ellers at
Post
> Danmark var EU's hurtigste)
>
> Jeg ringer til firmaet for at høre hvad der er sket, og på nuværende
> tidspunkt er jeg ved at være godt utilfreds! Jeg forlanger at få noget
> afslag i prisen, som kompensation. Det kan sælgeren ikke tage stilling til
> og han lover at han vil få chefen til at ringe mig op. Det sker 1 time
> senere og det viser sig at han ikke har beføjelser til at tage den slags
> beslutninger. Men at jeg ville blive ringet op af salgschefen næste dag. 4
> timer senere ringer han og lægger besked om at mine vinduer nu er klar til
> afhentning, vi havde ellers bestilt levering med fragtmand. Næste dag
ringer
> jeg så for at høre om ikke de kan lave en fragtfri levering som
> kompensation, men det er ikke muligt! Jeg beder nu om at snakke med
> salgschefen. Han ringer mig op lidt senere på dagen, og efter en lang
> forklaring om maskinnedbrud på fabrikken og deres salgs- &
> leveringsbetingelser. Bliver vi enige om at de betaler fragten. Derudover
> får jeg forhandlet mig frem til at vi kan få et håndtag og en lås til
vores
> dør på deres regning. Alternativt kan jeg få 500,- i rabat på nogle
> indvendige døre, men da jeg ikke har tænkt mig at handle der igen siger
jeg
> ja tak til håndtaget. Jeg ringer til afd. Chefen i Roskilde og beder om at
> få et håndtag og lås.
>
> Nu går jeg så og tror at alt er i orden, MEN det er det bare ikke.
>
> Næste dag kommer fragtmanden med mine elementer, og inden jeg kan nå at
> checke om alt er der er han kørt. Jeg opdager at der mangler et vindue!
Det
> er det vindue der skulle have en anden farve. Jeg ringer til jvk og de
lover
> at ringe tilbage så snart de har fundet mit vindue, 1½ time går og jeg
> ringer til dem. De fortæller mig at de har fundet mit vindue på deres
lager
> og at de vil sende det med en Mini Trans. Jeg orker ikke af spørge hvorfor
> de ikke har ringet tilbage med den besked.
>
> 1 time senere kommer mit vindue så og nu er alt i orden.
>
>
>
> Men uanset om jeg har fået en fair behandling må jeg konstatere at jeg nok
> ikke handler med jvk igen. Efter jeg fortalte min historie til en kollega
> kom han med en lige så slem historie om dengang han købte vinduer hos jvk.
> Og en af mine venner der er selvstændig tømrer, er holdt helt op med at
> bruge jvk da han mener at deres vinduer er for dårlige og deres
standardmål
> slet ikke er standard.
>
>
>
> FUT: dk.fritid.hus-og-have
> --
> Mvh
> Thomas Nørgaard
>
www.countryfan.dk
> _____________________________________
> This mail was scanned by Norton Antivirus
>
>